Nie jest ważne, czy jesteś właścicielem salonu kosmetycznego, gabinetu dentystycznego, czy prowadzisz urokliwą kawiarenkę na obrzeżach miasta, gwarantuję, że możesz stać się liderem branży w swoim regionie.

Jak przyciągnąć klientów i wprowadzić swój lokalny biznes w konkurencyjny świat wyników wyszukiwania Google? Pokazuję i objaśniam!

Dobór słów kluczowych

Jeśli prowadzisz lokalny biznes i chcesz się wypromować zrób to z głową. Twój gabinet stomatologiczny, czy salon kosmetyczny nie musi podbijać całej Polski, bo przecież potencjalny klient to mieszkaniec Twojego miasta i okolicy. Nie trać budżetu ani czasu na promowanie się w internecie na skalę krajową. Wystarczy że skupisz się tylko na swoim regionie.

Zanim dobierzesz słowa kluczowe, dla których chciałbyś pojawiać się w wynikach wyszukiwania zbadaj ich konkurencyjność i średnią ilość miesięcznych wyszukiwań. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Google Keyword Planner lub SENUTO, gdzie możesz odwołać się do sekcji “baza słów kluczowych”. Taka analiza pomoże Ci w wytypowaniu odpowiednich fraz, pisząc odpowiednich mam tu na myśli takich, które nie są zbyt ogólne i mocno konkurencyjne. Jeśli wybierzesz zbyt ogólne frazy, np. gabinet stomatologiczny, gabinet kosmetyczny możesz mieć trudności w dostaniu się do słynnej TOP dziesiątki, a jeśli uda Ci się to osiągnąć, to wzrost klientów, a co za tym idzie Twoich zarobków może być niewspółmierny do kosztów jakie włożyłeś w działania pozycjonowania na te frazy kluczowe.

Załóżmy, że masz gabinet stomatologiczny we Wrocławiu. Zobacz ile wyników wyszukiwania uzyskasz wpisując „gabinet stomatologiczny”, a ile wyników wyświetli się po wpisaniu frazy „gabinet stomatologiczny Wrocław”. Jest różnica?

gabinet dentystyczny

Wyniki wyszukiwania Google

wyniki-wyszukiwnania-wrocław

Wyniki wyszukiwania Google

Wpisując “gabinet stomatologiczny” w wyszukiwarkę, otrzymasz 3 170 000 wyników, zawężając słowo kluczowe do lokalizacji uzyskasz o 2 764 000 mniej wyników.

Wniosek: Jeśli prowadzisz lokalny biznes nie konkuruj ze wszystkimi w Polsce i skup się na swoim mieście.

Opracowanie własne

Opracowanie własne

Pozycjonowanie lokalne – strony internetowej

Dobrze, wybrałeś słowa kluczowe – brawo! Pora na kolejny etap – optymalizacja strony internetowej pod kątem lokalnych słów kluczowych.

Meta Title

Ważne jest, aby tytuły wyraźnie wskazywały rodzaj oferowanej przez Ciebie usługi, lokalizację i markę. Jeśli chodzi o dobre praktyki ich tworzenia, to chciałbym tutaj przytoczyć podstawowe zasady, których należy przestrzegać. Tytuły muszą być unikalne, powinny też nawiązywać do zawartości podstrony i zawierać słowa kluczowe. Do stworzenia tytułu możesz wykorzystać około 65 znaków. Jeśli przekroczysz limit, nic złego się nie stanie, po prostu tytuł wtedy nie wyświetli się w całości w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji (nie tylko tytułów) polecam świetny artykuł Katarzyny Baranowskiej. No dobrze, jak to wygląda w praktyce? Przyjmijmy, że jesteś stomatologiem i masz gabinet stomatologiczny we Wrocławiu. Tytułu jaki powinieneś zastosować to połączenie słowa kluczowego opisującego Twoją działalność + lokalizacja + nazwa firmy:

  • <title>Gabinet stomatologiczny we Wrocławiu – profesjonalni do bólu | Jan Kowalski</title>
  • <title>Stomatolog dziecięcy we Wrocławiu | Jan Kowalski</title>

Uwaga! Nie spamuj, tytuł to zrozumiałe zdanie, a nie ciąg słów kluczowych :)

Meta Description

Meta description nie jest czynnikiem rankingowym natomiast świetnie się sprawdza w roli call to action, więc również należy zadbać o jego optymalizację pod kątem pozycjonowania lokalnego. Tworząc opis należy pamiętać o jego unikalności, zastosowaniu słów kluczowych i podkreśleniu lokalizacji. Jak to zrobić?

  • Jan Kowalski – Gabinet stomatologiczny we Wrocławiu korzysta z wysokiej jakości materiałów oraz nowoczesnego sprzętu.

Uwaga! Pamiętaj, że meta description również ma ograniczenia, do wykorzystania zostaje około 150 znaków.

Nagłówki

Nagłówki są czynnikiem rankingowym, więc trzeba skupić na nich szczególną uwagę. Nagłówki na podstronach muszą być unikalne, zawierać słowa kluczowe i (jeśli to możliwe) lokalizację, np.

  • <H1>Gabinet stomatologiczny we Wrocławiu</H1>
  • <H1>Wybielanie zębów we Wrocławiu</H1>

Optymalizacja URL – i

Zoptymalizowany URL pod kątem pozycjonowania lokalnego stanowi kluczową rolę, dlatego powinien być czytelny, zawierać słowo kluczowe i lokalizację. Nawet jeśli Twoja działalność nie opiera się tylko na Wrocławiu – nic nie szkodzi! Zaprojektuj Landing Page na wszystkie Twoje lokalizacje np.

  • domena.pl/gabinet-stomatologiczny-we-wroclawiu/
  • domena.pl/gabinet-stomatologiczny-w-olesnicy/
  • domena.pl/denysta-wroclaw/

W ten sposób każda podstrona będzie mieć swój tytuł, nagłówki, description i treści związane z konkretną lokalizacją.

Schema.org

Dzięki zastosowaniu znaczników schema.org wskażesz wyszukiwarce informacje na temat dokładnej lokalizacji Twojej firmy. Przykładowy kod, który możesz wykorzystać znajdziesz poniżej:

<script type=”application/ld+json”>
{
„@context” : „http://schema.org”,
„@type” : „LocalBusiness”,
„image” : „https://domena.pl/wp-content/themes/as2026/images/logo.png”,
„name” : „Gabinet Stomatologiczny we Wrocławiu – Jan Kowalski”,
„url” : „https://domena.pl/”,
„logo”: „https://domena.pl/wp-content/themes/as2026/images/logo.png”,
„description”: „Jan Kowalski – Gabinet stomatologiczny we Wrocławiu korzysta z wysokiej jakości materiałów oraz nowoczesnego sprzętu.”,
„address”: {
„@type” : „PostalAddress”,
„streetAddress”: „ul. Tadeusza Zielińskiego 31/6”,
„addressLocality”: „Wrocław”,
„addressRegion”: „Dolnośląskie”,
„postalCode”: „53-534”,
„telephone” : „48 666 666 666”
},
„openingHours”: [ „Mo-Fr 09:00-17:00” ],
„hasmap” : „https://www.google.com/maps/place/Gabinet+Stomaologiczny+Wroclaw+-+Stomatolog+Jan+Kwalski/@53.524515,12.5414043,17z/data=!4m1!4b1!4m4!4m4!1s0x0:0x600e95e3aff05de8!8m2!3d53.429555!4d14.543298?hl=pl”,
„sameAs” : [ „https://www.facebook.com/gabinet-stomatologiczny-wroclaw/”,
„https://plus.google.com/a/1/c/132918110666946104985/111978110666946104985” ]
},

„areaServed”: {
„@type”: „City”,
„name”: „Wrocław”
},
</script>

Po zamianie danych (oczywiście te powyższe to dane testowe) możesz sprawdzić poprawność kodu w Narzędziu do testowania uporządkowanych danych Google.

google

Narzędzie do testowania uporządkowanych danych

Obrazy

Nie zapomnij o obrazach, które przecież pojawiają się na każdej stronie internetowej, zwłaszcza jeśli prowadzisz biznes lokalny, gabinet stomatologiczny, czy salon fryzjerski, na pewno chcesz żeby Twoi klienci wiedzieli jak wygląda miejsce, w którym oferujesz swoje usługi. Dlatego obrazy również powinny być zoptymalizowane. Chodzi tutaj głównie o ich opisy, czyli atrybut alt tekst.

Dodając zdjęcia do swojej strony internetowej skorzystaj z możliwości jaką daje ten znacznik. Opis może składać się ze słowa kluczowego i lokalizacji, np.

  • alt=”salon fryzjerski wrocław”
  • alt=”gabinet stomatologiczny we wrocławiu”

Stopka

Jeśli firma działa tylko w jednym mieście, warto na każdej z podstron umieścić w stopce takie informacje jak:

  • Nazwa firmy
  • Dokładny adres
  • Numer telefonu
  • Godziny otwarcia

Optymalizacja treści pod kątem pozycjonowania lokalnego

Nie ma co ukrywać, treści są najważniejszym elementem każdej strony internetowej, dlatego podczas ich tworzenia i optymalizacji należy pamiętać o użyciu słów kluczowych, nazwy firmy i lokalizacji. Najważniejsze jest również to, aby treści były unikalne. Należy pamiętać o umiarze, zdecydowanie zawartość strony nie może być przeładowana słowami kluczowymi.

Responsywność strony

Coraz więcej użytkowników korzysta ze smartfonów i tabletów szukając lokalnych usług bądź chcąc dotrzeć do jakiegoś miejsca, szukają danych teleadresowych. Warto jest więc zadbać o to, aby strona internetowa była responsywna i czytelna na wszystkich urządzeniach mobilnych.

Zakładka kontakt

Zakładka kontaktowa jest bardzo istotna i powinna zawierać aktualne dane takie jak adres, numer telefonu, godziny otwarcia oraz mapkę. W przypadku, kiedy lokalizacji jest więcej niż jedna, mapkę oraz dane teleadresowe można dodać również do podstron z lokalizacją.

Google Moja Firma

Google Moja firma pozwala na wyświetlenie profilu lokalnych firm w wyszukiwarce oraz w mapach. Google jest niesamowitym źródłem wiedzy i z precyzją zbiera dane z różnych źródeł, dlatego bardzo możliwe, że prowadząc działalność lokalną, nawet jeśli sam nie założyłeś profilu na Google Moja Firma, to domyślnie zrobiło to za Ciebie Google. Spokojnie, nic w tym złego. Nie musisz zakładać nowego profilu, wystarczy go przejąć, korzystając z funkcji “Zarządzaj tą stroną” i postępować zgodnie z dalszymi wskazówkami.

Google Moja firma jest nie tylko doskonałą wizytówką wyświetlaną w lokalnych wynikach wyszukiwania i mapach Google, ale również okazją do budowania zaufania wśród użytkowników i potencjalnych klientów. Jak doskonale wiesz (lub nie wiesz :) ) Google daje możliwość dodawania ocen i opinii Twojej firmy, przez klientów.

google moja firma

Wyniki wyszukiwania Google Moja Firma

Kolejną zaletą posiadania profilu Google Moja Firma jest dostęp do statystyk, które można monitorować. Dzięki temu mamy możliwość analizowania i sprawdzania danych o wyświetleniach wizytówki:

raport-google-moja-firma

Raport miesięczny Google Moja Firma

Można też sprawdzić, gdzie klienci widzą firmę, czy są to wizytówki w wyszukiwarce, czy w mapach. Bardzo ciekawą rzeczą jest możliwość analizy działań klientów związanych z wizytówką, możemy sprawdzić ile było wejść na stronę internetową z wizytówki, ile zapytań o trasę dojazdu,  a ile połączeń telefonicznych.

raprt-google-moja-firma

Raport miesięczny Google Moja Firma

Przy zakładaniu profilu Google Moja firma należy pamiętać, aby w pełni wykorzystać jej potencjał. Dane w profilu muszą być aktualne. Kategorie, to szczególnie ważny element i należy wybrać wszystkie, które pasują do typu Twojej firmy. Godziny otwarcia to również bardzo istotna kwestia, dlatego nie należy jej pomijać.

Do kogo skierowane jest pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne skierowane jest przede wszystkim do właścicieli firm, którzy fizycznie prowadzą swoją działalność w danym mieście. Do naszej agencji bardzo często zgłaszają się właściciele restauracji, lekarze, radcy prawni, czy inni przedsiębiorcy świadczący swoje usługi w konkretnym regionie.

Zalety pozycjonowania lokalnego

Po przeczytaniu tego artykułu możesz pomyśleć, że pozycjonowanie lokalne w zasadzie nie różni się od ogólnego. W obu strategiach stosowane są te same narzędzia i techniki. Jednak jest jeden czynnik, który przekona nawet najbardziej opornych – pieniądze! Tak jest, w większości przypadków pozycjonowanie lokalne jest po prostu mniej kosztowne. Zdarzają się “ambitni” klienci, którzy chcą się pozycjonować na ogólną frazę, np. “dentysta”, “kawiarnia”, wkładają w działania mnóstwo pieniędzy, które po prostu się nie zwracają.

Kolejną zaletą pozycjonowania lokalnego jest mniejsza konkurencja. Tak jak wspominałam, mając kawiarnię we Wrocławiu konkurujesz z innymi w tym regionie, a nie z całym krajem.

Nie tylko oszczędność finansowa i mniejsza konkurencja jest zaletą – jest nią również czas. Zdecydowanie łatwiej jest osiągnąć wysoką widoczność dla fraz lokalnych, niż dla tych ogólnych.