Jak dostać się do Discover? 3 kroki do kliknięć liczonych w milionach.

21 kwietnia 2023

Ostatnie miesiące jednoznacznie pokazują nam, że przyszłość wyników wyszukiwania nie jest pewna. Dynamiczny rozwój ChatGPT, pierwsze testy Barda w Google – to tylko początek rewolucji, która może doprowadzić do sporych zmian w naszym sposobie wyszukiwania. Wbrew pozorom, wcale nie oznacza to, że wyszukiwarka przestanie istnieć, a SEO się skończy - po prostu będą wyglądały inaczej.

Od lat obserwujemy, jak wyniki wyszukiwania stopniowo przejmowane są przez direct anwers, czyli odpowiedzi bezpośrednie, będące podstawą funkcjonowania voice search i powodem rosnącej popularności zero-click searches. Po co szukać dalej i klikać, skoro wyszukiwarka zaczerpuje odpowiedź z najlepszego w rankingu wyniku wyszukiwania i podaje ją użytkownikowi jak na tacy?

Dziś z ruchu z direct answers możemy jeszcze korzystać, próbować go analizować i moderować za pomocą zmian w treści czy atrybutu max-snippet w metatagu „robots”. Co się stanie, gdy Google przestanie czerpać informacje ze stron internetowych i w Direct Answers spotkamy AI?

Może po prostu będziemy wyszukiwać informacji rzadziej, mocniej polegać na AI, ale treści… przeglądać gdzie indziej.

Już teraz wskazuje na to rosnąca popularność Discover, czyli usługi Google dostępnej, zanim użytkownik w ogóle dotrze do wyników wyszukiwania. Informacją z ostatniej chwili jest włączenie Discover do systemu oceny Helpful Content, który znamy z algorytmów standardowej wyszukiwarki.

Dlatego dziś opowiem Ci o tym, jak dostać się do Discover oraz być gotową i gotowym na zmiany w sposobie dotarcia do informacji w wyszukiwarce.

Czym jest Google Discover?

Discover to usługa doskonale znana użytkownikom urządzeń mobilnych opartych o Android i tym, którzy na urządzeniach Apple korzystają z aplikacji Google lub Chrome.

W przeciwieństwie do większości usług wyszukiwarki, Discover nie wynika z zapytania użytkownika, a z jego zainteresowań, które Google poznaje na każdym kroku (od wyszukiwania po kliknięcia w reklamy i inne aktywności).

Tym samym wyniki Discover pokazywane są jeszcze przed dokonaniem wyszukiwania, jak na grafikach niżej:

Moje zainteresowanie The Last of Us, psami, technologią i biznesem jest oczywiste – Google doskonale wie o tym między innymi na podstawie moich wyszukiwań i aktywności reklamowej. Skąd Familiada? To pozostanie zagadką nawet dla mnie. 😉

Discover wykorzystuje nasze upodobanie do scrollowania, znane doskonale z social media. Dostarcza nam więc coraz to więcej informacji i reklam dostosowanych do naszych upodobań. W efekcie: możemy nawet zapomnieć o wyszukiwaniu, którego planowaliśmy dokonać. I pewnie taki jest cel samej usługi.

Czy zatem Discover jest przyszłością Google? Po 14 latach w SEO, powściągliwie podchodzę do uznawania czegokolwiek za pewnik. Na pewno jednak w tej przyszłości zajmie ważne miejsce.

A wyniki, które możesz dzięki Discover uzyskać zachęcają, by obok organica rozgościć się i tu. Przykład wyniku skuteczności w Discover u jednego z moich klientów, znajdziesz niżej.

Obecność w Discover - potencjalne wyniki
Obecność w Discover - wyniki u jednego z naszych klientów (źródło: Google Search Console)

Jak dostać się do Discover?

Odpowiedź na pytanie, jak dostać się do Discover jest złożona:

  • W teorii nie musisz zrobić… nic. Google, tak jak w przypadku Wiadomości, może samodzielnie wybrać i zacząć wyświetlanie Twojej strony. Zdarza się to jednak niesłychanie rzadko.
  • W praktyce istnieje szereg wymogów, które warto spełnić i kilka aktywności, których zastosowanie zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się w usłudze.

Sekretem Discover jest bowiem jego silne powiązanie z Google News – jeśli chcesz dostać się do jednego, warto zacząć od tego drugiego.

Proces jest powtarzalny i skuteczny także na blogach kulinarnych i lifestyle’owych, niekoniecznie kojarzących się z wiadomościami.

Wiadomości Google – najważniejsze wskazówki

Skoro wiesz już, że aby pojawić się w Discover, warto zadbać o Wiadomości Google, opowiedzmy sobie w skrócie, jak to zrobić. Kilka najważniejszych wskazówek niżej.

Stałe adresy URL i minimalna liczba przekierowań

Częste i nieprzemyślane zmiany adresów url mogą być problematyczne dla botów. Z tego względu unikaj zmian adresów artykułów i kategorii, które zostaną podpięte w Wiadomościach Google. W razie konieczności zmiany, pamiętaj o przekierowaniu 301 poprzedniego adresu na nowy oraz aktualizacji feedów kategorii (o których za chwilkę).

Dostępność dla robotów

Aby treści Twojej strony mogły pojawić się w Wiadomościach Google, roboty (a konkretnie Googlebot i Googlebot-News) powinny mieć do nich dostęp. Unikaj zapisów wykluczających w metatagu robots, pliku robots.txt a także nagłówku http „X-Robots-Tag”.

Unikalny język witryny i artykułu

Wiadomości Google nie wyświetlają stron z artykułami, w których użyto więcej, niż jednego języka. W praktyce znam od tej reguły wyjątki, natomiast generalizując: unikaj sytuacji, w których w Twoim artykule stosujesz więcej, niż jeden język. Dla różnych wersji językowych strony stosuj natomiast hreflangi.

Kodowanie UTF-8

97,8% stron internetowych korzysta z systemu kodowania UTF-8. Możemy zatem pokusić się o uogólnienie, że na UTF-8 bazuje prawie cały Internet. Tym samym nie powinno być zaskoczeniem, że jedną z Wskazówek Google dla Wydawców jest kodowanie właśnie w tym formacie.

Certyfikat SSL

Dzięki protokołowi https dane osobowe, które są podawane przez Twoich czytelników na przykład w komentarzach, formularzach kontaktowych czy podczas dokonywania transakcji są szyfrowane (z wykorzystaniem protokołu SSL lub TLS) - ich przechwycenie staje się o wiele trudniejsze.

Ze względów bezpieczeństwa, wśród wskazówek Google dla Wydawców znajdziesz również zastosowanie protokołu https.

Dane strukturalne dla strony i artykułów

Dane strukturalne (dane uporządkowane) to znaczniki, które służą do opisania zawartości strony w formie zrozumiałej dla wyszukiwarek. Rekomendowanym przez Google językiem znaczników jest JSON-LD.

W przypadku treści, które planujesz publikować w Wiadomościach Google, zastosuj dane strukturalne „NewsArticle” lub „Article”, a dla całej witryny „Person” lub „Organization” pozwalające zidentyfikować jej właściciela.

Unikalne treści

Gdy robot Google napotka więcej niż jedną wersję tego samego artykułu, może mieć problem z identyfikacją oryginału. W miarę możliwości zadbaj zatem o użycie linków kanonicznych (ewentualnie tagu noindex) wszędzie tam, gdzie pojawiają się kopie Twoich treści, niezależnie od tego czy kopiujesz je w obrębie swojej strony czy dystrybuujesz na zewnątrz.

Wyraźna data publikacji

Data publikacji jest potwierdzeniem aktualności treści. Ważne, aby została odpowiednio wyeksponowana w artykule i nie była sztucznie „odmładzana”, o ile artykuł nie został faktycznie zauważalnie zmieniony.

Zwróć uwagę na:

  • wyraźne podanie daty i godziny publikacji,
  • użycie w danych strukturalnych Article pól datepublished i datemodified,
  • wykorzystanie tagu <publication_date> w mapie witryny dla Wiadomości Google.

Tytuł w linkowaniu wewnętrznym

Tytuł artykułu powinien zawierać min. 10 znaków, a najlepiej od 2 do 22 słów. Dodatkowo, aby pomóc robotowi w określeniu tytułu treści, należy zadbać o to, by tytuł artykułu występował w anchorach prowadzących z nadrzędnych kategorii, nagłówku H1 oraz metatagu Title.

Dobry lead artykułu

Wiadomości Google zwyczajowo wyświetlają pod tytułem artykułu pierwsze zdania jego treści, a nie metatag „description” jak sądzi się powszechnie. Pamiętaj o tym tworząc lead, czyli wstęp tekstu, ponieważ będzie on w dalszej kolejności wpływał na współczynnik CTR (klikalność Twojego artykułu).

Dedykowany, otagowany obraz

Wiadomości Google wyświetlać będą zazwyczaj obraz powiązany ze wstępem do artykułu, zwany obrazem wyróżniającym. Wybierając go zadbaj, by był wprost powiązany z tematyką artykułu (nie powinno to być logo) oraz wskazany w danych strukturalnych lub tagu og:image.

Używaj formatu pliku obsługiwanego przez Grafikę Google, czyli BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP lub SVG. Znajdź również złoty środek pomiędzy kompresją grafiki, a jej jakością – wysoka jakość obrazów to z kolei ważny element wskazówek dotyczących Discover.

Proces konfiguracji Publisher Center

Najważniejsze Wskazówki dla wydawców Google spełnione? Skonfiguruj teraz Publisher Center, uwzględniając przy tym utworzenie kanałów RSS dla kategorii i zgłoszenie sitemapy newsów w Search Console.

Najważniejsze elementy Centrum dla Wydawców

Dodając stronę do Publisher Center (publishercenter.google.com), wypełnij następujące pola:

  • Nazwa publikacji (ten element wykorzystasz także przy tworzeniu sitemapy newsów)
  • URL publikacji (zazwyczaj to pełny adres domeny)
  • Lokalizacja (kraj, z którego publikujesz wiadomości)

W dalszym etapie Google poprosi Cię również o:

  • weryfikację witryny za pomocą Google Search Console
  • podanie nazwy organizacji
  • podanie danych osoby kontaktowej
  • wybór etykiety treści spośród kilku dostępnych możliwości
  • wybór jednej spośród blisko 30 kategorii publikacji
  • wybór kraju dystrybucji wiadomości
  • dodanie kwadratowego logo

Dodatkowo możesz:

  • dodać dwa warianty logo prostokątnego (na jasne i ciemne tło)
  • przesłać rodzinę czcionek powiązanych z Twoją publikacją

Feedy RSS kategorii

Kolejnym etapem będzie dodanie w Publisher Center dedykowanych kanałów RSS kategorii wybranych do publikacji w Wiadomościach.

W WordPressie feedy możesz utworzyć za pomocą dedykowanego, bezpłatnego pluginu GN Publisher. W pozostałych przypadkach skorzystaj z dedykowanych Twojej platformie rozwiązań lub online’owych narzędzi typu RSS.app.

W ostateczności zamiast feedów, możesz użyć także adresów url kategorii.

Po dodaniu kategorii w polach „Sekcje” sprawdź i opublikuj witrynę w Google News.

Proces weryfikacji trwa zazwyczaj od kilku dni do dwóch tygodni i wymaga ręcznego sprawdzenia przez pracownika Google, który może także wskazać Ci elementy do niezbędnego poprawienia przed publikacją.

Sitemapa dla newsów

Ostatnim krokiem jest utworzenie dedykowanej Newsom sitemapy XML i jej późniejsze zgłoszenie w Google Search Console. Sitemapa ta będzie różnić się od standardowej wykorzystaniem dedykowanych newsom znaczników oraz zawartością artykułów jedynie z ostatniego tygodnia.

W WordPressie tego typu sitemapę stworzą dedykowane pluginy lub wtyczka SEO Rank Math w wersji Pro. Krok ten można w ostateczności pominąć.

Discover – podstawowe wymogi dotyczące treści

Po procesie weryfikacji w Publisher Center, upewnij się, że Twoja strona spełnia również wymogi dotyczące obecności w Discover.

Najważniejsze z nich to:

  1. Kanał RSS wskazany w sekcji head strony. Umożliwi to późniejsze obserwowanie Twojej strony przez użytkowników.
  2. Tytuły stron, które dobrze oddają zawartość artykułu - unikaj tytułów, które są clickbaitem.

Choć spotkasz przykłady treści niespełniających tego wymogu, warto podkreślić znaczny wpływ czynników behawioralnych na wyświetlanie z Discover. Duże nadużycia w tym temacie będą rzutować na zachowanie użytkowników wobec treści, Twoją dalszą widoczność w usłudze, a nawet mogą spotkać się z ręczną karą od Google. Unikaj wszelkiego rodzaju strategii mających na celu wprowadzenie w błąd czy wywołanie skrajnych emocji.

  1. Ciekawe treści związane z bieżącymi trendami i tematami cieszącymi się zainteresowaniem w momencie publikacji. To podstawa sukcesu w Discover.

Gdy proces weryfikacji i niezbędnych wdrożeń, zakończy się powodzeniem, w sekcji Skuteczność w Search Console spotkasz dwa nowe widoki:

Widok Wiadomości Google i Discover w Google Search Console
Widok Wiadomości Google i Discover w Google Search Console (źródło: Google Search Console)

To w nich, w miarę rozwoju Twojej strony i pojawiania się na niej świeżych treści, będziesz śledzić stopniowe wzrosty kliknięć w Discover i Wiadomości.


O Wiadomościach Google i Discover przeczytasz więcej w mojej najnowszej książce „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych” (Wydawnictwo Helion), której premiera już niebawem!


Przyszłość wyszukiwarki nie jest jasna. Być może mylę się zwiastując tak dużą zmianę w naszych trendach wyszukiwania. Niemniej jednak popularność Discover rośnie i temu zaprzeczyć nie możemy. Czas więc skorzystać z milionów kliknięć, które są dostępne na wyciągnięcie ręki. Powodzenia we wdrożeniach!

Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram