2021 rok zdecydowanie należał do obfitych w zmiany w wyszukiwarce Google (Zarówno te zapowiedziane, jak i niezapowiedziane). Także w grudniu obserwowaliśmy liczne wstrząsy w wynikach wyszukiwania. Czy po serii silnych wahań przyjdzie nam zaznać więcej spokoju w 2022 roku? Jak dotąd, nic na to nie wskazuje. Zobaczmy, co przyniósł nam styczeń.

 

Co zmieniło się w wyszukiwarce Google w styczniu 2022 roku?

W okolicach 8 stycznia Google rozpoczął testowanie nowej sekcji w wynikach wyszukiwania, przedstawiającej zyskujące na popularności treści wideo. Jej wygląd podejrzysz w podlinkowanym Tweecie w materiale źródłowym poniżej.

Źródło

Źródło:

https://twitter.com/b4k_khushal/status/1479825671534743552

https://www.seroundtable.com/google-search-trending-videos-32725.html

 

Po doniesieniach opublikowanych na Twitterze przez Glenna Gabe’a (zobacz źródło), w których wskazał na zwiększoną aktywność Googlebota w okolicach 12-13 stycznia, temat podjęły media branżowe, co skutkowało napłynięciem kolejnych sygnałów o występowaniu opisanego zjawiska. 24 stycznia Gabe ponowił komunikat o nadal obserwowanych podwyższonych statystykach crawlowania.

Źródło

Źródło:

W pojawił się raport Page Experience dla urządzeń desktopowych w Google Search Console. To dobry moment, by przypomnieć o planowanym w lutym 2022 roku Page Experience Update, który obejmie tę kategorię urządzeń.

Źródło

Źródło:

Google Search Console launches desktop page experience report

 https://developers.google.com/search/blog/2021/11/bringing-page-experience-to-desktop

Wśród istotnych informacji technicznych, na które warto zwrócić uwagę, z pewnością znajdzie się obsługa nowego tagu robots przez Google – „indexifembedded”. Nowe rozwiązanie ma na celu zwiększenie kontroli webmastera nad indeksacją treści embeddowanej przez takie elementy jak iframe lub object, zapewniając działanie w sytuacji, gdy strona zawiera tag “noindex”. Okaże się to pomocne w przypadku serwisów publikujących treści, które chciałyby zezwolić na ich indeksację wskutek embeddowania, przy jednoczesnej chęci zablokowania przed indeksacją treści własnej.

Google opublikował API dla narzędzia do sprawdzania adresów URL, co umożliwi skuteczne przetwarzanie oferowanych przez niego danych. API pozwoli na przetwarzanie do 2000 zapytań dziennie i 600 zapytań na minutę

Wykresy zmienności w wynikach wyszukiwania Google – styczeń 2022 r.

Zeszły rok przyzwyczaił nas do częstych update’ów (zarówno potwierdzonych i niepotwierdzonych) i regularnych testów nowych funkcjonalności. Jak na razie nic nie wskazuje na to, by tempo zmian miało spadać. Wręcz przeciwnie, Google w swojej komunikacji jasno wskazuje, że update’y będą pojawiały się istotnie częściej.

Skupiając się jednak na teraźniejszości, po intensywnym grudniu, spotkaliśmy się z równie intensywnym styczniem. Na wykresie Semrush Sensor (United States, Desktop) w zasadzie nie występują dni wskazujące na normalną zmienność, które jeszcze nie tak dawno temu stanowiły lwią część miesiąca. Szczególnie wysokie wahania wystąpiły w dniach: 11, 14-15, 17, 19-20 stycznia.

 

Czy w polskim Google’u wrzało równie bardzo?

SENUTO wskazuje na dwa dni wyróżniające się wysokimi fluktuacjami. Przypadają one na 9 i 23 stycznia, co pokazuje nieco inny obraz zmian w polskich wynikach wyszukiwania Google.