Czym są SERPY?

Zacznijmy od rozszyfrowania tego co kryje się pod tym skrótem. – z angielskiego Search Engine Results Page, możemy przetłumaczyć jako stronę zawierającą listę odpowiedzi wyszukiwarki na nasze zapytanie. Lista ta (w swojej najprostszej formie) zawiera wraz z tytułami stron (title) i krótkimi opisami ich zawartości (description). W tym artykule skupimy się na SERPach najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie, której nikomu chyba nie trzeba przedstawiać – .

Na początku istnienia Googla sytuacja była prosta – użytkownik wpisywał żądaną frazę, następnie zostawała wyświetlana lista stron odpowiadającą naszemu zapytaniu. Dość szybko rozszerzono te wyniki o płatne reklamy – AdWords. Stąd też wyklarował nam się podział na dwa główne typy wyników wyszukiwania: organiczne oraz płatne. Na ten podział możemy spojrzeć z jeszcze szerszej perspektywy i wyłonić tradycyjne – organiczne oraz tzw. SERP Features.

Nowe spojrzenie na wyniki wyszukiwania

Terminem SERP Features możemy określić wszystkie informacje, pojawiające się w wynikach wyszukiwania, poza standardowymi organicznymi wynikami. Powstały one w wyniku naturalnej ewolucji SERPów, wynikającej z konieczności dostosowania się pod współczesnego użytkownika. Przy obecnym tempie naszego życia bardzo często oczekujemy szybkiej i konkretnej odpowiedzi na nurtujące nas pytanie. Idealną sytuacją byłaby odpowiedź bez konieczności wchodzenia na kolejną stronę i przeszukiwania jej zawartości. Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzą właśnie SERP Features.  Na chwilę obecną Google obsługuje około 16 ficzerów, które sukcesywnie zamierzam omawiać, w następujących po sobie artykułach.

Ciagłe zmiany

Na przestrzeni ostatnich kilku lat wiele zmieniło się w kwestii prezentowania wyników wyszukiwania przez Google. Jeszcze jakiś czas temu SERPy wyglądały jak na poniższym screenie, pochodzącym z nie tak odległej przeszłość bo z roku 2013.

1. SERPY w 2013. Źródło: web.archive.org

Dla porównania obecnie prezentują się w ten sposób:

2. SERPY w 2018. Źródło: google.pl

Jest znacząca różnica, prawda? Google, chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, rozwijającego się świata oraz potrzeby natychmiastowego, łatwego dostępu do informacji, wprowadził wiele ułatwień mających przyspieszyć znalezienie tego czego szukamy. Dzisiaj omówię jedno z takich rozwiązań – Featured Snippet.

Featured Snippet

Jak już wspomniałem we wstępie, obecnie coraz większa liczba osób zadaje wyszukiwarce konkretne pytania np. “jak ugotować jajka na miękko” i oczekuje równie precyzyjnej odpowiedzi. Jeśli Google znajdzie gdzieś w internecie odpowiedź na nurtującą nas kwestię, wyświetli ją w ramce nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Taką właśnie odpowiedź nazywamy featured snippet, tłumacząc na język polski – polecane fragmenty z odpowiedzią.

Jak wygląda featured snippet?

Jest to blok z odpowiedzią, w górnej części strony wyników wyszukiwania. Warto w tym miejscu na chwilę się zatrzymać i uściślić czym nie jest featured snippet. O featured snippet możemy mówić w przypadku zaciągnięcia przez Google odpowiedzi na nasze pytanie z innej, zewnętrznej strony. Zwykle prezentuje się w postaci wyodrębnionego fragmentu tekstu, adresu URL do witryny, tytułu oraz grafiki. Warto zwrócić uwagę na to, że grafika niekoniecznie będzie zaciągana z tej samej strony co treść. Może więc zdarzyć się sytuacja gdy tekst będzie pochodził z naszej strony, jednak grafika z innej. Obrazuje to poniższy zrzut ekranu.

3. Grafika w featured snippet. Źródło: google.pl

Natomiast krótka oraz dokładna odpowiedź, bez podlinkowanego źródła nie jest featured snippetem. Odpowiedź taką nazywamy Rich Answer lub Instant Answer. Zwykle jest jednowyrazowa lub przedstawiona w formie liczby, np. zapytanie o wielkość Ziemi zwraca nam jej średnicę, wyrażoną w kilometrach. W tym przypadku dane pochodzą bezpośrednio od Googla i nie są opisane linkiem prowadzącym do źródła. Różnicę prezentuję na poniższym screenie.

4. Featured snippet vs rich answer. Źródło: google.pl

Featured snippet jest też często określany terminem Direct Answer. Jednak, jak to często bywa w branży , zdania na temat terminologii są podzielone. Niektóre źródła twierdzą, że Direct Answer dotyczy tylko odpowiedzi bezpośrednio od Googla – Rich Answer. Inne natomiast, że Direct Answer, to zamienny termin dla Featured snippet. Warto więc mieć to na uwadze gdy nazwy te są używanie zamiennie.

Typy featured snippet

Na chwilę obecną wyróżniamy 3 podstawowe typy featured snippet. Jest to:

  • Paragraf, czyli czysta tekstowa forma prezentacji – najpopularniejszy sposób przedstawienia odpowiedzi. Pojawia się najczęściej z całej trójki.

5. Paragraf. Źródło: google.pl

  • Lista, czyli wypunktowana instrukcja wykonania czegoś. Może to być np. przepis kulinarny czy wskazówki, krok po kroku, jak zawiązać krawat.

6. Lista. Źródło: google.com

  • Tabela – w tej formie zwykle przedstawia się rankingi, statystyki np. wielkości czegoś, sprzedaży bądź popularności danego produktu lub usługi.

7. Źródło google.pl

Niestety polska wersja wyszukiwarki Google nie radzi jeszcze sobie zbyt dobrze ze wszystkimi rodzajami featured snippet. Najczęściej wyświetlaną odpowiedzią jest ta w formie paragrafu. Lista oraz tabela występują w polskiej wyszukiwarce rzadko. Anglojęzyczna wersja Google (np. ta na rynek amerykański) radzi sobie już całkiem dobrze ze wszystkimi typami. Jest więc prawdopodobne, że i w Polsce kiedyś doczekamy się featured snippets w szerszym zakresie niż obecnie.

Jak się znaleźć na pozycji “0”?

Ze względu na swoje położenie featured snippet często jest określany mianem pozycji „0”. Niestety nie ma konkretnej recepty na to jak tam trafić. Google nie zdradza w jaki sposób wybierane są strony trafiające do boxa. Można jednak podjąć pewne działania mogące pomóc się tam znaleźć.

  • Pierwsze co przychodzi na myśl to oczywiście umieszczenie w treści strony odpowiedzi na pytanie, na które chcielibyśmy się pojawić. Najczęściej featured snippet pojawia się przy pytaniach rozpoczynających się od: jak, w jaki sposób, jak zrobić, co, co to jest, kim jest itd. jak ugotować makaron, co to jest rodo. Odpowiedź ta powinna być sformułowana zwięźle i stosunkowo krótko, ponieważ Google wyświetla w featured snippet około 300 znaków. Warto przy tym zadbać żeby była ona precyzyjna i łatwa do zrozumienia przez użytkownika.
  • Bez dobrze zoptymalizowanej strony, z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi, szanse na pojawienie się w featured snippet są nikłe. Warto więc zadbać o to i mieć na uwadze. Narzędzia typu Answer The Public mogą nam ułatwić wyłonienie najczęściej zadawanych pytań i dobraniu pod nie odpowiedzi, zawierających konkretne słowa kluczowe. Warto również stosować frazy long tail, które pomogą nam precyzyjnie sformułować taką odpowiedź.
  • Wysoka pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania również sprzyja szansie pojawienia się w boxie z odpowiedzią. Bardzo często odpowiedzi te pochodzą z witryn znajdujących się już w TOP3 w SERPach.

O tym jak się znaleźć na pozycji “0” można napisać odrębny, obszerny artykuł (niewyluczone, że takowy powstanie w przyszłości). Na potrzeby tego tekstu skupiłem się jedynie na najważniejszych zalecniach, mogących nam pomóc trafić do featured snippet.

Czy warto?

Wyróżnienie naszej witryny, na samej górze SERPów, wydaje się sytuacją idealną ale czy na pewno? Jeśli użytkownik znajdzie, już z poziomu wyników wyszukiwnia, satysfakcjonującą odpowiedź na pytanie, nie będzie miał potrzeby wchodzenia na naszą stronę – przez to ruch spadnie. Z jednej strony, jest to prawda. Z drugiej natomiast – w wielu przypadkach część użytkowników może jednak odwiedzić naszą stronę, szukając rozwinięcia odpowiedzi. Ponadto obecność witryny na pozycji „0” może pozytywnie wpłynąć na jej wizerunek. Jest to dowód, że strona jest godna polecenia i zawiera wartościowe informacje. Warto jednak mieć na uwadzę jeszcze jedną potencjalną wadę pozycji „0”. Jeśli w zaciągniętym fragmencie występują dane aktualizowane na bieżąco np. kursy walut, ceny paliw – prawdopodobnie w momencie wyświetlenia nie będą już aktualne. Informacje we featured snippet są zwykle aktualizowane z opóźnieniem wynoszącym od kilkunastu minut do kilku dni. Istnieje więc ryzyko wprowadzenia użytkownika w błąd. Przy tego typu danych warto więc zachować szczególną uwagę. Na screenach poniżej pokazuję sytuacje, w których potencjalnie mógłby zdarzyć się taki problem, gdyby ceny produktów uległy zmianom.

8. Featured snippet z ceną – przykład 1. Źródło: google.pl

9. Featured snippet z ceną – przykład 2. Źródło: google.pl

Jak możemy zauważyć pozycja „0” ma zarówno mocne, jak i słabe strony. Mimo wszystko, uważam że warto dążyć do znalezienia się we featured snippet, przez stosowanie wcześniej już wspomnianych zaleceń. Należy do nich tworzenie wartościowego contentu, dobra strony pod kątem SEO czy działania mające na celu ogólną poprawę pozycji w SERPach.