Dobry tekst SEO to taki, który nie tylko spełnia swoją funkcję informacyjną, ale także łączy oczekiwany ruch na stronie z autentycznie ciekawą i oryginalną treścią.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której konkurują dwie firmy – A i B. Firma A ma ciekawy asortyment, ale nie jest on opisany na stronie w sposób zrozumiały. Poszukujemy jego specyfikacji, walorów technicznych i właściwości, ale niestety, nawet z lupą ich nie dostrzeżemy. Sklep B natomiast jest dużo mniejszy, ale odpowiada na wszystkie pytania, które chcemy (albo nie wiemy, że chcemy) zadać. Nie ma co ukrywać, że wiarygodność i rzetelność firmy B zachęca nas do zainteresowania się ofertą lub co ważniejsze – do współpracy. Co więcej, jeśli ów opis zawiera frazy kluczowe, to umacnia się nasza pozycja w wynikach wyszukiwania.

Świetny tekst SEO to content uzupełniający cały proces pozycjonowania. Sam w sobie może zdziałać wiele, ale jak mówi przysłowie – „gór nam nie przeniesie”. Jednak, jeśli chcemy zająć relatywnie wysokie miejsce w wyszukiwarce, jest to krok obowiązkowy, w który warto zainwestować swój czas i budżet.

1. Rozmawiaj

Kluczem do nie tylko dobrego tekstu, ale do każdej udanej współpracy jest rozmowa. To na tym etapie poznajesz branże, oczekiwania oraz specyfikę swojego klienta. Zwróć uwagę na to, co chce podkreślić w swoich tekstach, na co mu najbardziej zależy i jakie postawił sobie cele, w związku z podjętą usługą pozycjonowania. Weźmy na tapetę konkretną sytuację. Klient zwraca się do nas z prośbą o stworzenie contentu na stronę główną swojej działalności. Jest to prywatny gabinet detektywistyczny, a napisany tekst opieramy na własnej wiedzy i źródłach zewnętrznych. Problem pojawia się póżniej, kiedy to klient komunikuje, że nie prowadzi części usług, a tekst chciał w zupełnie innej formie. Efekt? Stracony czas oraz niezadowolenie zleceniodawcy, którego mogliśmy przecież uniknąć.

2.Poznaj opisywaną branżę

Nikt nie jest „alfą i omegą” każdej dziedziny, dlatego krokiem koniecznym do wykonania profesjonalnej treści, jest zapoznanie się z opisywaną branżą. Warto, aby uwzględnić w contencie konkretne, specyficzne dla sklepu czy działalności słowa. Sprawdź jaka grupa docelowa najchętniej korzysta z usług, jak wygląda konkurencja, co jest kupowane i jakie pytania pojawiają się najczęściej.

Pamiętam, gdy dostałam zlecenie na tekst dla branży klimatyzacyjnej. Nie da się ukryć, że jest to wyjątkowo specyficzna działalność, na temat której, większość z nas, nie posiada wystarczającej wiedzy. Poznanie właściwości usług, rodzaju sprzętu i niuansów związanych z technologią zajęło mi kilka dni. Dobry, branżowy tekst wiąże się zatem z koniecznością włożenia wielu, dodatkowych godzin pracy, które zaowocują nie tylko poszerzeniem horyzontów, ale przede wszystkim merytorycznym contentem.

3. Pisz dla ludzi, a nie przeciwko nim

Jeśli zajmujesz się pisaniem dla swoich potrzeb, a nie na zlecenie, Twoja droga do dobrego tekstu SEO zaczyna się tutaj. Pamiętaj o tym, iż tekst ma trafić do człowieka –  odbiorcy, który nie zawsze musi zrozumieć co „autor miał na myśli”. Używaj więc słów powszechnie znanych (chyba, że tekst jest stricte branżowy, nacechowany specjalistycznymi określeniami), przystępnych dla każdego odbiorcy. Odpowiadaj w treści na najważniejsze pytania, nie generuj i nie namnażaj ich na nowo.

Unikaj zdań długich, wielokrotnie złożonych i podwójnych zaprzeczeń. W przypadku tekstów specyficznych i nacechowanych frazami kluczowymi, warto uwzględnić pisanie treści nakierowanych typowo pod wyszukiwarkę Google.

4.  Nie kopiuj — twórz

Dobry tekst to tekst oryginalny. Aby uniknąć kanibalizacji stron i ułatwić cały proces SEO, staraj się tworzyć możliwie jak najbardziej nowe i niepowielone teksty. Unikatowość jest w cenie, dlatego wszelkie próby plagiatu lub uporczywe kopiowanie treści na podstronach da efekt odwrotny do zamierzonego. Spotkałam się kilkukrotnie z sytuacjami, w których mój tekst nagle, w magiczny sposób, znajdował się na innych stronach, o podobnej tematyce. Jest to bardzo prosty sposób na pozyskanie contentu, którego wartość w kontekście SEO jest niewielka. Nie polecamy więc stosować tego typu technik manipulacyjnych.

5.Uważaj na stosowane

Podstawą tekstu SEO jest używanie fraz kluczowych, które mają realny wpływ na zajmowaną pozycję w wyszukiwarkach. Musisz dobrać je rozsądnie, zgodnie z tematyką pisanego tekstu i ustalonym budżetem klienta. Łatwo przesadzić z ich ilością, przez co tekst stanie się niezrozumiały albo co gorsza – „przeoptymalizowany”. Starajmy się zatem nie powielać fraz, nie stosować powtórzeń tekstu oraz w miarę możliwości stosować odmiany (np. copywriting SEO / copywriter SEO) i wyrazy bliskoznaczne.

6.Pamiętaj o HTML

Kwestia techniczna jest równie ważna co sama treść. Zarówno nagłówek, jak i krótkie wprowadzenie muszą być ciekawe i oddające tematykę dalszej treści. Im bardziej przejrzysty tekst, tym szybciej i łatwiej nasz czytelnik się z nim zapozna. Nie zawsze będzie zainteresowany całym materiałem — często wybierze wybiórcze prześledzenie treści, poszukując zdań tylko realnie go interesujących. Wszystkie należy potraktować odpowiednim tagiem (np. jako nagłówek pierwszy, drugi etc.). Co więcej – warto by zawierał on słowa kluczowe, które dodatkowo wspomogą procesy pozycjonowania strony.

7.Description

Czyli fragment kodu HTML, który dostępny będzie w nagłówku. To on odpowiada za opis wartości Twojej strony. Jest to idealne odzwierciedlenie powiedzenia: krótko zwięźle i na temat. W ok. 160 (po zmianach naniesionych w maju 2018) znakach należy nie tylko oddać tematykę, ale również przekonać i rozbudzić ciekawość internauty. Dobrze, gdy zawrzesz w nim słowa kluczowe. Nieuzupełniony metatag description doprowadzi do sytuacji, w której Twoja strona przedstawiona będzie w wynikach wyszukiwania za pomocą słów i zdań losowo wybranych przez roboty wyszukiwarki. Może zniechęcić Twojego potencjalnego klienta do odwiedzenia strony.

8. Zwięźle krótko i na temat?

To zależy. Traktuj każde zlecenie tekstu indywidualnie – zastanów się czego potrzebuje Twój klient, ile słów kluczowych musisz zawrzeć i gdzie zostanie umieszczony tekst. Pamiętaj, by nie stosować powtórzeń i nie powielać wcześniej przekazanych już myśli. W przypadku artykułów sponsorowanych, które znajdują się na stronach zewnętrznych, często liczba znaków powinna zmieścić się w 2500. Jego intencją jest zawrzeć krótki „brief” usług, który może zaciekawić czytelnika i zmusić go do kliknięcia „dalej”, bezpośrednio już na stronę docelową.

Zdarzają się też teksty przekraczające nawet 7 tysięcy znaków. Sięgam pamięcią i przypominam sobie zlecenie dla sklepu medycznego. Potrzebował on pełnego opisu wszystkich leków i zaleceń (również domowych) na tzw. przesilenie jesienne. Tekst miał formę poradnikową i jego objętość, wraz z słowami kluczowymi, musiała całkowicie wyczerpać zadany temat.

9. Poprawność to podstawa

Błahostka, o której często zapominamy. By przekaz był jasny musimy pamiętać o stylistyce, ortografii i poprawnej interpunkcji. Zdanie „Nie, wszystko w porządku” i „Nie wszystko w porządku” ma zupełnie inny wydźwięk, prawda?

10.Liczba znaków

Liczba znaków powinna być dopasowana do: po pierwsze – miejsca, w którym zostanie on umieszczony, po drugie – ilości fraz. Krótki, 500 – znakowy tekst, nasączony słowami kluczowymi jest nie tylko trudny do napisania, ale przede wszystkim nieprzyjazny komunikacyjnie. Jeśli w tekście zdecydujemy się umieścić 2-3 słowa, pamiętajmy, by wpleść go w łączną treść min. 2000-3000 znaków.