Jak uniknąć duplikacji treści pomiędzy wersją mobilną i desktopową strony?

Po aktualizacji algorytmu mobilnej wersji wyszukiwarki Google, potrzeba posiadania strony dostosowanej do urządzenia, z którego korzysta użytkownik, stała się oczywistą. Niejednokrotnie jednak implementacja wersji mobilnej wiąże się z szeregiem problemów związanych ze sposobem zarządzania adresami podstron w taki sposób, aby uniknąć duplikacji treści. Poniżej przedstawiamy metody na jej uniknięcie.


Informacja dla wyszukiwarki

Google nie preferuje konkretnych formatów adresów dla wersji na urządzenia mobilne. Na potrzeby wpisu założymy, że wersja komputerowa znajduje się pod adresem przyklad.pl, natomiast jej mobilny odpowiednik pod m.przyklad.pl. Aby prawidłowo wskazać analogiczne adresy wyszukiwarce, należy zastosować dwie poniższe metody:

1. Rel="alternate" - wersja desktop

W wersji dostosowanej do komputerów, w sekcji head należy dodać link alternatywny do odpowiadającej podstrony w wersji mobilnej. Czyli przykładowo na podstronie przyklad.pl/podstrona-1 powinien znaleźć się zapis:

<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="https://m.przyklad.pl/podstrona-1" >

1.1. Informacje w Mapie Witryny

Dodatkowo linki alternatywne można wskazać w mapie XML strony:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="https://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:xhtml="https://www.w3.org/1999/xhtml">
<url>
<loc>https://przyklad.pl/podstrona-1/</loc>
<xhtml:link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="https://m.przyklad.pl/podstrona-1/" />
</url> 
</urlset>

2. Rel="canonical" - wersja mobile

W przypadku strony mobilnej, koniecznie należy wskazać odpowiadającą podstronę wersji desktop linkiem kanonicznym. Czyli na podstronie m.przyklad.pl/podstrona-1/ w sekcji head powinien znaleźć się

<link rel="canonical" href="https://przyklad.pl/podstrona-1" >

Prawidłowe przekierowania

Przy tworzeniu wersji mobilnej ważne jest również prawidłowe przekierowanie użytkowników w zależności od urządzenia, z którego korzystają. Częstym błędem jest przekierowanie internauty z wybranej przez niego podstrony (np. w wynikach wyszukiwania)  na stronę główną wersji mobilnej, zamiast na odpowiadającą podstronę. Tymczasem przekierowania powinny wyglądać następująco:

  1. Dla internauty korzystającego z urządzenia mobilnego, wywołującego adres dla wersji desktop:
    https://przyklad.pl/podstrona-1 -> https://m.przyklad.pl/podstrona-1
  2. Dla internauty korzystającego z komputera, wywołującego adres wersji mobilnej:
    https://m.przyklad.pl/podstrona-1 -> https://przyklad.pl/podstrona-1

Możliwe jest tu zastosowanie zarówno przekierowań stałych (301), jak i tymczasowych (302). Google rekomenduje jednak przekierowanie 302.

Zastosowanie powyższych metod pozwoli na uniknięcie duplikacji treści. Dodatkowo prawidłowe pokierowanie ścieżką użytkownika, zapobiegnie ewentualnemu wzrostowi współczynnika odrzuceń na etapie przekierowania.

Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram