More

    Co piszczy w HR w 2023 r.? (DBF #110)

    Przed Tobą kolejny odcinek Dziennika Budowy Firmy, w którym Agata Kaliatzi opowie Ci o wydarzeniach w branży HR i o tym, jakie zmiany zostały wprowadzone w Kodeksie Pracy. Przed Tobą garść inspiracji i informacji, jak można przyciągnąć Kandydata i co warto wprowadzić na łono swojej organizacji, by nie stracić pracownika.

    MATERIAŁY DO ODCINKA

    https://foxstrategy.pl/podcast/biznes/najnowsze-trendy-w-benefitach/ – odcinek o trendach w benefitach

    https://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki/well-being-w-organizacji/- jak sprawnie wprowadzić well-being do organizacji i raport opracowany przez  Delloite

    https://pl.bluecolibriapp.com/- platforma łącząca przedsiębiorców z ich pracownikami

    TRANSKRYPCJA ODCINKA

    Cześć z tej strony Agata Kaliatzi, a to jest kolejny odcinek Dziennika Budowy Firmy. Dawno się nie słyszeliśmy i mam ogromną nadzieję, że choć trochę zatęskniłeś/ zatęskniłaś za tą serią.

    W tym odcinku opowiem Ci trochę o tym co zadziało się w 2023 roku, jeśli chodzi branże HR i rekrutacje i jakie są przewidywania na ten rok.

    JINGIEL

    Kiedy przedstawiałam się na początku tego odcinka miałam ogromną ochotę powiedzieć „Cześć z tej strony Agata Kaliatzi z przeszłości”. Bo kiedy nagrywam ten odcinek jest kwiecień, sytuacja pogodowa nie nastraja na wiosnę. Jak to w kwietniu zima jeszcze trochę walczy o przetrwanie. Natomiast Ty tego odcinka słuchasz w czerwcu i narzekasz na skwar za oknem, a przynajmniej mam taką nadzieję. Istnieje również i taka opcja, że słuchając tego odcinka planujesz swój urlop, by odpocząć po tych wszystkich wydarzeniach w branży HR, które się już wydarzyły lub będą dopiero miały miejsce.

    Ciche odchodzenie

    Na początku opowiem Ci o raporcie, który został przygotowany przez Blue Colibri. Blue Colibri to platforma łącząca firmy z ich pracownikami.

    Pierwszym zjawiskiem, na które eksperci z Blue Colibri zwracają uwagę jest zmiana postawy pracownika wobec wykonywanych obowiązków. Czyli mniejsze angażowanie się w wykonywane obowiązki czy życie firmy, niewychodzenie z inicjatywą i udział w nowych projektach.

    Przed pandemią wielu ekspertów zwracało uwagę na fakt, że wiele osób, które przebywają np. na urlopie macierzyńskim lub tacierzyńskim, decydowały, że nie wrócą już na swoje stanowiska. Postanowiły zmienić pracę, a nawet podczas pobytu na takim urlopie, przekwalifikowały swoje umiejętności i zmieniły branże. Podobna sytuacja miała miejsce podczas wybuchu pandemii, kiedy zmienił się system pracy i większość pracowników musiała przejść na pracę zdalną. To trochę pomogło do stworzenia przestrzeni na poszukiwanie nowych szkoleń online, nauki języków czy znowu, zdobycia nowych kwalifikacji, a co za tym idzie poszukanie nowego zatrudnienia. Zjawisko to stało się na tyle częste, że w Stanach Zjednoczonych zostało nazwane Wielką Rezygnacją. Podczas pandemii pojawiła się także druga grupa pracowników, którzy co prawda nie złożyli wypowiedzenia, ale zaobserwowano mniejsze angażowanie się w pracę. To zjawisko zostało nazwane Quiet Quitting (ciche odchodzenie). I co ciekawe to ciche odchodzenie jest bardzo popularne również tutaj na naszym rynku.

    Jak temu zapobiec? Kluczem do zminimalizowania quiet quitting jest motywowanie pracowników, dbanie o ich rozwój, rozmowa z nimi, umożliwianie szkoleń. Kolejna kwestia to przestrzeganie wartości w firmie, którymi tak często chwalisz się na zewnątrz. Wyobraź sobie, pewną firmę, która na portalach pracy wygląda jak takie piękne kolorowe pudełko, które kusi pięknymi hasłami, które pięknie opisują jak się tam pracuje. Jest tam wszystko, wysoka pensja, owocowe czwartki, praca hybrydowa, szkolenia i satysfakcjonujący system wdrożenia. Ustawia się do tego pudełka kolejka kandydatów, jednak kiedy jeden z nich zagląda do środka, z przerażeniem stwierdza, że nic tu się nie zgadza. Owszem jest wysoka pensja, ale przyznawana tylko niektórym, owocowe czwartki były, ale teraz nie ma na nie budżetu, system wdrożenia trwa jeden dzień. A ludzie pracujący w tej firmie już ze sobą nie rozmawiają, każdy wydaje się zmęczony i sfrustrowany, nieobecny. Gdzieś w kortyrzach mówi się nawet o mobbingu. Jednak ta firma dalej wabi niesamowitą atmosferą i imponującą ścieżką kariery do zdobycia. I teraz pomyśl, czy chciałbyś/chciałabyś pracować w takim miejscu? Na pewno nie. Warto stworzyć takie miejsce, które będzie atrakcyjne nie tylko na zewnątrz, ale przede wszystkim w środku. Dlatego powtórzę to co powiedziałam w odcinku o benefitach, że wartości które tworzysz i których przestrzegasz są najważniejszym benefitem.  Pamiętaj również, że szczera rozmowa nawet o trudnych sprawach z pracownikiem może pomóc rozwiązać wiele problemów czy odkryć konflikt w zespole.

    Zwolnienia, zamknięcia firm

    Skoro padło już parę słów o pandemii, która dosyć mocno zrewolucjonowała rynek pracy, nie można nie wspomnieć o wojnie, która wybuchła w Ukrainie i która bardzo mocno wpłynęła na sytuacje ekonomiczną wielu polskich zakładów produkcyjnych, głównie przez ograniczenie lub zablokowanie dostaw niektórych materiałów przemysłowych, a co za tym idzie większość materiałów przemysłowych została zablokowana lub ograniczona. Dotknęła nas też inflacja, a przez wzrost cen za gaz, paliwo i prąd, większości firm zwłaszcza zakładom produkcyjnym było coraz ciężej opłacać rachunki. Zaczęto też ciąć koszty, a co za tym idzie także zatrudnienie. Większość przedsiębiorstw ogłosiła upadek, ale postanowiła skorzystać z możliwości odkupienia marki innej firmie. Inne kroki, które były podejmowane to także zmiana np. profilu działalności, które również pozwoliły ograniczyć ilość zatrudnionych osób.  I tak mamy np. historie Volvo czy też Creditt Suisse.

    Czy istnieje jakaś cenna rada na utrzymanie się na rynku bez strat na zespole? Chyba ciężko będzie znaleźć słuszne rozwiązanie, bo na pewno nie zatrzymasz inflacji i nie sprawisz, że za naszą granicą zakończy się od ponad roku trwająca wojna. Jednak warto być świadomym tego co się dzieje w Twoim biznesie, monitorować budżety, korzystać z przydatnych narzędzi windykacyjnych (tutaj mocno polecam tak stronę jak Krajowy Rejestr Zadłużonych https://prs.ms.gov.pl/krz). Na rynku obecnie dostępnych jest wiele aplikacji, które pomogą Ci zanalizować, gdzie niepotrzebnie inwestujesz lub lokujesz swój budżet. Jeśli w strukturach swojego zespołu nie posiadasz takiego stanowiska jak analityk biznesowy, poszukaj takiego partnera biznesowego, który pomoże Ci zbadać płynność twojej marki.

    Jakby na to nie patrzeć początek roku 2023 pod kątem zmian w HR jest raczej taki sam jak lata poprzednie. Wielu ekspertów twierdzi, że wizja nowych trendów to trochę jak wróżenie ze szklanej kuli. Ale…….. Te trendy o których się tylko przebąkiwało np. 2020 jednak już od 2021 bardzo rozpychają się łokciami i na stałe zagościły w ofertach pracy publikowanych przez pracodawców.

    Najważniejszym jednak wydarzeniem tego roku są bardzo ważne zmiany chociażby w samym Kodeksie Pracy.

    O tych najważniejszych opowiem Ci właśnie teraz.

    Monitorowanie potrzeb pracownika

    Coraz więcej mówi się o tym, że nie sztuką jest znaleźć talent do firmy, ale największym wyzwaniem jest go zatrzymać. Aby to zrobić coraz częściej słucha się o potrzebach pracowników i dopasowuje do tego ofertę benefitów. O nowych trendach w benefitach mówiłam już w poprzedniej serii odcinków Dziennika Budowy Firmy, link do odcinka znajdziesz w jego opisie. Jednak coraz więcej mówi się także o dostępie do coachingów biznesowych, a nawet o możliwości skorzystania ze wsparcia psychologa. Coraz częściej jako wartość organizacji wymienia się Wellbeing, rozumiany jako dobrostan organizacji, gdzie pracodawca zadbał o takie sfery jak:

    • Dobrostan emocjonalny
    • Dobrostan intelektualny
    • Dobrostan duchowy
    • Kariera zawodowa
    • Finanse
    • Środowisko zewnętrzne
    • Relacje z innymi ludźmi
    • Dobrostan fizyczny, który dzieli się na wymiary zewnętrzne i wewnętrzne.

    Dobrze wprowadzony well-being w organizacji według ekspertów to gwarancja zyskania nie tylko samodzielnego i wartościowego zespołu, ale także bardziej produktywnego. Wartość ta ma również ogromny wpływ na wizerunek ekonomiczny, a także buduje dużą konkurencyjność. Dlatego well- being staje się tak samo ważny jak work life balance. Jeśli well-being nie jest dobrze Ci znany, zachęcam Cię do zapoznania się z raportem przygotowanym przez Delloite.  By osiągnąć równowagę wewnętrzną w zespole to nie obawiaj się rozmawiać ze swoim zespołem, wsłuchaj się w pomysły swoich pracowników. Staraj się być obecnym/obecną podczas cyklicznych spotkań, w ten sposób o wiele łatwiej będzie Ci rozwiązać problemy, z którymi mierzy się Twój zespół. Spotkanie 1:1 z pracownikiem równie będzie bardzo cenne, co spotkanie z całym zespołem menadżerów. Takie spotkania 1:1 pozwolą poznać różne perspektywy np. na dany problem.

    Warto też wiedzieć, że oferta pracy powinna być skomponowana na jasnych i przejrzystych zasadach. Nie emanować starymi, przetartymi sloganami typu praca w prężnie rozwijającej się firmie lub elastyczny czas pracy. Premia jest ważna, ale to możliwość stałego rozwoju i udziału w szkoleniach dla pracowników będzie ważniejsza. Jasny i klarowny system rozliczania nadgodzin również przyciągnie uwagę wielu kandydatów. Co ciekawe przeglądałam ostatnio oferty pracy, żeby zobaczyć jak inne firmy próbują ściągnąć uwagę osób, które poszukują lub myślą o zmianie pracy. I na 10 ofert dostępnych na karcie aplikacji aż 7 miało wśród benefitów świętowanie urodzin czy też pakiet weterynaryjny. Większe przedsiębiorstwa, które na rynku są już kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat w swoich ogłoszeniach zwracają uwagę np. paczkami dla dzieci, wyprawką dla nowonarodzonego członka rodziny, dofinansowaniem do wakacji, a nawet do mieszkania. Standardową ofertą stała się już opieka medyczna czy pakiet sportowy.

    Inwestowanie w nowoczesne narzędzia

    Możliwość pracy z nowoczesnymi narzędziami, nauka nowych aplikacji, inwestycja w szybszy sprzęt- to kolejny trend, który przyciąga uwagę i coraz częściej większość kandydatów pyta o niego podczas rozmów. I warto w takie narzędzia inwestować! Dlaczego? Po pierwsze zapewniasz stały rozwój swoim pracownikom, po drugie ułatwiasz w ten sposób pracę całemu zespołowi. W jednym artykułów, który mówił właśnie o nowych narzędziach, jego autor zwrócił uwagę na ważną rzecz, że nawet jeśli zespół składa się z osób 50+ to zakup nowego sprzętu czy inwestycja w nowe aplikacje to jedno z najlepszych rozwiązań. Nie robiąc tego dopuszczasz się dyskryminacji ze względu na wiek i nie inwestujesz w potencjał swojej firmy, jakim są jej pracownicy. I ja się z tym zdaniem w 100% zgadzam, ponieważ zanim przyszłam do Fox Strategy, a było to 6 lat temu, w swoich poprzednich miejscach pracy, miałam wiekowo bardzo mieszane zespoły. Ta możliwość pracy z osobami powyżej 50 roku życia dała mi wiele cennych lekcji jak np. umiejętność rozmowy z Klientem, szacunku do pracodawcy czy też wykonywanych obowiązków, umiejętności rozwiązywania czasem trudnych sytuacji, a przede wszystkim cierpliwości. Te lekcje są ze mną do dziś i stanowią fundamenty mojego rozwoju. I tak szczerze mówiąc praca z tak doświadczonymi osobami powinna wpisać się na stałe w wiele firm, które stawiają jednak na zatrudnienie młodej kadry.

    Zmiany w kodeksie pracy

    Najważniejszym jednak wydarzeniem tego pierwszego kwartału są bardzo ważne zmiany chociażby w samym Kodeksie Pracy.

    Dnia 7 kwietnia pojawiły się nowe zapisy, które między innymi regulują pracę zdalną i okazjonalną pracę zdalną. Według Kodeksu Pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnić sprzęt pracownikowi podczas pracy zdalnej i opłacić koszty poniesione za zużycie prądu oraz Internetu. Natomiast okazjonalna praca zdalna może zostać udzielona pracownikowi przez nie więcej niż 24 dni w roku kalendarzowym, niezależnie od charakteru zatrudnienia i rodzaju umowy.

    Zresztą zmiany regulujące prace zdalną to nie jedyne nowości. Nowe zapisy dotyczą także urlopów opiekuńczych, urlopów rodzicielskich oraz zwolnień z powodu siły wyższej. Zmienił się także wygląd graficzny świadectw pracy, które mają nowe rubryki na wpisanie ilości wykorzystanych dni na właśnie urlopy rodzicielskie czy wykorzystanie okazjonalnej pracy zdalnej. Ciekawym zapisem jest również możliwość przez pracownika zmiany warunków pracy. Po przepracowaniu okresu 6 miesięcy, w tym również umowy na okres próbny ma prawo wystąpić o taką formę zatrudnienia, która jest bardziej przewidywalna i ma bezpieczniejsze warunki pracy. Po złożeniu takiego wniosku przez pracownika, pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć na taki wniosek w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc. Co więcej wystąpienie o zmianę warunków pracy nie będzie mogło być podstawą do wypowiedzenia umowy. Wydaje mi się, że Kodeks Pracy powinien stać się teraz obowiązkową lekturą nie tylko dla działów HR czy osób zajmujących się Kadrami i Płacami, ale także stać się obowiązkową lekturą dla osób z działów administracji. Zapoznanie się z tymi zapisami z oryginalnego źródła, pomoże utrwalić sobie obowiązujące zasady i uporządkować ważne procesy dotyczące urlopów czy zwolnień.  

    No i na koniec. Nie wiem jak bardzo jesteś użytkownikiem TikToka, ale ja choć nie nagrywam żadnych filmików to śledzę niektóre konta, zwłaszcza te z branży HR i w ostatnim czasie bardzo często wyświetlał mi się jeden trend. Nie wiem czy kojarzysz. Na biurku leży telefon Szefa a nad nim pochylają się dwie osoby, które szepczą do ekranu hasła: czterodniowy tydzień pracy, poniedziałki od 12:00, podwyżka inflacyjna. To działanie miało zainspirować Szefa do wprowadzenia wyżej wymienionych udogodnień. Wolne piątki czy krótsza praca w inny, wybrany dzień tygodnia staje się powoli pewną normą w wielu, polskich firmach. Jednak, jeśli chodzi o podwyżkę inflacyjną to trzeba tutaj podkreślić, że jest ona dobrowolna i ma ułatwić pracownikom zmniejszenie kosztów utrzymania w życiu codziennym, czyli taka podwyżka miałaby pomóc w opłaceniu rachunków za prąd czy gaz czy zrekompensować wydatki na zakupy spożywcze.    

    I to by było na tyle. Mam nadzieje, że Cię nie zanudziłam i dotrwałeś/dotrwałaś do końca. Jestem ogromnie ciekawe, jak nasza branża HR będzie wyglądać pod koniec 2023 i z jakimi zmianami przyjdzie jej się zmierzyć.

     Zapraszam Cię do wysłuchania kolejnych naszych odcinków i śledzenia naszych kanałów social media.  

    Trzymaj się ciepło! Cześć!

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .