More

    DBF #36: Czy warto nagrywać podcast firmowy?

    Popularność podcastów nieprzerwanie rośnie, zarówno w Polsce, jak i na świecie.
    Choć zazwyczaj kojarzymy je z konkretnym twórcą lub marką osobistą, nic nie stoi na przeszkodzie, by zacząć nagrywać podcast firmowy. Zastanówmy się jednak, czy warto?
    W 36 odcinku Dziennika Budowy Firmy, Oktawian Kitala odpowiada na pytania:

    • z czego wynika rosnąca popularność podcastów?
    • czy na rynku jest miejsce na podcasty firmowe?
    • jakie korzyści wynikają z nagrywania podcastów firmowych?
    • jakie wyzwania napotka Twoja firma, jeśli zdecydujesz się nagrywać podcast firmowy (a zwłaszcza podcast zespołowy!),
    • jakie kwestie warto przemyśleć decydując się na podcast firmowy?

    Wzmianki i materiały do odcinka

    Artykuł Spotify na temat dynamicznie rosnącej popularności podcastów – cytowany w nagraniu artykuł Spotify dotyczący rosnącej popularności podcastów w 2020 roku.

    PodcastPro – Pierwszy ze wspomnianych w nagraniu kursów podcastingu, autorstwa Marka Jankowskiego (Podcast Mała Wielka Firma)

    Szkoła Podcastu – Kurs podcastingu, którego autorem jest Marcin Hinz.

    TRANSKRYPCJA ODCINKA

    „Według firmy Voxnest, z końcem kwietnia bieżącego roku podcasty były odtwarzane na całym świecie 42% częściej niż przed tym okresem, a w Europie ich popularność wzrosła aż o 53%. Bank rozbiła Polska, w której w pierwszym półroczu 2020 roku według danych Spotify, wysłuchano ponad 300% więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.” Te dane odnoszą się do okresu od stycznia do maja 2020 roku i to nie są moje słowa – to wstęp artykułu opublikowanego w aktualnościach Spotify w tym roku. Popularność podcastów zdecydowanie rośnie, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Twórcy internetowi mają ogromne pole do popisu na rynku, który wciąż nie jest tak konkurencyjny, jak chociażby blogi. Czy jest na nim miejsce także dla firm? I czy w związku z tym, warto myśleć o spróbowaniu w swoich sił w podcastingu jako firma? Niespełna rok temu zadawaliśmy sobie dokładnie te same pytania. Mówi do Was Oktawian Kitala, dziś będę miał okazję do opowiedzenia co nieco na ten temat, także przy okazji pierwszego podsumowania działań naszej agencji Fox Strategy w zakresie podcastingu. O tym już za chwilę.

    Z czego wynika rosnąca popularność podcastów?

    Dostępność i wygoda słuchania

    Z czego bierze się ta rosnąca popularność podcastów? Przede wszystkim, wskażę że podcasty to bardzo wysoka wygoda słuchania w każdym miejscu i o każdej porze. Do słuchania podcastów wystarczy nam smartfon lub laptop, oraz słuchawki lub głośniki. Dlatego bez problemu możemy słuchać podcastów w drodze do pracy lub na uczelnię, czy na przykład podczas sprzątania. Dostępność podcastów zwiększa nam także fakt, że wystarczy nam jedna aplikacja, by zyskać dostęp do wielu tysięcy podcastów w różnych językach i na prawie każdy temat. Niezależnie czy interesuje nas bardziej specjalistyczny, być może niszowy temat, czy chcemy skorzystać z oferty podcastów rozrywkowych, wystarczy nam do tego taka aplikacja jak Spotify, YouTube, Apple Podcast czy Google Podcast by zyskać listę, katalog, z którego wybierzemy interesującą nas pozycję i przesłuchamy wybrany odcinek.

    Bliski kontakt z twórcą

    Podcasty to także bliższy kontakt z twórcą. Oczywiście, bardzo ważne jest to, co publikujemy, jaką to niesie za sobą wartość, natomiast zwróćmy uwagę na to, że podążamy przede wszystkim za twórcą podcastu, lub na przykład danym blogerem. W przypadku podcastu łatwiej będzie nam zbudować ten bliski kontakt ze słuchaczem, ponieważ po pierwsze – możemy na przykład nastroić go do pewnego rytmu pojawienia się w naszych kolejnych odcinków, a po drugie – ten kontakt poprzez to, że jest kontaktem głosowym, bardziej przypomina normalny dialog. Trudno będzie nam osiągnąć podobny efekt za pomocą treści pisanej. Łatwiej będzie być może z newsletterem, który jest  także bardziej osobistą formą kontaktu, natomiast w przypadku bloga rzeczywiście ta trudność będzie większa, wyższa. W przypadku podcastu, rzeczywiście mamy możliwość zbudowania bardziej osobistego kontaktu łatwiej. Jeśli chodzi o rynek podcastów, wzięcie mają zarówno podcasty lifestylowe, jak i tematyczne. Wśród nich znajdziemy podcasty specjalistyczne, czy na przykład – podcasty biznesowe.

    Na pierwszym planie zazwyczaj jest twórca podcastu.

    I tutaj pora na takie moje małe spostrzeżenie, że nawet jeśli mówimy o podcastach biznesowych, to rzadko na pierwszym planie jest firma. Na pierwszym planie, tak czy inaczej, zazwyczaj będzie marka osobista twórcy podcastu. Rzadziej spotkamy, chociaż też zaczynam powoli spotykać się z powstawaniem takich podcastów, z podcastami tytułowanymi jako podcasty firmowe, na przykład agencji marketingowej tak, jak w naszym przypadku. I rzeczywiście, może nasunąć się pytanie dlaczego takich podcastów wciąż nie ma zbyt wielu? Czy chodzi o to, że one są po prostu nieciekawe dla potencjalnych słuchaczy? Czy nikt nie chce tego słuchać? A może po prostu jest to trudne do zrealizowania w firmie? Być może jest jeszcze powóz trzeci – i tym powodem jest to, że firmy mogą jeszcze nie do końca być świadome jaką wartość może nieść podcast w firmie. I szczerze powiedziawszy, wydaje mi się osobiście, że w dużej mierze wynika to właśnie z tego powodu trzeciego, – że jeszcze nie do końca wiemy jak te podcasty mogą zadziałać dla mojej firmy. Co one w zasadzie mi dadzą? Szczerze mówiąc, także my, kiedy przystępowaliśmy do nagrywania własnego podcastu, zadawaliśmy sobie to pytanie “co w zasadzie nam ten podcast da?”. Szczerze mówiąc, nie potrafiliśmy odpowiedzieć na to pytanie. Podcast był projektem bardzo eksploracyjnym, takim w którym my wiedzieliśmy co chcemy Wam przekazywać – wiedzę na temat biznesu, marketingu online, natomiast nie widzieliśmy co w zasadzie da nam to z powrotem? I podobnie jak my do tego podchodziliśmy, mam wrażenie, że może podchodzić wiele firm. Po prostu, nie wiedząc czego mogą się spodziewać. Mam wrażenie, że ta świadomość jednak systematycznie rośnie i ten pozytywny trend obecności podcastów firmowych będzie kontynuowany.

    Podcast to niższa konkurencja

    Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie podcasty dotychczas utworzone, wciąż jest bardzo dobry moment na to, by wejść w podcasting. Także jako firma. Nie przytoczę teraz dokładnych statystyk, ponieważ nie mogłem dotrzeć do tego maila, natomiast przypominam sobie o tym, że Marek Jankowski, autor podcastu “Mała Wielka Firma”, a także doskonałego kursu dla podcasterów “Podcast Pro”, który serdecznie Ci polecam, w swoim newsletterze wysłał statystyki dotyczące tego, ile przypada blogów i kanałów wideo na jeden podcast. I tak jak wspomniałem, dokładnych statystyk nie przytoczę, natomiast mogę powiedzieć, że to jest wielo-, wielo-, wielokrotnie więcej. Mamy obecnie do czynienia z lawinowym przyrostem liczby podcastów, więc lepiej byłoby pospieszyć się z przemyśleniem ewentualnej decyzji o wejściu w podcasting, natomiast wciąż ten rynek jest o wiele mniej konkurencyjny i łatwiej będzie nam się przebić, zbudować swoją popularność, niż w przypadku bloga. To oczywiście nie znaczy, że nie warto zakładać bloga. Chociażby ja, w zeszłym roku podjąłem decyzję o tym, że założę własnego bloga, pomimo tej konkurencyjności, mając świadomość tego, że ta konkurencja będzie wysoka. Natomiast podcast rzeczywiście będzie tutaj medium, w którym łatwiej będzie nam pokazać siebie i swoją firmę.

    Kiedy my wchodziliśmy z “Dziennikiem Budowy Firmy”, podcastów firmowych wspominam, że była naprawdę minimalna liczba. Ja w branży marketingu online w zasadzie prawie nie mogłem znaleźć podcastów firmowych, czyli takich, w których mocno eksponowana była firma, która stoi za podcastem. Raczej spotykałem się z podcastami, które nawet jeśli nazwalibyśmy podcastami firmowymi, to tutaj firma rzeczywiście była promowana, ale na pierwszym planie był zawsze jej twórca. Co absolutnie nie jest niczym złym, w sumie to chyba do tego Cię nawet zachęcam. Podcastów, w których mniej lub bardziej przejawia się temat firmy stojącej za nim powoli przybywa. I tutaj mam bardzo subiektywne wrażenie, które może być mylne, ale że w tym temacie najwięcej rośnie w branży marketingu i okołobiznesowej, związanych z szeroko pojętym doradztwem biznesowym.

    Czy podcast firmowy jest dobrym pomysłem?

    Wracając jednak do sedna – czy podcast firmowy jest dobrym pomysłem? Ze względu na to, że podcast firmowy, nasz podcast “Dziennik Budowy Firmy” mogę uznać za projekt, który okazał się sukcesem, o czym też powiem więcej w dalszej części – i to, że odrobiliśmy kilka lekcji, czyli to, że wchodziliśmy na rynek podcastingu bez podcastu, na którym się wzorowaliśmy, odrobiliśmy te lekcje, które pokazały nam jak zyskać pierwszych słuchaczy, będąc organizmem firmowym, a nie jej jednym przedstawicielem, zazwyczaj właścicielem, to mogę Ci zasugerować, że pokaz firmowy może być bardzo dobrym pomysłem.

    Przede wszystkim, Twoja, Wasza firma będzie jedną z pierwszych, która wpadła na podobny pomysł. Pomyśl sobie, sprawdź – który z Twoich konkurentów ma podcast? I oczywiście, jeśli mówimy tutaj o markach osobistych, na przykład w branży marketingu online, no to znajdziemy tych podcastów sporo. Znajdziemy coraz więcej podcastów na przykład dietetyków. Ale z drugiej strony, jeśli chcielibyśmy pokazać na przykład agencję PR poprzez podcast, no to będzie to już coś na tyle innowacyjnego, że nie wiem czy istnieje drugi taki podcast. A nawet jeśli znajdziesz podobny podcast, no to ile ich będzie? 1,2,3? A ile będzie blogów, które będą miały już podobną tematykę, i z którymi będziesz musiał, musiała rywalizować w wynikach wyszukiwania?
    (Posłuchaj także: 9 sposobów na wyróżnienie się na tle konkurencji)

    Czego oczekiwać na początku przygody z podcastingiem?

    OK, zatem być może bierzesz już pod uwagę pomysł otworzenia podcastu firmowego. Czego zatem możesz spodziewać się po jego utworzeniu, po zaczęciu tej przygody? Ja proponuję by na początku nastawić się na dokładnie nic, jeśli chodzi o zwrot. Nastaw się na to, że podcast może nawet finalnie okazać się przede wszystkim uzupełnieniem Twojej komunikacji z potencjalnym klientem.

    Budowa wizerunku firmy i pozycji eksperta

    Podcast może świetnie pomagać Ci w budowie wizerunku Twojej firmy, takiej jakie chcesz. Natomiast może okazać się, że ten podcast nie będzie takim świetnym narzędziem sprzedażowym. Wiele zależy oczywiście od tego, jak sprecyzujesz grupę docelową, kto nią będzie i jaką koncepcję podcastu przyjmiesz. Oczywiście, może okazać też zupełnie przeciwnie i podcast będzie bardzo dobrze konwertował.

    Zwiększenie zasięgu marketingu Twojej firmy

    Ja proponuję, by przynajmniej na początkowym etapie, spodziewać się, że w przypadku systematycznego publikowania odcinków, konsekwentnego zwiększania swojego zaangażowania w podcast, w doskonalenie swoich umiejętności, w kontakt z naszą grupą docelową, możemy dzięki temu spodziewać się uzupełnienia komunikacji naszej marki, będzie nas na pewno więcej. Bo to jest kolejny kanał, w którym ludzie usłyszą o naszej marce. Skoro mogą o nas znaleźć informacje w wyszukiwarce Google, znajdą o nas informacje na Facebooku, znajdą o nas informacje na Instagramie, no to na przykład w aplikacji Spotify, będą mogli posłuchać, co mamy do powiedzenia – na przykład edukacyjnego w naszej branży. Możemy więc celować w przyciąganie zainteresowanych daną tematyką.

    Wyróżnienie wśród innych firm

    Podcast może Cię wyróżnić także na tle konkurencji. Jeśli Twój konkurent, Twoi konkurenci  nie mają własny podcastów, to nie znaczy, że musisz czekać, aż oni założą swój pierwszy. To Ty możesz być tą pierwszą firmą, która pokaże się z zupełnie czymś nowym, czymś, co w branży dotąd nie było znane, ale wśród Twoich konkurentów, ani wśród Twoich słuchaczy. I stawiam, że prędzej czy później, konkurencja weźmie przykład z Ciebie i dołączy do kręgu podcasterów.

    Narzędzie sprzedaży

    W końcu, podcast rzeczywiście może być też narzędziem sprzedaży. Jeśli zbudujemy odpowiednią grupę słuchaczy, rzeczywiście podcast może być źródłem zysku. Jeśli w podcaście ogłosimy, że na przykład uruchomiliśmy nabór do naszego nowego kursu online, rzeczywiście może to się przełożyć na konwersję. To, czego możesz się spodziewać po podcaście, to jak już wspomniałem, w dużej mierze zależy od pomysłów jaki masz ten podcast. I to, co i komu chcesz dostarczyć. Tutaj kluczowe będzie sprecyzowanie grupy docelowej tak, byś trafił dokładnie tam gdzie chcesz. I warto na to poświęcić trochę więcej czasu.

    Wyzwania podcastingu w firmie

    Czyżby pomysł podcastu firmowego Ci się spodobał? To może teraz pora na kilka wyzwań podcastingu firmowego, bo to wcale nie jest taka łatwa praca i będzie wymagała rzeczywiście dużego nakładu wysiłku.

    Kto będzie nagrywał podcast?

    Po pierwsze, odpowiedz sobie na pytanie kto będzie prowadził Twój podcast firmowy? Czy będziesz to Ty, czy będzie to jedna osoba z Twojego zespołu, a może cały Twój zespół? To jest bardzo ważne pytanie, tak samo jak pytanie kto będzie jego menedżerem, kto będzie spinał to wszystko? I jak poradzisz sobie, jeśli zdecydujesz się na podcast zespołowy, właśnie z zespołem? Pojawią się różne problemy, wyzwania, różne mocne strony, słabsze strony konkretnych osób, które występują w podcaście, pojawi się problem standaryzacji odcinków. I ja o tym mówię akurat z naszej perspektywy, podcastu “Dziennika Budowy Firmy”, ponieważ w naszym przypadku pojawiło się mnóstwo problemów, naprawdę mnóstwo problemów, z którymi musieliśmy sobie poradzić na początku przygody z podcastingiem, by miało to ręce i nogi.

    Czy poświęcisz wystarczającą ilość czasu?

    I czy będziesz miał na to czas? I czy będzie miał czas na to Twój zespół? Czy będziesz miał czas na doskonalenie umiejętności, na koordynację, zarządzanie, za kierowanie strategią tego podcastu? Ja ze swojej perspektywy powiem jako osoba, która w zespole opiekuje się podcastem naszym, firmowym, że spędzam nad tym tematem kilkadziesiąt godzin miesięcznie. I jeśli chcesz się za to zabrać serio, to też minimum te kilkadziesiąt godzin będzie trzeba wyciągnąć. Być może, jeśli będziesz planować jeden odcinek na dwa tygodnie, albo nawet raz na miesiąc (myślę, że nawet te odcinki raz na miesiąc to będzie miało jakiś sens), to spędzisz nad tym na pewno dwucyfrową liczbę godzin miesięcznie. I musisz być świadomy, świadoma, że ten czas będzie trzeba zawsze wyciągnąć. W przeciwnym wypadku tracisz konsekwencję. Jeśli stracisz konsekwencję w podcastingu, no to niestety, ale nie osiągniesz zamierzonych efektów.

    Gdzie umieścisz swoją firmę?

    Kolejne wyzwanie – gdzie w swoim podcaście umieścisz firmę? To jest bardzo ważne pytanie, ponieważ my dokonaliśmy pewnej zmiany. Otóż my na samym początku wcale nie byliśmy “Dziennikiem Budowy Firmy”. Na samym początku chcieliśmy wyeksponować firmę, nas jako agencję na absolutnie pierwszym planie. Nasza pierwsza nazwa brzmiała “Dziennik Budowy Firmy według Fox Strategy”. To długa nazwa, od początku miałem obawy, że może być zbyt długa. I rzeczywiście szybko, już po około dwóch, trzech miesiącach, zdecydowaliśmy się na obcięcie fragmentu “według Fox Strategy”, został tylko “Dziennik Budowy Firmy”. No i niejako troszkę zepchnęliśmy na nieco dalszy plan wtedy firmę, no bo ona już nie była widoczna na pierwszy rzut oka. Ja też kolejne zmiany, które zaszły w naszym podcaście, nazwałbym w tą stronę, że ta firma troszkę poszła dalej. Ona jest bardzo obecna u nas, ale poszła nieco dalej. Ja bym trochę nazwał ten skręt w taki sposób, że staliśmy się podcastem zespołowym. Staliśmy się podcastem, który prezentuje zespół Fox Strategy, złożony ze specjalistów różnych dziedzin z zakresu marketingu online i biznesu.

    Myślę, że taki wizerunek jest w tym momencie spójny z naszymi oczekiwaniami i taki właśnie wizerunek chcemy kreować. Myślę, że to nie jest jedyny słuszny wizerunek, bo każdy w przypadku swojej branży, swojego indywidualnego przypadku i pomysłu, powinien zdecydować się na swój własny pomysł i zacząć go testować. Wykazując się jednak cierpliwością, ponieważ zanim zbierzemy też ten feedback od naszych słuchaczy, trochę tego czasu minie. Kiedy już zastanowisz się nad tymi pytaniami, spotka Cię kolejne wyzwanie, z którym będzie trzeba sobie poradzić…

    Efekty nie przyjdą od razu

    Efekty mogą nie przyjść szybko. I szczerze mówiąc, to bardziej spodziewałbym się, że one nie przyjdą szybko, niż że jednak się pojawiają w krótkim czasie. I tutaj mówię zwłaszcza o sprzedażowych. W ogóle, oszacowanie w początkowym okresie zysków, jakie przynosi Ci podcast, może być trudne. Bo o ile byłyby to zyski w postaci bezpośredniej sprzedaży Twojego produktu, usługi, no to jasne – jesteś w stanie to oszacować, zmierzyć. Problem zaczyna się wtedy, kiedy mówimy o takich wartościach niematerialnych. Zobacz, że ja w tym odcinku operuję takim mglistymi pojęciami, trudnymi do sprecyzowania – jak na przykład dopełnienie wizerunku Twojej firmy. Co to znaczy, co się pod tym kryje?

    Analiza danych jakościowych

    Wyzwaniem w przypadku podcastów firmowych będzie to, że będziemy musieli bardziej analizować dane jakościowe, które nie mówią nam czarno na białym “słuchajcie, zyskaliście tyle, zarobiliście tyle, przyszło Wam tylu i tylu słuchaczy,  których później zamieniliśmy w klientów”. Będziesz analizować dane jakościowe, które będą na przykład feedbackiem od naszych klientów, które będą feedbackiem od naszych słuchaczy, czy tym, co mówią o nas w sieci, na przykład media branżowe. Rzeczywiście, trzeba się z tym liczyć, że efekty prowadzenia podcastu firmowego będą trudniejsze do analizy i do wyciągnięcia jednoznacznych wniosków.

    Budowa osobowości podcastu firmowego

    W trakcie przygody z podcastingiem problemem będzie nie tylko kwestia analizy efektu. Kolejną kwestią, która będzie Wam spędzała sen z powiek, będzie budowa charakteru, osobowości tego podcastu. I muszę przyznać, że w przypadku podcastu firmowego będzie to mega dużym wyzwaniem. Bo łatwiej pokazać jedną osobę lub duet prowadzący podcast, który pokaże się ze swojej prawdziwej strony swoją osobowością. Tymczasem jeśli chodzi o firmę, to tą osobowość trzeba jakąś nadać. A będziecie to budowali konsekwentnie, przez swoją aktywność w tym podcaście, przez to, co w nim robicie, jak się prezentujecie. To jest bardzo ważna sprawa, bo zastanów się czy podążasz za jakąkolwiek korporacją, agencją, czy lokalnym zakładem? Czy śledzisz życie grupy ludzi pokazującej swoje codzienne życie w pracy? Czy śledzisz na przykład na Instagramie profil jakiejś firmy, która codziennie wrzuca zdjęcie pracownika siedzącego przy biurku? Gdzie w tym wszystkim ludzie? Podcast musi przyjąć jakąś formę osobową. On sam musi się w pewnym sensie stać tą osobą.

    Prezentacja osobowości twórców

    Musisz po pierwsze, pokazywać osobowość firmy, ale przede wszystkim osobowość twórcy lub twórców tego podcastu. Twoi słuchacze muszą wybrać swoich ulubionych, których będą słuchać i za nimi podążać. Pomyślmy, że nawet historie takich firm jak Facebook, Apple,  Microsoft nie są już taki ekscytujące, kiedy odrzemy je z nazwisk takich jak Zuckerberg, Jobs  i Gates. I to była też największa lekcja w przypadku naszego podcastu. Dlatego obecnie w ramach indywidualnych feedbacków, osobiście zachęcam zespół do ujawnienia siebie, swoich różnic indywidualnych, czasem nieprzejmowania się nawet pewnymi swoimi, indywidualnymi problemami z tym związanymi, bo to też kształtuje ten charakter. Ludzie mogą pomyśleć sobie nawet, zwrócić uwagę na Twoją wadę pod postacią niewypowiadania literki “R”, ale dzięki temu też kojarzyć, że na przykład w podcaście A jest Przemek, który nie wypowiada literki “R”, ale świetnie zna się na swoim temacie i opowiada o nim bardzo ciekawie, a przy okazji ma fajne żarty.

    To nie znaczy, że nie trzeba pracować nad tym niedoskonałościami, oczywiście że warto podwyższać sobie poprzeczkę i doskonalić się z odcinka na odcinek, eliminować pewne słabości. Natomiast często uważam, że nie powinny one być przeszkodą, która powstrzyma nas przed rozpoczęciem tej przygody z podcastingiem i też w pewnym sensie, czasami też może nam wręcz pomóc. Podsumowując ten fragment, jeśli przede wszystkim zdecydujesz się na podcast zespołowy, to spotkasz się z ogromnym wyzwaniem z punktu widzenia zbudowania spójności tego podcastu, ale będzie to fajnie procentowało.

    Jak otworzyć własny podcast firmowy?

    OK, już trochę Cię zachęciłem, trochę Cię postraszyłem wyzwaniami związanymi z podcastem firmowym, to może przejdźmy do praktyki. Jak zatem zacząć przygodę z podcastingiem jako firma?

    Zainwetuj w kurs podcastingu

    Przede wszystkim uważam (i uważam, że to będzie świetną inwestycją), że warto zainwestować kurs podcastingu. I tutaj przede wszystkim wskażę dwa produkty. Od razu mówię, że ja miałem do czynienia z jednym, ponieważ ja jestem akurat po “Podcast Pro” Marka Jankowskiego, który Ci serdecznie polecam, to jest kurs, który prowadzi Cię od absolutnej niewiedzy na temat podcastingu, do emisji pierwszego odcinka i dokładnie tego potrzebujesz. Informacje znajdziesz bezpośrednio na stronie podcastpro.pl. Ja natomiast wspomnę (spodziewam się, że to naprawdę musi być naprawdę bardzo dobry produkt, ale osobiście z niego nie korzystałem) – natomiast na pewno spójrz jeszcze na marcinhinz.pl. Linki znajdziesz bezpośrednio w transkrypcji odcinka. Jeśli słuchasz nas przez Spotify, po prostu wejdź na foxstrategy.pl/podcast. Znajdziesz tam linki zarówno do szkoły Marcina, jak i do “Podcast Pro” Marka Jankowskiego. Sprawdź sobie oba produkty, popytaj też o opinię, ja myślę, że z obu będziesz bardzo zadowolony.

    Akurat jeśli chodzi o “Podcast Pro”, no to mogę to poprzeć na własnym przykładzie, gdyż rzeczywiście bardzo na nim skorzystaliśmy, pomimo że nasz pierwszy krok wcale nie zaczął się od “Podcast Pro”. Kiedy zacząłem ja oraz Ewelina kurs “Podcast Pro”, no to mieliśmy już nawet chyba kilka odcinków ze sobą. I muszę powiedzieć, że w związku z tym przez pierwsze 2 moduły okazało się, że wiedzieliśmy o większości tych rzeczy, o których mówił Marek, natomiast od razu nasunęła mi się pewna myśl. Mianowicie – można było do tego wszystkiego dość o wiele szybciej i łatwiej. My musieliśmy wielu rzeczy samodzielnie poszukiwać, co zajęło wiele cennych godzin – co zwłaszcza w przypadku firmy, w której każda godzina jest cenna, warto sobie skracać i ułatwiać.

    Czy warto założyć podcast firmowy?

    Podsumowując odcinek – podcast firmowy, warto czy nie warto, hot or not? Nie każda firma skorzysta na podcaście, ale warto to rozważyć. Być może stwierdzicie, że nie macie do tego ludzi, bo nikt nie chce się podjąć tematu podcastu, a Ty nie masz na to czasu jako przedsiębiorca. I to jest zupełnie normalne. Być może spróbujecie i dacie sobie spokój, ale może zweryfikujcie pomysł i uznacie, że nie daje Wam to pożądanych efektów. Z drugiej strony, może okazać się, że tak jak wspomniałem – podcast okaże się świetnym narzędziem, który przyciąga zainteresowanie potencjalnych klientów, albo świetnie dopełnia Waszą komunikację Waszej marki. A może okaże się też świetnym narzędziem sprzedażowym.

    Jeśli zdecydujesz się na rozpoczęcie przygody z podcastem we własnej firmie, pozostaje mi życzyć Ci powodzenia i przede wszystkim – cierpliwości, będziecie jej potrzebować naprawdę sporo, oczekując na pierwsze efekty, ale myślę, że to będzie też bardzo fajny i ekscytujący proces dla całego zespołu lub Ciebie, jeśli będziesz nagrywać sam lub sama. Koniecznie też pochwal się w komentarzu, jeśli podejmiesz na podstawie tego podcastu podobną decyzję i w jakiś sposób mogliśmy na to wpłynąć. A jeśli podobał Ci się ten odcinek i słuchasz nas poprzez Apple Podcast, poprzez aplikację Podcasty na urządzeniu Apple,  zostaw nam także pozytywną opinię. Będziemy bardzo wdzięczni. Dzięki i do usłyszenia już za tydzień. Cześć!

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .