Po względnie spokojnym styczniu i mniejszej intensywności zmian w środowisku Google – luty był okraszony nieco większą intensywnością pod kątem zmian w algorytmie wyszukiwarki.
W narzędziach do monitorowania obserwujemy nieco większe wahania w zmianach w algorytmie niż to miało miejsce w styczniu. Na końcu tego wpisu znajdziesz statystyki z tym związane.
Luty na pewno nie był nudnym miesiącem, ponieważ kilka istotnych zmian i newsów ze strony Google, mogliśmy się dowiedzieć. Poniżej podsumowanie najważniejszych z nich.
W połowie lutego Google ogłosiło zmianę w algorytmie, która dotyczyła lepszego zrozumienia różnych fragmentów tekstu w obrębie jednego wpisu. Dowiedzieliśmy się tym samym, że Google zaczęło lepiej rozpoznawać, że dany fragment lub grupy fragmentów mogą dotyczyć fraz kluczowych „X”, a inne grupy fragmentów lub same fragmenty dotyczą fraz kluczowych (które są wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników) z grupy „Y”.
https://www.seroundtable.com/google-passage-ranking-live-30920.html
Na początku lutego Google ogłosiło wejście w życie nowych kar ręcznych dla korzystających z usług: Google News oraz Google Discover. Jak do tej pory kary ręczne obowiązywały tylko w przypadku wyszukiwania w samej wyszukiwarce Google. Od teraz można otrzymać karę łamiąc m.in. następujące zasady w Google News: łamanie praw autorskich, zabronione jest tworzenie treści reklamowych i sponsorowanych czy sprzecznych z najnowszymi praktykami medycznymi opartymi na dowodach.
https://searchengineland.com/google-publishes-new-manual-actions-aimed-at-google-news-and-discover-penalties-345908
https://support.google.com/news/publisher-center/answer/6204050?hl=en&ref_topic=9603441https://support.google.com/websearch/answer/9982767?hl=en
W lutym zauważono, że w wyszukiwarce Google znacząco spadła ilość wyświetleń featured snippets. Od ok 18.02 spadła ilość wyświetleń fragmentów z odpowiedzą. Może mieć to wpływ na obniżenie ruchu na stronach, które pozyskiwały go dzięki właśnie featured snippet’om. Warto tym samym śledzić czy nie spadła nam część ruchu organicznego, która była wywołana właśnie z kliknięć z tychże elementów.
https://searchengineland.com/google-search-may-be-showing-featured-snippets-less-often-346414
Google Search Console umożliwia łączenie różnych usług Google w jednym miejscu. W ubiegłym miesiącu Google ogłosiło możliwość połączenia w panelu Google Search Console różnych danych w jednym miejscu. Od teraz możemy połączyć z danymi w GSC takie usługi jak: Google Analytics, Konto Google Ads, kanał na YouTube. Co to umożliwi? Dzięki temu Google umożliwi nam dostęp do większej ilości informacji: jak np. będzie można zobaczyć wyniki organiczne na koncie Google Ads.
https://searchengineland.com/new-google-search-console-associations-346326
Ilość treści na stronie nie jest czynnikiem wpływającym na ranking Google.
Dobrze znany w branży SEO pracownik Google - John Mueller, podczas SEO Office Hours zaprzeczył jakoby ilość treści na podstronach miała wpływ na rankowanie w Google. Stwierdził, że dla pewnych tematów długość treści może być różna i nie ma konieczności ciągłego dopisywania treści w obrębie podstron, chcąc stale ją wzbogacać.
https://www.searchenginejournal.com/word-count-not-a-quality-factor/397288/
I na koniec: Google nie wywróci do góry nogami wyników wyszukiwania po wejściu Core Web Vitals. Jak już informowaliśmy wraz z początkiem maja ’21 wchodzi w życie nowy algorytm Google nazwany: Core Web Vitals, który ma za zadanie poprawić wrażenia u użytkownika w zetknięciu ze stronami internetowymi. W lutym John Mueller podczas wspomnianego SEO Office Hours wspomniał, że Gogole nadal wymaga bardzo wysokiej jakości oraz przydatności merytorycznej dla użytkownika, gdyż co z tego, że witryna może być bardzo szybka, kiedy może być zwyczajnie pusta w zawartość.
https://www.searchenginejournal.com/google-site-traffic-core-web-vitals/397294/
Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania
Luty był dość intensywnym okresem, jeżeli chodzi o fluktuacje w wynikach wyszukiwania. Mogliśmy zaobserwować całkiem sporo wahań wychodzących poza normę, jednak nie zauważyliśmy ich większego odbicia na większości stron. Największe wahania narzędzia odnotowały w okolicach 11, 15, 18, 22, 24 oraz 28 lutego, kiedy to faktycznie pewne zmiany w algorytmie mogły zostać wprowadzone (w szczególności pod kątem rozumienia różnych fragmentów w obrębie jednego tekstu)

Źródło: https://www.advancedwebranking.com/google-algorithm-changes/

Źródło: https://www.senuto.com/pl/