More

    DBF #1: Mała firma vs. koronawirus. 6 elementów zarządzania kryzysowego.

    Kryzys spowodowany pandemią koronawirusa w zasadzie jest już faktem. O tym, jak w Fox Strategy radzimy sobie z obecną sytuacją i jakie rozwiązania sugerujemy naszym klientom na bazie naszych doświadczeń biznesowych i marketingowych, opowiadamy w pierwszym, inauguracyjnym odcinku podcastu.

    W podcaście wspomniane zostały następujące marki / firmy:

    Ewelina, specjalnie dla Słuchaczy pierwszego odcinka DBF, przygotowała również listę polecanych grup / webinarów, które obserwuje i dzięki którym nie zabraknie okazji na rozwój zarówno umiejętności marketingowych, jak i biznesowych:

    Lista BEZPŁATNYCH miejsc online, które pomogą Ci „wykorzystać szansę” na rozwój

    BIZNES / ZARZĄDZANIE

    Lista webinarów i live’ów o prowadzeniu biznesu i zarządzaniu zespołem oraz emocjami, w których często uczestniczę:

    • grupa Marketing i Biznes na Facebooku – inspirujące serie AMA, wywiady z przedsiębiorcami i historie sukcesów i porażek biznesowych.
    • Magazyn ThinkTank – ciekawe live’y omawiające obecną sytuację zarówno w kontekście zarządzania, jak i sytuacji gospodarczej i społecznej 
    • webinary Active Strategy o zarządzaniu zespołem i emocjach związanych z obecną sytuacją kryzysu

    MARKETING

    Lista webinarów i live’ów o SEO, SEM i szeroko pojętym marketingu, które obserwuję:

    Oczywiście zapraszam również na BEZPŁATNE KONSULTACJE SEO/SEM Fox Strategy 🙂

    NEWSLETTERY

    I poniżej lista newsletterów, które NAPRAWDĘ czytam, chociaż skrzynka e-mail pęka mi czasami w szwach 😉

    Tyle ode mnie! Niemniej jednak nie jestem w stanie obserwować wszystkich ciekawych wydarzeń w polskim internecie 😉

    Jeśli zatem znasz fanpage / grupę / stronę, która BEZPŁATNIE dzieli się wiedzą, na którym nie brakuje merytoryki, a każde zdanie nie kończy się słowem „kup” – podziel się linkiem w komentarzu. Ten jeden raz, mimo że jestem SEOwcem, nie będę podejrzliwie patrzeć na linki (o ile spełnią powyższe warunki).

    Ewelina


    TRANSKRYPCJA ODCINKA

    Cześć,

    nazywam się Ewelina Podrez i na co dzień prowadzę agencję SEO/SEM Fox Strategy, w której pomagamy naszym klientom zaistnieć w online i otrzymywać realne zwroty z inwestycji w różnych kanałach marketingu internetowego. Do tej pory być może mieliście okazję usłyszeć mnie w podcastach takich jak “Mała Wielka Firma”, “Marketing i Biznes”, czy “Prawo dla biznesu”. Każdy z nich bardzo mocno Wam polecam. Natomiast dziś mam niesamowitą przyjemność powitać Was w pierwszym, inauguracyjnym odcinku “Dziennika Budowy Firmy” według Fox Strategy.

    O koncepcji podcastu

    I zacznijmy od kwestii organizacyjnych. Cały podcast podzielony będzie na 2 ścieżki – biznesową oraz marketingową. W biznesowej porozmawiamy sobie o kwestiach związanych z zarządzaniem zespołem, zarządzaniem firmą, project managementem i tak dalej,  natomiast w ścieżce marketingowej będziemy już rozmawiać o kwestiach związanych z SEO, z kampaniami Google i Facebook Ads, komunikacją i social media, a także pozycjonowaniem aplikacji mobilnych.

    Odcinki naszego podcastu znajdziecie na stronie internetowej foxstrategy.pl/podcast. Zostaną one pogrupowane zarówno po ścieżkach, w których uczestniczą, czyli albo biznesowej albo marketingowej, ale także po prowadzących. Ponieważ tak, dobrze słyszycie, podcast będzie miał co najmniej kilkoro prowadzących, nie będę to tylko ja. I w miarę rozwoju Fox Strategy mam nadzieję, że będą dołączały do nas kolejne głosy. Dlaczego? Dlatego, że naszym celem jest pokazanie Wam różnych perspektyw, różnych punktów widzenia i spojrzeń na marketing internetowy jak i na  zarządzanie firmą.

    Nie będziemy natomiast mówić Wam jak macie prowadzić własny biznes. Pokażemy Wam skuteczne narzędzia, przetestowane przez nas strategie marketingowe i opowiemy jak my radzimy sobie z pewnymi aspektami zarządzania biznesem. Odcinki podcastu znajdziecie również na wszelkich popularnych platformach, takich jak Google Podcast, Apple Podcast, Spotify czy YouTube. Nie pozostaje mi zatem nic innego jak zaprosić Was do właściwej części pierwszego odcinka podcastu “Dziennik Budowy Firmy według Fox Strategy.

    Do usłyszenia za chwilę!

    6 elementów zarządzania kryzysowego

    Cześć Słuchaczu, bądź Słuchaczko! Z tej strony ponownie Ewelina. Skoro udało Ci się już wysłuchać kilku słów o koncepcji samego podcastu, pozwolę sobie mówić do Ciebie bezpośrednio, na Ty. Dziś nie będziemy udawać, że tematu koronawirusa nie ma. Niestety, pandemia mocno odbija się na sytuacji gospodarczej i czuje to większość firm. Dziś na bazie moich własnych doświadczeń opowiem Ci o kilku elementach zarządzania sytuacją kryzysową w małej firmie, takiej jak nasza. Abyś mógł poznać lepiej mnie i całe tło Fox Strategy, opowiem Ci kilka słów więcej. Prowadzę biznes od przeszło 5 lat. Jest to moja pierwsza firma, w całości sfinansowana ze środków własnych. Natomiast ludźmi zarządzam od lat przeszło 8. Jako firma mamy za sobą już jeden mniejszy kryzys finansowy. Uczciwie muszę powiedzieć, że wynikający wprost z takiego nadmiernego entuzjazmu i spontanicznej decyzji biznesowego żółtodzioba, który ostatecznie jednak wyszedł nam na dobre. Dlatego, że nie byłoby zespołu w takim kształcie i nie byłoby firmy w takim kształcie jak teraz, właśnie bez tego nadmiernego entuzjazmu, a przez to później doświadczenia sytuacji, niestety sporego deficytu budżetowego. Na co dzień jestem SEO-wcem, natomiast moje działania często wykraczają poza standardowy zakres usług SEO. Mam klientów, których prowadzę przeszło 8 lat, stąd jestem dla nich często doradcą marketingowo-biznesowym i wspólnie zastanawiamy się jak poprowadzić całość strategii online.

    W dzisiejszym odcinku będę bazować właśnie na tych doświadczeniach, na radach, których często udzielam podczas bezpłatnych konsultacji Fox Strategy, o których trochę więcej w dalszej części odcinka. I tym samym przedstawię Ci taką esencję – kilka elementów zarządzania sytuacją kryzysową, które powinny sprawdzić się w kilku-, kilkunastoosobowych firmach, taka jak nasza.

    Abyś mógł bądź mogła lepiej poznać  tło całej naszej sytuacji, to właściwie koronawirus wpłynął na nasz biznes w taki sposób, że z dnia na dzień, a może lepszym sformułowaniem będzie z miesiąca na miesiąc, spadło nam 30% przychodu. W zeszłym roku mieliśmy około 1,5 miliona przychodów, jak będzie w tym roku – ciężko jest mi ocenić. Mieliśmy pewną poduszkę finansową, która zabezpieczyła nas przed pierwszymi konsekwencjami obecnej sytuacji, natomiast, mówiąc wprost – nawet będąc częściowo gotowym na gorsze momenty i na trudniejsze miesiące, nie byliśmy w stanie przewidzieć tego, że przyjdzie pandemia koronawirusa. Nie byliśmy gotowi na to, że będziemy pracować zdalnie, nie byliśmy gotowi na to, że przychody spadną w takim tempie. I prawdopodobnie te rady, których teraz udzielę sprawdzą się właśnie w firmie podobnej do naszej, która straciła część przychodów, a nie całość. No dobrze, jakby zatem powiedziała moja wspólniczka Kasia, “do brzegu”.

    1. Zadbaj o zespół

    Element pierwszy, ale najważniejszy – zadbaj o swój zespół. O ile nie jesteś jednoosobową działalnością gospodarczą, to zaangażowanie ludzi, których zatrudniasz pomoże w firmie przetrwać ten najtrudniejszy okres i być może wyjść z kryzysu.

    Natomiast tak jak Ty przeżywasz bardzo trudne emocje, masz swoje obawy związane z przetrwaniem firmy, tak samo ludzie, z którymi pracujesz obawiają się swój etat. Zwłaszcza w dobie tylu zwolnień widocznych na LinkedIn. Obawiają się również konsekwencji zdrowotnych koronawirusa, obawiają się o swoich bliskich. To w naturalny sposób musi trochę rzutować na pracę. Niekoniecznie dobrze też mogą odnajdować się w izolacji.

    Twoim obowiązkiem liderskim jest zmotywowanie ludzi do działania, uspokojenie też, zapewnienie albo ciągłości tego etatu, albo też powiedzenie wprost w jakiej sytuacji znajduje się firma, jakie są możliwe konsekwencje i jakie musimy podjąć działania, żeby tych konsekwencji nie było. My od około dwóch lat pracujemy ze sobą w kulturze feedbackowej, natomiast to jest coś, co możesz wdrożyć w każdym momencie. Czyli umówić się z każdym z pracowników na rozmowy jeden na jeden i w bardzo szczery, uczciwy sposób porozmawiać ze sobą o tym, jakie mamy obawy, jakie są cele na najbliższy czas, co musimy zrobić żeby wyjść sytuacji kryzysowej. Czasami nie musi być to dwugodzinna rozmowa feedbackowa. Może być to krótki hangout na pół godziny, w którym ustalicie te priorytety.

    Spróbuj też zapewnić swoim pracownikom trochę normalności. Normalności rozumianej nie tylko jako wyznaczanie celów. Przykładowo – do tej pory wspólnie świętowaliście urodziny każdego z pracowników i w izolacji zdarza się, że członek zespołu ma urodziny, zadziałaj. U nas sprawdziło się zamówienie tortu i drobna impreza online po godzinach pracy. Zbudowało to fajną atmosferę i następnego dnia już trochę inaczej przeszliśmy do tej, no trudnej, rzeczywistości w pracy. Pozwól poczuć ludziom, z którymi pracujesz, ludziom którzy są członkami Twojego zespołu, że są dla Ciebie ważni, że dbasz nie tylko o los firmy, ale również o los każdego z nich indywidualnie. I nie zapominasz też o takich drobnych tradycjach które kultywowaliście do tej pory.

    Może oczywiście zdarzyć się również, że nie będziesz w stanie w związku ze spadkiem przychodów utrzymać całości zespołu. W tej sytuacji mam dla Ciebie jedną radę – pozostań ludzki, czyli informuj o sytuacji na bieżąco i nie dawaj fałszywych zapewnień, że jesteś w stanie komuś zapewnić etat przez kilka kolejnych miesięcy, jeżeli nie masz takiej pewności. Nie oszukuj ludzi, z którymi pracujesz. Jeśli musisz już kogoś zwolnić, po prostu zrób to. Nie z dnia na dzień, natomiast nie zwlekaj w nieskończoność. Nie ukrywaj tego, że decyzja jest dla Ciebie trudna i że wiąże się dla Ciebie też trudnymi emocjami. Opowiedz o powodach rozstania i doceń też wkład pracownika w rozwój firmy. Podkreśl cechy i działania, z których byłeś/byłaś zadowolona.

    Następnie pomóż pracownikowi znaleźć nową pracę. Być może za pomocą rekomendacji na LinkedIn, porozmawiaj z konkurencją, poszukaj możliwości zatrudnienia pracownika, z którego jesteś/byłeś zadowolony na zewnątrz. To nie tylko wpłynie na pozytywny odbiór tego zachowania w obecnym zespole, ale też pozostawi dobre emocje, pomimo trudnej sytuacji u pracownika, który został zwolniony. Dzięki temu, być może w przyszłości albo będziecie mieli możliwość dalszej współpracy, albo wpłynie to pozytywnie na Twój Employer Branding.

    Obecna sytuacja przytłacza nas wszystkich i wiąże się z niełatwymi decyzjami i wieloma trudnymi emocjami. W im bardziej ludzki sposób, taki empatyczny przekażesz i informacje o zwolnieniu, jak i wszelkie informacje na zewnątrz, tym lepiej zostanie to odebrane.

    2. Komunikacja

    I tym samym przechodzimy do drugiego ważnego elementu zarządzania kryzysowego jakim jest komunikacja. Podejdziemy do niego właściwie dwutorowo – z jednej strony trochę biznesowo, z drugiej marketingowo. I w kontekście komunikacji, przyjmij postawę takiego transparentnego PR-owca. Co mam na myśli? Komunikuj działania swojej firmy, nie udawaj, że tematu koronawirusa nie ma. Jak reagujesz na obecną sytuację? Czy angażujesz się w jakiś sposób? Czy Twoja firma pracuje, czy działa bez zmian, czy może Twój zespół pracuje zdalnie? W momencie, kiedy dziennie zawieszanych jest od kilkudziesięciu do kilkuset, a nawet w skrajnych przypadkach do kilku tysięcy działalności gospodarczych, ta informacja jest potrzebna.

    Zadzwoń zatem do swoich obecnych klientów, upewnij się czy u nich wszystko w porządku i poinformuj jak pracujesz na ten moment, do kiedy myślisz, że może to potrwać, a jak tego nie wiesz, to również o tym powiedz.

    Poinformuj o sytuacji również na swojej stronie internetowej – jak pracuje Twoja firma, czy macie jakieś nowe godziny pracy, czy jesteście w biurze czy może zdanie. Możesz też podejść do tego w inny sposób. My na przykład pokazujemy, że pracujemy bez zmian i informujemy pop-upem, że działamy i reagujemy na bieżącą sytuację i oferujemy bezpłatne konsultacje.

    I podobną strategię obierz w swoich social mediach, pamiętając przy tym, że media społecznościowe po prostu lubią ludzi. Więc każde zdjęcie, każda aktywność Twojego zespołu, pokazująca jak sobie radzicie, będzie na wagę złota. Z drugiej strony, nie udawaj ponownie, że tego tematu koronawirusa nie ma i pokazuj to, w jaki sposób Ty reagujesz. Czy uczestniczysz w jakiejś inicjatywie non-profit, czy dostosowałeś jakąś usługę do potrzeb nowych klientów, a może dzieją się inne ciekawe rzeczy w Twojej firmie, o których warto mówić.

    Bardzo też cenię inicjatywę, którą widzę u wielu pracodawców, którzy wprost wyrażają już na swoich prywatnych profilach obawy o to, czy uda im się utrzymać swój zespół. To bardzo dobrze pokazuje ludzką stronę firmy. I jeżeli masz taką możliwość, taką otwartość w sobie, to też to rób.

    Ostatnią kwestią, bardziej marketingową pozostaje wizytówka Google My Business, którą zapewne masz. Google udostępniło specjalne statusy związane z COVID-19, w których możesz poinformować potencjalnych klientów już na etapie wyników wyszukiwania, w jaki sposób pracuje Twoja firma. Wykorzystaj to. Tak jak musisz dostosować komunikację do obecnej sytuacji, tak samo jak zmienia się cały świat wokół, również Twoja firma musi nadążyć.

    3. Elastyczność

    Kolejnym punktem zatem jest elastyczność. Mam tu na myśli szybkie reagowanie i dedykowane działania dla obecnych klientów jak i elastyczną ofertę dla tych nowych. Ciężko jest mi to bezpośrednio odnieść do Twojego biznesu, którego nie znam, więc opowiem Ci jak to działa u nas.

    Mając świadomość że sporą częścią naszych klientów są właśnie te małe biznesy, które nie oszukujmy się – w tym momencie mogą nie mieć funduszy na większe inwestycje w działania marketingowe, przygotowaliśmy dla nich dedykowaną ofertę jednorazowych działań. Nazwaliśmy ją “SEO na start”, czyli realizacja wszelkich działań, które umożliwią wejście w działania pozycjonowania, czy też dedykowane godziny konsultingowe, pakiety “small business”, gdzie w ograniczonym budżecie działamy najmocniej jak możemy, oferując konkretną liczbę godzin konsultingu. Jeszcze bardziej rozmyliśmy granice pomiędzy działaniami SEO a innymi kanałami marketingu, bo jak pokazuje nasze doświadczenie w pracy z obecnymi klientami, w tym momencie jest to bardzo potrzebne.

    Nawiązując do obecnych klientów, bardzo często prowadzimy dla nich mocno elastyczne działania. Do tej pory potrzebowali standardowej usługi SEO. Natomiast okazuje się, że w sytuacji kryzysowej często nie potrafią sobie poradzić z kwestiami komunikacyjnymi, mierzą się z dodatkowymi problemami, udziela się im stres. Naszą rolą okazało się wsparcie marketingowe w tym trudnym okresie. Przykładowo:

    • dla sklepu zajmującego się sprzedażą różnego rodzaju włóczek, nasze działania skupiły się na komunikacji jakie fajne jest to hobby, na czas “zostań w domu”,
    • w przypadku sklepu, który sprzedaje albumy fotograficzne i w tym momencie ma mały zastój, skupiliśmy się na elementach, na które zazwyczaj nie było czasu po stronie klienta – jak na przykład kwestie UX-owe,
    • w przypadku księgowej postawiliśmy na przygotowanie treści i promocje tarczy antykryzysowej i jej wsparcie w tym zakresie,
    • a u klienta, który w swoim asortymencie miał maseczki jednorazowe, bardzo mocno postawiliśmy na promocję tej usługi. I pomimo, że były to działania nagłe i głównie byliśmy w stanie działać w Google Ads, również postawiliśmy na optymalizację pod kątem SEO, co przyniosło nam zaskakujące efekty – okazało się, że jest to produkt tak potrzebny, że pomimo braku czasu, potencjalni klienci szukali maseczek również na drugiej i trzeciej stronie wyników wyszukiwania i również z organica zbudowaliśmy tutaj sprzedaż.

    Czasami jednak okazało się, że jedyną drogą wsparcia klienta było tymczasowe ograniczenie budżetu. Z jednej strony jest to dobre rozwiązanie dla klienta, bo musi inwestować trochę mniej w tym trudnym dla siebie czasie, a dla nas jest to pewność, że ten klient nadal jest z nami. I gdy tylko sytuacja się polepszy, to powróci do poprzedniego budżetu.

    Naturalnie przykłady, które podałam dotyczą bardzo mocno branży usługowej, marketingowej, gdyż taką firmę prowadzę. Natomiast znam szereg innych biznesów, które doskonale odnalazły się w obecnej sytuacji. Mam tu na myśli na przykład:

    • wrocławskie Dinette, tudzież RAGU, które dostarczają półprodukty i produkty niezbędne do przygotowania posiłku pod drzwi swoich klientów,
    • lokalną, Małą Szklarnię, która dostarcza rośliny domowe również pod drzwi klientów
    • szereg sklepów internetowych, które albo rozpoczęły sprzedaż maseczek, albo dodają je jako gratis do swoich zamówień, tym samym budując lojalność swoich klientów.

    Może oczywiście okazać się, że Twój biznes nie nadaje się do takiego elastycznego dopasowania w obecnej sytuacji – ponieważ praca zdalna jest niemożliwa lub obecne działania nie wystarczają do pokrycia strat spowodowanych pandemią. Dla Ciebie w takim wypadku mam kolejny element, o których warto zadbać. Jest to:

    4. Zewnętrzne finansowanie

    Możliwości jest kilka, od pozyskania inwestora z zewnątrz (chociaż tutaj zastanowiłabym się czy pod wpływem emocji warto wpuszczać do firmy kolejną osobę), może to być również staranie się o dofinansowanie z Unii Europejskiej *jeżeli masz taką możliwość), pewnie są jeszcze inne źródła finansowania, no i jest jeszcze tarcza antykryzysowa.

    Muszę powiedzieć, że zaskakuje mnie podejście niektórych przedsiębiorców, którzy traktują jako ujmę na honorze firmy to, że tego rodzaju finansowanie i wsparcie jest brane pod uwagę. Mówiąc wprost, o ile mam wątpliwości co do moralności wzięcia takiego dofinansowania jeżeli firma była już w dużych tarapatach czy na skraju bankructwa, tak jeżeli obecna sytuacja pandemiczna wpłynęła na spadek przychodów i wytrącenie z pewnej równowagi firmę, to nie widzę przeciwwskazań żeby z takiego wsparcia skorzystać. I my to zrobimy.

    Oczywiście, mamy pewną poduszkę finansową, wydaje się, że powinniśmy poradzić sobie z tą sytuacją, natomiast niewątpliwie przychody spadły nam właśnie w wyniku pandemii. Klienci, których biznesy zostały zamknięte, którym przychody spadły w bardzo dużym procencie powiedzieli nam wprost, że nie są w stanie płacić faktur za usługi marketingowe. I oczywiście w niektórych przypadkach jest to zawieszenie usług i bardzo mocno liczymy na to, że ci klienci do nas powrócą; w niektórych przypadkach niestety wypowiedzenie. Wszyscy pracownicy są zatrudnieni na umowę o pracę, więc nie widzę powodu, dla którego mielibyśmy płacąc dotychczas regularnie składki ZUS-owe i  podatki, dlaczego mielibyśmy nie skorzystać z ulgi na ZUS.

    Dlaczego Ty miałbyś nie skorzystać z możliwości finansowania swojej firmy, żeby zachować etaty ważnych dla Ciebie ludzi. Nie będę tu wymądrzać się w kontekście tarczy antykryzysowej. Jeżeli szukasz metod wsparcia dla Ciebie, to odeślę Cię po prostu do podcastu Piotra Kantorowskiego “Prawo dla biznesu” – Piotr w świetny sposób omawia dostępne możliwości i ma zdecydowanie większe kompetencje w tym zakresie.

    Natomiast pamiętaj, że zawsze zanim pomyślisz o rozstaniu się z człowiekiem, zanim pomyślisz o jakichkolwiek radykalnych decyzjach, to możesz również skorzystać z takiego źródła finansowania.

    Skoro jesteś już gotowy, bądź gotowa do skorzystania z finansowania to warto również pomyśleć o kolejnym elemencie strategii zarządzania kryzysowego. I jest to:

    5. Społeczna odpowiedzialność Twojego biznesu

    Kiedy widzisz, że wokoło tyle tysięcy działalności gospodarczych i firm jest zawieszanych, kiedy widzisz że wokoło tylu ludzi traci pracę, to już teraz powinieneś zastanowić się czy przypadkiem nie są to Twoi przyszli potencjalni klienci, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji.

    Może możesz im jakoś pomóc? Może jesteś w stanie zatrzymać chociaż malutką część redukcji etatów? Może jesteś w stanie pomóc przedsiębiorstwom, które są na skraju upadku? Oczywiście, jest to drobna cegiełka, ale z takich drobnych cegiełek, ze wspólnej pomocy, jest w stanie powstać coś naprawdę dużego.

    I w naszym przypadku zastanowiliśmy się jak możemy pomóc przedsiębiorcom, będąc jednocześnie małą firmą i mając też swoje cele związane ze zwiększeniem przychodów. Wpadliśmy na pomysł bezpłatnych konsultacji SEO/SEM. I zaskoczyło mnie, muszę uczciwie powiedzieć, zaskoczyło mnie totalnie, ile pozytywów wyciągnęliśmy i wyciągamy z tego rodzaju pomocy. Naszym celem absolutnie nie były jakiekolwiek działania sprzedażowe, to była raczej spontaniczna decyzja, że chcemy mieć swój wkład w pomoc społeczeństwa. Dzielimy się tym, co mamy najbardziej wartościowe, czyli naszą wiedzą odnośnie marketingu i częściowo zarządzania.

    Dodatkowymi korzyściami okazało się to, że mamy możliwość analizy potrzeb rynku, że poznajemy fantastycznych ludzi, których dobra energia do nas wraca często w postaci dodatkowych opinii o marce, które pojawiają się w wizytówce Google My Business czy na naszym Facebooku. Co więcej, rozpoznawalność naszego brandu rośnie, pojawiają się nawet media, które wspominają o nas jako o firmie,  która jako pierwsza świadczyła bezpłatne konsultacje SEO/SEM.

    Co więcej, pomimo że naszym celem absolutnie nie było i nie jest sprzedawanie usług za pomocą tych konsultacji, wpadła nam jedna czy dwie oferty do przygotowania, ponieważ przekonaliśmy swoimi osobami i swoją wiedzą potencjalnych klientów.

    Jeżeli potrzebujesz wsparcia marketingowego i rzeczy, o których sobie tutaj rozmawiamy, a właściwie ja Ci opowiadam, są dla Ciebie interesujące, to zapraszam Cię również na bezpłatne konsultacje marketingowe, które świadczymy. Pod adresem calendly.com/foxstrategy możesz zarejestrować się do mnie lub do dowolnego z naszych specjalistów. Chętnie pomożemy Twojemu biznesowi, oczywiście bezpłatnie.

    Będzie mi w każdym razie bardzo miło jeśli będę mogła Ci pomóc, może również samodzielnie wykorzystasz kolejny element, który jest ważny w kontekście zarządzania kryzysowego, czyli:

    6. Dostrzeżenie i wykorzystanie szansy

    Jeśli Twoja firma pracuje teraz w domu, jeśli masz trochę więcej czasu przez pracę zdalną lub jeśli tak jest, to bardzo mi przykro – nie masz jak pracować i dysponujesz czasem wolnym, postaraj się to wykorzystać.

    Na co? Na zaległe procesy. Nie wiem jak Ty, ale jestem typem działacza i wolę działać niż zastanawiać się jak to zrobić. Niemniej jednak, procesy bardzo pomagają w rozwijającej się firmie, w pewien sposób kształtują postawy i trzeba ten czas znaleźć. I może to jest właśnie ten moment?

    Do tego wykorzystaj ten czas na zaległe pomysły. U mnie zaległym pomysłem, odłożonym w zeszłym roku na półkę był podcast  “Dziennik Budowy Firmy”. Tymczasem słyszymy się w tym odcinku.

    A może właśnie na te pomysły nigdy nie było czasu? I dzięki temu, że pojawiło się go w tym momencie więcej, przyjdzie Ci do głowy coś, co rozwinie Twoją firmę. U nas takim drobnym naprawdę pomysłem było założenie konta na TikToku. Nie jestem pewna jak będziemy rozwijać swoją aktywność w tym serwisie, natomiast mam przekonanie, że dopiero uczestnictwo w różnego rodzaju webinarach, poszerzenie horyzontów sprawiło, że dostrzegliśmy potencjał tego narzędzia.

    Przechodząc do tematu webinarów, takiej ilości bezpłatnych wydarzeń online jak do tej pory, uczciwie muszę powiedzieć, że nie widziałam jeszcze w polskim Internecie. Na stronie tego odcinka zostawię Ci linki do, moim zdaniem, ciekawych fanpage’y, grup, wydarzeń, które będą rozwijały zarówno Twoje kompetencje miękkie, postawy liderskie umiejętności zarządzania firmą, jak i kompetencje bardziej twarde – związane z marketingiem internetowym czy na przykład SEO.

    I zmierzając ku końcowi –  obiecałam Ci kilka porad, które będą taką esencją zarządzania w sytuacji kryzysowej. Chciałbym przypomnieć Ci cytat, który pewnie już znasz, cytat Kennedy’ego:.

    “Chińczycy używają dwóch pociągnięć pędzlem, by napisać słowo kryzys. Pierwsze oznacza zagrożenie a drugie – szansę. W czasach kryzysu uważaj na zagrożenie, ale rozpoznaj też rodzące się szanse”.

    I tego bardzo mocno Ci życzę słuchaczu, abyś w obecnej sytuacji znalazł jak najwięcej szans i wyszedł z niej z tarczą – wygrany, ale też z bogatym doświadczeniem, które pomoże Ci rozwijać Twoją firmę w przyszłości. Powodzenia. I jeśli będziesz potrzebował jakichkolwiek rady lub będziesz chciał doprecyzować informacje zawarte w tym odcinku, serdecznie zapraszam Cię do kontaktu przez moje media społecznościowe lub przez naszą stronę internetową.

    Do usłyszenia! 🙂

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .