Od grudnia ruszamy z cotygodniowymi publikacjami dotyczącymi optymalizacji pod kątem SEO sklepów internetowych. Nasz projekt zakłada wskazanie i opisanie tych elementów, które są kluczowe w kontekście audytowania e-sklepów, pokazanie konkretnych błędów i sposobów ich usunięcia oraz opisanie dobrych praktyk. Cały cykl będzie się składał z 12 części. Na warsztat bierzemy domenę projektwino.pl, którą miałyśmy przyjemność niedawno audytować.
Audyt sklepu internetowego - punkt wyjścia
Sklep nie był dotąd optymalizowany pod kątem SEO, mamy więc do czynienia z zupełną „świeżynką”. Od początku istnienia działa na platformie Shoper, co mocno warunkuje m.in. strukturę tworzenia typów podstron i sposób linkowania wewnętrznego.

Dane z Google Search Console
Poniżej znajduje się screen z narzędzia Google Search Console. Dane na wykresie pochodzą z okresu od 16 września 2016 do 16 listopada 2016. W przeciągu dwóch miesięcy sklep wyświetlił się w wynikach blisko 35 tys. razy, ale odnotował jedynie 1569 kliknięć.

Wśród najczęściej wyświetlających się podstron (dane na screenie poniżej) dominują karty produktów. Wynika to głównie z tego, że strony kluczowych podkategorii, ze względu na ustawienia (rel=” canonical”) są zablokowane i nie mają szansy pojawić się w wynikach dla zapytań o ważne i konkurencyjne słowa kluczowe.

Witrynie nie boryka się z żadnymi poważnymi sankcjami ze strony Google – nie posiada kary ręcznej ani nie odnotowuje problemów związanych z bezpieczeństwem.
Majestic i Ahrefs
W połowie listopada narzędzia notowały następujące parametry dla projektwino.pl
a) Majestic (dane według Fresh index)
- 328 backlinków zewnętrznych z 37 domen
- Trust flow 4, Citation flow 8
b) Ahrefs
- 96 backlinków zewnętrznych z 31 domen
- URL Rating 10, Domain Raiting 37
Dane z Google Analytics
Poniżej znajduje się fragment raportu z narzędzia Google Analytics, dotyczy on sesji wygenerowanych na bazie ruchu organicznego. Dane pochodzą z okresu od 16 września 2016 do 16 listopada 2016. Ruch organiczny stanowi zaledwie 26% całości sesji. Średni czas trwania sesji stanowi niecałe dwie minuty. Przez dwa miesiące na bazie ruchu z wyszukiwarek udało się zrealizować tylko pięć transakcji (współczynnik e-commerce stanowi 0,35%).

Senuto
Na screenie poniżej znajdują się trendy związane z ilością słów kluczowych, na które domena wyświetla się w TOP3 i TOP10 wyników wyszukiwania Google.
Na przestrzeni ostatniego roku domena odnotowała wzrost liczby fraz i tym samym poprawę widoczności, ale nadal jest to stosunkowo niewielka pula słów kluczowych – około 60 fraz w TOP10 i 25 w TOP3.

Szansą na poprawienie tych rezultatów jest optymalizacja witryny pod kątem SEO, usunięcie błędów oraz zmiana ustawień, które uniemożliwiają pojawienie się wysoko w wynikach poszczególnych podstron.
Podstawowe problemy i elementy wymagające zmiany
Po gruntownym audycie SEO sklepu internetowego okazało się, że wymaga on optymalizacji w bardzo szerokim zakresie. Poniżej lista najważniejszych elementów, dla których przygotowałyśmy szczegółowe zalecenia, i które będziemy omawiać w kolejnych publikacjach:
- Brak statycznych adresów dla stron będących zawężeniem oferty np. do typu wina czy kraju jego pochodzenia (w sklepie zamiast klasycznych podkategorii funkcjonują jedynie strony generowane na bazie filtrów, typu https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_168_2/1, które dodatkowo posiadają atrybut rel=” canonical” przez co nie mają one szans by wyświetlać się w wynikach wyszukiwania)
- Większość tytułów posiada bardzo krótkie bądź niezawierające słów kluczowych wypełnienie. Dla części stron wypełnienie title jest dokładnie takie samo.
- Identyczne wypełnienie nagłówków h1 i h2 oraz ich błędna kolejność występowania w kodzie strony
- Dla wszystkich podstron działających w obrębie sklepu meta tag description został wypełniony w taki sam sposób (co skutkuje ignorowaniem tego wypełnienia przez Google i pobieraniem przypadkowego tekstu ze strony, który nie zawsze jest składny i zachęca do kliknięcia).
- Brak treści na stronach i tym samym brak ważnych słów kluczowych.
- Duplikaty zewnętrzne treści w odniesieniu do kart produktów.
- Błędne użycie atrybutów rel=”canonical” (tworzenia się pętli i wielokrotnych wskazań)
- Brak map xml.
- Dopuszczenie do indeksacji niepożądanych podstron (konieczność i zablokowania np. z poziomu pliku robots.txt).
- Brak przyjaznych adresów URL
- Istnienie w obrębie domeny błędnie stworzonych i zaindeksowanych podstron, które generują błędy 404.
- W obrębie sklepu funkcjonują strony o identycznej zawartości, które nie posiadają przekierowań.
- Brak linkowania wewnętrznego dla ważnych adresów URL i nieoptymalne użycie anchor text przy linkach wewnętrznych
- Linkowanie wewnętrzne z poziomu kart produktów do poszczególnych podkategorii
- Linkowanie na stronicowaniu.
- Czas ładowania strony na urządzeniach mobilnych i komputerach
- Błędy w danych strukturalnych.
- Optymalizacja grafiki.
- Zupełny brak optymalizacji pod kątem SEO stron działających w sekcji blogowej.
- Inne błędy wpływające na użyteczność i komunikację
Już w przyszłym tygodniu opiszemy szczegóły audytu SEO dla sklepu projektwino.pl w odniesieniu do wypełnienia meta tagów title i description dla poszczególnych typów podstron.