Czym jest AOV i jak go samodzielnie obliczyć?

AOV to skrót angielskiego określenia Average Order Value, które oznacza średnią wartość zamówienia. Wskaźnik ten informuje o tym, ile wynosi uśredniona wartość zamówienia w danym sklepie w danym odcinku czasu. Obliczenie go wcale nie jest skomplikowaną operacją – wystarczy bowiem podzielić całkowitą wartość wszystkich zamówień przez ich liczbę. Elastyczność wskaźnika AOV sprawia, że może być obliczany dla dowolnego przedziału czasowego, a także dla wartości zamówień wykonanych przez konkretnych, pojedynczych klientów. 

AOV jest niezwykle użytecznym wskaźnikiem, który pomoże Ci na bieżąco monitorować zyski ze sprzedaży w kontekście decyzji zakupowych Twoich klientów. Dzięki temu możesz również na bieżąco obserwować, jak zmienia się wartość sprzedaży w odniesieniu do ich liczby. Istnieje mnóstwo sprawdzonych sposobów na zwiększenie AOV – jednym z nich jest umiejętne wykorzystanie rekomendacji. 

Rekomendacje dla zwiększenia AOV – zwiększ AOV z Luigi’s Box!

Zastosowanie rekomendacji to bardzo użyteczne i popularne rozwiązanie, które może przynieść Twojej firmie mnóstwo korzyści. Dzięki nim zyskujesz szansę na zaprezentowanie klientom produktów, które mogą wzbudzić ich zainteresowanie i w konsekwencji skłonić ich do zakupu. Dobrze dobrane rekomendacje mogą być również niezwykle prostym i skutecznym sposobem na zwiększenie AOV, co przełoży się pozytywnie na Twoje zyski ze sprzedaży. Pomóc Ci w tym mogą dynamiczne rekomendacje dostarczone przez Luigi’s Box Recommender

Research i analiza zachowań klientów

Każde prowadzone przez Ciebie działania mające na celu zwiększenie zysków ze sprzedaży bądź zainteresowania Twoją marką powinny być poprzedzone szczegółowym, dogłębnym researchem. Informacje, jakich dostarczają badania zachowań, przyzwyczajeń oraz oczekiwań konsumentów są bezcenne dla planowania Twoich przyszłych strategii. Umożliwią Ci one także wypracowanie skutecznego systemu generowania rekomendacji w oparciu o szczegółową wiedzę na temat Twojej grupy docelowej.

Niezwykle istotnym jest także badanie, jak obecne rekomendacje są odbierane przez klientów i jak wpływają one na AOV. Luigi’s Box doskonale wpasowuje się w tę potrzebę i umożliwia kontrolowanie na bieżąco skuteczności i efektów stosowanych rekomendacji. Dzięki temu możesz obserwować jak kształtuje się zainteresowanie klientów polecanymi produktami i dopasowywać swoje przyszłe strategie do wyników analiz. 

Spersonalizowane rekomendacje

Dzięki researchowi w grupie docelowej i analizie jego wyników możesz dowiedzieć się, jakie produkty oferowane przez Ciebie mogą wzbudzić zainteresowanie Twoich klientów. Oprócz tego niezwykle ważny jest także wybór narzędzi, które umożliwią Ci efektywne wykorzystanie tej wiedzy. Personalizacja rekomendacji jest niezbędna, by efektywnie zwiększać średnią wartość zamówień w Twoim sklepie – jeśli klienci będą widzieć polecenia losowych produktów, szansa na to, że dokonają ich zakupu znacznie się zmniejsza. Wpłynie to negatywnie nie tylko na wysokość wskaźnika AOV, ale i na całokształt doświadczenia konsumentów z Twoją firmą.

Personalizacja rekomendacji może odbywać się na wielu różnych poziomach i brać pod uwagę wiele zróżnicowanych czynników wpływających na decyzje zakupowe klientów. Narzędzia takie jak Luigi’s Box pozwalają na wysoki stopień automatyzacji tego procesu, co wpływa pozytywnie na komfort użytkowania i zdejmuje z Ciebie obowiązek wprowadzania wszystkich ustawień ręcznie. 

Dobrym i często stosowanym pomysłem jest polecanie produktów, które klient nabył w przeszłości, lub takich, które są do nich podobne np. wyglądem czy funkcjami. Jeśli dana osoba była zadowolona z poprzedniego zakupu, istnieje dużo większa szansa, że skorzysta z rekomendacji, co pozytywnie wpłynie na wysokość wskaźnika AOV. 

Pamiętaj również, że częstym ograniczeniem dla klientów jest ich budżet. Jeśli AOV dla transakcji danego klienta nigdy nie przekracza konkretnych kwot, mało prawdopodobnym jest, by zdecydował się on na zakup produktu, którego cena znacznie przewyższa jego dotychczasowe wybory. Dlatego też niezwykle istotnym jest, by rekomendacje uwzględniały średnią wartość zamówień z przeszłości – klienci wówczas będą dużo bardziej skłonni, by dodać do swojego koszyka produkty w akceptowalnej dla siebie cenie.

Stosowność rekomendacji

Aby rekomendacje były skuteczne i wpływały pozytywnie na AOV, warto zastanowić się również nad dostosowaniem ich nie tylko do indywidualnych potrzeb klientów, ale i okoliczności zewnętrznych. Jakie to mogą być okoliczności i w jaki sposób umiejętnie je wykorzystać, by zwiększyć AOV w Twoim sklepie?

Jednym z czynników zewnętrznych wpływających na decyzje zakupowe klientów jest sezon, pora roku lub bliskość świąt. Przykładowo – rekomendowanie zimowych płaszczy w czerwcu czy kremów z filtrem w grudniu nie przyniesie oczekiwanych korzyści w postaci zwiększenia AOV, gdyż nie są to produkty, na które istnieje duże zapotrzebowanie w wybranym momencie. Dlatego też niezwykle istotnym jest śledzenie aktualnych trendów w Twojej branży, by móc dopasować polecenia do tego, co aktualnie może zainteresować konsumentów.

Jeśli nie jesteś pewien, jakie produkty najlepiej jest rekomendować w konkretnym czasie (np. z powodu specyfiki Twojej branży), z pomocą mogą przyjść wspomniane wcześniej analizy w grupie docelowej. Dzięki temu rozwiązaniu możesz na podstawie ich wyników zobaczyć, które elementy Twojej oferty cieszą się obecnie lub cieszyły największą popularnością o analogicznej porze w latach poprzednich, i uwzględnić je w rekomendacjach.

Odpowiednie umiejscowienie

Jeśli chcesz podnieść skuteczność rekomendacji dla zwiększenia AOV, dobrą strategią będzie działanie wielopłaszczyznowe. Używanie zróżnicowanych rekomendacji i wplatanie ich w różne etapy całego procesu zakupowego pomoże Ci w dotarciu do większej liczby klientów. W jakich miejscach mogą pojawić się przyciągające uwagę rekomendacje?

Dobrym pomysłem jest zamieszczanie panelu lub widżetu z rekomendacjami na stronie głównej Twojego sklepu. Wówczas klienci będą mogli zapoznać się z nimi jeszcze przed wyszukaniem interesującego ich produktu, co może zachęcić ich do dodatkowego zakupu i w efekcie zwiększenia AOV. Taki panel może zawierać np. rekomendacje produktów sezonowych lub cieszących się aktualnie dużą popularnością.

Rekomendowane produkty mogą wyświetlać się także pod zawartością koszyka zakupowego – jeśli decydujesz się na to rozwiązanie, dobrym pomysłem będzie umieszczenie tam poleceń produktów „uzupełniających”, których można używać razem z produktami już znajdującymi się w koszyku. Dzięki temu klienci będą bardziej skłonni do zamówienia w komplecie rzeczy, na których osobny zakup nie zdecydowaliby się w innych okolicznościach. Funkcjonalność i elastyczność Luigi’s Box sprawia, że możesz umieścić rekomendacje w dowolnym, wybranym przez siebie miejscu. Zapewnia Ci to dużą swobodę w organizacji układu strony internetowej i pozwala na doskonałe dopasowanie ich do pozostałych elementów. 

Czytelność i przejrzystość rekomendacji

Pamiętaj, by rekomendacje wyświetlały się w widocznym dla klientów miejscu, a zawartość panelu była czytelna i przejrzysta. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie w wyznaczonym polu 3-4 propozycji produktów, niż kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu. Im większa liczba rekomendacji, tym większa przestrzeń jest niezbędna by je pomieścić, co może powodować kłopoty z zagospodarowaniem Twojej strony internetowej. Utrudniona jest także nawigacja pomiędzy polecanymi produktami, co może dodatkowo zniechęcić klientów.

Ponadto, gdy klient podczas przeglądania Twojej oferty poczuje się przytłoczony nadmiarem rekomendacji, istnieje ryzyko, że ta sekcja zostanie przez niego w całości pominięta, gdyż nie będzie on w stanie wybrać interesujących go produktów. Dlatego też znacznie lepszym rozwiązaniem jest postawienie na minimalizm i przejrzystość, które pozwolą klientom dokładnie zapoznać się z każdą rekomendacją bez wrażenia przytłoczenia nadmiarem opcji.

Ratunek w sytuacji braku towaru

Rekomendacje są także bardzo dobrym sposobem, by utrzymać wysokie AOV nawet w sytuacji tymczasowej lub permanentnej niedostępności danego produktu. Gdy klient jest zainteresowany zakupem konkretnego produktu, jego brak może całkowicie zniechęcić go do sfinalizowania transakcji i skłonić do rezygnacji z zamówienia. Ucierpi na tym wskaźnik AOV, dlatego jeśli zależy Ci na jego zwiększeniu bądź utrzymaniu, lecz utrudniają Ci to braki w zaopatrzeniu, z pomocą przyjdą Ci rekomendacje.

Jeśli dany produkt z Twojej oferty jest tymczasowo niedostępny, dobrym pomysłem będzie umieszczenie panelu czy widżetu z rekomendacjami właśnie na jego podstronie. Dynamiczne rekomendacje, jakie oferuje Luigi’s Box, wychodzą naprzeciw tej potrzebie, wyświetlając polecane alternatywy dla aktualnie niedostępnych produktów. Klient, widząc że jego możliwości zakupu nie są wyczerpane z powodu braku jednego z towarów, chętniej zapozna się z rekomendacjami, co pomoże Ci uniknąć ryzyka obniżenia wartości wskaźnika AOV. Rekomendacje mogą być szczególnie pomocne w sytuacji, w której z jakiegokolwiek powodu jesteś zmuszony na stałe usunąć dany produkt z oferty – pokazanie klientom alternatywnych opcji zwiększy szanse na to, że wciąż pozostaną wierni Twojej firmie.
Właśnie one łączą w sobie zalety wszystkich wymienionych rozwiązań. Dzięki temu rekomendacje na bieżąco przystosowują się do każdego klienta w sposób zautomatyzowany, co pozwala na idealne dopasowanie polecanych produktów przy każdym odwiedzeniu Twojej strony. Wysoki stopień personalizacji sprawia, że skuteczność rekomendacji wzrasta, pozytywnie wpływając na AOV. Jest to również niezwykle wygodne, gdyż ogranicza do minimum konieczność wprowadzania zmian ręcznie, oszczędzając mnóstwo Twojego czasu i energii, które możesz poświęcić na rozwój swojej marki.  

Podsumowanie

Rola rekomendacji w zwiększaniu AOV jest niezwykle ważna, dlatego warto poświęcić uwagę temu rozwiązaniu. Dzięki dobrze dobranym, różnorodnym rekomendacjom możesz znacznie podnieść średnią wartość zamówień w Twoim sklepie, co pozytywnie przełoży się na Twoje zyski. Skorzystanie ze wsparcia Luigi’s Box dla rekomendacji jest niezwykle proste – więcej informacji znajdziesz tutaj.

Autor: Kinga Edwards

Creative Owner w Brainy Bees