Najgorętszym tematem w branży SEO na przestrzeni ostatniego miesiąca była z pewnością aktualizacja Google Helpful Content Update. Nie jest to jednak jedyny temat warty odnotowania. W drugim miesiącu wakacji działo się dość sporo. O tym co dokładnie zaserwowało nam Google w sierpniu przeczytasz w dzisiejszym podsumowaniu.

Co zmieniło się w wyszukiwarce Google w sierpniu 2022 roku?

 

Google Helpful Content Update wywołał niemałe zamieszanie w mediach branżowych. Streszczamy więc to co wiemy na ten moment na temat aktualizacji.

  • Głównym założeniem aktualizacji jest pozbycie się z wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania treści o niskiej jakości, niebędących pomocnymi dla użytkowników. Google wspomina w tym kontekście o treściach stworzonych wyłącznie w celu osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, a nie dla użytkownika.
  • Wdrażanie update’u rozpoczęło się 25 sierpnia i ma potrwać około 2 tygodni.
  • Aktualizacja dotyczy na razie anglojęzycznych wyników wyszukiwania, z czasem ma zostać natomiast rozszerzona na pozostałe rynki (w tym polski).
  • Na dzień publikacji niniejszego artykułu wpływ update’u na wyniki wyszukiwania nie jest tak duży jak moglibyśmy się tego spodziewać. Niemniej jednak pewne przetasowania w SERPach są widoczne.
  • Aktualizacja Google Helpful Content Update jest natomiast kolejnym sygnałem o tym w jakim kierunku algorytm Google podąża tj. premiowanie przede wszystkim wartościowych treści, które mają być realnie przydatne użytkownikom. Z tego względu nacisk na jakość treści i ich przydatność ma co raz większe znaczenie w kontekście działań SEO.

09.08 Google poinformowało z kolei o dużej awarii, która miała miejsce i wpłynęła na problemy m.in. z indeksowaniem, wyświetlaniem wyników wyszukiwania i ogólnie funkcjonowaniem wyszukiwarki Google. Błędy zostały w większości wyeliminowane tego samego dnia.

Google zaktualizowało również wytyczne dotyczące renderowania dynamicznego dla treści generowanych przez JavaScript. Od tej pory nie jest to rekomendowane rozwiązanie. Zamiast tego zaleca się wykorzystanie renderowania po stronie klienta, renderowania statycznego lub hydratacji. Jeżeli wykorzystujesz więc dynamiczne renderowanie na swojej stronie, warto rozważyć zmianę.

17 września Google Search Central poinformował na łamach Twittera o błędzie z raportowaniem liczby zaindeksowanych stron w Google Search Console. Problem sprowadzał się do uwzględnienia w raportach stron niezaindeksowanych jako zaindeksowane. Jeżeli więc obserwujesz skoki w liczbie zaindeksowanych stron w tym okresie przyczyną może być wspomniany błąd.

Google Search Central poinformowało również o zaplanowanym usunięciu sekcji “Kierowanie międzynarodowe” z narzędzia Google Search Console. Funkcja ta ma zniknąć 22 września. Wytyczne pod kątem zarządzania witrynami wielojęzycznymi i wykorzystaniem atrybutu hreflang pozostają natomiast bez zmian.

Jak się okazuje Google nie tylko usuwa funkcje z ale potrafi też dodać nowe. 22 sierpnia Google Search Central poinformowało za pomocą Twittera o tym, że sekcja „Indeksowanie wideo” jest już dostępna już dla wszystkich użytkowników. Z jej pomocą będziesz mógł analizować statystyki dotyczące materiałów wideo zamieszczonych na stronie.

Ponadto w sierpniu mieliśmy do czynienia z kolejną aktualizacją MUM (Multitask Unified Model). MUM to technologia mająca na celu lepsze rozumienie zapytań użytkownika, a tym samym zwracanie maksymalnie trafnych odpowiedzi w wynikach wyszukiwania. Najnowsze zmiany mają na celu udoskonalenie oceny wiarygodności źródeł informacji.

Wykresy zmienności w wynikach wyszukiwania Google – sierpień 2022 r.

Zmienność w wynikach wyszukiwania Google niemal przez cały sierpień pozostawała w normie, na stosunkowo niskim poziomie. Jest to o tyle ciekawe, że wspomniana aktualizacja Google Helpful Content Update nie ma na ten moment odzwierciedlenia w większych przetasowaniach w wynikach wyszukiwania. W pierwszej połowie miesiąca (w szczególności w okolicach 9, 10 sierpnia) obserwowaliśmy natomiast bardzo duże fluktuacje, wychodzące poza normę. Wahania te są jednak spowodowane problemami po stronie Google, które miały miejsce w dniu 9 sierpnia, o których wspominamy powyżej. Nie są one więc wynikiem zmian w algorytmie w tym okresie.