5 pomysłów na wykorzystywanie słów kluczowych w contencie

13 września 2018

Podstawą profesjonalnego i naturalnie wyglądającego tekstu SEO jest umieszczenie w nim kluczowych, niezbędnych słów. To one w dużej mierze mają wpływ na efekty podejmowanego pozycjonowania i to w słowach kluczowych tkwi największa moc contentu. Z pozoru łatwa koncepcja umieszczania odpowiednich fraz w tekście, okazuje się być problemem nie do przejścia, gdy umieścić należy nienaturalną lub długa frazę.

Przekona się o tym każdy, kto chociaż raz próbował umieścić w jednym tekście kilka identycznie brzmiących wyrazów. Oto moje sprawdzone triki na sytuacje „podbramkowe”, w których brakuje nam pomysłu lub sposobu na umieszczenie kluczowych słów.

Czym jest fraza lub słowo kluczowe?

Zanim jednak przejdziemy do sedna – słów parę o samych frazach dla osób niepracujących w branży SEO/SEM. Frazy / słowa kluczowe to najczęściej zbitki wyrazów (lub jeden wyraz), które wpisujemy w wyszukiwarce. Właściwe umieszczenie tychże haseł w tekście sponsorowanym (lub na stronie www) daje nam odpowiednią pozycję w wynikach oraz zwiększa szansę na zyskanie klienta.

Obecnie wyróżnić możemy kilka rodzajów takich fraz – mianowicie:

  • frazy brandowe – czyli słowa zawierające nazwy firmy czy wybranego producenta. Wpisujemy je najczęściej w przypadku konkretnych i sprecyzowanych wyszukiwań, bez znajomości konkretnych stron internetowych
  • long tail – czyli frazy składające się z więcej niż 2 wyrazów. Ułożenie i odmiany mają często nienaturalny charakter i umieszczenie ich w tekście może okazać się najtrudniejsze. Badania publikowane przez serwis Hitwise potwierdzają, iż użytkownicy wyszukiwarek coraz częściej wpisują kilkuwyrazowy ciąg fraz. A co za tym idzie – jako twórcy coraz częściej zmagamy się z tą trudnością.
  • short tail – czyli tzw. krótki ogon, będący najpopularniejszych sposobem wyszukiwania zagadnień w wyszukiwarce

Słowa kluczowe w formie nagłówków

Często spotykanym i efektywnym pomysłem wykorzystywania słów kluczowych, jest ich umieszczanie w nagłówkach H1, H2, H3… Nawet najmniej poprawne językowo propozycje lub frazy typu long tail wyglądają dzięki temuumiarkowanie naturalnie. Co więcej, umieszczenie słów kluczowych w nagłówkach wzmacnia podejmowane działania z zakresu SEO, przyczyniając się do wzrostu pozycji w wynikach wyszukiwania. Uwaga - pamiętajmy, by podczas ich tworzenia zachować właściwą hierarchię.

Aby zrozumieć sposób umieszczania słów w taki sposób, posłużmy się przykładem. Wybierzmy zatem frazę: copywriter SEO wrocław. Na pierwszy rzut oka, umieszczenie tak nienaturalnie brzmiących zbitek słów, jest niezwykle trudne do umieszczenia w ciągu danej treści. Dlatego też, nagłówek z dopisanym dywizem („-„) brzmi i wygląda zdecydowanie lepiej i przejrzyściej dla czytelnika (np. „Copywriter SEO Wrocław – jego zadania i cele”). Możliwości tworzenia nagłówków w przedstawiony sposób są nieograniczone. Alternatywnie użyć możemy „– wycena tekstów”, „– poradnik tworzenia treści” i wielu, wielu innych.

Słowa kluczowe jako opisy grafik

Często, wiele treści tworzonych na stronę, otoczona jest (lub powinna być) grafikami lub wykresami z atrybutem „alt”. Poprawnie i merytorycznie stworzony tekst nie tylko odnosi się do tych danych w tekście, ale także opisuje wykres kilkuwyrazowym wyjaśnieniem. Najczęściej umieszczamy je pod zamieszczonymi zdjęciami. Niezwykle łatwym sposobem na umieszczenie frazy jest opisanie za jej pomocą grafiki, diagramu, badań, odnoszących się do poruszanego tematu. Idąc za ciosem powyższej propozycji, dobrym przykładem na jej zastosowywanie będzie „Copywriter SEO Wrocław – w 34% tworzenie tekstu uważane jest za istotne”.

Słowa kluczowe w odmianach

Kolejnym dobrym trikiem i sposobem na nienaturalne frazy jest stosowanie ich odmian. Oczywiście, dokładne powtórzenie jest najbardziej efektywne i pożądane, ale w sytuacji, która nie pozwala nam ich zastosować, nie bójmy się użyć frazy odmienionej przez przypadki. Tak umieszczone związki wyrazowe nie zostają odebrane jako „upchane”, a wyniki z zakresu SEO w większości przypadków nadal mogą się sukcesywnie poprawiać. Bardzo często w zaleceniach audytu znajdziemy wytyczne odnośnie tworzonego contentu. Oprócz fraz jeden-do-jednego, często propaguje się umieszczanie naturalnie brzmiących odmian. Dobrym przykładem będzie zastąpienie „Copywriter SEO Wrocław” na „Copywriter SEO we Wrocławiu”. Jakiś czas temu, na swoim blogu, Steven Baker przedstawił przypadek 50 fraz, w których synonimy realnie poprawiły wyniki. Tylko jedna fraza była na tyle źle odmieniona, że przyczyniła się do spadków (mamy zatem wynik na poziomie 98%). Analizując te wyniki, uwzględnijmy jednak fakt, iż na ten moment roboty wyszukiwarki interpretują synonimy w języku angielskim znacznie lepiej niż w języku polskim.

Słowa kluczowe jako ciąg tekstu

Najczęściej czytając dany tekst podchodzimy do niego holistycznie. Oznacza to, iż nie skupiamy wzroku na poszczególnych wyrazach, a na ciągu zdań i na charakterze, który dzięki temu oddaje. Frazy długie i trudne, dobrze zatem otaczać „normalnie” brzmiącymi zdaniami, tak, aby jego ostateczny odbiór był przejrzysty. Precyzyjnie i rozważne umieszczenie fraz w taki sposób skutkuje niezauważeniem np. nieodmienionego wyrazu. Wiele copywriterów idzie o krok na przód, specjalnie „pomijając” interpunkcje. W przypadku frazy „Copywriter SEO Wrocław” mamy do czynienia z 3 wyrazami, w jednym, nieprzerwanym ciągu. Niektórzy wykorzystują ten schemat, udając, iż słowo Wrocław jest początkiem kolejnego zdania, z pominięciem kropki po drugim wyrazie. Ja, personalnie, nie jestem zwolenniczką tego typu zabiegów, głównie poprzez propagowanie poprawności językowej i maksymalizacji przejrzystości tekstu.

Słowa kluczowe w formie pytań

Pytania zamieszczone w nagłówkach, tekstach, reportażach, artykułach sponsorowanych i treściach na stronę to najprostsza i wyjątkowo naturalna forma umieszczania słów kluczowych. To one dają łatwą możliwość przechodzenia do sedna tematu, a sam tekst nabiera „poradnikowego” i mocno informacyjnego charakteru. Pomocą w wyborze i umieszczeniu takich pytań może okazać się narzędzie zwane „Answer the public”. Wpisując w nim dane słowa kluczowe – w tym wypadku „teksty SEO” -  otrzymujemy ciąg zadawanych przez  użytkowników pytań,  oczywiście z użyciem wpisanej formy. Jednym z wyników jaki otrzymamy będzie pytanie ”Jak pisać teksty pod SEO?”, co w końcu jest idealnym wstępem do rozpoczęcia poradnika czy wartościowego merytorycznie tekstu (również tego z uwzględnieniem zasad SEO).

https://answerthepublic.com/

Podobne narzędziem daje nam Senuto, proponując tzw. Questions – Generator. Po wpisaniu frazy i rodzaju pytań, otrzymujemy wyniki, które posłużą nam za inspirację. A w przypadku tworzeniu contentu, to w inspiracjach tkwi istotny szczegół powodzenia pracy.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Aleksandra Sudnik

Miłośniczka pisania - z zawodu i z pasji.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram