More

    Gdzie i jak szukać inspiracji na tekst? (DBF#107)

    Tworzenie treści to nierzadko spore wyzwanie — zwłaszcza jeśli w głowie zaczyna brakować pomysłów na nowy wpis/post/temat. Jak sobie poradzić z takim zastojem? Czy to normalne, że po wielu latach kreatywnej pracy zaczyna brakować nowych koncepcji? Gdzie szukać inspiracji i jakie DARMOWE narzędzia mogą w tym pomóc?

    Na te pytania odpowie Aleksandra Sudnik, która pracując z treściami często poszukuje mniej konwencjonalnych metod.

    TRANSKRYPCJA ODCINKA

    Cześć, z tej strony Ola Sudnik.

    Wracam po dłuższej przerwie i powiem szczerze, że mam wrażenie, jakbym była nowicjuszem podcastowym. Mam nadzieję, że wybaczycie mi ewentualne potknięcia. Oczywiście nie mogło w nowym sezonie DBF zabraknąć tematów contentowych, dlatego też jestem! I od razu przychodzę do Was z pewną listą.

    Zanim jednak ją przedstawię – parę słów wstępu. Temat, który omówimy w tym odcinku dotyczy zarówno przedsiębiorców, którzy bardzo często szukają inspiracji i pomysłów na nowe wpisy blogowe, jak i copywriterów, którzy z racji wykonywania swojego zawodu, często borykają się z takim zastojem kreatywności. Nie jest bowiem prawdą, że copywriter zawsze wie, o czym pisać, że ma zawsze milion pomysłów i nie potrzebuje dodatkowej inspiracji.

    Jest parę rozwiązań na te problemy i na taki zastój. Dodam, że zależało mi, aby przedstawić pomysły, które są dostępne darmowe i nie potrzebują płatnych narzędzi. Zdaje sobie sprawę, że nie każdy z nas ma do nich dostęp. Od razu jednak mówię, że nie jest to pełna lista i na pewno macie wiele innych, równie ciekawych pomysłów. Chętnie się o nich dowiem, więc już teraz zachęcam do dyskusji. Z tymi propozycjami i rozwiązaniami wracam już za kilka sekund.

    Jako rozwiniecie tematu i tejże listy przygotowałam kilka webinarów i książek, po które możesz sięgnąć.

    Pierwszą z nich jest Trening Kreatywności Agnieszki Bieli. Osobiście mam tą pozycję i korzystałam z niej np. podczas przygotowania warsztatów kreatywnych na Sempresso. W dużym skrócie – jest to zbiór różnych zadań i ćwiczeń, które wykonać można zarówno na kartce, jak i w głowie. Niektóre z nich są bardziej złożone, inne z powodzeniem wykonać możesz na przykład czekając na autobus bądź stojąc w korku. Polecam książkę zwłaszcza trenerom, nauczycielom i szkoleniowcom, którzy chcą przeprowadzić jakieś zajęcia z grupą uczestników. To też dobra propozycja dla tych którzy chcą twórco myśleć.

    Drugą propozycją jest zbiór webinarów i nagrań, dostępnych na kanale Youtube Uniwersytetu SWPS. Najbardziej mogłabym w tym miejscu polecić nagranie Jak być kreatywnym?, co prawda ma ono ponad 8 lat, ale nadal jest bardzo aktualne.

    I na koniec odcinki DBF nagrane przez innych członków zespołu. W tym miejscu szczególnie polecam odcinek 68 – Jak znaleźć pomysł na biznes produkt lub usługę?, autorstwa Oktawiana Kitali oraz odcinek 77 – Jak rozwinąć małego bloga firmowego?, autorstwa Dawida Pietkiewicza.

    No dobrze to skoro mamy ze sobą, spora przejść do 1 punktu.

    Zainspiruj się konkurencją.

    Oczywiście mówiąc o inspiracji, nie mam na myśli kopiowania czy zapożyczania całych pomysłów jeden do jeden. W tym punkcie głównie chodzi o przejrzenie firm z Twojej branży, zwykle tych, które uznajesz za najważniejszą konkurencję, np. pod względem osiąganych wyników czy lajków na Facebooku. Przeanalizuj, jak wygląda ich content na stronie czy na blogu. Wytypuj z niego tematy i zagadnienia, które mogą być intratne również na Twojej stronie.

    Pamiętaj, żeby nie powielać tekstu i nie zapożyczać przygotowanego już contentu. To ma być jedynie natchnienie, źródło nowych wniosków i tło do dalszych pomysłów.

    Może się okazać, że niektóre tematy są ci bliższe i możesz je rozwinąć lub przedstawić inne punkt widzenia. Jeśli Twoja konkurencja robi rankingi – zrób własny, uwzględniający Twoje testy i wnioski. Sprawdź, które z tematów są już nieaktualne i wymagają nowej dawki informacji, którą oczywiście możesz dać. Być może z jakimś wpisem się nie zgadzasz, chcesz zrobić go lepiej – w końcu to też forma inspiracji. Rób to tylko z głową, bez palenia mostów i nieetycznych działań. W wytypowaniu wpisów cieszących się popularnością – oprócz płatnego Google Analytics – są oczywiście social media. Często liczba lajków czy komentarzy to kalka ewentualnego zainteresowania.

    Generatory

    Jest kilka darmowych generatorów i narzędzi, które mają za zadanie podrzucić garść pomysłów lub tytułów na bazie słów kluczowych, które chcesz uwzględnić w swoim wpisie. To jedno ze sposobów na uporządkowanie tysiąca pomysłów i wizji, które tlą się w głowie.

    Przykładem takiego generatora jest słynny answerthepublic, który sugeruje pytania, nawiązujące do wskazanego słowa kluczowego. Tak więc wpisując np. słowo „pisanki na Wielkanoc” otrzymamy garść pytań, które można wykorzystać w formie tytułu czy nagłówków. Możesz więc stworzyć wpis o tym jak stworzyć pisanki, dlaczego maluje się takie pisanki, kiedy się je robi i co jeszcze warto postawić na wielkanocnym stole.

    Innym generatorem jest darmowe narzędzie Portent. Co prawda po angielsku, ale jego obsługa jest bardzo prosta i z pomocą tłumacza poradzi sobie każdy. Docelowo w generatorze wpisuje się słowo, które najlepiej opisuje docelowy wpis i na podstawie niego narzędzia tworzy nam przykładowy tytuł, który wykorzystać można na blogu. Ja wpisałam Oscary 2023 i otrzymałam po przetłumaczeniu propozycję tematu o treści „17 rzeczy, które nie wydarzyły się na Oscarach 2023”.

    Google Trends

    Pewnie większość słuchaczy zna to narzędzie, więc pozwolicie, że wspomnę o nim dosłownie dwa zdania. Zadaniem Google Trends jest wskazać popularne tematy lub trendy, które wyszukuje się w danym czasie i w danym kraju. Jest to niezwykle pomocna inspiracja, jeśli chcesz zaplanować content np. na kwartał i zastanawiasz się, jakie tematy lub zagadnienia będą szczególnie poczytne – najpewniej to narzędzie ci pomoże.

    Okazuje się więc, że przed Wielkanocą szukamy metod na malowanie pisanek, we wrześniu interesują nas Mistrzostwa Europy w Siatce, a w grudniu szukamy pomysłów na prezenty. Każdy z tych trendów ma potencjał, każdy można wykorzystać na swoim blogu i każdy ma szansę zainteresować potencjalnego czytelnika.

    Burza mózgu z zespołem

    Jeśli nie masz pomysłu na tekst, albo masz tych pomysłów tak dużo, że trzeba ten plan uporządkować i odsiać wątki, które są mało atrakcyjne – poproś o pomoc swój zespół. Mam tu na myśli nie tylko innych copywriterów, ale także przyjaciół, innych współpracowników z działu. Zaskakujące jest, jak wiele pomysłów mogą ci podrzucić jednym komentarzem. Mówię to z własnego doświadczenia, bo w Fox Strategy wiele pomysłów powstało właśnie w taki sposób. Sama idea SEMPRESSO powstała w Krakowie, podczas luźnych rozmów w hotelu. A późniejsze spotkania doprecyzowały go i pozwoliły nam stworzyć kilka edycji.

    Burza mózgu, rozmowy czy synektyka, która polega na łączeniu odmiennych elementów ze sobą to bardzo inspirujące czynności, które mogą podrzucić sporo nowych rozwiązań. Rozmowa z zespołem pozwala także na myślenie dywergencyjne, czyli takie, które pomaga tworzyć wiele rozwiązań dla jednego problemu.

    Kalendarz świąt nietypowych

    Podzielę się moim ulubionym, darmowym i absolutnie niezawodnym sposobem. Zdarza się, że jestem proszona o stworzenie różnych propozycji na wpisy, np. dla konkretnych Klientów. O ile na początku wiele pomysłów przychodzi naturalnie, o tyle z czasem tych pomysłów brakuje. Wtedy sięgam po kalendarz – zwłaszcza po kalendarz świąt nietypowych. Każdego dnia w naszym kraju jest mało oczywiste święto, które można wykorzystać w danej branży. Tak oto w marcu jest Dzień Żelków, który można wykorzystać na dietetycznym blogu, np. w formie analizy wartości odżywczych. Jest też Dzień Chwastów, który wykorzystać można na blogu ogrodniczym oraz Międzynarodowy Dzień Teatru czy Światowy Dzień Budyniu. Uwielbiam inspirować się takimi dniami i proponować pod nie kreatywne wpisy – naprawdę robię to bardzo często i pod jeden taki dzień można stworzyć kilka propozycji do wyboru.

    Zainspiruj się… swoimi wpisami

    Recykling treści jest niezwykle ważny, wartościowy i potrafi przynieść sporo korzyści. Dlatego też zanim zaczniesz rwać sobie włosy z głowy – spójrz na swoje stare wpisy i prześledź wszystkie publikacje. Gwarantuję CI, że znajdziesz tam wiele wpisów, tematów i wątków, które staną się inspiracją do nowych postów. Może się okazać, że niektóre z nich nadają się na całą serię, inne być może wymagają aktualizacji lub nowych danych. Przy niektórych wątkach można stworzyć coroczny wpis z linkowaniem wewnętrznym.

    Przykładowo: możesz stworzyć coroczny prezentownik do 100 zł albo przegląd trendów aranżacyjnych czy deweloperskich. Możesz analizować coroczne Oscary czy zmiany w obrębie środowiska.

    O recyklingu treści mówiła m.in. Katarzyna Baranowska w DBF#31 – 5 pomysłów na wsparcie kampanii SEO.

    Google

    Na koniec zostawiłam najbardziej oczywiste i chciałoby się powiedzieć banalne rozwiązanie. Mowa o wyszukiwarce Google, która sama w sobie może być inspirująca. No i jest zupełnie darmowa. Zrób test i zacznij wpisywać frazę od słowa „Jak…”. Wyszukiwarka sama podsunie Ci kilka pomysłów, które możesz wykorzystać w swoich wpisach. Mi wypluła wyniki takie jak np. „Jak zrobić kalendarz adwentowy” albo „Jak wyglądał duch przyszłych świąt Bożego N arodzenia”.

    Zwróć też uwagę, że wpisując frazę w wyszukiwarkę, na samym jej dole, znajdziesz garść pomysłów i nowych rozwiązań. Wpisałam testowo frazę „wege smalec” i na danym dole wyników znalazłam m.in. wegański smalec z fasoli czy smalec z wegańskimi skwarkami. Prowadząc bloga kulinarnego na pewno zainspirowałabym się tymi propozycjami.

    I to tyle co przygotowałam w tym odcinku. Jak widać, to tylko kilka propozycji i jestem przekonana, że oprócz nich jest jeszcze wiele innych inspiracji i rozwiązań. Bardzo chętnie je poznam – grunt to inspirować się nawzajem, więc czekam na komentarze!

    Tak czy inaczej – wszystkie te propozycje nie wymagają wielu narzędzi, analiz, czy inwestycji. Do ich przeprowadzenia potrzebne będzie kilka minut i odrobina cierpliwości. Dzięki temu skorzystać z nich może zarówno blogger, jak i copywriter czy przedsiębiorca. Trzymam za każdego kciuki i wierzę, że jeszcze wiele pomysłów będzie w stanie stworzyć. Tymczasem do usłyszenia w kolejnych odcinkach – zarówno moich, jak i całego zespołu. Cześć!

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .