More

    DBF #68: Jak znaleźć pomysł na biznes, produkt lub usługę?

    „Jak znaleźć pomysł na biznes?” to jedno z najczęściej zadawanych pytań w tematyce własnego biznesu. Czy trzeba posiadać rozbudowaną ekspercką wiedzę lub być wyjątkowo kreatywnym człowiekiem, by generować potencjalnie lukratywne pomysły, nie tylko na biznes, ale i nowe produkty lub usługi?
    Czy istnieją sposoby, które niemal każdemu pomogą znajdować ich więcej? W 68 odcinku Dziennika Budowy Firmy przedstawia je Oktawian Kitala.

    W odcinku dowiesz się:

    • Dlaczego niektórzy szukają pomysłu na biznes latami, a inni generują ich kilka podczas jednodniowych warsztatów?
    • Jak znaleźć pomysł na biznes, nowy produkt lub usługę?
    • Gdzie szukać problemów, które mógłbyś / mogłabyś rozwiązać?
    • Jakie sposoby pomogą Ci generować więcej pomysłów (nie tylko biznesowych)?
    • Jak pobudzać swoją kreatywność w biznesie?
    • Dlaczego nie warto ufać swojej pamięci w kwestii pomysłów?
    • Jak zostać archiwistą własnych pomysłów?

    Materiały dodatkowe do odcinka

    DBF #15: Kreatywność. Jak ją rozpalić i nie pozwolić by zgasła? – 15 odcinek Dziennika Budowy Firmy, w którym Ola Sudnik przedstawia garść użytecznych technik, które pomogą Ci stymulować Twoją kreatywność

    „Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie?” Agnieszka Biela – polecana książka, która pomoże Ci skutecznie rozwinąć twórcze myślenie

    TRANSKRYPCJA ODCINKA

    Cześć z tej strony Oktawian Kitala, a to 68 odcinek Dziennika Budowy Firmy. Dziś skupimy się na jednym z najczęściej zadawanych pytań na temat biznesu – czyli jak znaleźć pomysł na biznes? To pytanie świetnie odnosi się także do produktów i usług dlatego też ten odcinek będzie nadawał się zarówno dla osób, które jeszcze nie miały styczności z biznesem i chciałyby znaleźć pomysł na swój pierwszy biznes jak i dla osób które już działają na rynku ale zastanawiają się jak znaleźć pomysł na nowy produkt. Być może na przykład jakiś produkt online lub usługę.

    Skupimy się zatem na pracy kreatywnej, będzie trzeba wytężyć  szare komórki. Natomiast myślę że dosyć satysfakcjonującej i na pewno przyjemnej. O tym wszystkim porozmawiamy już za chwilę a tymczasem zapraszam Cię jeszcze do zapisania się na newsletter biznesowy- marketingowy. Wracamy za pół minuty.

    Jak znaleźć pomysł na biznes?

    Jak znaleźć pomysł na biznes? Czy to naprawdę jest tak trudne? Zacznę może od tego, że opowiem ci skąd w ogóle wziął się u mnie pomysł na ten odcinek. Już w 66. Odcinku dziennika budowy firmy wspominałem że skupiam się obecnie na najczęściej zadawanych pytaniach dotyczących biznesu, zadawanych często przez początkujących przez osoby, które jeszcze nie założyły biznesu albo nie rozpoczęły swojej ścieżki jako samozatrudnienie. W tamtym odcinku mówiłem skąd czerpać wiedzę na temat biznesu ponieważ jest to często zadawane pytanie, jak uczyć się czego się uczyć jak postawić pierwsze kroki jak zdobyć niezbędną wiedzę.

    W tym odcinku za to skupiam się na tym jak znaleźć pomysł na pierwszy biznes. A to dlatego że szukając tych najczęściej zadawanych pytań trafiłem na frazy, trafiłem na trendy związane z pytaniami w wyszukiwarce Google. No i oczywiście zostałem zasypany pytaniami na temat tego jak założyć biznes, czyli takie propozycje tematów otrzymałem. Ponieważ są one najczęściej używane w wyszukiwarce i pomyślałem sobie od razu: no przecież. Od razu przypomniał mi się okres studiów podczas których mieliśmy także blok związany z podstawami przedsiębiorczości i na tych zajęciach naszym projektem było między innymi przedstawienie jakiegoś własnego pomysłu, dokonania jakichś podstawowych analiz itd. Podczas tych zajęć byliśmy wszyscy czyli nie tylko osoby które były zainteresowane rzeczywiście założeniem własnego biznesu, ale też osoby totalnie jakby tematem nie zainteresowane. I co się okazało? Jaki był mój prywatny wniosek? Już wtedy pomyślałem sobie że podczas tych zajęć ludzie byli w stanie wygenerować naprawdę ciekawe pomysły. Co prawda mieli na to kilka miesięcy na to by sobie to przemyśleć. Ale umówmy się że często podczas studiów ludzie jednak zabierali się za takie projekty dosyć późno.

    Mówię ci o tym dlatego że to dosyć mocno kontrastuje z tym że jednak w internecie bardzo często zadawane pytaniem jest właśnie jak znaleźć pomysł na biznes. Tymczasem podczas takich zajęć ludzie są w stanie wygenerować takie pomysły, naprawdę ciekawe w grupie. No i teraz czy naprawdę jest to takie trudne. Dodam że w trakcie warsztatów biznesowych dodatkowych mieliśmy za zadanie wymyślić własny pomysł na biznes i przedstawić go pokrótce już w ciągu kilku godzin, a nie kilku miesięcy, które mieliśmy na realizację projektów w przypadku obowiązkowych zadań.

    I tutaj też byłem zaskoczony, bo tutaj też padały bardzo ciekawe propozycje. Zazwyczaj od osób które jeszcze z biznesem nie miały żadnego zetknięcia, podczas jednych warsztatów. Wspominam także o zajęciach podczas których dzieci generowały własne pomysły na biznes i wpadały na naprawdę fajne ciekawe, kreatywne pomysły z których także część myślę że miałaby szansę odnaleźć się we współczesnym świecie na rynku. Wychodzi więc na to że do samego generowania pomysłów na biznes, a na tym się dzisiaj skupiamy, wcale niekoniecznie musimy posiadać jakąś ekspercką wiedzę i umiejętności.

    Skupimy się więc na praktycznych sposobach które pozwolą nam w kreatywny sposób nie tylko znaleźć pomysł, ale też seryjnie generować różne pomysły z których będziemy  mogli typować sobie najbardziej lukratywne. W analogiczny sposób ta treść będzie nadawała się także dla tych którzy już prowadzą swój biznes, ale chcieliby rozwinąć go o nowy produkt, nową usługę. Taka wiedza też przyda się osobą która np. tworzą w internecie i szukają pomysłów na ciekawy produkt online. Dlatego my skupimy się na takich praktycznych sposobach, które pozwolą ci troszkę żyć w swój mięsień kreatywny i dostarczą oczekiwanych efektów w postaci nowych propozycji.

    Skup się na problemach ludzi!

    Zacznę od pewnej podstawy, a oklepaną podstawą o której mówi się na każdych zajęciach, o których mówi się na każdych warsztatach i o której mówi praktycznie każdy artykuł na temat tego jak znaleźć pomysł na biznes, czyli: skup się na problemach ludzi. Należy o tym wspomnieć pomimo tego że to jest rzeczywiście omawiane wszędzie, to ponownie należy o tym wspomnieć, ponieważ bardzo dobrych efektów powinno Ci dostarczyć skupienie na problemach twoich klientów. Jeśli już prowadzisz jakieś działania biznesowe i chciałbyś rozwinąć nowy produkt nową usługę.

    Kolejna rzecz to mogą być twoje problemy, zarówno jeśli prowadzisz biznes czy też nie możesz skupić się na tym jakie masz problemy i wśród nich już wygenerować od jednego do kilku pomysłów, które później ocenisz,  to mogą być także problemy twoich współpracowników, przełożonych, problemy twojej rodziny, problemy twoich znajomych. Zabrzmi to trochę może tanim rozwojem osobistym, ale warto. Nastroić się na wychwytywanie tych problemów i szukanie ich w dużej mierze. Myślę że problem ze znalezieniem pomysłu na biznes może polegać na tym, że wcale nie nastrajamy się na to by je wychwytywać, a jesteśmy w stanie dostrzec je w codziennych sytuacjach.

    W rozmowach z innymi lub nawet podczas samotnego spędzania czasu na problemy dotykamy się praktycznie każdego dnia. Rozwiązanie tych problemów często mogą stanowić fajny pomysł na biznes ponieważ te problemy często okażą się także problemami z którymi mierzą się inni. Co do takiego nastrajania się na wychwytywania problemów tutaj mogłem zasugerować.

    Zadbaj o regularne notowanie problemów, z jakimi się spotyka

    Po pierwsze rzeczywiście trenowanie tego skupienia się na problemach czyli na przykład jakaś codzienna krótka praca z dziennikiem posiadanie jakiegoś zeszytu przy sobie lub przynajmniej notatek na smartfonie gdzie po prostu na bieżąco zapisujemy każdy problem na jakie się natknęliśmy.

    Ja w ogóle jestem bardzo dużym zwolennikiem natychmiastowego zapisywania każdego pomysłu jaki wpadnie mi do głowy, osobiście ja prowadząc bloga np. nie daję czasu na to by zapomnieć o tekście na który pomysł wpadł mi do głowy i zapisuje go niemal natychmiast na swoim smartfonie i raz w tygodniu przeglądam notatki i to jest jeden z najważniejszych sposobów jaki stosuję w swojej codziennej pracy by nie zapominać o pomysłach. Jeśli nie zapisze czegoś natychmiast, najprawdopodobniej o tym zapomnę i wielokrotnie się o tym przekonałem. I nigdy nie proponował bym ci w tym wypadku polegać na własnej pamięci.

    Wykorzystaj do zapisywania smartfon i dodatkowe narzędzie

    Najlepiej takie rzeczy przechowywać na zewnątrz czyli zapisywać sobie rzeczywiście od razu na smartfonie, a następnie raz w tygodniu przerzucać to do odpowiedniego narzędzia na przykład do Trello, gdzie możesz później takie pomysły sobie przechowywać i analizować, wyrzucać jeśli któreś ci nie odpowiadają robić z nimi coś dalej.

    Trenuj znajdowanie rozwiązań

    Warto zrobić sobie także małą sesję prywatną podczas której siądzie z kartką i wygeneruje jak najwięcej problemów swoich ludzi. Takich o których masz pojęcie i potrenować poszukiwanie rozwiązań. To jest dobry trening kreatywności. Proponuje ci np. by to też często ćwiczenie, które jest stosowane podczas warsztatów biznesowych, polega ono na tym że do każdego problemu dopisuje aż po minimum pięć rozwiązań. Tych pięciu rozwiązaniach niewykluczone że znajdzie się też fajny pomysł który będzie można wykorzystać lub w jakiś sposób zrobić miks który dostarcza jakąś kompletną propozycję rozwiązania danego problemu. Co do samego wychwytywania problemów, do których będziesz generować rozwiązania proponuję ci nie tylko przechwytywać w rozmowach z innymi ale także w internecie, podczas codziennego przeglądania stron przez media, w prasie ,w społecznościach czyli w zasadzie wszędzie gdzie tylko masz zetknięcie z informacjami.

    No dobrze, tutaj już jakby wskazałem na to żeby nastroje się na te problemy, le jak poznać ich więcej i szybciej? Czyli jak sprawić by tych problemów był jeszcze większy natłok, docierających do Ciebie w sposób świadomy, by można było coś z nimi zrobić, zapisać je chociażby. Kilka metod.

    Jakie są problemy Twoich klientów?

    Zacznę od takiej która szczególnie przyda się osobom które już prowadzą swój biznes i szukają pomysłu na produkt lub usługę. W ten sposób przyda się także osobom pracującym w działach zajmujących się rozwojem usług i oferty produktowej. Ten pomysł polega na pytaniu o problemy klientów. Myślę że w ogóle warto brać przykład z twórców internetowych, z influencerów, którzy są w kontakcie ze swoją grupą docelową.

    Często pytają ich o to jakie mają problemy z konkretnym obszarem. Warto pozostawać w kontakcie ze swoim klientem. I to jest metoda którą my też stosujemy w Fox Strategy. Pytamy klientów o informację zwrotną na temat naszych usług. Pytając nie tylko o to jakie są mocne, słabsze strony naszej usługi, ale także o to jak ich zdaniem moglibyśmy ją udoskonalić i jakie są też inne problemy klienta związane np. z marketingiem, które moglibyśmy pomóc rozwiązać i nie należy obawiać się pytania klientów o tego typu rzeczy. Klient prawdopodobnie wcale nie pomyśli sobie że jesteśmy niekompetentni bo pytamy się klienta co jeszcze możemy dla niego zrobić.

    Raczej odwrotnie. My na ten temat otrzymujemy pozytywny feedback, ponieważ rzeczywiście interesujemy się potrzebami klienta. Staramy się jak najlepiej i jak najszerzej je realizować. To nie tylko kopalnia nowych pomysłów na to jak rozwijać nasze produkty online i usługi ale także świetny sposób na to by realizować na jeszcze wyższym poziomie obsługę klienta.

    Wykorzystaj ankiety

    A skoro jesteśmy już przy pytaniu o opinie naszych klientów znajdziemy także coś dla osób które nie prowadziły jeszcze swojego biznesu. Ale to też świetnie dla osób które po prostu szukają pomysłu na nowy produkt lub usługę.

    I to jest wykorzystanie ankiety. Jeśli prowadzisz firmę możesz wykorzystać ankietę i rozesłać ją do klientów lub w jakiejś społeczności związanej z twoją branżą, gdzie przebywają twoi klienci. A jeśli jeszcze nie prowadzisz biznesu i szukasz pomysłu na swój pierwszy biznes to możesz przygotować ankietę i rozesłałać ją np. w mediach społecznościowych, w jakichś grupach społecznościach związanych z jakąś tematyką obszarem który cię interesuje. Możesz przygotować dosyć ogólną ankietę pytając o problemy z jakimi mierzą się ludzie. Nawet wtedy też wyniki otrzymasz bardzo szerokie co może być na plus lub na minus ale możesz też rzeczywiście wycelować ankietę bardzo konkretnie w jakąś wąską kategorię, na przykład w jakiś konkretny obszar marketingu i zobaczyć z jakimi problemami mierzą się ludzie. Ja uważam że to jest bardzo dobra metoda bo w społecznościach, w grupach internetowych zauważam że ludzie dosyć chętnie te ankiety wypełniają. Oczywiście będzie trzeba odciąć troszeczkę w jakiś żartobliwy wpisów ale na pewno będziesz w stanie w ten sposób otrzymać jakąś pulę pomysłów, problemów może w ten sposób powiem które będzie można później rozwiązać.

    Burza mózgów

    Następny sposób który akurat odnosi się przede wszystkim do produktów usług to jest burza mózgów i dokładnie tak powstawały u nas takie inicjatywy jak podcast, kursy online czy na przykład Sempresso, czyli cykliczne wydarzenia marketingowo biznesowe które organizujemy we Wrocławiu. W trakcie burzy mózgów wspólnie dyskutujemy o różnych inicjatywach a następnie opracowuje się na tej podstawie projekt przesuwamy ideę w konkretny plan działań. Uwzględniamy mocne i słabe strony szanse i zagrożenia. Jeśli masz biznes lub pracujesz w zespole może to być doskonałym sposobem na rozwój usług lub gamy produktów.

    Zorganizuj samodzielną sesję generowania pomysłów

    Analogicznie – jeśli dopiero szukasz pomysłu na biznes możesz spróbować wspomnianych już sesji generowania pomysłów. Czyli tutaj mamy taką burzę mózgów ale solo i moim zdaniem to sprawdza się bardzo, bardzo, bardzo dobrze i pamiętam że kiedy sam robiłem sobie też samodzielnie taką sesję to w trakcie 4 godzin pisałem ok 40 pomysłów.

    Inaczej 40 problemów do których przygotowałem przynajmniej po jednym pomyśle. Niemniej w trakcie takiej sesji naprawdę możemy wygenerować mnóstwo pomysłów. Oczywiście w przypadku burzy mózgów w zespole warto jednak zwrócić uwagę na to by postarać się maksymalnie produktywnie wykorzystać ten czas, ponieważ burza mózgów w zespole angażuje finansowo. Z tego względu że bierze w niej udział wiele osób które musi poświęcić swój czas na pracę.

    Analiza konkurencji

    Kolejny przykład jaki może nam pomóc w znalezieniu pomysłu na produkt lub usługę lub biznes, jeśli już mamy pewno pewien pomysł mniej więcej w jakim obszarze chcielibyśmy działać.

    To jest analiza konkurencji. Jeśli prowadzisz biznes zastanów się co robi twoja konkurencja i czy nie jest tak że jesteś w tyle. Nie prowadząc jakiś konkretnych działań, nie mając jakichś konkretnych ważnych usług lub ważnych produktów które oni już mają. Oczywiście nie zawsze robienie dokładnie tego co konkurencja jest właściwe, ale często tak zwłaszcza gdy dany produkt lub usługa nie wystają jeszcze rynku i stwarzają dla ciebie pole do działania. Pod warunkiem oczywiście, że na daną usługę lub produkt jest popyt. Zwłaszcza jeśli będziesz w stanie później to zrobić jeszcze lepiej czyli udoskonalić to co zrobiła konkurencja.

    Analizuj zagraniczne biznesy

    A skoro mówimy już o konkurencji, to jeden z moich ulubionych sposobów, który można wykorzystać jest to by sprawdzić jak to robią za granicą. Zagraniczne metody działania mogą być świetną inspiracją zwłaszcza że trendy często docierają później też do nas do naszego rodzimego rynku. Dlatego też warto sprawdzić co robi konkurencja zagraniczna i jakie oferują usługi jakie oferują produkty i czy znajdziesz w tym coś co mógłbyś lub mogłaby się zrealizować samodzielnie. I to jest świetna informacja dla tych którzy szukają pomysłu na biznes, ponieważ mogą szukać inspiracji w tym co jest za granicą a nie ma tego jeszcze u nas.

    Oczywiście wtedy jeszcze stoją przed dużym wyzwaniem, mianowicie wykreowania potrzeby na dany produkt lub usługę. U nas jest to wyzwaniem, ale zawsze pojawia się ktoś pierwszy. Kolejny sposób: co już istnieje ale może być zrobione lepiej? Nie zawsze wygenerowanie pomysłów na biznes produkty i usługi chodzi o to by znaleźć coś niesamowicie wyszukanego, czego jeszcze nie ma. Bardzo dobrym sposobem jest doskonalenie produktu usługi czy procesu związanego z biznesem który już istnieje i się sprawdza.

    Analizuj własne produkty i usługi

    Doskonałym sposobem jest nie tylko poszukiwanie pomysłów u innych ale też doskonalenie poprzez analizę własnych produktów i usług.

    Kiedy możemy zdobyć się na pewną samą krytykę własnych pomysłów i zrealizowanych przez siebie działań. Po to by przygotować do nich szereg zmian zadając już sobie pytanie co już istnieje, ale może być zrobione lepiej.

    Zwróć uwagę na to co istnieje, ale może być zrobione inaczej

    Warto też troszkę przeformułować i zapytać się co już istnieje ale może być zrobione inaczej w innej formie. I tutaj jest naprawdę popis wielki dla naszej kreatywności. Dlatego że zobaczmy ile rzeczy ewoluowały tzn. w zasadzie są tym samym ale zmieniła się ich forma. Popatrzmy na mnóstwo przykładów rzeczy które np. przeszły w formie tradycyjnej do digitalizacji i cyfrowej. Kilka przykładów książki które zamieniły się nie tyle zamieniły się ale są dostępne obecnie nie tylko w wersji papierowej ale też elektronicznej w postaci e-booków. Kolejnym przykładem związanym z książkami jest to że powstały właśnie czytniki treści cyfrowej czyli czytniki e-booków.

    Od szkoleń stacjonarnych do kursów online

    Świetnym przykładem z zeszłego roku jest problem ze szkoleniami stacjonarnym. Kiedy tylko pojawiła się pandemia Koronawirusa nagle pojawiły się problemy związane z odwoływaniem szkoleń. Także my musieliśmy zrezygnować z organizacji biznesowej edycji Sempresso i zastanowić się nad tym co dalej z wydarzeniami stacjonarnymi.

    I w zeszłym roku pojawił się taki bardzo duży bum na realizowanie kursów czy szkoleń za pośrednictwem internetu. Nic dziwnego pojawiły się organizowane szkolenia np. dzienne lub dwudniowe w różnych dziedzinach ale bardzo silnie wzrosła popularność także kursów online. A skoro już mówimy o kursach online, to zastanówmy się jak je robić. Powstały także kursy online o robieniu kursów online. Warto szukać okazji które odpowiadają problemom jeśli tych szkoleń nie ma to jak masz uczyć pandemia akurat pokazała tutaj niesamowitą innowacyjność. Może inaczej przedsiębiorcy i szukający pomysłów wykazali się niesamowitą innowacyjnością.

    Tylko zobaczmy ta innowacyjność była wymuszona. Była wymuszona sytuacją kiedy nie wymagała tego sytuacja. Oczywiście ta kreatywność w pewien sposób może spadać z tego względu że może nie mamy aż takiej motywacji do poszukiwania problemów i ich rozwiązywania, ale starajmy się po prostu wykorzystać to w ten sam sposób.

    Pomysły na biznes, produkty i usługi – praktyka

    Podsumowując całą kwestię poszukiwania pomysłów na biznes: produkty i usługi po prostu dajmy sobie czas przestrzeń odpowiednią, skierowaną uwagę i działania mające na celu rozeznanie terenu. Przygotujemy sobie dedykowane bloki czasu tylko na to plus postaramy się wdrożyć korzystne nawyki do naszej codzienności wprowadzić korzystne nawyki czyli np. właśnie zapisywania wszelkich problemów z którymi spotykamy się natychmiast albo poświęcenia 10 minut dziennie tylko po to by zapisywać problemy z którymi się mieliśmy lub które poznaliśmy u ludzi. To jest mniej więcej tak jak z bieganiem jeśli biegamy raz na pół roku to ciężko nam się zebrać na trening. Ale jeśli robimy to regularnie to staje się to elementem naszej rutyny, czymś innym. Dlatego warto uczynić z tego pewien rytuał starać się trenować na poziomie świadomym. Oprócz tego warto dostosować środowisko do generowania pomysłów.

    Stwórzmy na to dedykowane miejsce ale na to też wskazywała na początku odcinka. Polega to na przygotowaniu zeszytu, miejsca w komputerze czyli np. w narzędziu Trello lub innej apce w której możemy magazynować nasze pomysły i też z nimi pracować. Ja osobiście jeśli chodzi o narzędzia Trello na prywatny użytek traktuję je jako magazyn swoich własnych pomysłów i ja też czasami się śmieję że połowa mojego mózgu, a może nawet trzy czwarte znajduje się w Trello, ponieważ tam trzymam wszystkie swoje prywatne i zawodowe i bardziej biznesowe rzeczy.

    To są wszelkie pomysły, to są wszelkie plany, które kiedy zamieniam na cele to przenoszę już do innego narzędzia. Do narzędzia Nozbe gdzie w zajmuje się ich realizacją. Na koniec pamiętajmy o tym by pytać też innych o problemy. Jeśli chcemy rozwijać nasze usługi produkty pytamy o to klientów. Jeśli szukamy pomysłów na biznes możemy pytać naszą rodzinę, możemy pytać na grupach społecznościowych, możemy pytać o to naszych znajomych i podejmujemy się też samodzielnego lub zespołowego reserarchu problemów w internecie czy u konkurencji.

    Czy tak jak wskazano też wcześniej za granicą, która potrafi być niesamowitą kopalnią pomysłów, które jeszcze nie są realizowane u nas są w pewien sposób innowacyjne. No i oczywiście też nie bójmy się szukać wśród tych rzeczy mniej innowacyjnych, a którymi rynek nie jest wytyczony lub które można zrealizować lepiej lub w jakiś sposób. Inaczej to co w teorii byłoby na tyle. Czas przejść do praktyki. Życzę ci by te sposoby dostarczyły ci jak największej liczby pomysłów na biznes, na produkty, na usługi z których później wybierzesz coś dla siebie.

    Co sprawi, że dostarczysz wartość ludziom którzy staną się swoimi klientami. Zapraszam Cię do kolejnego odcinka dziennika budowy firmy który pojawi się już we wtorek, za tydzień. Do usłyszenia. Cześć.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .