More

    5 zasad skutecznej współpracy na linii agencja SEO – Klient (DBF #69)

    Sprawna współpraca na linii agencja SEO – klient jest kluczem do wysokiej efektywności działań z zakresu pozycjonowania. W 69 odcinku Dziennika Budowy Firmy, Dawid Pietkiewicz przedstawi Ci 5 elementów, na które musisz zwrócić uwagę, w kontekście dbania o efektywność współpracy. Porady zawarte w odcinku są kierowane zarówno do klienta agencji SEO, jak i specjalistów realizujących usługę pozycjonowania. Zapraszamy serdecznie do wysłuchania!

    TRANSKRYPCJA ODCINKA

    Cześć z tej strony Dawid. Witam was serdecznie w 69 odcinku Dziennika Budowy Firmy, którego temat to: 5 zasad skutecznej współpracy na linii agencja SEO – klient. Pomysł na temat dzisiejszego odcinka kotłował mi się w głowie gdzieś już od dłuższego czasu, tak naprawdę. Wynikł on z moich doświadczeń we współpracy z różnego rodzaju klientami i pojawiania się różnych wyzwań, jeżeli chodzi o dowożenie efektywnej usługi SEO. Dzisiaj chciałbym więc podzielić się z wami elementami na które warto zwrócić uwagę, a moim zdaniem trzeba koniecznie zwrócić uwagę tak, żeby ta współpraca na linii agencja SEO-klient była efektywna.

    Będę mówił o tych elementach na które zarówno specjalista SEO obsługujący dany projekt powinien zwrócić uwagę, jak i to co klient może zrobić po swojej stronie żeby ta współpraca była efektywna. Mam nadzieję więc że obie strony wyciągną coś z dzisiejszego odcinka podcastu i zapraszam serdecznie do wysłuchania.

    Pierwszym elementem, który przyszedł mi na myśl i który myślę jest najistotniejszym z wszystkich dalej wymienionych, bo bez tego cała reszta nie ma sensu, jest komunikacja. Skuteczna, bieżąca komunikacja jest tak naprawdę kluczem do efektywnej współpracy na linii specjalista SEO -klient. Bez tego pozostałe cztery elementy nie zagrają nam po prostu. Podstawą jest komunikacja. Może to co teraz powiem wyda ci się dość oczywiste ale myślę że warto sobie przypomnieć- co po stronie specjalisty SEO jest istotne w kontekście tej komunikacji? Przede wszystkim bieżące informowanie klienta o podejmowanych działaniach, o tym co się dzieje. Najgorszym co można zrobić to kontakt z klientem raz w miesiącu, raport, faktur. Widzimy się za miesiąc. Nie. Musi być stała regularna współpraca, klient musi mieć, musi czuć to że cały czas coś się dzieje, że czuwasz nad tym projektem, że realizujesz tą usługę więc bieżące informowanie o tym jakie działania są podejmowane i jakie są plany i jakie cele jest niesamowicie istotne. Z doświadczenia mogę też powiedzieć że w kontekście komunikacji dobrze sprawdzają się też regularne spotkania z klientem na których siadacie sobie podsumowujecie co zostało zrobione, jaki jest plan na najbliższe miesiące, w jakim kierunku idziemy i jakie mamy cele? W ten sposób klient też widzi, że mamy plan na to SEO, że idziemy w jakimś określonym kierunku. Czuję też że ktoś dba o te działania SEO, trzyma rękę na pulsie oraz mamy poukładane wszystkie zadania, plany, cele które są realizowane.

    Co ty kliencie możesz w takim razie zrobić żeby dbać o efektywność tej komunikacji? Przede wszystkim responsywność, odpowiadanie na pytania, sugestie, rekomendacje, które otrzymujesz od specjalisty SEO. Weźmy przykład. Specjalista SEO odsyła ci do akceptacji treści artykułu sponsorowanego w ramach którego mają zostać pozyskane linki do domeny.

    Im dłużej zajmie ci zweryfikowanie tego, zwrócenie z informacją zwrotną tym później ten tekst może zostać opublikowany, później zostaną te linki zaindeksowane przez Google, później mogą one przynieść nam jakiś efekt. My i mówiąc my mam na mysli specjaliści SEO zdajemy sobie sprawę że masz milion różnych rzeczy na głowie, oprócz tego SEO które ciągle męczyły, piszemy coś ten SEOwiec chce. Niestety specyfika usługi jest taka, że musisz zaangażować się w nią żeby to przyniosło efekty. Ja jestem natomiast za tym żeby zawsze też szukać możliwych rozwiązań które mogą sprawić, że ta współpraca będzie efektywniejsza.

    O tym będę gdzieś jeszcze w dalszym punkcie, w którymś z dalszych elementów. Natomiast stosując zasady tej efektywnej komunikacji możemy dogadać się. Weźmy na przykład artykułu sponsorowanego. Może w innym terminie odsyłać do akceptacji? Może ta akceptacja nie jest wymagana może iść od razu do publikacji? Więc tutaj też zawsze komunikacja, dogadania się jak możemy, jak obie strony po prostu mogą tą efektywność poprawić. To do czego zmierzam i co podsumowuje ten element: to kliencie odpowiada na pytania SEOWca, bądź z nim w stałym kontakcie po prostu. To co wpadło mi teraz do głowy jeszcze i chciałbym omówić w kontekście efektywnej komunikacji to bieżące informowanie specjalisty SEO o wszelkich zmianach na stronie mogących wpłynąć na to SEO.

    Jakie to będą zmiany? To już do ustalenia na początku współpracy, piłeczka trochę po stronie specjalisty żeby powiedział na co zwrócić uwagę, o czym musi wiedzieć. Natomiast ważne jest to żeby SEOwiec wiedział o wszelkich zmianach mogących odbić się na działaniach pozycjonowania. Jeszcze jeden element w kontekście komunikacji, który też nie zawsze nasuwa się w pierwszej myśli do głowy. To wymiana informacji na temat innych działań marketingowych podejmowanych po stronie klienta, które moglibyśmy wykorzystać do działań SEO bo czasami jest tak że jest zlecone to SEO jakiejś tam agencji, oni to robią nie mają w ogóle pojęcia jak wygląda marketing w firmie, jak wyglądają inne kanały promocji. Obecnie sytuacja wygląda tak, współczesne SEO powiedzmy, że te działania SEO bardzo mocno potrafią się zazębiać z innymi działaniami marketingowym. Jeżeli klient publikuje gdzieś artykuł gościnnie, udziela jakiegoś wywiadu na jakimś portalu, może warto wykorzystać to pozyskać link do domeny? Ważne jest więc żeby to SEO nie było gdzieś obok tych wszystkich procesów marketingowych, obok tych wszystkich kanałów promocji, ale w środku tego żeby była ta komunikacja, ta wymiana informacji. To jest tak naprawdę kluczowe jeżeli chodzi o efektywną komunikację.

    Wymiana bieżąca informacji – zarówno po stronie specjalisty SEO i bieżącego informowania co się dzieje jeżeli chodzi o działania pozycjonowania jak i po stronie klienta i informowaniu specjalisty o tym co się dzieje po prostu w jego biznesie i może wpłynąć to na SEO. Kolejny element, który wpływa na skuteczną współpracę na linii agencja SEO – klient jest edukacja. I mam tu zarówno na myśli edukację wychodzą od specjalisty SEO jak i te wychodzące od klienta. Co ty SEOwcu możesz zrobić żeby zadbać o efektywność tej edukacji klienta?

    Przede wszystkim dopasować się do poziomu wiedzy. Dopasować język do poziomu wiedzy, poziomu świadomości klienta. Trafiamy na klientów o różnym poziomie świadomości – zarówno jeżeli chodzi o działania SEO jak i ogół działań marketingowych w sieci. Istotne jest natomiast to żeby dostosować ten język za pomocą którego tłumaczysz tą usługę SEO do wiedzy klienta. Zdarzają się zgrzyty właśnie gdy jest to niedopasowanie. Gdy klientowi mniej świadomemu bardzo specjalistycznym językiem są tłumaczone różne zagadnienia. Odwrotne sytuacje również się zdarzają gdy klientowi mocno świadomemu, z wiedzą SEOwą wykładamy jakieś proste rzeczy, które on wie tak naprawdę i jest nastawiony w ogóle na zupełnie inny poziom komunikacji i zupełnie inne cele, jeżeli chodzi o SEO.

    Więc tutaj zawsze warto dostosować po prostu ten poziom komunikacji do świadomości klienta. Mało tego. Mówiąc o edukacji nie mam na myśli tylko edukacji klienta czyli właściciela przedsiębiorstwa albo dyrektora marketingu, ale również cały ogół specjalistów z którymi będziesz współpracował będziesz współpracowała, jeżeli chodzi o dowożenie usługi SEO. Często wymagana edukacja deweloperów pod kątem SEO jak ugryźć pewne tematy, copywriterów i innych marketingowcy w firmach zajmujących się innymi działkami marketingu. I do każdej z tych osób, do każdego z tych działów musisz w trochę inny sposób się komunikować. Zwykle ta edukacja klienta dostosowana do poziomu, do osoby z którą rozmawiasz jest niesamowicie istotna.

    Co z kolei Ty kliencie możesz zrobić w kontekście edukacji? Bo myślisz sobie: no ale co ja mam specjalistów edukować? W jaki sposób ja mam ich edukować? I w tym przypadku chodzi mi przede wszystkim o edukację agencji SEO, specjalisty obsługującego Twój projekt, o specyfice twojego biznesu bo Ty znasz się najlepiej na biznesie, który prowadzisz najlepiej znasz się na specyfice usług oferty, a w przypadku działań SEO – zwłaszcza w trudniejszych branżach – jest istotne mocne wejście w temat usługi, w temat tego jakie produkty czy jakie usługi masz w swojej ofercie i zrozumieniu tego.

    I tutaj właśnie po twojej stronie kliencie jest to zadanie żeby wytłumaczyć temu SEOwcowi i co ty sprzedajezs, w jaki sposób to sprzedajes, jak ludzie mogą tego szukać bo zrozumienie tego jest kluczem też do efektywnego doboru np. słów kluczowych, które użytkownicy wpisują aby znaleźć twoją stronę. Więc edukacja specjalisty pod kątem specyfiki Twojej oferty jest też jednym z bardzo ważnych elementów. To co ty kliencie możesz zrobić w kontekście edukacji, jeżeli chodzi o jej efektywność to też chęć edukowanie się. Specyfika działań SEO czasami bywa dość niezrozumiała, niejasna zwłaszcza jeżeli wejdziemy na techniczne aspekty optymalizacji. Nie bój się więc zadawać tych pytań. Brak wiedzy nie jest niczym złym. To specjalista SEO jest od tego żeby edukować cię w tym temacie, żeby powiedzieć Ci dlaczego robimy, dlaczego prowadzimy dane działania. W jaki sposób coś działa. Tutaj ważne jest żebyś wychodził/ żebyś wychodziła z inicjatywą chęci edukowanie się. Bo świadomy klient jest najlepszym klientem dla obu stron tak naprawdę.

    Trzeci element efektywnej współpracy na linii agencja SEO- klient jest zaangażowanie. I zaangażowanie tak naprawdę obejmuje inne elementy o których mówi się w dzisiejszym odcinku bo to zaangażowanie musi być w komunikację – po obu stronach.

    Po edukację – po obu stronach. W całość procesu działań SEO – również po obu stronach. To co możemy wylicytować z tego już konkretnie po stronie agencji SEO. Istotne jest to zaangażowanie przede wszystkim w pracę i prowadzone działania. W pomoc klientowi, w szukaniu rozwiązań. Czyli nie zostawiamy też klienta na lodzie, jeżeli jest problem np. z wdrożeniem zmian rekomendowanych w audycie SEO, próbujmy szukać rozwiązań. Jeżeli nie mamy zespołu developerów u siebie, może mamy kontakt do jakiejś agencji która byłaby w stanie wziąć te wdrożenia dla klienta?

    Nie zostawiamy po prostu klienta na lodzie z rekomendacjami/ zaleceniami które mu przesyłamy. Jeżeli klient ma problem z ich wdrożeniem – postaramy się znaleźć rozwiązanie. Jeżeli nie ma mocy przerobowych, żeby pisać treści na stronę może my je dostarczać. To się odnosi również do innego elementu – elastyczności który będzie ostatnim elementem więc o tym jeszcze też sobie porozmawiamy. Natomiast w kontekście zaangażowania po stronie specjalisty SEO, bardzo istotna jest również ta bieżąca kontrola zadań i pilnowanie postępu prac. Klient oddaje nam jakąś część swoich działań marketingowych i oczywiście tak jak mówiłem wcześniej jest ważne zaangażowanie również po stronie klienta ale spinanie tego wszystkiego jest po stronie specjalisty. Klienta trzeba czasami przycisnąć trzeba czasami pomęczyć, żeby coś zostało zrobione, żeby ruszyć po prostu z pracami do przodu. Czasami bywa to trudne, ale niestety musimy być czasami takimi męczybułami, że tak powiem i tego klienta pingować o zadania różne tematy. I ze strony klienta też warto wykazać się zrozumieniem dlaczego my bywamy tacy upierdliwi po prostu.

    Jak wygląda to zaangażowanie po stronie klienta? Co wspominałem już po części wcześniej- czyli przede wszystkim zaangażowanie w komunikację, w edukację. W te wszystkie elementy które omówiłem do tej pory i w całość po prostu działań SEO. Nie traktowanie tego SEO też jako czegoś co jest podzlecone, gdzieś tam dzieje się w tle, tylko jako faktycznie elementu do którego musisz usiąść, musisz się w niego również zaangażować. Bo bez tego po prostu efektywność tych działań będzie niska.

    Czwarty element efektywnej współpracy czyli zaufanie i też wychodząca z tego zaufania transparentność. Specyfika usługi SEO opiera się tak naprawdę na wzajemnym zaufaniu- czyli klienta do agencji SEO że wiedzą co robią, że wykonają dobrą robotę i agencji SEO czy specjalisty SEO do klienta, że będzie robił to co mu mówimy. To co rekomendujemy. Bez tego wzajemnego zaufania, że obie strony wiedzą co robią, niestety efektywność działań SEO będzie niska lub żadna.

    Jak zadbać o to zaufanie? Na co zwracać uwagę? Po stronie specjalisty SEO po stronie Agencji będzie to przede wszystkim transparentność działań. Czyli wracając do komunikacji – informujemy klienta o tym co robimy i jakie działania prowadzimy. Nie stawiamy też nierealnych celów to jest ważne w kontekście zaufania, transparentności czyli stawianie realnych celów. Nie obiecywanie czegoś czego nie jesteś w stanie dowieść. To nie ma nic wspólnego z zaufaniem. Raportowanie tego co robisz raportowanie wyników jeżeli chodzi o to raportowanie to zwracam uwagę też na to żeby dostosowywać to pod klienta, żeby raportowanie tych działań wynikało z tego czego klient właściwie potrzebuje.

    Więc warto zawsze na pierwszym etapie początkowym współpracy ustalić z klientem w jaki sposób on chciałby te wyniki analizować, w jaki sposób te raporty powinny być skonstruowane. W kontekście zaufania ważna jest też moim zdaniem a niekoniecznie oczywista asertywności. Jeżeli coś nie jest dobrym pomysłem, klient wyskakuje z jakimś pomysłem, my uważamy że to nie jest dobry pomysł, że zaszkodzi nam pod kątem SEO. No to trzeba powiedzieć klientowi: słuchaj nie jest to dobry pomysł. Odradzam realizowanie tego. Z drugiej strony warto też mieć zaufanie do wiedzy klienta na temat prowadzonego biznesu.

    My mamy wiedzę SEOową, wiedzę marketingową, ale klient ma wiedzę na temat specyfiki swojego biznesu, więc też zwracam uwagę na to żeby nie zamykać się gdzieś w takim swoim pudełku wiedzy i nie wychodzić poza nie tylko też być otwartym na to co klient do nas mówi, bo może okazać się tak, że lepiej będzie zastosować jakieś inne, nieszablonowe rozwiązanie, które do tej pory nie wpadło ci do głowy. To wzajemne zaufanie na temat swojej wiedzy też jest bardzo ważnym czynnikiem. Co ty kliencie możesz zrobić jeżeli chodzi o pracę nad efektywnością tego zaufania, transparentności? Przede wszystkim zaufanie specjalistowi SEO że wie co robi. Że rekomendacje /sugestie które przesyła są poparte wiedzą, doświadczeniem i mają one na celu po prostu poprawę widoczności organicznej twojej domeny, zwiększenie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania w efekcie sprzedaży. Najgorsze co może zrobić to kwestionować przesyłane rekomendacje, sugestie tego w jaki sposób skonstruowana jest strategia SEO. Oczywiście twój punkt widzenia jest również bardzo ważny. Tak jak wspomniałem wcześniej, jeżeli chodzi o aspekty biznesowe, natomiast jeżeli chodzi o strategię działań SEO, działania podejmowane w celu zwiększenia widoczności organicznej, sprowadzenia ruchu na stronę w efekcie zwiększenia sprzedaży, warto w pełni zaufać specjaliście, że wie co robi. Cała specyfika usługi SEO opiera się tak naprawdę na zaufaniu do specjalisty, że ma wiedzę w jaki sposób działać żeby to było efektywne.

    Jak wiemy efekty działań SEO mogą pojawiać się po naprawdę długim czasie. Czyli możesz inwestować pieniądze, a zwrot z tej inwestycji będzie po roku po dwóch czasami, w zależności od branży. Tutaj musisz po prostu mieć zaufanie że specjalista wie co robi. Jeżeli tego zaufania nie ma, tej efektywności nie będzie. Tutaj nie będzie komunikacji i nie będzie chęci edukacji, nie będzie zaangażowania, jeżeli nie ma zaufania. Więc te wszystkie elementy o których mówię są tak naprawdę ze sobą ściśle powiązane.

    Piątym i ostatnim już elementem z naszej listy wpływającym na efektywną współpracę na linii agencja klient jest elastyczność.

    Zacznijmy może od agencji SEO i tego jak rozumieć elastyczność po tej stronie, po stronie specjalisty. W kontekście elastyczności ważne jest bieżące dostosowywanie usługi pod potrzeby i warunki klienta. Nie mam tu na myśli tylko dostosowania tej usługi na starcie i potem niech to się dzieje, tylko bieżące dostosowywanie się pod warunki, czyli jeżeli rozpoczęliśmy współpracę w jakiejś tam formule, ale z czasem zaczyna się ona nie sprawdzać na początku się sprawdzała, potem przestaje się sprawdzać, to szukajmy rozwiązań. Może trzeba przemodelować usługę jeżeli chodzi o dostarczane treści? Linki? Współpracę z klientem? Nie zamykamy się na to że jeżeli zaczęliśmy realizować usługę w danym sposób, to musimy ją tak samo już do końca doprowadzić.

    Mam tu na myśli również sytuację gdy podczas realizacji usługi już widać np. jakieś wąskie gardła po stronie klienta. Umawialiśmy się że klient będzie robił treści, ale ich nie robi, więc w tym przypadku warto zaproponować klientowi może część budżetu z linkbuildingu przesuniemy na tworzenie treści, bo to będzie bardziej efektywne w tym momencie. Warto więc zawsze dostosowywać tą usługę oczywiście na tyle na ile umowa pozwala, tak żeby była ona maksymalnie efektywna. Ta elastyczność po stronie specjalisty SEO będzie też sprowadzała się do szukania rozwiązań, jeżeli klient mówi że nie chce czegoś wdrożyć albo nie da się tego zrobić. W takich sytuacjach w pierwszej kolejności warto poszukać alternatywnych rozwiązań. Nie mówić klientowi, że nie da się nie będzie wyników, bo z doświadczenia wiem że często da się znaleźć alternatywne rozwiązania. Trzeba trochę pomyśleć wykazać się kreatywnością, kombinować. Natomiast zdarzają się też sytuacje że nie ma alternatywnych rozwiązań. Trzeba coś zrobić w taki sposób albo efektywność działań SEO będzie niższa. Tu z doświadczenia mogę powiedzieć, że przykłady od konkurencji zwykle robią robotę.

    Czyli jeżeli pokażesz klientowi że słuchaj ale ten konkurent ten konkurent ten konkurent, robi to w ten sposób. Jeżeli nie zrobisz tego w podobnej formie, no to nie masz szansy z nimi walczyć. I wtedy to już zaczyna działać na klienta zwykle, więc tą elastyczność można rozumieć także jako elastyczność w komunikacji czyli dostosowywanie komunikatu w taki sposób żeby klient go zrozumiał. Co ty kliencie możesz zrobić w kontekście pracy nad efektywnością tej elastyczności? Przede wszystkim nagięcie się czasami i wprowadzanie zmian których nie brałeś pod uwagę. W przypadku działań SEO trzeba czasami iść na pewne kompromisy jeżeli chodzi o SEO i UX czy SEO i ogólnie wygląd strony, bo na tym polu widzę najczęściej największe wyzwania, jeżeli chodzi o niechęć klienta do wprowadzania zmian. Więc w tych przypadkach trzeba po prostu iść na kompromisy i nagiąć się też czasami. Jeżeli dostajesz od specjalisty SEO sygnał że trzeba rozbudować linkowanie wewnętrzne i zamieścić dodatkowe linki w menu strony na przykład, albo utworzyć jakiś dodatkowy box, z którego będziemy eliminować od strony tak żeby GoogleBot efektywniej do nich docierał albo stworzyć jakiś dodatkowy opis na stronie zamieścić, jakiś dodatkowy jakiś dodatkowy blok tekstu lub inna sytuacja: dostajesz od specjalisty SEO informację że trzeba poprawić wydajność ładowania strony. Trzeba poprawić czas ładowania, to się będzie wiązało często z dość sporą inwestycją w czas i umiejętności dewelopera/ programisty który zajmie się wdrożeniem tych elementów. Ale że jest to obecnie coraz ważniejszy czynnik rankingowych, warto ten koszt ponieść tak aby wspierać tą efektywność działań SEO. Więc po twojej stronie ważna jest w kontekście tej elastyczności ta chęć bieżącego dostosowywania usługi, pod zmieniające się otoczenie. WSEO zmiany są dynamiczne zmienia się na przestrzeni lat algorytm Google również się zmienia i na bieżąco ta usługa musi być dostosowana.

    Nie mówię tutaj o przemodelowaniu strategii za każdym razem jak jest jakaś aktualizacja algorytmu, ale również branie pod uwagę tych elementów na które niekoniecznie wcześniej patrzyliśmy. Przykładowo wchodzi aktualizacja obejmująca WebVitals czyli te elementy wydajnościowo-użytecznościowe strony, dostajesz od specjalisty, listę zaleceń zmian do wdrożenia na stronie, które są już bardzo techniczne i wymagane jest zaangażowanie developera programistów i ich wdrożenie. Programista, wiadomo weźmie wyceni to na ileś tam godzin, których koszt będzie wynosił x złotych i ty musisz dodatkowo ponieść ten koszt. Poniesienie tego kosztu okazuje się jednak konieczne, aby dalej efektywnie realizować usługę SEO.

    Musisz być więc gotowy gotowa na taką elastyczność, jeżeli chodzi o stosowane rozwiązania i uczulony uczulony na to, że ta usługa może zmieniać się w czasie mogą dochodzić dodatkowe elementy które po prostu trzeba wziąć pod uwagę i się nimi zająć. Na tym skończymy nasz dzisiejszy odcinek. Dzięki Ci serdecznie za jego wysłuchanie. Jeżeli dotarłaś/ dotarłeś do tego momentu, zapraszam do pozostałych odcinków Dziennika Budowy Firmy. A jeżeli zainteresowało cię to o czym mówiłem w kontekście współpracy z agencją SEO i myślisz o tym aby takową podjąć – zapraszam do kontaktu. Dzięki raz jeszcze, do usłyszenia.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .