ZMIANY ZACHODZĄCE W ŚRODOWISKU GOOGLE – grudzień 2021

12 stycznia 2022

W grudniu 2021 Google wprowadziło szereg zmian we funkcjonowaniu algorytmu działania wyszukiwarki. Tym samym nastąpiło sporo przetasowań w wynikach wyszukiwania organicznego zarówno w Polsce, jak i innych wersjach wyszukiwarki dla danego kraju – zarówno w ujęciu mocnych spadków/ wzrostów w ruchu organicznym i widoczności organicznej dla fraz z TOP100, TOP10 oraz TOP3 wyników Google. Zmiany te były bardzo zauważalne praktycznie dla każdej branży w każdym kraju (widzimy to zarówno po obsługiwanych witrynach w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych).


1 grudnia Google poinformowało za pośrednictwem Twittera o kontynuowaniu wdrażania aktualizacji względem recenzji produktów w wyszukiwarce.
O wcześniejszej aktualizacji z tym związanej możemy przeczytać tutaj. Google zmiany chciało zakończyć na kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia. Zmiany te były tym bardziej znaczące, mając w perspektywie okres wytężonych zakupów świątecznych (gdzie kupowano w dużej mierze produkty przez internet). Google swoją zmianę podyktowało kwestią doceniania recenzji przez użytkowników, co się dzielą informacjami w internecie. Kwestie zmian w algorytmie za to odpowiadającego miały właśnie nagradzać takie treści.

Źródło: https://www.seroundtable.com/december-2021-google-product-reviews-update-32526.html

https://twitter.com/googlesearchc/status/1466100208043974657

17-18 grudnia Google poinformowało o dużym update swojego algorytmu.
Niedługo po update dotyczącym recenzji produktów przyszła (niepotwierdzona przez pracowników Google) informacja o bardzo dużym update Core’owego algorytmu wyszukiwarki. Zmiany jakie zauważyliśmy w wyszukiwarce znacząco odbiły się zarówno na widoczność organiczną w wyszukiwarce – przede wszystkim dla fraz mocno precyzyjnych w TOP100 wyników Google (w każdym kraju, w którym obsługujemy naszych klientów – Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii i USA). Natomiast zmiany
w widoczności mocno pociągnęły za sobą duże wzrosty/ spadki w pozyskiwanym ruchu z kanału organicznego. Wg nas mogą to być przeliczenia w zmianach w rdzeniu algorytmu Google, zmiany względem linków przychodzących o charakterze spamu czy też może to być powiązane z wcześniejszych zmianach w recenzjach produktów.

Źródło: https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-algorithm-tremors-continue-32611.html

27-28 grudnia kolejna niepotwierdzona zmiana i przetasowania w wynikach wyszukiwania organicznego wyszukiwarki Google. Pod samo koniec 2021 roku zauważyliśmy również kolejną anomalię w wynikach wyszukiwania. Możemy zauważyć, że w tych dniach serwisy które mocno zyskały na widoczności po wprowadzeniu update w połowie grudnia, utraciły sporo na widoczności organicznej. Pracownicy Google nie zajęli stanowiska w tej sprawie, natomiast w opiniotwórczych serwisach nt. SEO widzimy dyskusję z tym związane (z jednej strony drastyczne wzrosty z innej mocne spadki w różnych branżach).

Źródło: https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-algorithm-jolt-32670.html

Z ciekawostek – w pierwszych dniach grudnia zakończyło się również wdrażanie zmian w algorytmie odpowiadającym za wyniki lokalne. Google potwierdziło, że ta lokalna aktualizacja rozpoczęła się 30 listopada 2021 i trwała do 8 grudnia. Zmiana ta wpłynęła m.in. na zmniejszenie roli słów kluczowych używanych
w nazwach firm wyświetlanych w usłudze Google Maps. Zmiany również wpłynęły na zwiększenie widoczności stron, które do tej pory nie były promowane przez Google
w wynikach lokalnych.

Źródła: https://www.seroundtable.com/google-november-2021-google-local-search-update-confirmed-32610.html

Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania

Praktycznie cały miesiąc był dość intensywnym okresem, jeżeli chodzi o fluktuacje
w wynikach wyszukiwania (zgodnie z wprowadzanymi zmianami w algorytmie wyszukiwarki). Mogliśmy zaobserwować sporo wahań wychodzących poza normę.

Największe wahania, w polskich wynikach wyszukiwania, narzędzia odnotowały w okolicach 13-20 grudnia oraz ok 28 grudnia 2021.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Kamil Demidowski

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram