Jak udoskonalić tworzony content? Jak jeszcze trafniej zamieszczać w nim ? Co zrobić by pisać lepiej, szybciej i wydajniej? Każdy profesjonalny copywriter, wcześniej czy później, zacznie zadawać sobie te i inne pytania. Wbrew pozorom, odpowiedź może być łatwa i zawarta w dosłownie jednym aspekcie: w narzędziach.

 

Jeśli dotychczas nie korzystałeś z programów podczas tworzenia contentu, warto uwzględnić wdrożenie zmian w tym zakresie. Korzystanie z nich może mieć realny wpływ na jakość ostatecznego, końcowego wyniku – ułatwiając i usprawniając przy tym Twoją pracę. Każde z poniższych narzędzi służy czemuś innemu i co ważne – każde z nich wnosi nową jakość. Jeśli content to dla Ciebie coś więcej niż „sucha” treść – sprawdź, jak dużo możniej z niej wycisnąć!

Zawsze twierdziłam, że w tworzeniu contentu istotna jest otwartość – na zmiany, zarówno w obrębie samych trendów rynku, jak i na zmiany w obrębie branży. Na szczęście zakres tych działań tak bardzo się rozwinął, że dziś jestem w stanie przedstawić 10 użytecznych narzędzi, z których korzystam, a które są zaledwie wstępem do pełnej i szerokiej listy.

1. Answer The Public

https://answerthepublic.com/

Zdecydowanie jedno z łatwiejszych i bardziej intuicyjnych narzędzi, które wręcz podaje nam gotowe wyniki i rozwiązania. Jeśli miałabym każdemu początkującemu copywriterowi zarekomendować jedno narzędzie, które będzie świetną pomocą „na start”, bez wątpienia wzięłabym je pod uwagę. Jego zadanie polega na sugerowaniu nam pytań, w nawiązaniu do wskazanego słowa kluczowego. Wyniki, które nam demonstruje narzędzie są jasne, klarowne i wyjątkowo proste do zastosowania. Samo „drzewko wyników” niejednokrotnie insynuuje nam zdania lub formy pytań o których sami byśmy nie pomyśleli. Świetne przy tworzeniu contentu o charakterze porad lub instrukcji.

Wystarczy tylko zdefiniować zapytanie, wybrać język i już możemy cieszyć się pełną pulą podpowiedzi – zarówno złożeń fraz jak i gotowych pytań, które mogą posłużyć do przygotowania śródtytułów bądź całych artykułów poradnikowych.

2. Semstorm

https://app.semstorm.com/

Semstorm to narzędzie stojące o poziom wyżej, przeznaczone dla osób, które wiedzą „co w trawie piszczy”. Głównie, za jego pomocą, jesteśmy w stanie przenalizować słowa, które pomogą nam dotrzeć do docelowego grona. Szczególnie przydatne może okazać się w sytuacji pisania tekstów mniej specjalistycznych lub wymagających dokładnego wytłumaczenia podejmowanego tematu. Narzędzie jest w stanie podpowiedzieć nam czy użyty język jest łatwy, prosty, a zdania zrozumiałe dla każdego odbiorcy. W przypadku pisania tekstów SEO podpowiada również słowa kluczowe oraz ocenia ich nasycenie. Napisana treść zostaje podsumowana w postaci oceny, na którą wpływ mają przeróżne składowe. Podobny efekt uzyskamy z darmowym narzędziem http://www.hemingwayapp.com/, który może być ciekawą i równie prostą alternatywą.

Aby móc korzystać z pełni opcji – wystarczy tylko umieścić tekst w dziale „Nadziędzia treści”, po czym pozwolić by program ocenił i sprawdził nam zamieszczony w odpwiednim okienku fragment.

3. trends.google.pl

https://trends.google.pl/trends/

Idąc za ciosem poglądu, iż każda branża powinna traktowana być w sposób indywidualny, pamiętajmy by swój tekst dostosowywać pod zmieniającą się popularność i falujące na rynku tendencje. Tekst odnośnie wakacji inaczej zostanie stworzony w okresie letnim (będzie też zawierał inną konstrukcję i nagłówki), niż w okresie zimowym. To samo tyczy się branży rowerowej, motoryzacyjnej, cateringu dietetycznego i wielu, wielu innych. Google Trends wskazuje popularne tematy, wyszukiwane na całym świecie i oczywiście w wybranym kraju. Dobrym przykładem są właśnie zakończone Mistrzostwa Świata Piłki Nożnej, które dość jasno nakreśliły kierunek wyszukiwań. Narzędzie to więc pozwala rozbudować listę fraz kluczowych i podpowiada kierunek, w którym powinien iść copywriter.

Wykres przykładowych trendów

Wpisując dane zagadnienie otrzymujemy wykres z trendów. Może on zostać uściślony do 3 miesięcy, roku, 5 lat lub dowolnego zakresu dat. Przykładem takiego specyficznie rozciągającego się trendu jest fraza o Igrzyskach Olimpijskich, które miały miejsce w sierpniu 2016 roku. Największa popularność, związana z tym dużym wydarzeniem sportowym, wypada właśnie na czas rozgrywania wszystkich dyscyplin.

4. Ubersuggest

https://neilpatel.com/ubersuggest/

Narzędzie do pozyskiwania i wyszukiwania słów kluczowych, zarówno w kontekście pisanego contentu, jak i działań SEO lub AdWords. Jego największymi walorami jest darmowość, użyteczność i wyjątkowo łatwa obsługa. Świetnie nada się w przypadku stosowania i chęci zamieszczenia słów z tzw. długiego ogona. Oznacza to, iż podawane słowa kluczowe nie tylko wskazywane są z poziomu automatycznego uzupełniania zapytań wyszukiwarek, ale także słów zamieszczanych w wyszukiwarce YouTube.

Bez wątpienia jest to studnia bez dna dla pomysłów – od blogów po poradników, artykułów sponsorowanych i treści na stronę.

Narzędzie działa bardzo podobnie, co wspomniany powyżej answerthepublic. Po wpisaniu zapytania i wybraniu odpowiedniej dla nas wersji językowej dostajemy spis wyników, które mogą przydać się nam, podczas tworzonych treści.

5. The Noun Project

https://thenounproject.com/

Narzędzie idealne do poszukiwania przydatnych i oryginalnych icon. W przypadku tworzenia contentu specyficznego, w którym dopuszczalne są emotikony lub minimalistyczne obrazki, warto wziąć pod uwagę korzystanie z powyższego programu. Wyniki wyszukiwania są przydatne zwłaszcza w przypadku tworzenia opisu description, zamieniania punktatorów lub ozdabiania tekstu. Pamiętaj jednak, iż nie każda branża dopuszcza stosowanie takich dodatków.

Wyszukiwarka jest standardowa – aby uzyskać ikony należy wpisać potrzebne dla nas określenie w języku angielskim, po czym skopiować tą, która odpowiada naszym preferencjom.

6. Language Tool

https://languagetool.org/

Aspekt obowiązkowy, gdy mówimy o treściach profesjonalnych – poprawność językowa. Niby kwestia oczywista, niby wszyscy o tym wiedzą, a nadal, jak na złość znajdujemy błędy, które kłują nas w oczy. Nie jesteśmy niemylnymi robotami, więc nie wierzmy w swoje 100% umiejętności. Prawda jest taka, że profesjonalny copywriter przepuści swój tekst przez korektę. Czasem nawet kilkukrotnie! Przydatnym narzędziem, który uwydatnia błędy, podkreśla je i klasyfikuje jest tzw. Language Tool. Zda się zarówno do tworzenia krótkich tekstów marketingowych jak i bogatych opisów. Co więcej, posiada kilka wersji językowych, dzięki czemu udoskonali również teksty w językach obcych. Warto wziąć pod uwagę wykupienie dodatkowych usług, które proponuje nam narzędzie.

Narzędzie działa podobnie co w przypadku pakietu Office.  Wpisany w boks tekst zostaje sprawdzony, a błędy podkreślone na odpowiedni kolor.

7. Get Pocket

https://getpocket.com/

Narzędzie do przechowywania inspiracji. Jeśli trafisz na content, który ci się spodobał – grafikę, artykuł, film lub inną kreatywną wartość – zachowaj ją na później. Prawda jest taka, że najlepszą inspiracją dla copywritera jest inny copywriter (tak, przestrogą również). Narzędzie pozwala na zapisywanie treści bezpośrednio z przeglądarki, social mediów lub aplikacji. Co ważne, w celu wyświetlenia zapisanych dokumentów nie potrzebne nam jest łącze internetowe. Krótko mówiąc – narzędzie niezbędne dla tych co tworzą content i niczym Indiana Jones poszukują nowych śladów kreatywnego działania.

Po zarejestrowaniu mamy możliwość zapisywania materiałów na trzy sposoby: bezpośrednio ze swojej przeglądarki internetowej, za pomocą poczty i z kilkuset różnych aplikacji. Program również jest w postaci aplikacji na urządzenia mobilne.

8. Wordcounter

https://wordcounter.net/

W przypadku tworzenia treści, niezwykle istotnym elementem jest ilość znaków. Wielokrotnie, przy profesjonalnych audytach SEO znajdziemy rekomendacje, narzucające nam ilość słów kluczowych w odniesieniu do łącznej ilości znaków. Zachowując te wytyczne dostarczamy zoptymalizowany i naturalny tekst, który spełnia wymogi pozycjonowania, jednocześnie nie włączając czerwonych lampek Google.  WordCounter jest przede wszystkim wygodny i czytelny – pokazuje liczbę słów i znaków jednocześnie, wyszczególniając parametry po prawej stronie.

Narzędzie jest wyjątkowo proste w obsłudze. Po skopiowaniu i wklejeniu stworzonego wcześniej tekstu, następuje automatycznie zliczanie wyrazów i słów. Ich wynik otrzymujemy na niebieskim, dużym tle.

9. Copyscape

http://www.copyscape.com/

Skuteczny tekst SEO to tekst unikatowy. Pomijając aspekty prawne, które jasno nie pozwalają na zaciąganie treści – wspierajmy SEO oryginalnością. Copyscape to radar dla naszych treści, które ktoś w łatwy sposób może nam podkraść. Aby upewnić się, iż nasza strona jest bezpieczna i nikt nie dopuścił się kradzieży, wystarczy wpisać nasz adres URL. Pokazująca się lista uwydatni zdania i strony z identycznymi fragmentami naszych treści. Niezwykle przydatne zarówno dla pracy Copywritera, który chce sprawdzić czy artykuły przez niego stworzone, nie wpadły w niepowołane ręce, ale także dla samych przedsiębiorstw.

W okienko znajdujące się na środku ekranu należy umieścić adres URL, który chcemy sprawdzić. Wyniki które otrzymujemy są jasnym obrazem wszystkich treści, które są najprawdopodobniej kopią naszego dzieła. Strona posiada pakiety płatne, które warto sprawdzić, zanim zdecydujemy się na pełne korzystanie.

10. Plagiarism-Checker

https://smallseotools.com/plagiarism-checker/

Prawda jest taka, że temat plagiatu dotyczy obydwie strony – zarówno nas jak i naszą konkurencję. Tak samo jak ktoś może ukraść teksty nam, tak samo my, możemy zbyt mocno powielić teksty kogoś innego. Aby mieć pewność, że parafraza zdania, albo umieszczone treści zostały stworzone w sposób poprawny, lepiej przepuścić je przez Plagiarism Checker. Program dzieli umieszczony tekst na odrębne zdania, po czym poszczególnie, osobno je analizuje. Gdy zdanie jest unikatowe, zaznacza je na kolor zielony. Gdy jednak wyświetli nam się kolor czerwony, powinniśmy prześledzić umieszczone zdanie w sposób dokładny, a następnie całkowicie je zmienić.

Wpisując treści, które chcemy wstawić na naszą stronę lub bloga, najpierw umieśćmy jego fragment w odpowiednim polu, po czym wybierzmy opcję „Check Plagiarism”. Każde zdanie zostanie potraktowane i sprawdzone oddzielnie – te zaznaczono na zielono stanowią o unikatowości.