TRANSKRYPCJA ODCINKA
Cześć, z tej strony Krzysztof Rutkowski. Pracuje w Fox Strategy od blisko roku. Zajmuje się contentem, działaniami SEO, jak i reklamami Google Ads. W dzisiejszym odcinku chciałbym poruszyć temat związany z social mediami. Jaki wpływ mają one na działania zakupowe klientów? Jak ważne jest postrzeganie marki oraz przedstawię kilka porad dla przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy online bądź zwykłe sklepy stacjonarne.
To co, na sam początek zapraszam Was do naszego singla.
Na samym początku chciałbym zaznaczyć, że jest to mój pierwszy odcinek Dziennika Budowy Firmy, dlatego bądźcie dla mnie wyrozumiali.
Mam nadzieję, że mój temat Wam się spodoba, gdyż jest związany tak naprawdę z nami wszystkimi. My również jesteśmy klientami i dokonujemy zakupów w sklepach online, bądź stacjonarnych. Do przygotowania takiego tematu natchnęły mnie- tak to mogę określić -sytuacje życiowe, które też również mnie spotkały. Jest to ciężki okres dla przedsiębiorców którzy nie mogą korzystać, którzy mają zamknięte swoje biznesy. Nie pomaga w tym oczywiście lock-dawn wprowadzony w naszym kraju, jak i na świecie, w niektórych państwach. Dlatego tym bardziej ważne jest, aby w obecnym czasie więcej czasu poświęcić kanałowi na social mediach i na bieżąco informować klientów o sytuacji, w której znajduje się biznes.
Dotyczy to zarówno tych biznesów, które działają stricte w internecie, jak i stacjonarnych oczywiście. Być może również z niektórzy z Was znaleźli się w podobnej sytuacji, jak ja? Gdy szukaliśmy czegoś w internecie, trafiliśmy na stronę internetową, bądź szukaliśmy czegoś na Facebooku np. mam tu na myśli konkretną usługę, a jednak nie do końca byliśmy pewni czy jest ona otwarta. Przyznam się Wam, że nie śledzę na bieżąco obecnych obostrzeń związanych z pandemią wirusa, dlatego postanowiłem znaleźć dla siebie jakąś rozrywkę do moich przyjaciół. I postanowiłem, że znajdę strzelnicę tak aby po prostu sobie postrzelać. W wolnej chwili po pracy i spędzić miło czas do poszukiwania tego miejsca oczywiście używam Google’a. Pisałem daną frazę w wyszukiwarkę i odwiedziłem jedną ze stron w okolicach mojego miejsca zamieszkania, gdzie znajduje się strzelnica. Przechodząc do zakładki „ważne informacje” chciałem sprawdzić czy czy znajdę jakiś odnośnik do tego czy strzelnica jest obecnie czynna i trafiłem tam na informacje, bodajże sprzed miesiąca, z aktualną datą czasowego zamknięcia strzelnicy. Informacje na temat tego czy strzelnica jest otwarta próbowałem szukać również na profilu społecznościowym na Facebooku, ale tam również wpis ostatnio wydano kilka miesięcy temu, więc nie był on prowadzony regularnie i w zasadzie na tym moja wizyta skończyła się na stronie internetowej na Facebooku.
I właśnie na tym przykładzie chciałbym podkreślić jak ważną rolę odgrywają obecnie social media, gdyż główne informacje, które chcemy na dany moment znaleźć, sprawdzamy najpierw na stronie internetowe,j później na Facebooku czy Instagramie. Przynajmniej ja tak robię gdy szukam jakiegoś otwartego sklepu w pobliżu. Najpierw wpisuje jego nazwę w mapach i potem sprawdzam godziny otwarcia. Jednak niejednokrotnie spotkałem się z tym, że były one nieaktualne i właśnie tak małe szczegóły mają na to wpływ, że klient po prostu idzie do konkurencji.
Istotne jest aby swój profil na portalu czy na Facebooku czy na Instagramie prowadzić regularnie, aby były tam najświeższe informacje, treści angażując naszą społeczność. Spowoduje to przywiązanie klienta do marki i dokonania późniejszego zakupu lub skorzystania z usługi. Social media to również świetny kanał do prowadzenia dyskusji z klientami, wspieranie pozytywnego lub negatywnego od nich, abyśmy mogli później czerpać z tego profity. Dlatego jeśli jeszcze nie uwzględniłeś w swojej strategii marketingowej social mediów/ profilu na Facebooku czy na Instagramie, powinieneś jak najszybciej to zrobić.
Niejednokrotnie zdarzyło mi się dokonać zakupu, przychodząc bezpośrednio, klikając w link na Facebooku i przechodząc bezpośrednio do sklepu. Miało to związek z tym, że dany sklep przypomniał mi o sobie, o swoim istnieniu, tworząc właśnie regularny content, który pojawił się na portalu społecznościowym. Jest to szczególnie ważne w obecnych czasach, gdy siedzimy więcej w domu. Z racji tego więcej korzystamy z portali społecznościowych. Regularny kontakt ze społecznością, która która znajduje się na Facebooku lub Instagramie, pozwoli lepiej dopracować swój produkt lub usługę. Poznamy preferencje klienta i przyzwyczajenia i zbudujemy trwałe, więzi oparta na zaufaniu.
Dobrze przygotowany post na portalu społecznościowym pozwoli na wygenerowanie dużego ruchu użytkowników – dzięki dużej grupie odbiorców. Dodatkową zaletą social mediów jest szybkość rozprzestrzeniania się informacji i pozyskiwania nowych klientów. Spotkałam się ostatnio z sytuacją pewnego sklepu online, który na swojej stronie internetowej poinformował klientów, że obecnie dostawy są wstrzymane na jakiekolwiek produkty. Chciałem sprawdzić czy również taka informacja widnieje na portalu społecznościowym tego sklepu, mają bodajże kilka tysięcy obserwujących, posty nie są dodawane codziennie, ale w miarę regularne. Niestety na ich profilu społecznościowym nie znalazłem żadnej informacji odnośnie tego, że sprzedaż została wstrzymana i może to mieć wpływ na moje przyszłe decyzje zakupowe.
Dlatego moja rada jest taka, aby prowadzić ten profil regularnie, dodawać posty, angażować innych użytkowników, zadawać pytania, organizować konkursy, tak aby ta społeczność była z nami związana. Z pewnością jeżeli będziemy mieli takie relacje z naszymi klientami, oni chętnie do nas wrócą. Profil społecznościowy to również tania i skuteczna forma promocji. Dlatego podejmując się działań marketingowych w obszarze internetu nie skupiamy się tylko na jednym kanale dotarcia do klientów. Oczywiście pozycjonowanie strony internetowej czy reklamy są ważne w reklamowaniu swojego biznesu, ale takim właśnie trzecią gałęzią powinny być portale społecznościowe.
Dobrym przykładem mogą tutaj się posłużyć różnego rodzaju fachowcy, którzy specjalizują się w malowaniu, remontach, elektryce. W taki właśnie sposób pozyskują swoich klientów. Znam wiele takich przypadków, gdzie ktoś po prostu szukając na Facebooku, znalazł fachowca, który wykonał u niego w mieszkaniu remont. Taki Pan regularnie dodaje posty na swoim portalu społecznościowym, dodaj zdjęcia z wykonanych prac. Dzięki temu, jego przyszli klienci mogą realnie określić jakość ich wykonani. T tak naprawdę na swoje działania marketingowe nie wydał ani złotówki. Dlatego zwrócił uwagę na to jak ważne jest regularne dodawanie treści na twój portal. Portale społecznościowe mają ogromną siłę w pozyskiwaniu klientów dla naszego biznesu.
To co mogę poradzić właścicielom sklepom online, to jest regularna publikacja chociażby nowych produktów, które dodaje się do sklepu. Klienci, którzy odwiedzają naszą stronę internetową mogą nie zauważyć nowych produktów, które znalazły się w sklepie. To samo tyczy się produktów promocyjnych. Czasami warto się również zastanowić nad tym czy nie rozszerzyć opisów, które znajdują się na stronie, dodając posty np. na Facebooku. O ile opis kategorii lub produktu, jest ważny w kontekście SEO, tak na Facebooku już niekoniecznie. Szersze przedstawienie danego produktu da większy podgląd na niego naszym przyszłym klientom.
Zapewne zwiększy to szanse na zakup i może się okazać skuteczne. Niech jako wyznacznik posłuży się Tobie ilość osób, które posiadają portal na Facebooku. Co jest ważne dla firm, które planują działania marketingowe w social mediach. To w jaki sposób będzie prowadzony Twój profil na portalu społecznościowym, zależy tylko od Ciebie. Dobierz odpowiednią strategię i konsekwentnie ją realizuje. Po jakimś czasie zdobędziesz docelową grupę odbiorców, którzy coraz chętniej będą się angażować w różnego rodzaju inicjatywy. Prowadzć go regularnie i z zaangażowaniem. Odpowiadaj na każdą wiadomość od strony klienta możliwie jak najszybciej.
Pamiętaj jedynie że social media nie jest jedynym kanałem i źródłem promocji. Warto zadbać o SEO strony oraz reklamę Google’a. I to głównie na nich opierać swoje działania marketingowe. To już wszystko w dzisiejszym 45 odcinku Dziennika Budowy Firmy. Mam nadzieję że chociaż w małym stopniu przypomniałem ci o twoim profilu na portalu społecznościowym, jeżeli go posiadasz. Jeżeli nie – to załóż. Z pewnością ci to pomoże w prowadzeniu Twojego biznesu. Buduj pozytywne relacje ze swoimi klientami i zwiększaj stopniowo ich zaangażowanie.
Dziękuję ci za wysłuchanie dzisiejszego odcinka. Mam nadzieję, że on Ci się spodobał i do zobaczenia w kolejnych. Cześć!