Moda na podcasty trwa i stopniowo przenosi się również na polski rynek. Trudno się dziwić - podcasty pozwalają słuchaczowi podwójnie wykorzystać dostępny mu czas. Denerwuje Cię przedłużające się stanie w korku? Posłuchaj podcastu. Chcesz dokształcić się, ale masz opory przed spędzeniem kolejnej godziny przed ekranem komputera? Posłuchaj podcastu.
Można by było tak wymieniać dalej, ale fakty mówią same za siebie: zgodnie z Google Trends, zainteresowanie tematem podcastingu od początku 2019 wzrosło o blisko 40% względem tego samego okresu w roku 2018.W maju 2019 Google wprowadziło również dodatkowe elementy rozszerzone, umożliwiając tym samym odsłuchanie podcastów bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Ich złota era właśnie się zaczęła, co widać również po rosnącej konkurencji. Jeśli zatem jesteś Podcasterem lub planujesz nagrywanie audycji w przyszłości, już teraz pomyśl o SEO dla podcastów.
Przy okazji wystąpienia na Kolbuszowa 2.0, miałam przyjemność odbyć inspirującą rozmowę dotyczącą między innymi optymalizacji podcastów pod kątem pozycjonowania w Google. Na moje zainteresowanie tematem nie trzeba było długo czekać - na co dzień zajmuję się nie tylko SEO, ale również pozycjonowaniem aplikacji mobilnych (czy czytałeś kompendium wiedzy o ASO?) i staram się wyłapywać wszelkie nowości, które będą miały w przyszłości wpływ na to czego i jak szukamy. Widząc również pewne analogie w pozycjonowaniu podcastów i aplikacji mobilnych, szybko przystąpiłam do researchu, którego efektami dzielę się z Tobą 🙂
Poniższe zestawienie jest zbiorem moich przemyśleń i pomysłów dotyczących POZYCJONOWANIA PODCASTÓW W GOOGLE.
Lista ta będzie w przyszłości aktualizowana i uzupełniana.
1. Analiza słów kluczowych dla podcastu
Pierwszym, podstawowym krokiem w SEO dla podcastów (zarówno w kontekście Google Podcasts, jak i obecności w wyszukiwarce Google) jest dobór słów kluczowych. Źle lub pobieżnie przeprowadzona analiza, może przekreślić szanse kolejnego odcinka na pozyskanie nowych słuchaczy i subskrybentów z wyszukiwarki.
Co ważne Google tworzy ranking wyszukiwania podcastów na podstawie między innymi zawartości słów kluczowych... w nagraniu. Trudno dziś uwierzyć w to na rynku polskim - ze względu na ciągłe problemy ze zrozumieniem synonimów i odmian. Niemniej jednak jest to element, który należy uwzględnić w strategii SEO już dziś.
W praktyce oznacza to, że analizy słów kluczowych warto dokonać PRZED NAGRANIEM PODCASTU. Po nagraniu nadal możesz dokonać optymalizacji opisów pod kątem wybranych fraz, ale w przyszłości możesz mieć problem związany z brakiem słowa kluczowego bezpośrednio w pliku audio.
Do analizy słów kluczowych możesz wykorzystać takie narzędzia jak Google Keyword Planner, Ubersuggest czy Ahrefs. Dobierz zarówno frazy związane z podcastami (zawierające słowa "podcast", "audycja"), jak i te związane z planowaną zawartością nagrania (typu "coaching w biznesie"). Zwróć również uwagę na to, że słowo mówione, tak jak podczas wyszukiwania głosowego, często będzie bardziej precyzyjne, a przez to rzadziej wyszukiwane. Dywersyfikuj zatem wybrane słowa kluczowe pod kątem ich konkurencyjności i popularności.
Uwaga: Przy keyword researchu dla poszczególnych odcinków, nawet tych o podobnej tematyce, pilnuj, by nie powtarzać tych samym słów kluczowych na podstronach różnych odcinków podcastu. Tego typu zjawisko, zwane kanibalizacją, może wpłynąć negatywnie na widoczność podstron strony internetowej Twojego podcastu. Dlatego też nie przesadź i nie próbuj do jednego odcinka wybrać kilkunastu czy kilkudziesięciu fraz - wystarczą 2-3 dobrze dopasowane.
2. Optymalizacja strony internetowej podcastu
Zacznijmy od tematu bardzo ważnego i jak się okazuje, nie dla wszystkich oczywistego. Jako (przyszły / obecny) Podcaster, potrzebujesz strony internetowej dla swojego podcastu. Oczywiście przesyłanie odcinków w Google (czy Apple) Podcasts, Spotify, Stitcher itp. jest również istotne, ale bez własnej strony www, stajesz się zależny od platformy, w której udostępniasz nagrania.
Tymczasem strona internetowa daje Ci szereg dodatkowych możliwości:
optymalizacji pod kątem SEO i budowania dodatkowego kanału pozyskiwania słuchaczy,
transkrypcji podcastu, a przez to umożliwienia Google zrozumienia zawartości audio (choć wyszukiwanie głosowe już działa to zrozumienie przez Google tekstu mówionego w języku polskim, jak wspominałam wcześniej, pozostawia wiele do życzenia), a także dotarcia do osób, które wolą słowo czytane od mówionego,
zbierania i zarządzania listą subskrybentów podcastu na przykład za pomocą wysyłki newslettera.
Poniżej znajdziesz elementy do koniecznej optymalizacji na stronie internetowej Twojego podcastu.
2.1. RSS podcastu
Kompatybilny RSS jest kluczowym elementem, o który musisz zadbać na swojej stronie internetowej. To dzięki niemu Twoi subskrybenci dostaną powiadomienie o nowym odcinku podcastu w wybranej przez siebie platformie. Szczegółowe wymogi Google odnośnie RSS zarówno na poziomie podcastu, jak i pojedynczego odcinka, znajdziesz ▶︎TU◀︎.
Jeśli korzystasz z WordPressa, najłatwiej będzie użyć pluginu, który usprawni pracę nad SEO, w tym RSS. Jedną z bezpłatnych i polecanych przez wiele źródeł wtyczek jest PowerPress.
Jeśli natomiast pracujesz nad RSS samodzielnie użyj walidatorów, by sprawdzić, czy każdy z elementów został zastosowany i uzupełniony poprawnie. Przykładowe narzędzia: https://castfeedvalidator.com/ i https://podba.se/validate/.
2.2. Podstrony odcinków podcastu
Każdy odcinek podcastu, który nagrasz, powinien znaleźć się również na Twojej stronie internetowej, w formie dedykowanej danemu odcinkowi podcastu podstrony. Podczas optymalizacji podstrony, na której zawrzesz odcinek, zwróć uwagę na:
2.2.1. Nagłówek H1
Nagłówek H1 powinien być spójny z tytułem odcinka i ewentualnie odrobinę go rozbudowywać, stąd już przy opracowywaniu koncepcji nagrania, zastanów się, czy możesz w naturalny sposób zawrzeć słowo kluczowe w jego nazwie. Jednak nic na siłę - sugeruj się przede wszystkim dobrem potencjalnego słuchacza, dopiero potem SEO. Jeśli zapraszasz do programu Gościa o rozpoznawalnym nazwisku, koniecznie uwzględnij je w nazwie odcinka, by dotrzeć również do fanów osoby, z którą przeprowadzasz wywiad.
2.2.2. Metatagi
W kontekście metatagów, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, zwróć uwagę na:
Metatag Title. Jest on czynnikiem rankingowym i kolejnym z elementów, który powinien przedstawiać w krótkiej formie (55-70 znaków) tytuł odcinka i nazwę podcastu.
Metatag Description, choć nie jest czynnikiem rankingowym, ma znaczenie marketingowe. Atrakcyjnie wypełniony (155-170 znaków) wpływa pozytywnie na CTR - współczynnik klikalności w wynik wyszukiwania.
Metatagi możesz zoptymalizować między innymi w takich pluginach dla WordPressa, jak RankMath czy Yoast SEO.
2.2.3. Zapis transkrypcji z podziałem na sekcje
Ważnym, a może i najważniejszym elementem podstrony podcastu jest jego TRANSKRYPCJA. Podnosi ona wartość podstrony pod kątem SEO i pozwala na zapoznanie się z zawartością odcinka użytkownikom, którzy nie chcą, bądź nie mają czasu przesłuchać całości podcastu.
Transkrypcję warto podzielić na intuicyjne sekcje, których nazwy (niewystępujące wprost w odcinku) znajdą się w nagłówkach H2... H6.Nazwy sekcji są elementem, za pomocą którego możesz dodatkowo podnieść zawartość słów kluczowych na podstronie, jeśli odpowiednio je zoptymalizujesz pod kątem SEO.
2.2.4. Ekspozycja ważnych elementów powyżej linii scrollowania
Podstrona odcinka jest Twoją wizytówką i może zapewnić Ci nowych słuchaczy. Ze względów użytecznościowych, zadbaj o to, by ponad linią scrollowania znalazły się najważniejsze elementy:
nazwa podcastu (H1),
krótki opis podcastu (2-3 zdania podsumowania, o czym jest odcinek),
możliwość subskrypcji kanału,
odtwarzacz podcastu,
ewentualny zapis do newslettera.
2.2.5. Dane strukturalne dla podcastów
Dane strukturalne pozwalają wyszukiwarce zrozumieć zawartość strony, a także (w niektórych przypadkach) wyświetlić na podstawie uzyskanych informacji elementy rozszerzone przy wyniku wyszukiwania.
W przypadku podcastów zastosować warto przede wszystkim OnDemandEvent - dane strukturalne dedykowane między innymi programom telewizyjnym i radiowym. Generator znajdziesz na przykład TU.
Dodatkowo rozważ wdrożenie modułu opinii użytkowników o poszczególnych odcinkach i obudowanie ich danymi strukturalnymi: Review i AggregateRating. Warto przyglądać się również PodcastSeries, które na razie są propozycją do integracji z Schema.org, lecz w przyszłości mogą zyskać na znaczeniu.
O danych strukturalnych miałam przyjemność napisać więcej na blogu ThinkDigital. Jeśli interesuje Cię ich wpływ na CTR, czyli współczynnik klikalności, zapraszam również do obejrzenia mojego wystąpienia na konferencji Kolbuszowa 2.0, podczas której przedstawiłam m.in. wyniki testu, jak pojawienie się w wynikach wyszukiwania elementów rozszerzonych wpływa na CTR: https://www.youtube.com/watch?v=LtCnz4j4HvA&feature=youtu.be
2.3. Kategorie podcastów
W miarę jak rosnąć będzie liczba odcinków podcastu, pojawią się epizody o podobnej tematyce. Zacznij je wtedy grupować w kategorie. Nazwy kategorii dobierz na podstawie keyword researchu, dopasowując do nich bardziej ogólne frazy. Każda z kategorii powinna zawierać dodatkowo unikalny, zoptymalizowany pod kątem SEO opis. Dzięki temu działaniu, pozyskasz nowe możliwości dotarcia do słuchaczy wyszukujących podcastów o określonej tematyce.
3. Pozycjonowanie podcastu w Google Podcasts
Poniżej znajdziesz najważniejsze czynniki rankingowe w Podcastach Google. Podczas wyboru i uzupełniania poszczególnych pól w Google Podcasts, zwróć na nie szczególną uwagę.
3.1. Nazwa podcastu
Nazwa podcastu, podobnie jak przy pozycjonowaniu aplikacji w Google Play, jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Oprócz brandu, rozważ dodanie intratnych słów kluczowych, pokazujących generalną tematykę podcastu.
3.2. Autor podcastu
Nazwa autora podcastu również ma wpływ na ranking wyszukiwania w Google Podcasts, stąd warto uwzględnić jego optymalizację pod kątem SEO. Jestem jednak przeciwna upychaniu słów kluczowych w tym elemencie.
3.3. Opis podcastu
Opis podcastu to element rzadziej czytany przez użytkownika, stąd zostawiający poleca do optymalizacji. Przestrzegam przed upychaniem słów kluczowych na siłę, opis należy przygotować z rozmysłem, tak aby pogodzić jego marketingowy charakter z optymalizacją pod kątem widoczności w Google Podcasts. Do wykorzystania masz 4 000 znaków.
4. Optymalizacja podcastu w Apple Podcasts
Jeśli zdecydujesz się dodać podcast również do Apple Podcasts (22% udziału na rynku mobile mają urządzenia oparte o iOS, stąd jest to drugi po Google Podcasts, ważny kanał dystrybucji podcastów), zwróć uwagę na nazwę i autora podcastu (jak w przypadku Google Podcasts) oraz dodatkowo czynniki związane z poszczególnymi epizodami.
Co istotne, w przypadku Apple Podcasts, opis podcastu nie ma żadnego znaczenia w kontekście rankingu wyszukiwania.
4.1. Nazwa odcinka
Tu wracamy do tematu poruszonego przy stronie internetowej - uważnie dobierz tytuł odcinka i spróbuj wykorzystać związane z nich słowa kluczowe. Jeśli nie wykorzystasz w pełni dostępnego limitu znaków, spróbuj w naturalny sposób rozbudować nazwę odcinka o słowo kluczowe.
4.2. Autor odcinka
W Apple Podcasts możesz również zoptymalizować autora odcinka, nie polecam tu jednak manipulacji poprzez upychanie słów kluczowych.
5. Obecność podcastu na YouTube
YouTube to druga najczęściej odwiedzana (po Google) strona internetowa wg Alexa i wyszukiwarka z ogromnym potencjałem dla podcastów. Jeśli nawet nie masz możliwości nagrania podcastu wraz z video, możesz przekonwertować plik audio na przykład w iMovie czy dzięki hostingom dla podcastów np. LibSyn.
Jeśli zdecydujesz się na utworzenie kanału na YouTube, zadbaj o:
- unikalny opis kanału,
- dodanie linka do strony Twojego podcastu,
- wypełnione, zoptymalizowane tytuły odcinków,
- unikalne opisy każdego z dodawanych odcinków wraz z linkiem do podstrony danego epizodu.
Zainteresował Was temat SEO dla podcastów? Świetnie, mnie też! 🙂
Poniżej znajdziecie listę wartościowych źródeł, na które natrafiłam podczas mojego researchu do artykułu:
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji.
Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO.
Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej.
Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji.
Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO.
Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej.
Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.
W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]
Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]
21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.