Pozycjonowanie aplikacji w Google Play - kompendium wiedzy o App Store Optimization (ASO)

29 listopada 2018
Pozycjonowanie aplikacji mobilnych to wciąż stosunkowo nowa gałąź marketingu online, często pomijana przez twórców aplikacji (zwłaszcza w Polsce). Tymczasem działania ASO, czyli optymalizacja podstrony aplikacji, jak i budowa jej popularności za pomocą linkbuildingu (w przypadku Google Play), mogą wpłynąć nie tylko na wzrosty widoczności appki, ale przede wszystkim, na znaczny wzrost przychodów dewelopera. Jeśli zatem tworzysz aplikacje mobilne lub zajmujesz się ich marketingiem, to właśnie dla Ciebie przygotowałam poradnik App Store Optimization w Google Play 😀

App Store Optimization (ASO) w Google Play - słowem wstępu

ASO, czyli App Store Optimization to termin odnoszący się do działań optymalizacyjnych dotyczących otoczenia appki w sklepach z aplikacjami mobilnymi. Sklepów tych jest kilka w zależności od systemu operacyjnego, w tym: Google Play (Android), App Store (iOS), Microsoft Store (Windows). W tym artykule skupię się na najpopularniejszym z nich – Google Play, w którym jednocześnie optymalizacja połączona z linkbuildingiem przynosi najlepsze efekty. Zgodnie z danymi pochodzącymi z statista.com, we wrześniu 2018 roku, w Google Play dostępnych było ponad 2,5 miliona aplikacji mobilnych.
Liczba aplikacji w Google Play na przestrzeni ostatnich kilku lat
Liczba aplikacji dostępnych w Google Play Store wg statista.com
Każda z tych appek, w tym Twoja, była i jest oceniana i „ustawiana” w rankingach wyników wyszukiwania przez roboty Play Store (proces częściowo podobny do tworzenia SERP - wyników wyszukiwania Google). Pośród czynników rankingowych są elementy, na które deweloper ma jedynie pośredni wpływ (wyróżnić  w tym aspekcie można opinie użytkowników czy współczynnik konwersji), jak i czynniki zależne wyłącznie od twórcy aplikacji – opisy aplikacji, jej nazwa, grafiki promocyjne itp. Poniżej omówię najważniejsze na dzień dzisiejszy czynniki rankingowe, których edycja i optymalizacja m.in. pod kątem słów kluczowych, pozwoli na uzyskanie najlepszych efektów. Zanim jednak opowiem Ci o czynnikach rankingowych, musisz dowiedzieć się więcej o temacie analizy słów kluczowych.

Analiza słów kluczowych pod pozycjonowanie aplikacji mobilnej

Podstawą i pierwszym krokiem App Store Optimization jest wybór szerokiej listy, zarówno popularnych i jak i precyzyjnych słów kluczowych. To element szczególnie istotny, gdyż zły / nietrafny dobór słów, może przekreślić szanse na wzrosty liczby pobrań aplikacji. W większości przypadków rekomenduję dobór ok. 20-30 „strategicznych” słów kluczowych, na których powinna skupić się optymalizacja oraz od 30 do nawet 200 słów „wspierających”, które warto uwzględnić w planie linkbuildingu oraz częściowo podczas optymalizacji dłuższego opisu. Do analiz można wykorzystać szereg narzędzi. Osobiście korzystam z thetool.io oraz meatti.com. Co jednak ważne – aby zacząć z nimi pracować, musisz mieć pojęcie o trendach w branży oraz posiadać doświadczenie w analizie danych tego typu. Jeśli do tej pory temat analizy słów kluczowych (na przykład pod kątem SEO) był Ci obcy, zacznij od skrupulatnego wyboru fraz za pomocą narzędzi typu Google Keyword Planner, czy Ubersuggest. Zbadaj, w jaki sposób potencjalni użytkownicy mogą wyszukiwać rozwiązań, które dostarczasz i przygotuj maksymalnie szeroką listę fraz. Lista na początku dotyczyć będzie trendów w wyszukiwarce Google, lecz jak szybko się przekonasz – te będą miały przełożenie na trendy w sklepach z aplikacjami mobilnymi. Przeanalizuj również działania Twojej bezpośredniej konkurencji. Sprawdź, jakie słowa eksponują w opisie, czy nazwie aplikacji mobilnej oraz dodaj je do swojej strategii. Dopiero wtedy, mając już wstępnie wyłonioną listę słów, możesz pracować bezpośrednio w narzędziach ukierunkowanych na analizę danych w Google Play. Niestety – żadne z przetestowanych przeze mnie narzędzi ASO nie jest na tyle skuteczne i precyzyjne, by bez znajomości trendów, móc posiłkować się danymi wyłącznie z niego. Tym bardziej na rynku polskim.

Czynniki rankingowe w sklepie Google Play

Mając wyłonioną listę słów kluczowych, możemy przystąpić do właściwego App Store Optimization, czyli optymalizacji poszczególnych elementów aplikacji, ze szczególnym uwzględnieniem czynników będących rankingowymi. Poniżej znajdziesz listę wszystkich najważniejszych czynników rankingowych w Google Play.

1. Nazwa / tytuł aplikacji mobilnej

Nazwa aplikacji ma duże znaczenie zarówno pod kątem ASO, jak i użytecznościowym. Często stosowanym i jednocześnie bardzo intuicyjnym rozwiązaniem jest stworzenie nazwy poprzez połączenie brandu i rozwinięcia zawierającego najważniejsze słowa kluczowe dla appki. Dobrze zoptymalizowane nazwy aplikacji można podejrzeć po wyszukaniu mocno konkurencyjnych słów kluczowych, jak „angielski”, „fitness” czy „praca”:
Angielski za darmo z Duolingo
Fitness kobiet. Ćwiczenia dla kobiet” (w mojej ocenie odrobinę przesadzona nazwa, nie buduje lojalności wobec brandu)
Pracuj.pl – oferty pracy. Sprawdź, czy nie szukasz
W tytule aplikacji możesz zawrzeć do 50 znaków treści. Wykorzystaj je dobrze, uwzględniając nazwę brandu i najważniejsze słowa kluczowe.

2. Krótki opis aplikacji (Short Description)

Kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym w Google Play jest „short description” – krótki, promocyjny opis na 80 znaków, widoczny tylko w aplikacji mobilnej Play Store. Podczas tworzenia / zmiany krótkiego opisu aplikacji, ponownie warto wziąć pod uwagę względy ASO jak i UX – krótki opis jest jednym z pierwszych elementów zauważanych przez użytkownika. W krótkim opisie uwzględnij ważne słowa kluczowe (niekoniecznie te wykorzystane w nazwie appki), ale skup się również na podkreśleniu przewag konkurencyjnych i zastosowania aplikacji. 80 znaków to niemało, ale liczba ta rzadko pozwala podkreślić wszystkie ważne dla aplikacji elementy. Warto przeprowadzić testy A/B (Google Play umożliwia dokonanie testów A/B) kilku opisów i sprawdzić, jak przekładają się one na pobrania, pamiętając jednak o zawarciu wyznaczonych do opisu słów kluczowych. [box type="info"] Short description (swoje lub konkurencji) możesz podejrzeć w wersji desktop Play Store dzięki wtyczce do Chrome'a: ASO Google Play Short Description Viewer[/box]

3. Długi opis aplikacji (Long Description)

Opis aplikacji możemy podzielić na dwie części:
  • początkowy fragment opisu (ok. 250 znaków) widoczny na etapie podglądu podstrony aplikacji. Warto w nim (ponownie) podkreślić przewagi konkurencyjne, zalety i zastosowanie aplikacji;
  • rozwinięcie opisu, widoczne po kliknięciu przez użytkownika w „Read more”. Według badań zaledwie 2% użytkowników dociera do tej części opisu, w związku z czym warto w nim skupić się na wykorzystaniu słów kluczowych wytypowanych na etapie pierwszych analiz. Przestrzegam przed upychaniem słów kluczowych, opis należy przygotować z rozmysłem, tak aby pogodzić jego marketingowy charakter z optymalizacją pod kątem widoczności w wyszukiwarce Play Store.
Całość dostępnego opisu dla aplikacji mobilnej to 4 000 znaków. ▶︎ TU ◀︎ znajdziesz oficjalne wytyczne Play Store dotyczące opisu. Zwróć szczególną uwagę na punkt dotyczący nieupychania słów kluczowych na przykład po przecinku (po prostu: nie rób tego!) oraz zakaz wykorzystywania w opisie opinii użytkowników, nawet jeśli doskonale przedstawiają Twoje przewagi konkurencyjne. Pamiętaj, by opis był UNIKALNY. Nie wykorzystuj go w materiałach promocyjnych aplikacji poza Google Play. [box type="info"] W Google Play możliwe jest wykorzystanie znaczników HTML, by dodatkowo uporządkować opis, przykuć uwagę użytkownika oraz wyeksponować słowa kluczowe. Poniżej przykładowa lista elementów, które można wykorzystać w opisie:
  • link: https://foxstrategy.pl/
  • link z anchorem: <a href="https://foxstrategy.pl/">Fox Strategy</a>
  • zmiana koloru tekstu: <font color="blue"> </font>
  • strong – pogrubienie tekstu: <b> </b>
  • emfaza – pochylenie tekstu: <i> </i>
  • podkreślenie tekstu: <u> </u>
  • nagłówki: <h1> </h1>, <h2> </h2>
  • emoji: 😀✓👍
  • nowa linia: <br />[/box]

4. URL aplikacji mobilnej

URL aplikacji jest jednym z czynników rankingowych, mających pośredni wpływ na pozycje aplikacji w Google Play. Adres URL można zdefiniować jedynie podczas publikacji appki, stąd jest to element warty dopracowania, jeśli jesteś dopiero na początku swojej drogi. Dodanie w url słów kluczowych wpływa znacząco na pozycję aplikacji (dla wskazanego słowa), nie zapomnij o nich! ▶︎ TU ◀︎ znajdziesz również opis ciekawego przypadku dotyczącego adresu url – aplikacja Super Mario Run tylko dzięki zawartości słowa „zara” rankuje na mocno konkurencyjną nazwę popularnej marki modowej (pomimo, że słowo nie występuje w opisie, czy nazwie aplikacji). Nie podejrzewam, by było to działanie celowe dewelopera znanej gry, lecz pokazuje, jak ważny jest adres URL dla robotów Play Store.

5. Nazwa dewelopera

Nazwa dewelopera również jest czynnikiem rankingowym, wpływającym bezpośrednio na pozycje samej aplikacji:
  • pozytywna historia dewelopera wpływa na lepszą ocenę aplikacji w rankingu wyszukiwania;
  • zawartość słów kluczowych w nazwie dewelopera wpływa na każdą z jego aplikacji;
Gdy mamy do czynienia z deweloperem tworzącym pojedyncze aplikacje lub grupę aplikacji o podobnej tematyce, sprawa jest dość oczywista  – część słów kluczowych może się pokrywać. Warto wtedy dodać do nazwy dewelopera jedną z popularniejszych i bardziej ogólnych fraz.
Przykład dodania słów kluczowych w nazwie dewelopera
Przykład dodania słów kluczowych w nazwie dewelopera - zrzut ekranu z Google Play, aplikacja Angielski za darmo
Gdy tworzysz aplikacje z różnych kategorii, w większości przypadków najbardziej korzystne będzie pozostanie przy nazwie brandowej.

6. Ikona aplikacji mobilnej

Ikona aplikacji jest elementem niewpływającym na pozycje w Play Store (jej brak będzie jednak zaniżać pozycje), lecz decydującym w kontekście CTR (współczynnika klikalności) aplikacji. Ikona widoczna będzie wszędzie tam, gdzie pojawi się Twoja appka (w wynikach wyszukiwania, rekomendowanych aplikacjach itp.). Ikona zgodnie z wytycznymi Google powinna być plikiem PNG, o wymiarach 512x512px oraz wadze do 1024 kB.
Wynik wyszukiwania Google Play dla frazy "pogoda" - przykładowe, różnorodne ikony aplikacji
Wynik wyszukiwania Google Play dla frazy "pogoda" - przykładowe, różnorodne ikony aplikacji
[box type="info"]Zadbaj o wyróżniającą się na tle konkurencji ikonę, związaną bezpośrednio z zawartością Twojej aplikacji. Przeprowadź również testy A/B i wybierz taką identyfikację wizualną, która generować będzie najwyższą liczbę przejść do podstrony appki.[/box]  

7. Zdjęcia  / zrzuty ekranu z aplikacji

Zdjęcia aplikacji, podobnie jak ikona, są elementem, którego zaledwie obecność jest istotna pod kątem widoczności organicznej w wynikach wyszukiwania. Z punktu widzenia App Store Optimization (ASO) ważne jest, aby:
  • zdjęć było zdecydowanie więcej niż niezbędne minimum (3 zdjęcia),
  • zdjęcia przedstawiały w przejrzysty sposób screeny z aktualnej wersji aplikacji.
Marketingowo ważny również jest storytelling, czyli atrakcyjne opowiedzenie za pomocą zdjęć, w jaki sposób aplikacja spełni potrzeby użytkownika. Tu również rekomenduję testy A/B w celu sprawdzenia, jakie zdjęcia wpływają najkorzystniej na pobrania aplikacji.

8. Wideo aplikacji

Dodanie linka do youtube’owej prezentacji wideo aplikacji, sprawa, iż automatycznie jest ona traktowana jako priorytetowa i wyświetlana przed zdjęciami. Ważne jest, aby pierwszy widok wideo był zachęcający do kliknięcia i zapoznania się z aplikacją. [box type="info"]Warto również zadbać o optymalizację samego filmu na Youtube.com, uwzględniając optymalizację pod kątem słów kluczowych, linkowanie, jak i unikalność treści.[/box]

9. Współczynnik konwersji, liczba pobrań i opinie o aplikacji

Kolejnymi z czynników rankingowych, na które nie masz już bezpośredniego wpływu są:
  • współczynnik konwersji,
  • opinie o aplikacji (liczba i średnia),
  • liczba instalacji i deinstalacji aplikacji.
Wpływ na te elementy ma jakość samej aplikacji, jej użyteczność, jak i dostosowanie do potrzeb Twojego targetu. W kontekście optymalizacji wskazanych czynników, ważne są:
  • stała praca nad budową widoczności aplikacji,
  • pilnowanie współczynnika konwersji i praca nad jego wzrostem,
  • bieżąca poprawa ewentualnych błędów w aplikacji,
  • interakcja z użytkownikami – stale ulepszanie aplikacji w celu lepszego dostosowania jej do potrzeb użytkowników,
  • odpowiadanie na KAŻDĄ negatywną opinię,
  • zachęcanie użytkowników aplikacji do wystawiania opinii (okienko pop-up, powiadomienie, link w samej aplikacji).

10. Częstotliwość aktualizacji aplikacji mobilnej

Dla Google ważne jest bezpieczeństwo, stąd kolejnym czynnikiem, który ma znaczenie rankingowe, ale również wpływa na opinie o aplikacji, jest częstotliwość jej aktualizacji. Konieczna jest aktualizacja aplikacji nie tylko w momencie dokonywania większych zmian w funkcjonalności appki, ale również przy każdej kolejnej aktualizacji systemu Android.

11. Waga aplikacji

Czynnikiem rankingowym, który może ewentualnie przeszkodzić w budowie jej popularności jest waga aplikacji. Ogólna zasada brzmi: im lżejsza aplikacja, tym lepiej. Natomiast szczególnie należy pilnować granicy 100 Mb – powyżej tej wartości Google będzie wymagało połączenia z WI-FI do pobrania appki.

12. Udostępnienia aplikacji w internecie (profil linków)

W kontekście działań w Google Play bardzo ważna jest również popularność aplikacji mierzona liczbą i jakością linków prowadzących do podstrony appki.  Warto tu zaplanować i wdrożyć stałą strategię. [box type="info"]Unikalne, wartościowe wpisy w mediach społecznościowych, na forach internetowych, czy w katalogach aplikacji to strategia, którą warto kontynuować każdego miesiąca.[/box]

13. Inne czynniki rankingowe w Google Play Store

Istnieje jeszcze szereg elementów, które będą miały pośredni lub bezpośredni wpływ na pozycje Twojej aplikacji. Ich znaczenie będzie się jednak różnić w zależności od tematyki, targetu, czy też zawartości samej aplikacji. Jeśli chodzi o najważniejsze z nich to przy pracy nad ASO zwracam uwagę również na:

13.1. Dostępność aplikacji w innych językach/krajach

Jeśli istnieje taka możliwość, warto poszerzyć lokalizację oraz dostępność językową aplikacji o kolejne rynki. Kierunek rozwoju jest już kwestią bardzo indywidualną, natomiast dane pokazują wprost, że idąc „na wschód”, możemy spotkać bardzo szerokie grono użytkowników, a przez to znacznie zwiększyć zasięg i liczbę pobrań aplikacji:
Kraje o najwyższej liczbie pobrań aplikacji w Google Play
Kraje o najwyższej liczbie pobrań aplikacji w Google Play

13.2. Firebase Indexing

Firebase Indexing to rozwiązanie, dzięki któremu aplikacja i jej zawartość są indeksowane przez roboty wyszukiwarki Google. Przez to aplikacja ma możliwość wyświetlenia się w SERPach (wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google), zarówno jako boks z polecanymi aplikacjami, jak i jako wynik wyszukiwania. Sprawdza się to zwłaszcza przy appkach bogatych w unikalny content.
Podgląd aplikacji w wynikach wyszukiwania Google

Pozycjonowanie aplikacji mobilnej – sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej

Przy optymalizacji każdego z powyższych czynników, bardzo ważne (podobnie jak na etapie analizy słów kluczowych) jest porównanie do aplikacji konkurencyjnych. O dziwo jednak, w przeciwieństwie do zagranicznych deweloperów, na rynku polskim, wciąż mało twórców aplikacji pamięta o ASO.  Poszczególne czynniki rankingowe bywają zoptymalizowane w bardziej konkurencyjnych branżach, lecz pełną optymalizację widzę w bardzo niewielu appkach (często należących do naszych klientów 😉 ). W praktyce oznacza to, że za pomocą działań optymalizacyjnych, każda aplikacja na rynku polskim ma szanse równać się z konkurentami o ugruntowanej już pozycji. Mam nadzieję, że nasz poradnik w tym pomoże 😉

App Store Optimization – różnice pomiędzy Google Play, a Apple App Store

Powyższe czynniki rankingowe są decydujące w przypadku pozycjonowania aplikacji w Google Play. Zupełnie inaczej należy podejść do tematu ASO dla aplikacji mobilnej na system iOS. Podstawowe różnice pojawiają się już na poziomie ekspozycji słów kluczowych – w App Store najważniejsze będzie między innymi odpowiednie wykorzystanie pola keywords. Poradnik pozycjonowania aplikacji mobilnej w Apple App Store już w grudniu na naszym blogu 🙂
Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram