Zmiany w środowisku Google - styczeń 2021

10 lutego 2021

Po dużej aktualizacji algorytmu Google’a z początku grudnia, styczeń był spokojniejszym okresem, pod względem większych poprawek w algorytmie i potencjalnych przetasowań w wynikach wyszukiwania. Niemniej jednak kilka mniejszych aktualizacji mogło zostać wprowadzonych, na co wskazują statystyki, które znajdziesz na końcu tego wpisu. 

Styczeń na pewno nie był jednak nudnym miesiącem, ponieważ kilka istotnych zmian i newsów ze strony Google, mogliśmy usłyszeć. Poniżej podsumuję najważniejsze z nich ☺ 

W pierwszej połowie stycznia dowiedzieliśmy się, że w listopadzie 2020 weszła w życie pewna poprawka w algorytmie Google. Dotyczyła ona tzw. podtematów (subtopics) i wpłynęła na około 7% zapytań. Aktualizacja ta związana jest z uczeniem maszynowym oraz mechanizmami AI, na które Google stawia obecnie bardzo mocny nacisk. Poprawka ta ma pomóc Google’owi wyświetlać maksymalnie zróżnicowane wyniki wyszukiwania, tak żeby zwiększyć szansę, że będą one spójne z intencją naszego zapytania. Przykładowo wyszukując hasło „sprzęt do ćwiczeń w domu”, Google dopasuje do takiego zapytania podtematy: sprzęt budżetowy, sprzęt premium, sprzęt do ćwiczeń w małym pomieszczeniu.

Źródło: https://searchengineland.com/google-launched-subtopics-ranking-in-mid-november-345297 

 Z końcem stycznia Google przestało wspierać schemat danych strukturalnych data-vocabulary.org. Zmiana ta była zapowiedziana od ponad roku, nie powinna więc być zaskoczeniem. Obowiązującym standardem jest teraz schema.org. Jeżeli korzystasz więc jeszcze ze schematu data-vocabulary.org jest to najwyższa pora na zmianę.

Źródło: https://twitter.com/googlesearchc/status/1322236415816560640 

Google Chrome od wersji 88 pozwala, w trybie developerskim, na analizowanie i testowanie wskaźników Core Web Vitals (Podstawowe Wskaźniki Internetowe). Przypominam, że Google zapowiedziało, że od maja 2021 Core Web Vitals będą czynnikami rankingowymi. Jeżeli zastanawiasz się więc czy teraz jest właściwy moment na zgłębienie się w temat i wprowadzenie poprawek na stronie pod ich kątem, odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak.

Źródło: https://searchengineland.com/chrome-88-adds-to-core-web-vitals-devtools-345502

Również w Google Search Console w styczniu pojawiło się kilka zmian. Wprowadzony został m.in. nowy raport dla wydawców w Google News (nie myl z filtrem „News”, jest to osobny raport dostępny tylko dla stron pojawiających się w Google News). Natomiast dotychczasowy raport dotyczący crawlowania został rozbudowany o nowe informacje dotyczące statusów oraz błędów.v

Źródła: https://www.seroundtable.com/google-search-console-performance-report-google-news-30745.html oraz https://www.seroundtable.com/google-index-coverage-report-more-specific-categories-30735.html

Źródło: https://searchengineland.com/chrome-88-adds-to-core-web-vitals-devtools-345502

I na koniec: Google grozi wycofaniem się z Australii, jeżeli tamtejszy rząd nie zrezygnuje z wprowadzania nowego prawa, nakazującego zapłatę za wyświetlanie newsów z australijskich serwisów prasowych. Sprawa cały czas w toku, zdecydowanie warto śledzić.

Źródło: https://www.searchenginejournal.com/australia-no-more-google-search/393303

Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania

Styczeń był spokojnym okresem, jeżeli chodzi o fluktuacje w wynikach wyszukiwania. Mogliśmy zaobserwować kilka wahań wychodzących poza normę, jednak nie zauważyliśmy ich większego odbicia na większości stron. Największe wahania narzędzia odnotowały między 7, a 12 stycznia, kiedy to faktycznie pewne zmiany w algorytmie mogły zostać wprowadzone.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Dawid Pietkiewicz

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram