Od grudnia ruszamy z cotygodniowymi publikacjami dotyczącymi optymalizacji pod kątem sklepów internetowych. Nasz projekt zakłada wskazanie i opisanie tych elementów, które są kluczowe w kontekście audytowania e-sklepów, pokazanie konkretnych błędów i sposobów ich usunięcia oraz opisanie dobrych praktyk. Cały cykl będzie się składał z 12 części. Na warsztat bierzemy domenę projektwino.pl, którą miałyśmy przyjemność niedawno audytować.

Audyt sklepu internetowego – punkt wyjścia

Sklep nie był dotąd optymalizowany pod kątem SEO, mamy więc do czynienia z zupełną „świeżynką”. Od początku istnienia działa na platformie Shoper, co mocno warunkuje m.in. strukturę tworzenia typów podstron i sposób linkowania wewnętrznego.

projektwino.pl - strona sklepu

Dane z

Poniżej znajduje się screen z narzędzia Google Search Console. Dane na wykresie pochodzą z okresu od 16 września 2016 do 16 listopada 2016. W przeciągu dwóch miesięcy sklep wyświetlił się w wynikach blisko 35 tys. razy, ale odnotował jedynie 1569 kliknięć.

projektwino - dane z GSC - analityka

Wśród najczęściej wyświetlających się podstron (dane na screenie poniżej) dominują karty produktów. Wynika to głównie z tego, że strony kluczowych podkategorii, ze względu na ustawienia (rel=” canonical”) są zablokowane i nie mają szansy pojawić się w wynikach dla zapytań o ważne i konkurencyjne słowa kluczowe.

projektwino.pl - najczęściej wyświetlane podstrony

Witrynie nie boryka się z żadnymi poważnymi sankcjami ze strony Google – nie posiada kary ręcznej ani nie odnotowuje problemów związanych z bezpieczeństwem.

Majestic i Ahrefs

W połowie listopada narzędzia notowały następujące parametry dla .pl

a) Majestic (dane według Fresh index)

  • 328 backlinków zewnętrznych z 37 domen
  • Trust flow 4, Citation flow 8

b) Ahrefs

  • 96 backlinków zewnętrznych z 31 domen
  • URL Rating 10, Domain Raiting 37

Dane z Google Analytics

Poniżej znajduje się fragment raportu z narzędzia Google Analytics, dotyczy on sesji wygenerowanych na bazie ruchu organicznego. Dane pochodzą z okresu od 16 września 2016 do 16 listopada 2016. Ruch organiczny stanowi zaledwie 26% całości sesji. Średni czas trwania sesji stanowi niecałe dwie minuty. Przez dwa miesiące na bazie ruchu z wyszukiwarek udało się zrealizować tylko pięć transakcji (współczynnik stanowi 0,35%).

projektwino.pl - dane z GA

Senuto

Na screenie poniżej znajdują się trendy związane z ilością słów kluczowych, na które domena wyświetla się w TOP3 i TOP10 wyników wyszukiwania Google.

Na przestrzeni ostatniego roku domena odnotowała wzrost liczby fraz i tym samym poprawę widoczności, ale nadal jest to stosunkowo niewielka pula słów kluczowych – około 60 fraz w TOP10 i 25 w TOP3.

projektwino.pl - dane z Senuto

Szansą na poprawienie tych rezultatów jest witryny pod kątem SEO, usunięcie błędów oraz zmiana ustawień, które uniemożliwiają pojawienie się wysoko w wynikach poszczególnych podstron.

Podstawowe problemy i elementy wymagające zmiany

Po gruntownym audycie SEO sklepu internetowego okazało się, że wymaga on optymalizacji w bardzo szerokim zakresie. Poniżej lista najważniejszych elementów, dla których przygotowałyśmy szczegółowe zalecenia, i które będziemy omawiać w kolejnych publikacjach:

  • Brak statycznych adresów dla stron będących zawężeniem oferty np. do typu wina czy kraju jego pochodzenia (w sklepie zamiast klasycznych podkategorii funkcjonują jedynie strony generowane na bazie filtrów, typu https://projektwino.pl/wina/1/default/1/f_at_168_2/1, które dodatkowo posiadają atrybut rel=” canonical” przez co nie mają one szans by wyświetlać się w wynikach wyszukiwania)
  • Większość tytułów posiada bardzo krótkie bądź niezawierające słów kluczowych wypełnienie. Dla części stron wypełnienie title jest dokładnie takie samo.
  • Identyczne wypełnienie nagłówków h1 i h2 oraz ich błędna kolejność występowania w kodzie strony
  • Dla wszystkich podstron działających w obrębie sklepu meta tag description został wypełniony w taki sam sposób (co skutkuje ignorowaniem tego wypełnienia przez Google i pobieraniem przypadkowego tekstu ze strony, który nie zawsze jest składny i zachęca do kliknięcia).
  • Brak treści na stronach i tym samym brak ważnych słów kluczowych.
  • Duplikaty zewnętrzne treści w odniesieniu do kart produktów.
  • Błędne użycie atrybutów rel=”canonical” (tworzenia się pętli i wielokrotnych wskazań)
  • Brak map xml.
  • Dopuszczenie do indeksacji niepożądanych podstron (konieczność i zablokowania np. z poziomu pliku robots.txt).
  • Brak przyjaznych adresów URL
  • Istnienie w obrębie domeny błędnie stworzonych i zaindeksowanych podstron, które generują błędy 404.
  • W obrębie sklepu funkcjonują strony o identycznej zawartości, które nie posiadają przekierowań.
  • Brak linkowania wewnętrznego dla ważnych adresów URL i nieoptymalne użycie anchor text przy linkach wewnętrznych
  • z poziomu kart produktów do poszczególnych podkategorii
  • Linkowanie na stronicowaniu.
  • Czas ładowania strony na urządzeniach mobilnych i komputerach
  • Błędy w danych strukturalnych.
  • Optymalizacja grafiki.
  • Zupełny brak optymalizacji pod kątem SEO stron działających w sekcji blogowej.
  • Inne błędy wpływające na użyteczność i komunikację

Już w przyszłym tygodniu opiszemy szczegóły audytu SEO dla sklepu projektwino.pl w odniesieniu do wypełnienia meta tagów title i description dla poszczególnych typów podstron.