W środowisku związanym z często spotykany jest skrót TR (np. „listy TR”), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny.

Historia algorytmu TrustRank

Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, we współpracy z wykładowcami Uniwersytetu Stanforda – Zoltanem Gyongyi i Hectorem Garcia-Molina [1]. Przedstawili oni Trust Rank, jako jedną z najbardziej skutecznych metod wspomagających „odsiewanie” z wyników wyszukiwania stron będących Spamem.

Sam wzór został opracowany podobno dla Search Quality Team Google – jednostki zajmującej się eliminacją z wyników wyszukiwania stron niskiej jakości. Informacja ta nie została jednak nigdy potwierdzona przez giganta z Mountain View.

Jak działa TrustRank?

cdc

Algorytm Trust Rank opracowany przez Yahoo [1]

Algorytm zakłada, że im więcej linków przychodzących pochodzi ze stron wysokiej jakości (po względem TR oraz treści), tym większy jest Trust Rank analizowanej witryny. Natomiast każdy link przychodzący ze strony niższej jakości, obniża TR. Analogicznie jest z linkami wychodzącymi ze strony. Co istotne, przy wyznaczaniu TrustRanku uwzględniane są również linki nofollow.

Na skuteczność TrustRanku wpływa również czynnik ludzki – do oceny pierwszych 200 stron zaangażowany zostaje zespół Quality Review i na podstawie ich opinii, algorytm dokonuje oceny kolejnych serwisów.

Jakie znaczenie ma TrustRank?

W środowisku pozycjonerów temat TrustRank jest punktem zapalnym. Generalnie Specjalistów SEO można podzielić na 2 grupy – tych, którzy twierdzą, że TR jest jednym z wyznaczników pozycji strony oraz tych, którzy uważają, że TR jest wymysłem grupy poprzedniej.

Samo Google sprawy nie ułatwia. Matt Cutts, były szef Search Quality Team podtrzymuwał, że Google nie wykorzystuje algorytmu TrustRank, a podejrzenia korzystania z niego wynika ze zbiegu okoliczności. Jednym z rzekomych wyznaczników „zaufania” strony jest znany od lat PageRank [2].

Nie od dziś wiadomo jednak, że sam PageRank nie wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Historia zna niejeden przykład stron o niskim PageRanku, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania trudnych słów kluczowych (o wysokiej konkurencji).

Podstawą zdobywania pozycji w wyszukiwarce jest wysoka jakość contentu oraz linków przychodzących. To z kolei brzmi dokładnie, jak założenia samego algorytmu Trust Rank.

Zastanówmy się zatem, czy możemy wierzyć w tej kwestii specjalistom Google, w których interesie leży jak najdłuższe zachowanie algorytmu wyszukiwarki w tajemnicy?

Jak obliczyć TrustRank?

W sieci znajdziemy szereg narzędzi, które wyznaczają Trust Rank strony. Do najbardziej popularnych należą: Trust Rank Checker oraz Moz (wyznaczający własny parametr – mozTrust).

Należy pamiętać, że wyznaczony przez oba narzędzia TrustRank jest szacunkowy. MozTrust bazuje głównie na wyżej wspomnianym sąsiedztwie strony, podczas gdy Trust Rank Checker bierze pod uwagę również takie czynniki, jak wiek strony, ilość zaindeksowanych podstron, czy ruch na stronie. Różnice w wartościach widać chociażby w poniższych przykładach:

Adres strony Trust Rank Checker mozTrust
wikipedia.org 10 7,23
facebook.com 8,98 7,53
google.pl 10 6,38
joemonster.org 3,56 5,46
kwejk.pl 6,1 5,24
demotywatory.pl 7,75 5,42
mistrzowie.org 6,54 5,25

Niezależnie od tego, jak postrzegamy Trust Rank, jego założenia są pomocne w ocenie jakości naszego serwisu. Zapoznanie się z Trust Rankiem własnej strony i analiza tej wartości to pierwszy krok ku ulepszeniu pozycji strony w wyszukiwarce.

Źródła:

[1] Dokument dotyczący algorytmu Trust Rank opublikowany przez Uniwesytet Standforda

[2] Wypowiedź Matta Cuttsa o Trust Ranku