Październik okazał się nadzwyczaj spokojnym miesiącem, jeśli chodzi o aktualizacje algorytmu w wyszukiwarce Google. Obyło się bez Core Updates czy ogłaszania nowych czynników rankingowych. Czy oznacza to, że nie działo się nic wartego uwagi specjalistów SEO? Wręcz przeciwnie! Wszystko wskazuje na to, że nadchodzi koniec pewnej epoki w wynikach wyszukiwania. 

Koniec z drugą stroną wyników wyszukiwania

Znasz ten żart?

The best place to hide a dead body  is page 2 of Google search results.

Opowiadałam go nawet podczas prezentacji na tegorocznym Festiwalu SEO. Zaraz będzie nieaktualny w mobilnych wynikach wyszukiwania. Google wzorem mediów społecznościowych, zdecydowało się na rezygnację z dotychczasowego mechanizmu stronicowania w wersji mobilnej wyszukiwarki i wdrożenie continuous scrolling.

Funkcja jest w fazie testów w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Na ten moment użytkownicy widzą ją w obrębie aplikacji Google, są już plany dotyczące włączenia jej do przeglądarkowej wersji wyników mobilnych.

Co to zmienia? Całkiem sporo w kontekście możliwości szybszego dotarcia do wyników z dotychczasowej drugiej strony wyników wyszukiwania. To naturalnie będzie wpływało na większe rozłożenie CTR (współczynnika “klikalności”) na dalszych pozycjach. Nie wydaje się natomiast, by zmieniło to wiele w kontekście preferencji użytkowników – nadal to strony z TOP3 będą zgarniało blisko 50% ruchu z fraz (źródło).

Nowe rekomendacje Google dotyczące Title

Zmiany Title w wynikach wyszukiwania mogą spędzać sen z powiek SEOwcom, którzy skupiają się na pracy nad CTR poszczególnych podstron (czyli mam nadzieję: wszystkim). Pracujemy nad sprzedażowymi metatagami, a wyszukiwarka ignoruje nasze starania, proponując swoje, alternatywne wersje tytułów (w weryfikacji, czy tak dzieje się na Twojej stronie pomoże plugin do Chrome Keyword Surfer). Na Festiwalu SEO opowiadałam, że podmiana Title na moim blogu doprowadziła do spadku CTR całej witryny o ponad 25% (dzięki Google!).

Co zatem zrobić, by uniknąć podmiany tytułu w wynikach wyszukiwania? Na to pytanie odpowiadają częściowo wytyczne w Centrum wyszukiwarki Google oraz John Mueller podczas ostatnich Google SEO office-hours.

Od tej pory Title:

  • powinno być zwięzłe;
  • nie powinno zawierać schematycznych powtórzeń (nazwa marki może się pojawić, ale ponownie: powinna być zwięzła);
  • nie nadaje się do upychania słów kluczowych (choć to nie jest zmianą w stosunku do poprzednich wytycznych) oraz powtarzania ich synonimów i odmian;

Znaczącą zmianą jest również to, że od tej pory Title jest ściśle powiązane ze stroną, a przestaje być z indywidualnym zapytaniem do wyszukiwarki.

Nagranie z SEO Office Hours możesz obejrzeć na YouTube:

Zmiany w dokumentacji danych strukturalnych

Mała, ale istotna zmiana w dokumentacji HowTo, QAPage i SpecialAnnouncement. Same dane strukturalne zostały uproszczone, a poniższe pola usunięte:

  • HowTo: description field.
  • QAPage: mainEntity.suggestedAnswer.author, mainEntity.dateCreated, mainEntity.suggestedAnswer.dateCreated, mainEntity.acceptedAnswer.author, mainEntity.acceptedAnswer.dateCreated, and mainEntity.author fields.
  • SpecialAnnouncement: provider, audience, serviceType, address, and category fields.

Szczegółowe podsumowanie wraz z przykładami zastosowania zmian tu.

Google Penguin 4.0 nie tylko ignoruje spam-linki, ale może również nałożyć karę na całą domenę

Jeszcze do niedawna Google utrzymywało, że spam w profilu linków jest ignorowany. Zgodnie z najnowszą wypowiedzią Johna Muellera na wyżej wzmiankowanych SEO Office Hours, algorytm nadal może w skrajnych przypadkach ukarać całą domenę za backlinki. Cytując Johna:

If our systems recognize that they can’t isolate and ignore these links across a website, if we see a very strong pattern there, then it can happen that our algorithms say well we really have kind of lost trust with this website and at the moment based on the bigger picture on the web, we kind of need to be more on almost a conservative side when it comes to understanding this website’s content and ranking it in the search results and then you can see kind of a drop in the visibility there

Dlatego warto brać poprawkę na wszystko, co komunikuje Google i oglądać SEO Office Hours. Przy prawie każdej rozmowie pojawia się negacja lub doprecyzowanie wcześniejszego stanowiska Google.

Problemy z danymi o indeksacji w Search Console

W październiku Google potwierdziło problemy z raportem “Stan” – adresy raportowane jako nie zindeksowane, po ręcznej weryfikacji okazują się być w indeksie. W praktyce oznacza to, że warto dodatkowo weryfikować ręcznie wątpliwe adresy.

Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania

Październik był wyjątkowo spokojnym miesiącem, jeśli chodzi o fluktuacje w wynikach wyszukiwania. Jedyne większe zmiany miały miejsce w Polsce miały miejsce w okolicach połowy października i na początku października w google.com. SEOwiec musi być odrobinę podejrzliwy, więc… wygląda mi to na ciszę przed burzą. 😉  

źródło: https://www.semrush.com/sensor/

źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather

źródło: https://algoroo.com/