W grudniu 2021 Google wprowadziło szereg zmian we funkcjonowaniu algorytmu działania wyszukiwarki. Tym samym nastąpiło sporo przetasowań w wynikach wyszukiwania organicznego zarówno w Polsce, jak i innych wersjach wyszukiwarki dla danego kraju – zarówno w ujęciu mocnych spadków/ wzrostów w ruchu organicznym i widoczności organicznej dla fraz z TOP100, TOP10 oraz TOP3 wyników Google. Zmiany te były bardzo zauważalne praktycznie dla każdej branży w każdym kraju (widzimy to zarówno po obsługiwanych witrynach w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych).

1 grudnia Google poinformowało za pośrednictwem Twittera o kontynuowaniu wdrażania aktualizacji względem recenzji produktów w wyszukiwarce.
O wcześniejszej aktualizacji z tym związanej możemy przeczytać tutaj. Google zmiany chciało zakończyć na kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia. Zmiany te były tym bardziej znaczące, mając w perspektywie okres wytężonych zakupów świątecznych (gdzie kupowano w dużej mierze produkty przez internet). Google swoją zmianę podyktowało kwestią doceniania recenzji przez użytkowników, co się dzielą informacjami w internecie. Kwestie zmian w algorytmie za to odpowiadającego miały właśnie nagradzać takie treści.

17-18 grudnia Google poinformowało o dużym update swojego algorytmu.
Niedługo po update dotyczącym recenzji produktów przyszła (niepotwierdzona przez pracowników Google) informacja o bardzo dużym update Core’owego algorytmu wyszukiwarki. Zmiany jakie zauważyliśmy w wyszukiwarce znacząco odbiły się zarówno na widoczność organiczną w wyszukiwarce – przede wszystkim dla fraz mocno precyzyjnych w TOP100 wyników Google (w każdym kraju, w którym obsługujemy naszych klientów – Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii i USA). Natomiast zmiany
w widoczności mocno pociągnęły za sobą duże wzrosty/ spadki w pozyskiwanym ruchu z kanału organicznego. Wg nas mogą to być przeliczenia w zmianach w rdzeniu algorytmu Google, zmiany względem linków przychodzących o charakterze spamu czy też może to być powiązane z wcześniejszych zmianach w recenzjach produktów.

27-28 grudnia kolejna niepotwierdzona zmiana i przetasowania w wynikach wyszukiwania organicznego wyszukiwarki Google. Pod samo koniec 2021 roku zauważyliśmy również kolejną anomalię w wynikach wyszukiwania. Możemy zauważyć, że w tych dniach serwisy które mocno zyskały na widoczności po wprowadzeniu update w połowie grudnia, utraciły sporo na widoczności organicznej. Pracownicy Google nie zajęli stanowiska w tej sprawie, natomiast w opiniotwórczych serwisach nt. SEO widzimy dyskusję z tym związane (z jednej strony drastyczne wzrosty z innej mocne spadki w różnych branżach).

Z ciekawostek – w pierwszych dniach grudnia zakończyło się również wdrażanie zmian w algorytmie odpowiadającym za wyniki lokalne. Google potwierdziło, że ta lokalna aktualizacja rozpoczęła się 30 listopada 2021 i trwała do 8 grudnia. Zmiana ta wpłynęła m.in. na zmniejszenie roli słów kluczowych używanych
w nazwach firm wyświetlanych w usłudze Google Maps. Zmiany również wpłynęły na zwiększenie widoczności stron, które do tej pory nie były promowane przez Google
w wynikach lokalnych.

Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania

Praktycznie cały miesiąc był dość intensywnym okresem, jeżeli chodzi o fluktuacje
w wynikach wyszukiwania (zgodnie z wprowadzanymi zmianami w algorytmie wyszukiwarki). Mogliśmy zaobserwować sporo wahań wychodzących poza normę.

 

Największe wahania, w polskich wynikach wyszukiwania, narzędzia odnotowały w okolicach 13-20 grudnia oraz ok 28 grudnia 2021.

 

Źródło 2: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather
Źródło 2: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather