Przywykliśmy już do tego, że Google systematycznie informuje nas o wprowadzaniu globalnych zmian w algorytmie lub aktualizacjach skupiających się na konkretnym wycinku (weźmy, chociażby Page Experience Update). Czerwiec był, pod kątem informacji z tych gatunków, miesiącem zdecydowanie intensywnym. Poniżej podsumowanie najważniejszych czerwcowych newsów.

2 czerwca Google opublikowało informację o rozpoczęciu wprowadzenia kolejnego Core Update’u. Ostatecznie wdrażanie aktualizacji zakończyło się 12 czerwca. Update nazwany “June 2021 Core Update” to pierwsza potwierdzona globalna aktualizacja od grudnia 2020 roku. Od Google nie dowiedzieliśmy się jednak zbyt wiele na jej temat. Pewne wahania dla części stron były zauważalne. Również narzędzia do monitorowania zmian w wynikach wyszukiwania sygnalizowały, że „coś się dzieje”. Fluktuacje te nie były jednak aż tak intensywne jak w przypadku innych core’owych update’ów.

Zdecydowanie interesującym uzupełnieniem powyższej informacji jest natomiast fakt rozbicia, planowanych poprawek w algorytmie, na 2 aktualizacje. Przekazując informację o powyższym czerwcowym updacie, Google ogłosiło już kolejny Core Update, który ma mieć miejsce w lipcu. Dwie globalne aktualizacje, następujące po sobie miesiąc po miesiącu są sytuacją nietypową. Zdecydowanie warto więc odnotować ten fakt. Ponadto na dzień, w którym piszę ten wpis (tj. 05.07), obserwujemy już zauważalne fluktuacje w wynikach wyszukiwania, spowodowane z bardzo dużym prawdopodobieństwem właśnie lipcową aktualizacją. Jej wdrażanie rozpoczęło się już pierwszego dnia miesiąca. Więcej na ten temat na pewno napiszemy przy okazji kolejnego podsumowania.

W połowie czerwca Google potwierdziło rozpoczęcie wdrażania Google Page Experience Update, czyli aktualizacji związanej z metrykami Core Web Vitals. Zgodnie z informacjami ze strony Google wdrażanie aktualizacji będzie odbywało się dość powoli i ostatecznie jej wprowadzanie zostanie zakończone pod koniec sierpnia 2021.

Więcej na temat tej aktualizacji dowiesz się również z odcinka Core Web Vitals w pigułce naszego podcastu – Dziennik Budowy Firmy.

23 czerwca Google potwierdziło również inną aktualizacją algorytmu, tym razem skupioną na walce ze spamem. Update ten był rozbity na dwie części i druga z nich miała miejsce 28 czerwca. Ma on na celu filtrowanie wyników wyszukiwania, eliminując tym samym jeszcze większy procent spamu i szkodliwych stron. Wymierzony jest więc przede wszystkim w strony o niskiej jakości i wysokiej szkodliwości. Większych szczegółów omawianego update’u Google niestety nie przedstawiło.

Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania

Pierwsza połowa czerwca była dość intensywnym okresem, jeżeli chodzi o fluktuacje w wynikach wyszukiwania. Mogliśmy zaobserwować całkiem sporo wahań wychodzących poza normę. Największe wahania narzędzia odnotowały pomiędzy 5- 17 czerwca, kiedy to faktycznie były wprowadzane.

 

ŹRÓDŁO 1: HTTPS://WWW.SEMRUSH.COM/SENSOR/

ŹRÓDŁO 2: HTTPS://APP.SENUTO.COM/VISIBILITY-ANALYSIS/SERP-WEATHER

ŹRÓDŁO 3: HTTPS://ALGOROO.COM/