Lipiec miesiącem wakacyjnego zastoju? Nic bardziej mylnego, przynajmniej jeśli chodzi o zmiany w wyszukiwarce. Przetasowania zaczęły się już 1 lipca (w sam raz na początek mojego urlopu, ot, życie SEOwca 😃), by trwać do samego końca miesiąca. Tym samym kontynuujemy, a nawet przewyższamy intensywność fluktuacji w wynikach wyszukiwania z czerwca. Poniżej podsumowanie najważniejszych lipcowych newsów.
1 lipca rozpoczęło się wdrożenie Google Core Update, aktualizacji która dość mocno namieszała w wynikach wyszukiwania. Wdrożenie zaplanowane było standardowo na 1-2 tygodnie, ale to 9 lipca okazał się momentem kluczowym, zauważalnym pod kątem liczby fluktuacji również na rynku polskim. Oficjalne zakończenie wdrożenia miało miejsce 12 lipca.
Dość trudno o jednoznaczne wnioski z tego update’u. Tym, co na ten moment zauważamy w zespole Fox Strategy jest:
- wzmożone wzrosty pozycji porównywarek cenowych, marketplace’ów i większych sklepów internetowych na niekorzyść mniejszych e-commerców
- lepsze rankowanie wpisów blogowych / poradnikowych, nawet na frazy typowo sprzedażowe (co można odczytywać jako próbę zrozumienia intencji użytkownika, co Google zapowiada już od dłuższego czasu)
Są to zaledwie pierwsze, jeszcze niepewne wnioski. Zmiany i rotacje są w każdym razie zauważalne, najczęściej na poziomie ok. 1-2 pozycji, lecz w przypadku pozycji w topach, ich waga jest wysoka.
Źródło
Ciekawą funkcją wdrażaną od lipca jest… podgląd czynników rankingowych przy danym wyniku wyszukiwania. Wbrew pozorom nie jest to funkcja, z której skorzystać mają SEOwcy (choć pewnie to zrobimy). Zmiana zostaje wprowadzona dla użytkownika, by pomóc mu zrozumieć powody, dla których dana strona została mu pokazana w SERPach. Oczywiście nie znajdziemy na liście wszystkich czynników rankingowych, a jedynie te najważniejsze, niemniej jednak warto obserwować ten element i wyciągać wnioski.
Na sam koniec lipca… Link Spam Update. Od 26.07 przez okres około dwóch tygodni, spodziewać się możemy fluktuacji związanych z aktualizacją. Jak twierdzi Google, zmiany mają na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania poprzez bardziej skuteczną identyfikację i niwelowanie spamu w profilu linków. Nie oznacza to kar rozumianych jako kolejne filtry czy bany (tych to już dawno nie widzieliśmy), ale może oznaczać obniżenie w rankingu tych stron, których spamowe backlinki zostaną zignorowane.
Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania
Cały lipiec był dość intensywnym miesiącem w kontekście liczby fluktuacji w wynikach wyszukiwania. W wyszukiwarkach anglojęzycznych, zmiany zaczęły się już do pierwszych dnii miesiąca, by potem utrzymywać się na średnim i wysokim poziomie. W wyszukiwarce polskiej najwięcej zmian miało miejsce w okolicach 9 lipca.

źródło: https://www.semrush.com/sensor/

źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather

źrodło: https://algoroo.com/
Czasami mam wrażenie, że inżynierowie Google zjadają własny ogon. Już były czasy kiedy porównywarki były faworyzowane (nazwijmy to tak umownie) potem dostały po łapach, teraz znowu są na trendzie wznoszącym. Takie Circle of Life można było tez zobaczyć na choćby tematach medycznych – też już nie raz.
Mogliby się w końcu zdecydować 😉