W maju mieliśmy do czynienia z jednym z najważniejszych w tym roku wydarzeń – Core Updatem, czyli znaczącą aktualizacją głównego algorytmu silnika wyszukiwarki Google. Koniecznie zapoznaj się ze szczegółami na jej temat!
CO ZMIENIŁO SIĘ W WYSZUKIWARCE GOOGLE W MAJU 2022 ROKU?
Od 25 maja doświadczamy Google May 2022 Core Update, czyli ważnej aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki Google, jakie mają miejsce jedynie do kilku razy w roku (Ostatnia w listopadzie 2021 roku). Jednocześnie zapowiedziano, że proces update’u potrwa około 1-2 tygodni. Szczytową zmienność obserwowaliśmy w dniu 26 maja, na co wskazują takie narzędzia jak SEMrush Sensor. Choć mija już 14 dni, aktualizacja nadal ma status “w toku”, w związku z czym nadal możemy spodziewać się wzmożonej, a nawet bardzo silnej zmienności w wynikach wyszukiwania.
ŹRÓDŁO: https://developers.google.com/search/blog/2022/05/may-2022-core-update
Google wprowadza nowy sygnał rankingowy dla grafiki, a zarazem zachęca publikujących do stosowania nowego rodzaju etykiet. O co dokładnie chodzi? O wykorzystanie skali Monk Skin Tone (MST), której autorem jest socjolog i profesor z Uniwersytetu Harvardu, dr Ellis Monk. Skala określa 10 różnych odcieni skóry, a jej zastosowanie ma na celu pozwolić na lepsze zróżnicowanie rasowe, co powinno przełożyć się na wzrost inkluzywności całego procesu związanego z wyszukiwaniem grafiki w Google. W niedalekiej przyszłości planowane są dalsze zmiany idące w tym kierunku. Sam Google zachęca także twórców do korzystania z nowego rodzaju znaczników – inclusive schema. Dzięki niemu publikujący mogą oznaczać takie dane jak odcień skóry, czy kolor włosów, tym samym pozwalając Google na lepsze rozumienie prezentowanej zawartości.
ŹRÓDŁO: https://blog.google/products/search/monk-skin-tone-scale/
W Google PageSpeed Insights pojawiły się dwie nowe metryki Lighthouse – TTFB (Time To First Byte – określa czas odpowiedzi serwera na zapytanie o zasoby) oraz INP (Interaction to Next Paint – oceniający responsywność). Na ten moment mają one charakter eksperymentalny.
ŹRÓDŁO: https://www.searchenginejournal.com/google-lighthouse-page-speed-metrics/449842/
Google testuje nową odsłonę portalu Google News (news.google.com). Odświeżonego designu nie zazna jednak na ten moment każdy użytkownik. Testy są ograniczone do części użytkowników.
ŹRÓDŁO: https://searchengineland.com/google-news-new-design-being-tested-385343
W okolicach 25 maja w Google Ads pojawił się błąd, który skutkował incydentami podniesienia stawek CPC nawet o 300-400%. Szczegóły na ten temat opisuje Search Engine Roundtable. Warto przypomnieć, że o podobnym problemie wspominaliśmy także w zeszłym roku, kiedy w efekcie Google rekompensował straty poniesione przez użytkowników.
ŹRÓDŁO: https://www.seroundtable.com/google-ads-cpc-bug-inflates-click-prices-33477.html
W Google wzrosła liczba wyników wyszukiwania rozszerzonych o FAQ. Narzędzie RankRanger zasygnalizowało wzrost częstotliwości wyświetleń tego elementu o 5% (z 22 do 27% zapytań).
ŹRÓDŁO: https://www.seroundtable.com/google-showing-more-search-results-with-faq-rich-results-33479.html
W narzędziu Google Search Console już wkrótce pojawi się nowy raport dotyczący indeksacji wideo.
ŹRÓDŁO: https://searchengineland.com/google-search-console-to-release-new-video-page-indexing-report-385153
WYKRESY ZMIENNOŚCI W WYNIKACH WYSZUKIWANIA GOOGLE – MAJ 2022 R.
Narzędzie RankRanger odnotowało w ostatnim miesiącu szereg dni, na które przypada znacznie podwyższona zmienność. Pierwsze z nich dotyczą okolic 8 maja.
Ponownie, silniejsze fluktuacje pojawiły się 16 maja. Warto jednak wskazać, że najsilniejsze wahania są związane z dniem 26 maja, czego przyczyną jest oczywiście opisywany wyżej Google May 2022 Core Update. Warto zwrócić uwagę, że zmienność w czerwcu pozostaje wyraźnie silniejsza od średniej majowej, co najprawdopodobniej ma związek z ciągle trwającym procesem aktualizacji.
Latest posts by Oktawian Kitala
(see all)