#Protip 11 Problemy z indeksacją

26 kwietnia 2021

W ostatni poniedziałek....tego miesiąca 🙂 do porannej kawy, serwujemy protip, który był wysyłany do naszych subskrybentów w październiku 2020 roku.

Problemy z indeksacją to częste wyzwanie dla wielu właścicieli stron internetowych oraz SEO-wców, czyli dla nas i dla naszych koleżanek i kolegów z branży. O tym co możesz zrobić gdy takie problemy pojawią się u Ciebie, opowie Ci o tym Ewelina Podrez- Siama.


We wrześniu obserwowaliśmy szereg problemów z indeksacją stron w wynikach wyszukiwania. Osobiście miałam przypadek, w którym strona główna serwisu Klienta, z którym współpracuję od 8 lat, wypadła z wyników wyszukiwania. Gdybym nie zareagowała, Klient straciłby przynajmniej połowę zysków - większość ruchu i sprzedaży w tym specyficznym sklepie internetowym generują ogólne frazy kierowane na stronę główną.

Google kilka dni temu przedstawiło swoją analizę dotychczasowych problemów. Jeden z nich dotyczy indeksowania na mobile (ciekawe, zwłaszcza, że większość indeksacji odbywa się podobno botami wyszukiwarki dedykowanymi mobile), drugi linków kanonicznych (rel="canonical" w celu wskazania strony źródłowej, na którą chcesz kierować ruch, warto zatem obserwować kanibalizację podstron w wynikach wyszukiwania).

Co to oznacza dla Ciebie? Konieczność weryfikacji, czy poszczególne podstrony Twojej strony internetowej nie "wyleciały" z indeksu Google. Czekanie na powtórną indeksację mija się z celem - ten proces może potrwać nawet kilka miesięcy.

Jeśli masz małą stronę internetową, już teraz wpisz w Google site:nazwaTwojejdomeny.pl i zweryfikuj, czy pojawiają się adresy URL Twojej strony głównej i najważniejszych kategorii. W przypadku naszej strony, foxstrategy.pl, zapytanie wyglądałoby następująco:

Jeśli jednak Twoja strona ma więcej niż kilkanaście-kilkadziesiąt zaindeksowanych podstron, będzie trudniej zweryfikować to ręcznie. Sprawdź wówczas:

  • czy żadna z monitorowanych przez Ciebie fraz nie spadła poza TOP100?
  • czy żadna z podstron w Google Analytics nie odnotowała spadku ruchu (do zera)?
  • czy w sekcji "Stan" w Search Console nie pojawiły się zmiany (spadek liczby zaindeksowanych podstron)?

Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi "TAK", skopiuj adres danej podstrony i wklej w sekcji "Sprawdzenie adresu URL" w Search Console. Jeśli otrzymasz komunikat zwrotny "adres URL nie znajduje się w Google", kliknij w button "Poproś o zindeksowanie" i dzięki temu rozwiąż problem.

Zweryfikuj po kilkunastu minutach (zwyczajowo nie trwa to dłużej), czy adres został zindeksowany - może to zrobić poprzez ponowne jego wklejenie w sekcji "Sprawdzenie adresu URL".

Mamy już ponad 1000 subskrypcji naszego newslettera i bardzo się cieszymy. Jeśli jeszcze do nas nie dołączyłaś/dołączyłeś, serdecznie Cię do tego zachęcamy.

-Protip Eweliny Podrez, w redakcji Agaty Kaliatzi i wsparciu graficznym Aleksandry Sudnik

Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram