Zmiany w środowisku Google - listopad 2020

3 grudnia 2020

W listopadzie miało miejsce szereg zmian, zarówno jeśli chodzi o funkcjonowanie wyszukiwarki, jak i całego środowiska Google. Zapowiedź nowych czynników rankingowych, nowości w Search Console, Google Analytics 4 czy Google Search Central. Nie przedłużając zatem, zapraszam do podsumowania. 😃

Core Web Vitals - nowe czynniki rankingowe

Z punktu widzenia SEOwca, jednym z najważniejszych dla mnie wydarzeń w listopadzie jest zapowiedź (a właściwie doprecyzowanie wcześniejszej zapowiedzi), dotycząca nowych czynników rankingowych, które obowiązywać będą od maja 2021 roku. Mowa o Core Web Vitals (podstawowych wskaźnikach internetowych), czyli elementach, które wpływają na doświadczenia użytkownika (Page Experience). Znajdują się wśród nich:

  • LCP (Largest Contentful Paint), czyli czas jaki strona potrzebuje do załadowania największego elementu contentowego, takiego jak tekst, grafika czy video. Oczekiwany wynik: poniżej 2,5 sekundy.
  • FID (First Input Delay), czyli czas w którym możliwa jest pierwsza interakcja ze stroną tuż po rozpoczęciu ładowania strony (jak na przykład kliknięcie linka). Oczekiwany wynik: poniżej 100 milisekund.
  • CLS (Cumulative Layout Shift), czyli wskaźnik dotyczący niespodziewanych "przesunięć" elementów layoutu podczas ładowania się strony. Oczekiwany wynik: poniżej 0,1.
Źródło: developers.google.com

Rekomendowane przez Google narzędzia służące do mierzenia Core Web Vitals znajdziesz tu: https://web.dev/vitals-tools/.

Web Vitals, w tym LCP (Largest Contentful Paint) i CLS (Cumulative Layout Shift) od listopada są również możliwe do weryfikacji w bezpłatnym narzędziu GTmetrix.

Przede wszystkim jednak pomocne może być Search Console. ⬇️

Zmiany w Search Console

Google miało pracowity listopad, jeśli chodzi o nowości w Search Console. Lista zmian poniżej.

Podstawowe Wskaźniki Internetowe (Core Web Vitals)

Skoro o Core Web Vitals była mowa, zacznijmy od nowego raportu dotyczącego Podstawowych Wskaźników Internetowych. W związku z zapowiadanymi, nowymi czynnikami rankingowymi, w Search Console pojawił się raport dotyczący Core Web Vitals zarówno na urządzenia mobilne, jak i na komputery.

Pojawiają się również nowe powiadomienia w Search Console. Na początku listopada, jedna ze stron, które mamy pod opieką, otrzymała komunikat o problemach z CLS (Cumulative Layout Shift). Przeprowadziliśmy badania i prace nad rozwiązaniem problemu - zweryfikowaliśmy atrybuty rozmiaru zdjęć i wideo, nachodzące na siebie elementy i z dużym prawdopodobieństwem udało się go rozwiązać dzięki zarządzeniu rozmiarami zdjęć na podstronach. Obserwujemy.

Dokładne Statystyki Indeksowania

W Google Search Console pojawił się również zupełnie nowy raport. Od tej pory możesz analizować żądania Googlebota oraz dokładne statystyki indeksowania (czy robot google pierwszy raz dotarł do danego urla czy ponownie zaindeksował, czas reakcji, czas indeksowania, ogólny rozmiar pobieranych plików) i to z podziałem na kody odpowiedzi, typu plików, rodzaj Googlebota (mobile, desktop, grafika itd.), błędy związane z hostem itp.

Jak ocenił Dawid Pietkiewicz na naszym firmowym Slacku:

Jeszcze nie zdążyłem się wgryźć mocniej w temat, ale IMO wygląda to mega ciekawie. Na pierwszy rzut oka, może zastąpić to w pewnym stopniu analizę logów serwera.

Więcej informacji:

Do funkcji można dostać się z poziomu ustawień GSC lub bezpośrednio przez link https://search.google.com/search-console/settings/crawl-stats/.

Przesyłanie do indeksu w Search Console już nie wróci?

Trudno mi to sobie wyobrazić, ale patrząc na zachowania Google, wydaje się to coraz bardziej prawdopodobne. O ankiecie Google dotyczącej powodów zapotrzebowania na tę funkcję pisze Search Engine Roundtable.

"Powróciło" natomiast Disavow Tool w Search Console

Google migruje Disavow Tool do nowej wersji Search Console. Zważywszy na to, że nową Search Console mamy odczynienia od ponad roku to co tu dużo mówić... czas najwyższy. W końcu dostęp narzędzia będzie (w miarę) intuicyjny.

Google Analytics 4

W listopadzie zrobiło się głośno o Google Analytics 4, wdrożonym w drugiej połowie października.

Czego spodziewać się po Google Analytics 4? Uspójnienia analityki pomiędzy platformami WEB (stronami internetowymi), w których obowiązywały "sesje", a potem "użytkownicy", a aplikacjami mobilnymi, w których obowiązywały "zdarzenia".

Do tego dochodzi machine learning i modelowanie statystyczne.

Na ten moment, dla nowych stron dostępna jest zarówno GA4, jak i poprzednia wersja Google Analytics.

Więcej na ten temat niebawem na naszym blogu.

Inne listopadowe nowinki ze środowiska Google

Żegnamy Google Webmasters, witamy Google Search Central

Co to zmienia w życiu SEOwców i Webmasterów? Szczerze mówiąc niewiele, wszelkie informacje będą po prostu zebrane w jednym miejscu/ społeczności: Google Search Central.

Jak Google traktuje przekierowania 307?

Temat dla mnie aktualny, mierzyłam się z nim w zeszłym miesiącu przeprowadzając audyt SEO dość sporego serwisu opartego w całości o JavaScript. Otóż nie traktuje 😉 John Mueller tłumaczy, że 307 to nie są "prawdziwe" przekierowania. 

Więcej o tym: www.searchenginejournal.com

Kara za powiadomienia push? To teraz możliwe!

W Chrome 86 możesz spodziewać się blokady powiadomień z Twojej strony internetowej w przypadku zaistnienia w nich: złośliwego oprogramowania, prób wyłudzenia danych lub oszustwa (udawania wiadomości z czatu, ostrzeżeń czy powiadomień systemowych).

Więcej informacji: www.searchenginejournal.com

Jak działa wyszukiwarka? AMA Google.

Danny Sullivan, obecnie przedstawiciel Google Search, wcześniej współzałożyciel Search Engine Land, portalu, na który często powołuję się w tej sekcji, wziął udział w AMA odnośnie wyszukiwania i Google.

Kilka ciekawych pytań (Czy wyszukiwarka odróżnia fakt od fikcji? Czy algorytm może być rasistowski?), odrobinę tendencyjne i marketingowe odpowiedzi, ale warto obejrzeć: https://www.youtube.com/watch?v=gk8tCJ8QaDc.

Co Google sądzi o dłuższych anchorach, składających się nawet z 8 słów?

John Mueller wyjaśnia podczas English Google SEO office-hours, że są one równie wartościowe, jak krótkie, a czasem nawet dostarczają robotom wyszukiwarki więcej informacji.

Google testuje linki kontekstowe w Rich Snippets.

Oznacza to, że w pierwszym, rozszerzonym wyniku Twojej strony (na przykład w Direct Answer) może pojawić się linkowanie do stron źródłowych, na przykład konkurencji. Ciekawie...

Więcej informacji: searchengineland.com

Google dzieli crawl-budget pomiędzy robotami wyszukiwarki i ad-botami.

Nie jest to może informacja odmieniająca życie Specjalistów i właścicieli stron, ale pomaga zrozumieć wyzwania związane z pracą nad optymalizacją crawl-budget. https://twitter.com/rustybrick


Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania

Na koniec, standardowo, wykresy zmian w wynikach wyszukiwania.

Jak donosi Moz, "temperatura" zmian w tym miesiącu wysoka, ale dość stabilna.

SEMRUSH wskazuje możliwą standardową aktualizację algorytmu 17 listopada, według mojej wiedzy jednak, informacja ta nie została potwierdzona.

Na rynku polskim SENUTO donosi o sporych rotacjach czwartego listopada.

Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram