Zmiany zachodzące w środowisku Google - kwiecień 2020

3 maja 2020

Pandemia COVID-19 sprawiła, że gospodarka wielu krajów niemalże stanęła w miejscu. Nie inaczej stało się w przypadku środowiska Google - zmian w tym miesiącu było niewiele, a te, które się pojawiły, dotyczyły głównie koronawirusa.

Koronawirus, a Google - zmiany w wynikach wyszukiwania

Najciekawszą zmianą wprowadzoną Google w ostatnim czasie jest panel informacyjny dotyczący COVID-19. Na pierwszym ekranie widoczna jest wyróżniająca się sekcja alertu, wskazującą najważniejsze, sprawdzone informacje dotyczące objawów, leczenia i profilaktyki SARS-CoV-2, mapa zachorowań, promowana strona rządowa i sekcja Google News.

Dopiero w dalszym widoku znajdujemy informacje o liczbie przypadków i tradycyjne wyniki wyszukiwania. W praktyce oznacza to, że użytkownik wyszukiwarki ma szansę dotrzeć w pierwszej kolejności do zweryfikowanych danych, zamiast fake newsów, zalewających go na co dzień. Jest to zgodne z polityką Google, którą poznaliśmy już na etapie wdrażania aktualizacji Medic Update - próby dostarczenia wyłącznie sprawdzonych informacji medycznych, pochodzących ze stron o wysokim autorytecie.

Pełny wynik wyszukiwania poniżej (VIDEO):

Wprowadzenie danych strukturalnych SpecialAnnouncement

Jednocześnie, aby ułatwić stronom przedstawienie najbardziej aktualnych informacji związanych z COVID-19, Google umożliwiło oznaczenie tego typu ogłoszeń danymi strukturalnymi "SpecialAnnouncement". Na razie zmiana ta dotyczy wyłącznie serwisów rządowych oraz medycznych, w przyszłości jednak będzie możliwe jej wdrożenie na innego typu stronach.

Więcej informacji: https://webmasters.googleblog.com/2020/04/highlight-covid-19-announcements-search.html

Zmiany w Google My Business

W ramach dostosowania swojej strategii do zastoju gospodarczego i częstej pracy zdalnej firm, Google wprowadziło dodatkowe sekcje ogłoszeń w wizytówkach Google My Business:

Właściciele firm mogą poinformować swoich klientów o zmienionych godzinach pracy, tymczasowym zamknięciu lokalizacji lub podzielić się innymi szczegółami dotyczącymi sposobu działania w obecnej sytuacji.

W dobie paniki spowodowanej pandemią, rekomenduję poinformowanie potencjalnych klientów o wszelkich zmianach, ale również, a może przede wszystkim o tym, że firma funkcjonuje bez większych zmian.

Opóźnienia weryfikacji opinii i wszelkich zmian w wizytówkach Google My Business

Jednocześnie Google informuje, że w trosce o zdrowie członków swojego zespołu, w celu ograniczenia konieczności ich przyjazdu do biura, wszelkie zmiany w wizytówkach mogą nastąpić z opóźnieniem.

Więcej informacji: https://support.google.com/business/answer/9792336?p=covid_LF&visit_id=637240874648287511-1104992885&rd=1

W praktyce, na przykładzie naszym i naszych klientów, mogę stwierdzić, że drobne zmiany (numer telefonu, dodatkowy adres kontaktowy, wpisy) akceptowane są w miarę na bieżąco lub z niewielkimi opóźnieniami. Problematyczna jest jednak kwestia weryfikacji nowych opinii - na akceptację kilku wystawionych przez naszych klientów i uczestników bezpłatnych konsultacji SEO/SEM czekamy do dziś.

Drobne zmiany w Search Console

Na koniec kwietnia Google poinformowało na Twitterze o drobnym usprawieniu, jakie zostało wprowadzone w Search Console, czyli dodaniu opcji "Skopuj URL do schowka" w sekcji Linków.

Mała rzecz, a cieszy, zwłaszcza SEOwca 😉

Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania

W porównaniu do poprzednich miesięcy (poniżej wykres SENUTO obrazujący zmiany od początku lutego do dziś), kwiecień był okresem stabilizacji i naprawdę niewielkich rotacji w wynikach wyszukiwania. Rzadko widuję tak "płaski" wykres, jeśli chodzi o aktualizacje i drobne zmiany, co w praktyce wskazuje na zrozumiałe ograniczenie działalności zespołu Google również w tym zakresie.

źródło: https://app.senuto.com/visibility-analysis/serp-weather

Podobną stabilizację w kwietniu pokazuje SEMRUSH:

źródło: https://www.semrush.com/sensor/

a także MOZ.COM:

źródło: https://moz.com/mozcast/

Tym samym pandemia COVID-19 odbiła się na częstotliwości zmian w wynikach wyszukiwania. W miarę stopniowej stabilizacji obecnej sytuacji, spodziewam się jednak powrotu do "normy" również w zakresie większych aktualizacji wyników wyszukiwania.

Edited: 😀

Po 10 lat życia w branży seo, wreszcie dotarłam do etapu, w którym niesamowicie bawi mnie to, że w niedzielę pisałam o niezwykłej stabilizacji wyników wyszukiwania, a w poniedziałek przyszedł update 😉 #zycieseowca

Jak donosi Danny Sullivan na Twitterze, rdzeń algorytmu został zaktualizowany, tak jak dzieje się to kilka razy do roku. O konsekwencjach napiszemy więcej w podsumowaniu maja, gdy wyniki wyszukiwania ustabilizują się i pojawią się pierwsze wnioski.

Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram