More

    DBF #29: Pierwsze kroki z Google Ads cz.1. Konfiguracja konta

    Zapraszamy na kolejny podcast marketingowy z udziałem Damiana Kołodzieja. Tym razem Damian omówi proces zakładania konta reklamowego Google Ads (dawniej Google AdWords), a także:

    • opowie o tym, gdzie i jak ustawić płatności Google Ads
    • wyjaśni, jak wygląda struktura konta Google Ads
    • powie, w jaki sposób połączyć ze sobą Google Analytics z kontem reklamowym
    • poruszy temat tworzenia i eksportowania celów z Google Analytics

    Chcesz razem z Damianem założyć konto Google Ads? Zacznij od tego linku:

    https://ads.google.com/

    i zapoznaj się z ofertą kompletnego kursu Google Ads dla początkujących i średnio zaawansowanych autorstwa Damiana KołodziejaSprytny Kurs Google Ads

    TRANSKRYPCJA ODCINKA

    Cześć wszystkim. Z tej strony Damian Kołodziej z Fox Strategy, co oznacza, że trafiliście na typowo marketingowy odcinek “Dziennika Budowy Firmy” poświęcony reklamom w Internecie. Dzisiaj chciałbym rozpocząć cykl podcastów poświęcony tylko i wyłącznie Google Ads. Zaczniemy od totalnych podstaw. Powiem Wam, jak założyć konto reklamowe i co trzeba zrobić, by móc sprawnie wystartować ze swoimi kampaniami reklamowymi. Na kolejnych moich nagraniach będziemy wykonywali kolejne kroki w Google Ads i poznamy więcej możliwości, więcej trików oraz pułapek, które czekają na każdego marketera. Ale wszystko po kolei, najpierw podstawy. Ale wcześniej, przerwa na jingiel.

    Zakładanie konta Google Ads

    Aby móc rozpocząć swoją przygodę z kampaniami reklamowymi, aby móc promować swoją firmę, tworzyć reklamy, docierać do nowych użytkowników w Internecie, musimy mieć założone konto Google Ads. Tego nie da się przeskoczyć. Natomiast sam proces zakładania tego konta nie jest bardzo skomplikowany. Konto Google Ads sprzęgnięte jest z naszym kontem Gmail’owym, więc jeżeli posiadamy dostęp do konta Gmail, mamy własną skrzynkę pocztową – to tak naprawdę mamy dostęp do konta Google Ads. To konto nie jest jeszcze aktywowane, istnieje sobie gdzieś w przestrzeni online i jest potencjalnie do wykorzystania. Wystarczy odpalić konto Google Chrome, zalogować się do naszego konta Gmail, otworzyć nową kartę w przeglądarce i wpisać adres ads.google.com. Wówczas pojawi nam się prośba, byśmy założyli nowe konto Google Ads. Oczywiście klikamy i przechodzimy do kolejnego kroku. Może się zdarzyć, że Google poprosi Was o to, byście wpisali hasło – i jest to hasło do waszego konta Gmail. Wpisujecie wówczas takie hasło i przechodzicie dalej.

    Pojawi się kolejny ekran na którym znajdziemy takie pytanie: jaki jest Twój główny cel reklamowy? Mamy do wyboru trzy opcje:

    • uzyskaj więcej połączeń,
    • uzyskaj więcej transakcji sprzedaży lub rejestracji w witrynie,
    • uzyskaj więcej wizyt w lokalizacji fizycznej Twojej firmy.

    Mamy przycisk “dalej”, natomiast nie rekomenduję, by przejść do zakładania konta w ten sposób. Natomiast niżej jest taka informacja: “Jesteś profesjonalnym marketerem? Przełącz na tryb eksperta”. Tutaj “Przełącz na tryb eksperta” jest w formie hiperłącza, więc zachęcam do tego, by kliknąć w to hiperłącze i przejść dalej do procesu konfiguracji konta.

    Klikamy na “Przełącz na tryb eksperta” po to, by nie zakładać czasami konta Google Express, które jest taką formą okrojoną konta Google Ads. Miałem sposobność widzieć kilka kont Google Express u klientów, którzy przyszli do mnie po profesjonalne rozwiązania Google, po profesjonalną obsługę kampanii reklamowych – i niestety nie mam pozytywnych doświadczeń z tymi kontami. Są one mocno okrojone i tak naprawdę mamy niewiele kontroli nad tym, co tam się dzieje. Zachęcam jednak, by próbować przełączyć się na tryb eksperta i wykorzystywać wszystkie funkcjonalności, jakie daje nam konto Google Ads.

    Klikamy więc w “Przełącz w tryb eksperta” i konfigurujemy dalej nasze konto reklamowe. Pojawia nam się kolejne okno, a w nim boks z siedmioma kafelkami do wyboru. Są to cele, które możemy wykorzystywać podczas tworzenia kampanii Google Ads. Mamy tu między innymi:

    • “sprzedaż”,
    • “potencjalni klienci”,
    • “ruch w witrynie”,
    • “rozważenie zakupu produktu danej marki”,
    • “świadomość i zasięg marki”,
    • “promowanie aplikacji”
    • oraz utworzenie kampanii bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu.

    I Google już na tym etapie zachęca nas, byśmy tworzyli kampanię. Natomiast ja bym chciał zachęcić Was do tego, byście po prostu stworzyli konto reklamowe, a kampanię tworzyli później – gdy tak naprawdę będziecie już wiedzieć czego chcecie, jaki jest Wasz cel biznesowy i przygotujecie sobie strategię, przygotujecie sobie plan działania, strukturę konta.

    Klikamy więc poniżej, w kolejne hiperłącze, które nosi nazwę “Utwórz konto bez kampanii”. Klikamy. Przechodzimy teraz do miejsca, gdzie Google prosi nas o to, byśmy potwierdzili informacje o naszej firmie. Mamy tutaj trzy opcje do wyboru:

    • kraj rozliczenia,
    • strefę czasową
    • oraz walutę.

    Wybieramy kraj rozliczenia – Polska, strefa czasowa – Polska, waluta – złoty polski. I uwaga – jeżeli klikniemy coś innego, na przykład walutę dolar lub euro, później nie będziemy mogli tego zmienić. I w fakturach będziemy dostawać dane w walucie, którą ustaliliśmy sobie wcześniej. Więc na początku warto tutaj mocno zastanowić się co jest dla nas ważne pod kątem fakturowania i ustawić walutę, która nam odpowiada. Google jeszcze pyta nas, czy chcemy otrzymywać wskazówki dotyczące poprawy skuteczności, ankiety, oferty promocyjne oraz propozycje wypróbowania nowych funkcji. To już od Was zależy co sobie wybierzecie, ale wybrać trzeba. Dokonujemy wyboru i klikamy przycisk “wyślij”.

    Pojawia nam się ekran ze złotym pucharkiem oraz gratulacje od Google, że wszystko nam się fajnie udało. Klikamy więc kolejny przycisk – ostatni już na tym etapie – czyli “Wyświetl swoje konto”. I tym oto sposobem, dzięki kilku kliknięciom, udało nam się założyć konto reklamowe Google Ads. Jest to dokładnie takie samo konto reklamowe, z którego korzystają firmy z całego świata – najwięksi giganci: Allegro, Airbnb, Amazon, Nike.

    Wszystkie sklepy, wszystkie e-commerce, które chcą się reklamować np. w wyszukiwarce Google, korzystają z Google Ads. Mają dokładnie takie same „ficzery” jak Wy, Wasze konto jest dokładnie takie samo, nie jest to żadna biedniejsza wersja, okrojona. Macie dokładnie takie same możliwości jak wszyscy inni reklamodawcy na całym świecie.

    Ustawienia płatności Google Ads (AdWords)

    Natomiast w tym momencie nie macie podpiętej żadnej formy płatności, żadnej karty kredytowej. Nie uzupełniliście danych o swojej firmie, w związku z tym Waszym konto nie jest przygotowane do tego, by móc wyświetlać reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania czy w display. Kolejnym krokiem, który musicie przedsięwziąć, jest ustawienie rozliczenia płatności.

    Możemy to wykonać, klikając na ikonkę klucza nasadowego zatytułowaną “Ustawienia”. Jest to górna belka w panelu Google Ads, taka wyszarzona. Klikamy “Ustawienia”, a następnie klikamy na “Rozliczenia i płatności”.

    Jesteśmy więc w konfiguratorze płatności. I w tym miejscu określamy, kto jest odpowiedzialny za koszty w Google Ads i w jaki sposób będzie dokonywana płatność. Musimy tutaj wypełnić wszystkie pola, które mamy zaprezentowane w formularzu. Wypełniamy kraj rozliczenia, wypełniamy profil płatności, który ma być powiązany z kontem Google Ads i w ogóle z transakcjami.

    Wypełniamy to, wpisując:

    • typ konta,
    • nazwę firmy,
    • cele,
    • dane podatnika,
    • nazwę i adres firmy,
    • główną osobę kontaktową.

    Tutaj podajemy też adres email i numer telefonu, ustalamy jaka jest płatność – i w tym momencie wchodzi nam płatność automatyczna. Ustawiamy płatności i teraz z „defaultu” mamy płatność automatyczną – czyli tak naprawdę, zapłacisz za usługę za pomocą automatycznego obciążenia dopiero po wygenerowaniu kosztów, czyli gdy osiągniesz ustalony próg należności, lub po upływie 30 dni od ostatniej płatności automatycznej. Wówczas Google wystawia po prostu fakturę VAT.

    No i teraz najważniejsze – podpinamy kartę kredytową, podajemy numer, podajemy wszystkie niezbędne dane do tego, aby móc dokonywać transakcji z naszej karty kredytowej za środki, które wykorzystaliśmy na promocje w Google.

    No i właściwie to wszystko. Cały proces ustawienia płatności nie jest skomplikowany, wystarczy wypełnić wszystkie pola po kolei. Pola są czytelne, jasne, zrozumiałe, więc nie widzę tutaj żadnego problemu na tym etapie tworzenia konta reklamowego.

    Jak już będziemy mieli podpiętą kartę kredytową, to tak naprawdę już w tym momencie każda stworzona przez nas kampania reklamowa ma szansę wyświetlić się – czy to w wyszukiwarce, czy to w sieci display. I wówczas naliczane będą opłaty za działania, które przeprowadzimy za kliknięcia, czy też wyświetlenia – ale to zależy od strategii rozliczeń, którą sobie przyjmiemy.

    Typy reklamy Google Ads

    Mamy więc nasze konto Google Ads. Jest puste, bez żadnej kampanii, bez żadnych prób promocji, nie ma żadnej historii działań. Teraz tylko od nas zależy co zrobimy dalej z tym kontem.

    Jakie mamy możliwości?

    • Możemy wyświetlać nasze reklamy tekstowe w wyszukiwarce.
    • Jeżeli posiadamy sklep internetowy możemy też w wyszukiwarce wyświetlać nasze produkty, czyli stosować tzw. kampanię shoppingową w wyszukiwarce.
    • Możemy wyświetlać się w sieci reklamowej – czyli na innych stronach internetowych z naszymi grafikami, ale także z remarketingiem produktowym, czyli ze zdjęciami produktów, które nas śledzą.
    • Możemy promować się w Gmailu, na YouTubie, w aplikacjach mobilnych.

    Tak więc cały ekosystem Google jest obszerny i tak naprawdę, możemy docierać do wszystkich internautów w Polsce i tylko od nas zależy, jaką strategię sobie dobierzemy, gdzie chcemy docierać do naszych klientów, gdzie chcemy z nimi wchodzić w interakcje i tak naprawdę  – jaki jest nasz cel? Czy chcemy sprzedawać, czy chcemy budować zasięgi i promować swoją markę, czy chcemy budować rozpoznawalność?

    Struktura konta Google Ads: kampanie i grupy reklam

    Zanim jednak przejdziemy do decyzji strategicznych i zaczniemy rozmyślać jakie formy reklamy wybrać, jakie kanały dotarcia do naszych klientów, warto zapoznać się z tym, jak wygląda w ogóle struktura konta Google Ads. Składa się ona z trzech poziomów: “konta” (czyli to co już mamy założone) oraz z “kampanii” i “grup reklam”.

    Kampanie Google Ads

    Kampania reklamowa to podstawowy element struktury naszego konta reklamowego. Na tym etapie decydujemy się, jaki budżet dzienny przeznaczamy na promocję, decydujemy się gdzie kierujemy nasze reklamy – czyli wybieramy lokalizację, wybieramy też język. Decydujemy, czy nasza kampania ma mieć ramy czasowe, czyli startować od danego dnia i kończyć się z dniem innym, czy może ma działać ciągle. Możemy tworzyć harmonogramy reklam, możemy decydować się jakie strategie dostosowania stawek wybierać, na jakie urządzenia kierować, jak dostosowywać stawki pod kątem urządzeń, czy np. minimalizować stawki pod mobile, czy maksymalizować pod desktop.

    Na poziomie “Kampanii” decydujemy się również, gdzie właściwie mamy wyświetlać reklamy – czy w sieci display, czy w wyszukiwarce, czy na aplikacjach – więc na tym etapie decydujemy o wielu czynnikach.

    Grupy reklam Google Ads

    Natomiast każda kampania reklamowa musi zawierać w sobie minimum jedną grupę reklam. I to od nas zależy, czy tych grup reklam będzie właśnie jedna, czy będzie ich więcej. Natomiast grupa reklam to tak naprawdę zbiór słów kluczowych, na które chcemy wyświetlać nasze reklamy, albo inna forma targetowania naszej reklamy – np. w sieci reklamowej poprzez odbiorców, poprzez słowa kluczowe, czy poprzez listy remarketingowe. Każda grupa reklam, żeby mogła zaistnieć, żeby mogła działać efektywnie, musi zawierać minimum jedną reklamę.

    Żeby to sobie wszystko jakoś zwizualizować, warto pomyśleć o kampanii jako o komodzie, a o grupach reklam jako o szufladkach. Każda szufladka będzie zawierała inne przedmioty, na przykład w jednej szufladce będziemy mieli skarpetki, w innej spodnie, a w innej koszulki. Dzięki temu jesteśmy w stanie zachować kontrolę i porządek nad naszym kontem reklamowym.

    Połączenie Google Ads i Google Analytics

    Mamy więc już założone konto reklamowe, skonfigurowane płatności i wiemy jak wygląda struktura konta reklamowego. Czas więc na kolejny krok, moim zdaniem jeden z najważniejszych, zwłaszcza w początkowej fazie pracy z Google Ads. Jest to połączenie konta reklamowego z Google Analytics.

    Jak to zrobić? Jeżeli adres Gmail, który posłużył nam do stworzenia konta Google Ads, został również wykorzystany do założenia konta Google Analytics naszej strony, wtedy sytuacja jest prosta – wystarczy kliknąć w panelu Google Ads na ikonkę koła zębatego, czyli tzw. “Ustawienia i płatności” i z rozwiniętego menu wybieramy wówczas opcję, która nosi nazwę “Połączone konta”. Pojawia nam się zestaw narzędzi, z którymi możemy się połączyć i na pierwszym miejscu jest kafelek dotyczący Google Analytics. Oczywiście wybieramy tę opcję. I teraz pojawia nam się lista usług Google Analytics, do których mamy dostęp.

    Jeśli natomiast nie widzisz żadnej usługi Google Analytics, oznacza to, że nie masz uprawnień do edycji. Wówczas wystarczy poprosić kogoś, kto te uprawnienia ma, żeby nam te uprawnienia nadał. Na teraz zakładamy, że jednak masz uprawnienia, więc wybieramy z listy konto Google Analytics Twojej strony internetowej i klikamy “Połącz”. Właściwie Ty to robisz 🙂

    Usługa Google Analytics może mieć wiele widoków danych – to już zależy jak sobie skonfigurowaliśmy Google Analytics wcześniej. Natomiast może być taka sytuacja i nie jest to wcale nic nietypowego.

    Możesz z tego miejsca w panelu Google Ads wybrać, czy decydujesz się na połączenie dowolnej liczby widoków danych, czy chcesz się łączyć z jednym wybranym. Jeżeli wybierasz jeden widok danych, to tylko na tym widoku w panelu Google Analytics będziesz mógł śledzić dane właśnie z Google Ads. Ja zazwyczaj wybieram wszystkie widoki danych – nie widzę ku temu żadnych przeszkód – ale to od Ciebie zależy, jak połączysz swoje konto Google Ads z Google Analytics.

    Po zdecydowaniu się na którąś z opcji, wybierz “Zapisz”. I w ten sposób połączysz konta Google AdWords i Analytics. Połączyć konta można też z poziomu Google Analytics, jest to równie intuicyjna metoda, która nie powinna nikomu nastręczać trudności.

    Śledzenie kluczowych celów biznesowych

    Dlaczego łączenie kont GA i Google Ads jest takie ważne? Dzięki temu mamy szansę jeszcze precyzyjniej analizować nasze kampanie z poziomu Google Analytics i wykorzystywać więcej metryk i filtrów by badać ten ruch. Łatwo też jest nam porównać skuteczność ruchu z reklam do innych źródeł ruchu, takich jak ruch organiczny, bezpośredni, ruch z mediów społecznościowych, z mailingów i innych stron zewnętrznych. Ponadto Google Analytics oferuje nam możliwość tworzenia bardzo szczegółowych list remarketingowych, które możemy eksportować na konto Google Ads i wykorzystywać w naszych strategiach remarketingowych, w naszych kampaniach reklamowych – czy to w wyszukiwarce, czy to sieci reklamowej na YouTube. Te listy możemy wykorzystywać dokładnie na wszystkich poziomach konta reklamowego, na wszystkich dostępnych reklamach.

    Ale najważniejsze to cele. Możemy ustawić by Google Analytics śledził najważniejsze cele biznesowe na naszej stronie. Już o tym mówiłem dzisiaj, mówiłem też na wcześniejszych moich podcastach o tych celach i będę o tym mówił zawsze, ponieważ uważam, że jest to jedna z najważniejszych czynności, które musimy wykonać na naszej stronie w naszej strategii marketingowej, czyli określić, co my chcemy tak naprawdę osiągać naszą stronę internetową, za pomocą naszych kampanii reklamowych.

    I są to właśnie cele biznesowe. Mogą to być transakcje, jeżeli mówimy o e-commerce, o zapisie do newslettera, wypełnieniu formularzy, pobrania pdf-ów, i tak dalej. Takie cele możemy eksportować do Google Ads, wybierać strategie dostosowania stawek, które będą miały na celu generowanie jak najwięcej celów biznesowych. Są dostępne strategie dostosowania stawek, skierowane na maksymalizację konwersji, na docelowe CPA – czyli ustawiamy koszt akcji, jaki jesteśmy w stanie zapłacić i Google będzie nam dostosowywał kampanię, wyświetlał reklamy tym ludziom, którzy będą według algorytmu najbardziej nastawieni na realizację naszych wybranych akcji.

    Podpięcie celów zazwyczaj wymaga współpracy z web deweloperem, który podpina odpowiednie skrypty wysyłające informacje do Google Analytics na naszej stronie internetowej. Natomiast aby te dane, te cele, docierały także do Google Ads, wystarczy kliknąć na ikonę klucza nasadowego w panelu Google Ads, a następnie z sekcji “Pomiar skuteczności” wybrać opcję “Konwersje”. Pojawia się nam nowy ekran, klikamy niebieski przycisk z plusem i z dostępnych opcji wybieramy opcję “Importuj”. Opcja ta pozwala nam przesłać konwersje z Google Analytics na Google Ads. Klikamy “dalej”, wybieramy konto Google Analytics i z listy dostępnych celów wybieramy te, które chcemy przesłać do Google Ads. Prosta sprawa, wystarczy kilka kliknięć.

    Dopiero teraz możemy zacząć tworzyć nasze pierwsze kampanie reklamowe. Na start polecam kampanie w wyszukiwarce, bo mają tę przewagę nad reklamami display, że nasze reklamy docierają rzeczywiście do osób, które szukają naszych usług, naszych produktów. Ale żeby do nich dotrzeć, musimy wybrać słowa kluczowe, na które chcemy się wyświetlać, ale też zbadać ich potencjał ruchu oraz koszty. Do tego służy Planer Słów Kluczowych, ale o tym już na moim kolejnym podcaście, na który już teraz serdecznie zapraszam.

    W międzyczasie, polecam odcinki moich koleżanek i kolegów, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z obszarów marketingu internetowego, w których są mocni, i w których się specjalizują. Zachęcam do przejścia przez cały etap tworzenia i konfiguracji konta Google Ads. Jeżeli natomiast masz już działające konto reklamowe, sprawdź czy połączone jest ono z Google Analytics i czy masz przesłane cele reklamowe.

    To tyle na dzisiaj, do usłyszenia wkrótce. Trzymajcie się!

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .