TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

20 czerwca 2015

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny.


Historia algorytmu TrustRank

Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, we współpracy z wykładowcami Uniwersytetu Stanforda – Zoltanem Gyongyi i Hectorem Garcia-Molina [1]. Przedstawili oni Trust Rank, jako jedną z najbardziej skutecznych metod wspomagających „odsiewanie” z wyników wyszukiwania stron będących Spamem.

Sam wzór został opracowany podobno dla Search Quality Team Google – jednostki zajmującej się eliminacją z wyników wyszukiwania stron niskiej jakości. Informacja ta nie została jednak nigdy potwierdzona przez giganta z Mountain View.

Jak działa TrustRank?

cdc
Algorytm opracowany przez Yahoo[1] 

Algorytm zakłada, że im więcej linków przychodzących pochodzi ze stron wysokiej jakości (po względem TR oraz treści), tym większy jest Trust Rank analizowanej witryny. Natomiast każdy link przychodzący ze strony niższej jakości, obniża TR. Analogicznie jest z linkami wychodzącymi ze strony. Co istotne, przy wyznaczaniu TrustRanku uwzględniane są również linki nofollow.

Na skuteczność TrustRanku wpływa również czynnik ludzki – do oceny pierwszych 200 stron zaangażowany zostaje zespół Quality Review i na podstawie ich opinii, algorytm dokonuje oceny kolejnych serwisów.


Jakie znaczenie ma TrustRank?

W środowisku pozycjonerów temat TrustRank jest punktem zapalnym. Generalnie Specjalistów SEO można podzielić na 2 grupy – tych, którzy twierdzą, że TR jest jednym z wyznaczników pozycji strony oraz tych, którzy uważają, że TR jest wymysłem grupy poprzedniej.

Samo Google sprawy nie ułatwia. Matt Cutts, były szef Search Quality Team podtrzymuwał, że Google nie wykorzystuje algorytmu TrustRank, a podejrzenia korzystania z niego wynika ze zbiegu okoliczności. Jednym z rzekomych wyznaczników „zaufania” strony jest znany od lat PageRank [2].

Nie od dziś wiadomo jednak, że sam PageRank nie wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Historia zna niejeden przykład stron o niskim PageRanku, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania trudnych słów kluczowych (o wysokiej konkurencji).

Podstawą zdobywania pozycji w wyszukiwarce jest wysoka jakość contentu oraz linków przychodzących. To z kolei brzmi dokładnie, jak założenia samego algorytmu Trust Rank.

Zastanówmy się zatem, czy możemy wierzyć w tej kwestii specjalistom Google, w których interesie leży jak najdłuższe zachowanie algorytmu wyszukiwarki w tajemnicy?

Jak obliczyć TrustRank?

W sieci znajdziemy szereg narzędzi, które wyznaczają Trust Rank strony. Do najbardziej popularnych należą: Trust Rank Checker oraz Moz (wyznaczający własny parametr – mozTrust).

Należy pamiętać, że wyznaczony przez oba narzędzia TrustRank jest szacunkowy. MozTrust bazuje głównie na wyżej wspomnianym sąsiedztwie strony, podczas gdy Trust Rank Checker bierze pod uwagę również takie czynniki, jak wiek strony, ilość zaindeksowanych podstron, czy ruch na stronie. Różnice w wartościach widać chociażby w poniższych przykładach:

Adres strony Trust Rank Checker mozTrust
wikipedia.org 10 7,23
facebook.com 8,98 7,53
google.pl 10 6,38
joemonster.org 3,56 5,46
kwejk.pl 6,1 5,24
demotywatory.pl 7,75 5,42
mistrzowie.org 6,54 5,25

Niezależnie od tego, jak postrzegamy Trust Rank, jego założenia są pomocne w ocenie jakości naszego serwisu. Zapoznanie się z Trust Rankiem własnej strony i analiza tej wartości to pierwszy krok ku ulepszeniu pozycji strony w wyszukiwarce.


Źródła:

[1] Dokument dotyczący algorytmu Trust Rank opublikowany przez Uniwesytet Standforda

[2] Wypowiedź Matta Cuttsa o Trust Ranku

Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

Aktualizacja algorytmu Google Panda 4.2. - lipiec 2015

Na koniec lipca Google zapowiedziało aktualizację Algorytmu Panda. Dowiedz się o zmianach, które mogą wpłynąć na Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania!

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram