W ostatni poniedziałek....tego miesiąca 🙂 do porannej kawy, serwujemy protip, który był wysyłany do naszych subskrybentów w październiku 2020 roku.
Problemy z indeksacją to częste wyzwanie dla wielu właścicieli stron internetowych oraz SEO-wców, czyli dla nas i dla naszych koleżanek i kolegów z branży. O tym co możesz zrobić gdy takie problemy pojawią się u Ciebie, opowie Ci o tym Ewelina Podrez- Siama.
We wrześniu obserwowaliśmy szereg problemów z indeksacją stron w wynikach wyszukiwania. Osobiście miałam przypadek, w którym strona główna serwisu Klienta, z którym współpracuję od 8 lat, wypadła z wyników wyszukiwania. Gdybym nie zareagowała, Klient straciłby przynajmniej połowę zysków - większość ruchu i sprzedaży w tym specyficznym sklepie internetowym generują ogólne frazy kierowane na stronę główną.
Google kilka dni temu przedstawiło swoją analizę dotychczasowych problemów. Jeden z nich dotyczy indeksowania na mobile (ciekawe, zwłaszcza, że większość indeksacji odbywa się podobno botami wyszukiwarki dedykowanymi mobile), drugi linków kanonicznych (rel="canonical" w celu wskazania strony źródłowej, na którą chcesz kierować ruch, warto zatem obserwować kanibalizację podstron w wynikach wyszukiwania).
Co to oznacza dla Ciebie? Konieczność weryfikacji, czy poszczególne podstrony Twojej strony internetowej nie "wyleciały" z indeksu Google. Czekanie na powtórną indeksację mija się z celem - ten proces może potrwać nawet kilka miesięcy.
Jeśli masz małą stronę internetową, już teraz wpisz w Google site:nazwaTwojejdomeny.pl i zweryfikuj, czy pojawiają się adresy URL Twojej strony głównej i najważniejszych kategorii. W przypadku naszej strony, foxstrategy.pl, zapytanie wyglądałoby następująco:
Jeśli jednak Twoja strona ma więcej niż kilkanaście-kilkadziesiąt zaindeksowanych podstron, będzie trudniej zweryfikować to ręcznie. Sprawdź wówczas:
- czy żadna z monitorowanych przez Ciebie fraz nie spadła poza TOP100?
- czy żadna z podstron w Google Analytics nie odnotowała spadku ruchu (do zera)?
- czy w sekcji "Stan" w Search Console nie pojawiły się zmiany (spadek liczby zaindeksowanych podstron)?
Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi "TAK", skopiuj adres danej podstrony i wklej w sekcji "Sprawdzenie adresu URL" w Search Console. Jeśli otrzymasz komunikat zwrotny "adres URL nie znajduje się w Google", kliknij w button "Poproś o zindeksowanie" i dzięki temu rozwiąż problem.
Zweryfikuj po kilkunastu minutach (zwyczajowo nie trwa to dłużej), czy adres został zindeksowany - może to zrobić poprzez ponowne jego wklejenie w sekcji "Sprawdzenie adresu URL".
Mamy już ponad 1000 subskrypcji naszego newslettera i bardzo się cieszymy. Jeśli jeszcze do nas nie dołączyłaś/dołączyłeś, serdecznie Cię do tego zachęcamy.
-Protip Eweliny Podrez, w redakcji Agaty Kaliatzi i wsparciu graficznym Aleksandry Sudnik
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji.
Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO.
Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej.
Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.
Latest posts by Ewelina Podrez-Siama
(see all)