W ostatni poniedziałek….tego miesiąca 🙂 do porannej kawy, serwujemy protip, który był wysyłany do naszych subskrybentów w październiku 2020 roku.

Problemy z indeksacją to częste wyzwanie dla wielu właścicieli stron internetowych oraz SEO-wców, czyli dla nas i dla naszych koleżanek i kolegów z branży. O tym co możesz zrobić gdy takie problemy pojawią się u Ciebie, opowie Ci o tym Ewelina Podrez- Siama.

We wrześniu obserwowaliśmy szereg problemów z indeksacją stron w wynikach wyszukiwania. Osobiście miałam przypadek, w którym strona główna serwisu Klienta, z którym współpracuję od 8 lat, wypadła z wyników wyszukiwania. Gdybym nie zareagowała, Klient straciłby przynajmniej połowę zysków – większość ruchu i sprzedaży w tym specyficznym sklepie internetowym generują ogólne frazy kierowane na stronę główną.

Google kilka dni temu przedstawiło swoją analizę dotychczasowych problemów. Jeden z nich dotyczy indeksowania na mobile (ciekawe, zwłaszcza, że większość indeksacji odbywa się podobno botami wyszukiwarki dedykowanymi mobile), drugi linków kanonicznych (rel=”canonical” w celu wskazania strony źródłowej, na którą chcesz kierować ruch, warto zatem obserwować kanibalizację podstron w wynikach wyszukiwania).

Co to oznacza dla Ciebie? Konieczność weryfikacji, czy poszczególne podstrony Twojej strony internetowej nie “wyleciały” z indeksu Google. Czekanie na powtórną indeksację mija się z celem – ten proces może potrwać nawet kilka miesięcy.

Jeśli masz małą stronę internetową, już teraz wpisz w Google site:nazwaTwojejdomeny.pl i zweryfikuj, czy pojawiają się adresy URL Twojej strony głównej i najważniejszych kategorii. W przypadku naszej strony, foxstrategy.pl, zapytanie wyglądałoby następująco:

Jeśli jednak Twoja strona ma więcej niż kilkanaście-kilkadziesiąt zaindeksowanych podstron, będzie trudniej zweryfikować to ręcznie. Sprawdź wówczas:

  • czy żadna z monitorowanych przez Ciebie fraz nie spadła poza TOP100?
  • czy żadna z podstron w nie odnotowała spadku ruchu (do zera)?
  • czy w sekcji “Stan” w Search Console nie pojawiły się zmiany (spadek liczby zaindeksowanych podstron)?

Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi “TAK”, skopiuj adres danej podstrony i wklej w sekcji “Sprawdzenie adresu URL” w Search Console. Jeśli otrzymasz komunikat zwrotny “adres URL nie znajduje się w Google”, kliknij w button “Poproś o zindeksowanie” i dzięki temu rozwiąż problem. 

Zweryfikuj po kilkunastu minutach (zwyczajowo nie trwa to dłużej), czy adres został zindeksowany – może to zrobić poprzez ponowne jego wklejenie w sekcji “Sprawdzenie adresu URL”.

Mamy już ponad 1000 subskrypcji naszego newslettera i bardzo się cieszymy. Jeśli jeszcze do nas nie dołączyłaś/dołączyłeś, serdecznie Cię do tego zachęcamy.

-Protip Eweliny Podrez, w redakcji Agaty Kaliatzi i wsparciu graficznym Aleksandry Sudnik