Lipiec miesiącem wakacyjnego zastoju? Nic bardziej mylnego, przynajmniej jeśli chodzi o zmiany w wyszukiwarce. Przetasowania zaczęły się już 1 lipca (w sam raz na początek mojego urlopu, ot, życie SEOwca 😃), by trwać do samego końca miesiąca. Tym samym kontynuujemy, a nawet przewyższamy intensywność fluktuacji w wynikach wyszukiwania z czerwca. Poniżej podsumowanie najważniejszych lipcowych newsów.
1 lipca rozpoczęło się wdrożenie Google Core Update, aktualizacji która dość mocno namieszała w wynikach wyszukiwania. Wdrożenie zaplanowane było standardowo na 1-2 tygodnie, ale to 9 lipca okazał się momentem kluczowym, zauważalnym pod kątem liczby fluktuacji również na rynku polskim. Oficjalne zakończenie wdrożenia miało miejsce 12 lipca.
Dość trudno o jednoznaczne wnioski z tego update'u. Tym, co na ten moment zauważamy w zespole Fox Strategy jest:
- wzmożone wzrosty pozycji porównywarek cenowych, marketplace'ów i większych sklepów internetowych na niekorzyść mniejszych e-commerców
- lepsze rankowanie wpisów blogowych / poradnikowych, nawet na frazy typowo sprzedażowe (co można odczytywać jako próbę zrozumienia intencji użytkownika, co Google zapowiada już od dłuższego czasu)
Są to zaledwie pierwsze, jeszcze niepewne wnioski. Zmiany i rotacje są w każdym razie zauważalne, najczęściej na poziomie ok. 1-2 pozycji, lecz w przypadku pozycji w topach, ich waga jest wysoka.
Źródła:
Ciekawą funkcją wdrażaną od lipca jest... podgląd czynników rankingowych przy danym wyniku wyszukiwania. Wbrew pozorom nie jest to funkcja, z której skorzystać mają SEOwcy (choć pewnie to zrobimy). Zmiana zostaje wprowadzona dla użytkownika, by pomóc mu zrozumieć powody, dla których dana strona została mu pokazana w SERPach. Oczywiście nie znajdziemy na liście wszystkich czynników rankingowych, a jedynie te najważniejsze, niemniej jednak warto obserwować ten element i wyciągać wnioski.
Źródło: https://blog.searchmetrics.com/us/google-summer-2021-core-updates/
Na sam koniec lipca... Link Spam Update. Od 26.07 przez okres około dwóch tygodni, spodziewać się możemy fluktuacji związanych z aktualizacją. Jak twierdzi Google, zmiany mają na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania poprzez bardziej skuteczną identyfikację i niwelowanie spamu w profilu linków. Nie oznacza to kar rozumianych jako kolejne filtry czy bany (tych to już dawno nie widzieliśmy), ale może oznaczać obniżenie w rankingu tych stron, których spamowe backlinki zostaną zignorowane.
Źródło: https://searchengineland.com/google-search-link-spam-update-rolling-out-now-350770
Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania
Cały lipiec był dość intensywnym miesiącem w kontekście liczby fluktuacji w wynikach wyszukiwania. W wyszukiwarkach anglojęzycznych, zmiany zaczęły się już do pierwszych dnii miesiąca, by potem utrzymywać się na średnim i wysokim poziomie. W wyszukiwarce polskiej najwięcej zmian miało miejsce w okolicach 9 lipca.

źródło: https://www.semrush.com/sensor/

źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather

źrodło: https://algoroo.com/
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji.
Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO.
Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej.
Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.
Latest posts by Ewelina Podrez-Siama
(see all)