Od grudnia ruszamy z cotygodniowymi publikacjami dotyczącymi optymalizacji pod kątem SEO sklepów internetowych. Nasz projekt zakłada wskazanie i opisanie tych elementów, które są kluczowe w kontekście audytowania e-sklepów, pokazanie konkretnych błędów i sposobów ich usunięcia oraz opisanie dobrych praktyk. Cały cykl będzie się składał z 12 części. Na warsztat bierzemy domenę projektwino.pl, którą miałyśmy przyjemność niedawno audytować.
Audyt sklepu internetowego – punkt wyjścia
Sklep nie był dotąd optymalizowany pod kątem SEO, mamy więc do czynienia z zupełną „świeżynką”. Od początku istnienia działa na platformie Shoper, co mocno warunkuje m.in. strukturę tworzenia typów podstron i sposób linkowania wewnętrznego.
Dane z Google Search Console
Poniżej znajduje się screen z narzędzia Google Search Console. Dane na wykresie pochodzą z okresu od 16 września 2016 do 16 listopada 2016. W przeciągu dwóch miesięcy sklep wyświetlił się w wynikach blisko 35 tys. razy, ale odnotował jedynie 1569 kliknięć.
Wśród najczęściej wyświetlających się podstron (dane na screenie poniżej) dominują karty produktów. Wynika to głównie z tego, że strony kluczowych podkategorii, ze względu na ustawienia (rel=” canonical”) są zablokowane i nie mają szansy pojawić się w wynikach dla zapytań o ważne i konkurencyjne słowa kluczowe.
Witrynie nie boryka się z żadnymi poważnymi sankcjami ze strony Google – nie posiada kary ręcznej ani nie odnotowuje problemów związanych z bezpieczeństwem.
Majestic i Ahrefs
W połowie listopada narzędzia notowały następujące parametry dla projektwino.pl
a) Majestic (dane według Fresh index)
- 328 backlinków zewnętrznych z 37 domen
- Trust flow 4, Citation flow 8
b) Ahrefs
- 96 backlinków zewnętrznych z 31 domen
- URL Rating 10, Domain Raiting 37
Dane z Google Analytics
Poniżej znajduje się fragment raportu z narzędzia Google Analytics, dotyczy on sesji wygenerowanych na bazie ruchu organicznego. Dane pochodzą z okresu od 16 września 2016 do 16 listopada 2016. Ruch organiczny stanowi zaledwie 26% całości sesji. Średni czas trwania sesji stanowi niecałe dwie minuty. Przez dwa miesiące na bazie ruchu z wyszukiwarek udało się zrealizować tylko pięć transakcji (współczynnik e-commerce stanowi 0,35%).
Senuto
Na screenie poniżej znajdują się trendy związane z ilością słów kluczowych, na które domena wyświetla się w TOP3 i TOP10 wyników wyszukiwania Google.
Na przestrzeni ostatniego roku domena odnotowała wzrost liczby fraz i tym samym poprawę widoczności, ale nadal jest to stosunkowo niewielka pula słów kluczowych – około 60 fraz w TOP10 i 25 w TOP3.
Szansą na poprawienie tych rezultatów jest optymalizacja witryny pod kątem SEO, usunięcie błędów oraz zmiana ustawień, które uniemożliwiają pojawienie się wysoko w wynikach poszczególnych podstron.
Podstawowe problemy i elementy wymagające zmiany
Po gruntownym audycie SEO sklepu internetowego okazało się, że wymaga on optymalizacji w bardzo szerokim zakresie. Poniżej lista najważniejszych elementów, dla których przygotowałyśmy szczegółowe zalecenia, i które będziemy omawiać w kolejnych publikacjach:
- Brak statycznych adresów dla stron będących zawężeniem oferty np. do typu wina czy kraju jego pochodzenia (w sklepie zamiast klasycznych podkategorii funkcjonują jedynie strony generowane na bazie filtrów, typu https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_168_2/1, które dodatkowo posiadają atrybut rel=” canonical” przez co nie mają one szans by wyświetlać się w wynikach wyszukiwania)
- Większość tytułów posiada bardzo krótkie bądź niezawierające słów kluczowych wypełnienie. Dla części stron wypełnienie title jest dokładnie takie samo.
- Identyczne wypełnienie nagłówków h1 i h2 oraz ich błędna kolejność występowania w kodzie strony
- Dla wszystkich podstron działających w obrębie sklepu meta tag description został wypełniony w taki sam sposób (co skutkuje ignorowaniem tego wypełnienia przez Google i pobieraniem przypadkowego tekstu ze strony, który nie zawsze jest składny i zachęca do kliknięcia).
- Brak treści na stronach i tym samym brak ważnych słów kluczowych.
- Duplikaty zewnętrzne treści w odniesieniu do kart produktów.
- Błędne użycie atrybutów rel=”canonical” (tworzenia się pętli i wielokrotnych wskazań)
- Brak map xml.
- Dopuszczenie do indeksacji niepożądanych podstron (konieczność i zablokowania np. z poziomu pliku robots.txt).
- Brak przyjaznych adresów URL
- Istnienie w obrębie domeny błędnie stworzonych i zaindeksowanych podstron, które generują błędy 404.
- W obrębie sklepu funkcjonują strony o identycznej zawartości, które nie posiadają przekierowań.
- Brak linkowania wewnętrznego dla ważnych adresów URL i nieoptymalne użycie anchor text przy linkach wewnętrznych
- Linkowanie wewnętrzne z poziomu kart produktów do poszczególnych podkategorii
- Linkowanie na stronicowaniu.
- Czas ładowania strony na urządzeniach mobilnych i komputerach
- Błędy w danych strukturalnych.
- Optymalizacja grafiki.
- Zupełny brak optymalizacji pod kątem SEO stron działających w sekcji blogowej.
- Inne błędy wpływające na użyteczność i komunikację
Już w przyszłym tygodniu opiszemy szczegóły audytu SEO dla sklepu projektwino.pl w odniesieniu do wypełnienia meta tagów title i description dla poszczególnych typów podstron.
Bardzo ciekawy temat. Prowadzę sklep na Shoperze i przyznam, jest od dla mnie pomocny. Czy może Pani rozszerzyć temat “Duplikaty zewnętrzne treści w odniesieniu do kart produktów.” Nie potrafie rozszyfrować zagadnienia. Dziękuje
Marku, duplikaty treści to nic innego jak po prostu powtarzające się teksty. Często problem dotyczy właśnie kart produktów bo na nich publikowane są np. nieunikalne opisy produktów (pobrane np. od producentów, czy co gorsza, “pożyczone” od konkurencji). Duplikaty zewnętrzne oznaczają, że treść powtarza się na innych witrynach, wewnętrzne, że mamy problem z powtarzającymi się tekstami w obrębie naszej strony czy sklepu. Trochę więcej o treści pisałam w najnowszym artykule (IV część).