Zmiany w środowisku Google - lipiec 2021

4 sierpnia 2021

Lipiec miesiącem wakacyjnego zastoju? Nic bardziej mylnego, przynajmniej jeśli chodzi o zmiany w wyszukiwarce. Przetasowania zaczęły się już 1 lipca (w sam raz na początek mojego urlopu, ot, życie SEOwca 😃), by trwać do samego końca miesiąca. Tym samym kontynuujemy, a nawet przewyższamy intensywność fluktuacji w wynikach wyszukiwania z czerwca. Poniżej podsumowanie najważniejszych lipcowych newsów.

1 lipca rozpoczęło się wdrożenie Google Core Update, aktualizacji która dość mocno namieszała w wynikach wyszukiwania. Wdrożenie zaplanowane było standardowo na 1-2 tygodnie, ale to 9 lipca okazał się momentem kluczowym, zauważalnym pod kątem liczby fluktuacji również na rynku polskim. Oficjalne zakończenie wdrożenia miało miejsce 12 lipca.


Dość trudno o jednoznaczne wnioski z tego update'u. Tym, co na ten moment zauważamy w zespole Fox Strategy jest:

  • wzmożone wzrosty pozycji porównywarek cenowych, marketplace'ów i większych sklepów internetowych na niekorzyść mniejszych e-commerców
  • lepsze rankowanie wpisów blogowych / poradnikowych, nawet na frazy typowo sprzedażowe (co można odczytywać jako próbę zrozumienia intencji użytkownika, co Google zapowiada już od dłuższego czasu)

Są to zaledwie pierwsze, jeszcze niepewne wnioski. Zmiany i rotacje są w każdym razie zauważalne, najczęściej na poziomie ok. 1-2 pozycji, lecz w przypadku pozycji w topach, ich waga jest wysoka.

Źródła:

Ciekawą funkcją wdrażaną od lipca jest... podgląd czynników rankingowych przy danym wyniku wyszukiwania. Wbrew pozorom nie jest to funkcja, z której skorzystać mają SEOwcy (choć pewnie to zrobimy). Zmiana zostaje wprowadzona dla użytkownika, by pomóc mu zrozumieć powody, dla których dana strona została mu pokazana w SERPach. Oczywiście nie znajdziemy na liście wszystkich czynników rankingowych, a jedynie te najważniejsze, niemniej jednak warto obserwować ten element i wyciągać wnioski.

Źródło: https://blog.searchmetrics.com/us/google-summer-2021-core-updates/

Na sam koniec lipca... Link Spam Update. Od 26.07 przez okres około dwóch tygodni, spodziewać się możemy fluktuacji związanych z aktualizacją. Jak twierdzi Google, zmiany mają na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania poprzez bardziej skuteczną identyfikację i niwelowanie spamu w profilu linków. Nie oznacza to kar rozumianych jako kolejne filtry czy bany (tych to już dawno nie widzieliśmy), ale może oznaczać obniżenie w rankingu tych stron, których spamowe backlinki zostaną zignorowane.

Źródło: https://searchengineland.com/google-search-link-spam-update-rolling-out-now-350770

Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania

Cały lipiec był dość intensywnym miesiącem w kontekście liczby fluktuacji w wynikach wyszukiwania. W wyszukiwarkach anglojęzycznych, zmiany zaczęły się już do pierwszych dnii miesiąca, by potem utrzymywać się na średnim i wysokim poziomie. W wyszukiwarce polskiej najwięcej zmian miało miejsce w okolicach 9 lipca.

źródło: https://www.semrush.com/sensor/
źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather
źrodło: https://algoroo.com/
Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram