2021 rok zdecydowanie należał do obfitych w zmiany w wyszukiwarce Google (Zarówno te zapowiedziane, jak i niezapowiedziane). Także w grudniu obserwowaliśmy liczne wstrząsy w wynikach wyszukiwania. Czy po serii silnych wahań przyjdzie nam zaznać więcej spokoju w 2022 roku? Jak dotąd, nic na to nie wskazuje. Zobaczmy, co przyniósł nam styczeń.
Co zmieniło się w wyszukiwarce Google w styczniu 2022 roku?
W okolicach 8 stycznia Google rozpoczął testowanie nowej sekcji w wynikach wyszukiwania, przedstawiającej zyskujące na popularności treści wideo. Jej wygląd podejrzysz w podlinkowanym Tweecie w materiale źródłowym poniżej.
Źródło:
https://twitter.com/b4k_khushal/status/1479825671534743552
https://www.seroundtable.com/google-search-trending-videos-32725.html
Po doniesieniach opublikowanych na Twitterze przez Glenna Gabe’a (zobacz źródło), w których wskazał na zwiększoną aktywność Googlebota w okolicach 12-13 stycznia, temat podjęły media branżowe, co skutkowało napłynięciem kolejnych sygnałów o występowaniu opisanego zjawiska. 24 stycznia Gabe ponowił komunikat o nadal obserwowanych podwyższonych statystykach crawlowania.
Źródło:
W Google Search Console pojawił się raport Page Experience dla urządzeń desktopowych w Google Search Console. To dobry moment, by przypomnieć o planowanym w lutym 2022 roku Page Experience Update, który obejmie tę kategorię urządzeń.
Źródło:
Google Search Console launches desktop page experience report
https://developers.google.com/search/blog/2021/11/bringing-page-experience-to-desktop
Wśród istotnych informacji technicznych, na które warto zwrócić uwagę, z pewnością znajdzie się obsługa nowego tagu robots przez Google - „indexifembedded”. Nowe rozwiązanie ma na celu zwiększenie kontroli webmastera nad indeksacją treści embeddowanej przez takie elementy jak iframe lub object, zapewniając działanie w sytuacji, gdy strona zawiera tag "noindex". Okaże się to pomocne w przypadku serwisów publikujących treści, które chciałyby zezwolić na ich indeksację wskutek embeddowania, przy jednoczesnej chęci zablokowania przed indeksacją treści własnej.
Źródło: https://searchengineland.com/google-adds-new-robots-tag-indexifembedded-378929
Google opublikował API dla narzędzia do sprawdzania adresów URL, co umożliwi skuteczne przetwarzanie oferowanych przez niego danych. API pozwoli na przetwarzanie do 2000 zapytań dziennie i 600 zapytań na minutę
Źródło: https://searchengineland.com/google-releases-url-inspection-tool-api-379530https://searchengineland.com/google-adds-new-robots-tag-indexifembedded-378929
Wykresy zmienności w wynikach wyszukiwania Google – styczeń 2022 r.
Zeszły rok przyzwyczaił nas do częstych update’ów (zarówno potwierdzonych i niepotwierdzonych) i regularnych testów nowych funkcjonalności. Jak na razie nic nie wskazuje na to, by tempo zmian miało spadać. Wręcz przeciwnie, Google w swojej komunikacji jasno wskazuje, że update’y będą pojawiały się istotnie częściej.
Skupiając się jednak na teraźniejszości, po intensywnym grudniu, spotkaliśmy się z równie intensywnym styczniem. Na wykresie Semrush Sensor (United States, Desktop) w zasadzie nie występują dni wskazujące na normalną zmienność, które jeszcze nie tak dawno temu stanowiły lwią część miesiąca. Szczególnie wysokie wahania wystąpiły w dniach: 11, 14-15, 17, 19-20 stycznia.
Czy w polskim Google’u wrzało równie bardzo?
SENUTO wskazuje na dwa dni wyróżniające się wysokimi fluktuacjami. Przypadają one na 9 i 23 stycznia, co pokazuje nieco inny obraz zmian w polskich wynikach wyszukiwania Google.
Latest posts by Oktawian Kitala
(see all)