Błąd 404 – jak naprawić niedziałające strony?

2 października 2019

Kod 404 jest jednym z kilku błędów, z którymi można się spotkać przeglądając strony w Internecie. Ale jest też jednym z najbardziej rozpoznawalnych, ponieważ z tym błędem spotyka się większość stron internetowych. Dowiedz się, czym jest błąd 404 – co zrobić, jak go usunąć i na co zwrócić uwagę, aby zmiany nie zaszkodziły pozycji Twojej strony internetowej.


Co oznacza błąd 404?

Zwizualizuj sobie taką sytuację: przeglądasz spis treści sporej książki i znajdujesz interesujące cię zagadnienie na którejś ze stron, więc od razu tam przechodzisz, aby poznać odpowiedź. Jednak okazuje się, że poprzedni posiadacz książki z nieznanych tobie powodów usunął tą stronę. Być może znajdowały się tam ważne dla niego informacje albo może na tę stronę wylał się atrament i właściciel szybko ją wyrwał, by uratować pozostałe kartki. Powód usunięcia strony nie jest ważny. Istotne jest to, że jej nie ma. To co możesz zrobić w tej sytuacji, to zamknąć książkę i szukać dalej.

Teraz wyobraź sobie, że spis treści to tak naprawę wynik wyszukiwania Google lub link wewnętrzny na stronie (np. w menu albo w tekście). Wchodząc pod wskazany adres napotykasz na blokadę w postaci komunikatu błędu 404. Błąd ten to informacja, że strona, na którą chciałeś wejść została usunięta, podobnie jak strona z historii z książką. Jeżeli właściciel witryny nie zrobił żadnego działania naprawczego, użytkownik, który natrafił na ten błąd najprawdopodobniej wyjdzie z tej strony i będzie szukać dalej, przypuszczalnie na stronie konkurencji.

Jeżeli w wynikach organicznych pojawi się wiele takich podstron, to użytkownik, który trafi na kilka z nich może potraktować serwis jako niskiej jakości i całkowicie zrezygnować z jego odwiedzenia.

Dlaczego powstają błędy 404?

Może być wiele przyczyn powstania błędu 404. Mogą one powstać, np. w wyniku usunięcia produktu na stronie, migracji serwisu na inny CMS, czy chociażby zmianę nazwy kategorii.

Taka sytuacja często jest spotykana podczas migracji serwisu na inną platformę. Właściciel często bagatelizuje zalecenia SEO, albo działa na własną rękę nie zdając sobie sprawy z tego, że zmiana CMS najczęściej wiąże się ze zmianą adresów URL. Bez przygotowania i przede wszystkim bez wdrożenia mapy przekierowań pojawia się duża liczba błędów 404, co będzie tragiczne w skutkach dla serwisu, jeżeli szybko nie zostanie naprawione.

Błąd 404 powstaje wtedy, gdy strona zostaje całkowicie usunięta lub adres, pod którym się znajdowała uległ zmianie i nie zadbano o odpowiednie przekierowanie strony.

Jak wykryć błędy 404?

Istnieje wiele sposobów, aby wykryć błędy 404. Analizę warto rozpocząć od odwiedzenia Google Search Console. Wystarczy wejść w STAN, aby zobaczyć, czy serwis nie generuje błędów indeksowania. Jednym z takich błędów jest właśnie ten opatrzony kodem 404.

Raport STAN indeksowania w Google Search Console.

Wchodząc dalej, można zobaczyć listę adresów z błędem 404. W przypadku większej ilości adresów, można je wyeksportować do pliku i dalej przeanalizować.

Dane z GSC nie zawsze są dokładne. Może się okazać, że wskazane „błędy” 404 w ogóle nie istnieją, lub raport nie pokazuje wszystkich.  Dlatego sama analiza GSC nie jest wystarczająca.


Screaming Frog – raz, a porządnie

Google Search Console wolę traktować jako alert, że coś jest nie tak. Jako powód, by głębiej przyjrzeć się problemowi błędów 404. Screaming Frog w szybki sposób wskaże wszystkie adresy serwisu (podlinkowane wewnętrznie), które generują błąd 404.  Program w darmowej wersji spełni wymagania większości serwisów (można przeanalizować 500 podstron). Można też skorzystać z darmowej alternatywy Xenu, lub użyć płatnego, ale bogatszego graficznie programu Sitebulb.

Tak prezentuje się odfiltrowany wynik adresów z błędem 404 dla r.pl

Analiza błędów 404 portalu r.pl w Sceaming Frog.

Screaming Frog wykrył 110 podstron z błędem 404, o które trzeba zadbać.

Każdą podstronę, która zwraca błąd 404 trzeba potraktować indywidualnie. Oczywiście można ustawić automatyczne przekierowanie 301 na stronę główną za pomocą wtyczki, lub reguły w .htacces, ale jest to zdecydowanie niezalecane rozwiązanie. Zwróć na to uwagę, ponieważ wiele systemów CMS domyślnie przekierowuje błędne adresy na stronę główną, co nie zawsze jest słuszne.

Screaming Frog również pokazuje stronę, na której jest link do strony 404. Wykorzystaj to, by usunąć ten link i wstawić aktualny.


Błędy 404 – dlaczego nie kierować (wyłącznie) na stronę główną?

Ponieważ jest to pójście na łatwiznę i z pozycjonowaniem niewiele ma wspólnego.

Usunięta podstrona mogła wyświetlać się na konkretne słowa kluczowe. Mogła też być linkowana naturalnie przez zadowolonego klienta / czytelnika lub przez kampanię link-buildingu. Ustawienie przekierowania 301 na stronę główną,  bez zastanowienia się na nad zasadnością tego wyboru, może skutkować niewłaściwym przekazaniem „mocy” podstrony oraz przekierowanie linków do nie właściwego miejsca. W przypadku kampanii linkbuildingu dochodzi również wyrzucenie pieniędzy w błoto na pozyskane dotychczas linki, które kierują w złe miejsce na serwisie.

Dlatego też na każdej usuniętej podstronie powinno zostać ustawione przekierowanie 301 do podstrony najbardziej zbliżonej tematycznie do tej, która przestała istnieć. Dzięki temu nawet jeżeli użytkownik trafi na inną podstronę, niż zakładał, to może pozostać na niej dłużej, ponieważ jest szansa, że zainteresuje go coś innego.

W zależności od rodzaju strony, kieruj się zasadą:

  • Usunięta strona produktowa - przekieruj ją na podobny produkt (np. inny kolor, nowszy model). Jeżeli taki nie istnieje, przekieruj na kategorię, w której ten produkt się znajdował. Jeżeli produkt jest usunięty tymczasowo, lepiej go pozostawić z adnotacją o niedostępności i wyłączyć go z listingu produktów na sklepie.
  • Usunięta kategoria - sprawdź, dlaczego kategoria została usunięta (np. została połączona z inną) i tam przekieruj stary adres. Możesz też sprawdzić frazy, na które kategoria się wyświetlała i znaleźć podobną.
  • Wpisy blogowe - przekieruj na wpis, który tematem nawiązuje do usuniętego artykułu. Jeżeli taki nie istnieje, sprawdź, na jakie słowa kluczowe wpis się wyświetlał i odpowiednio przekieruj adres na podstronę, która może się na te słowa wyświetlać.

Sytuacja się komplikuje, jeżeli serwis posiada kilkaset podstron z błędem 404. Dzięki Bulk backlink checker w Narzędziu Ahrefs można masowo sprawdzić do 200 adresów na raz i skupić się tylko na tych, które mają zasadność do indywidualnego przekierowania.

Masowe sprawdzanie podstron 404 w Ahrefs

Ahrefs Bulk backlink checker pozwala na sprawdzenie do 200 adresów URL jednocześnie pod kątem ich widoczności i podlinkowana. Można wtedy skupić się tylko na tych, które mogą wygenerować ruch na stronie, a pozostałe przekierować np. na stronę główną.

Z wygenerowanego raportu Screaming Frog (lub innego) skopiuj do 200 adresów URL i wklej do pustego okna. Gdy analiza się skończy, posortuj wynik wg. Ruchu, a potem ilości linków kierujących do tej podstrony.

Wynik dla błędów 404 serwisu r.pl pokazuje, że podstrona r.pl/tourgiude powinna mieć ustawione przekierowanie na https://r.pl/tourguide

Ahrefs Bulk backlink checker

Co z adresami, które nie generują ruchu, nie wyświetlają się na żadne frazy oraz nie kierują do nich żadne linki? Czy w takim razie można je kierować na stronę główną?

Można, ale nie trzeba. Ciekawa strona 404 może również wygenerować konwersję.


Strona z błędem 404

Usunięcie strony wiąże się z kodem 404. Niektóre systemy CMS i wtyczki umożliwiają automatyczne przekierowanie 301 na konkretny adres (domyślnie strona główna).

Powoduje to jednak to, że w na stronie nie pojawi się żaden błąd 404. „To dobrze!’ – ktoś może powiedzieć. Jednak nie do końca. Brak błędu 404 powoduje, że nie zostaniemy poinformowani o tym, która strona nie działa. Można przeanalizować przekierowania 301, ale to dodatkowa praca, którą trzeba będzie wykonać cyklicznie.

Warto zastanowić się nad urozmaiceniem strony 404 w taki sposób, aby zachęcić użytkownika do pozostania lub zostawienia kontaktu.

Na stronie Fox Strategy to Tesla przejęła na siebie obowiązek zachęcenia do pozostawienia kontaktu (przypuszczalnie z poczucia winy jej pogryzienia 🙂 ).

Strona 404 Fox Strategy.

Tak z kolei wygląda strona z błędem 404 na sklepie internetowym Media Markt:

Strona 404 sklepu internetowego Media Markt.

Jest ona pusta i pozwala na przejście tylko na stronę główną. A tak naprawdę strona 404, to również dobra okazja do zachęcenia użytkownika i do poinformowania go do odwiedzenia innych produktów z oferty.

Ważne jest, aby nie pozostawiać użytkownika bez niczego. Można nakierować go do innych ofert, lub wskazać pomoc w znalezieniu problemu, tak jak zrobiło to PZU:

Strona 404 PZU.

Tak prezentuje się strona z błędem 404 dla koszulkowo.com. Zadbano tutaj o link do koszulki nawiązującej do błędu 404, a sam projekt strony ma lekko komediowy wydźwięk (napis „ Zgubiłem się w sklepie internetowym”, ruchome gałki oczne).

Strona 404 koszulkowo.com

Tak z kolei prezentuje się strona 404 na tolpa.pl. Jak widać, chociaż użytkownik nie znalazł tego, czego szuka, został poinformowany o korzyściach, które otrzyma kupując w sklepie, a także propozycję ofert specjalnych i nowości.

Strona 404 sklepu Tołpa.

Problem stron z błędem 404 jest często bagatelizowany przez serwisy internetowe. Aby się o tym przekonać, wystarczy wykonać kilka analiz losowo znalezionych stron. Można napotkać się na całkowity brak reakcji na błędy 404 lub powierzenie naprawy automatowi.  A szkoda, bo to utrata ruchu, który łatwo można by nakierować na właściwe podstrony. Warto robić okresową analizę strony pod kątem błędów 404, nawet jeżeli GSC nic nie wskazuje. Jest to szczególnie istotne przy dużych sklepach internetowych, gdzie zmiany często zachodzą bez wiedzy SEOwca.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Fox Strategy

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram