More

    DBF #63: Dlaczego content marketing jest ważny i czy warto w niego inwestować?

    Content marketing jest niezwykle szerokim działem i jednym z solidniejszych filarów budowania wizerunku firmy. Z pracami „contentowców” spotykamy się niemalże każdego dnia, chociażby przeglądając ulubione profile na social mediach, czytając blogi czy oglądając kanały YouTube.
    Po kilku odcinkach dotyczących treści, Ola Sudnik postanowiła odpowiedzieć na te najbardziej podstawowe i kluczowe pytania: 
    – co to jest content marketing?
    – czym jest content (i dlaczego nie jest on  tożsamy z copywritingiem)?
    – jakie są cechy content marketingu?
    – czy inwestycja w te działania się opłaca i czy zawsze warto zlecić to np. agencji?

    TRANSKRYPCJA ODCINKA:

    Cześć! Z tej strony Ola Sudnik i mam przyjemność przywitać Was w kolejnym odcinku Dziennika Budowy Firmy. Zastanawiając się co chciałabym Wam przekazać zdałam sobie sprawę, że po 7 odcinkach o content marketingu lub copywritingu, nadal nie powiedziałam DLACZEGO warto się na nim koncentrować, dlaczego jest on ważny i co możemy zyskać, jeśli potraktujemy content marketing jako solidny filar swojego biznesu. 

    Postanowiłam więc naprawić ten błąd, ale zanim przejdziemy do konkretów, zapraszam Was do naszego jingla. 

    Czym jest content marketing?

    Pozwolicie, że zacznę od totalnych podstaw, czyli od wyjaśnienia czym jest content marketing. Spotkałam się często z takim podejściem, że content marketing i copywriting to to samo. Zamienne używanie tych dwóch określeń jest błędem, bo content marketing jest czymś większym, szerszym, bardziej rozbudowanym.

    Wyobraźcie sobie wielki worek. Worek ten jest właśnie takim content marketingiem. Do środka wrzucacie copywriting, grafiki, wszelkie elementy wizualne na stronie, video itd. Każdy z tych elementów jest ważny i każdy podchodzi pod dział content marketingu. Content odnosi się więc do całej zawartości naszej strony. Ja często porównuję ten dział do góry lodowej. Szczyt widzimy wszyscy – najczęściej w postaci paru zdań, kilku grafik, gotowego produktu w postaci zdjęcia czy video. Pod spodem jednak kryje się ogrom różnorodnych i ważnych działań, które wspierają PR, dział SEO, komunikacje i inne działania marketingowe. 

    Dlaczego content marketing jest ważny? 

    Zanim przejdę do ogólnych zalet i korzyści, które daje nam content marketing, spróbuję odwrócić tą sytuację.

    Wyobraźcie sobie firmę, która nie prowadzi żadnych działań content marketingowych. Nazwijmy ją firmą KRZAK. Istnieje więc sobie taka firma KRZAK, która zajmuje się pracami ogrodowymi – przycina, kosi, pielęgnuje. Ich strona internetowa sprowadza się do krótkich danych kontaktowych. Bez zdjęć, bez realizacji, bez portfolio, bez historii firmy, bez case study. Na social mediach mamy pusty, goły profil. Bez zdjęć, bez postów, bez odpisywania na komentarze użytkowników, bez strategii komunikacyjnej. 

    Brzmi to trochę abstrakcyjnie, zwłaszcza w świecie online’u prawda? trudno o zaufanie i zainteresowanie, zwłaszcza, że konkurencja nie śpi, im więcej działań się prowadzi, im bardziej nas widać, tym lepiej. Im lepiej prowadzimy komunikację, im więcej pomysłów mamy, tym więcej się o nas mówi, tym większymi ekspertami jesteśmy itd. 

    Każdy, kto chociaż chwilkę przesiedział w tzw. internetach, jest w stanie przytoczyć przykłady fajnych działań content marketingowych. Od Netflixa, który prowadzi komunikację w bardzo specyficzny sposób, nawiązując często do swoich produkcji, po Lidla, który jest mistrzem gry słów. Wszystko to jest content marketingiem. Wszystko to swoi wyżej niż firma KRZAK. 

    Co daje content marketing?

    No dobrze, to co dokładnie zyskujemy, co daje nam content marketing?

    Wzrost ruchu na stronie

    Po pierwsze – wzrost wizyt na naszej stronie, które mogą przełożyć się na większy i wartościowy ruch na stronie. Im częściej piszemy, im bardziej nas widać, im prężniej działać, tym większa szansa, że ktoś do nas dotrze, że zainteresuje się naszym produktem, że zostanie na dłużej i przy odrobinie szczęścia – skorzysta z naszych usług. 

    Korzyści związane z SEO

    Po drugie – wzmocni działania SEO. Nie da się ukryć, że content i SEO idą w parze, wdzięcznie się uzupełniając. Na wagę złota są więc merytoryczne, wysoko jakościowe teksty, które uzupełniają działania SEO o np. słowa kluczowe czy odpowiednie nagłówki. O tym jak ważne jest prowadzenie bloga, gdzie możemy umieszczać tzw. long taile mówiłam w swoim pierwszym odcinku podcastu, więc pozwolicie, że odeśle Was do niego, jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej. 

    Szansa na pozyskanie linków zewnętrznych i wzmocnienie linkowania wewnętrznego

    Po trzecie – możemy pozyskać linki, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz serwisu. Linkowanie ułatwia robotom Google poruszanie się po waszej stronie, a wysokiej jakości linki w postaci np. artykułów pozyskiwanych na zewnątrz wpływają na zasięgi. Właśnie dlatego, według badań z 2017 roku, ponad 40% przedsiębiorców ma opracowaną strategię marketingową, w tym content marketingową. 

    Możliwość szybkiego reagowania na trendy

    Po czwarte – oprócz tworzenia link buildingu, dzięki content marketingowi możemy reagować na trendy, które obecne są na rynku. Im szybciej i efektywniej zareagujemy na potrzeby klienta i sytuacje w branży, tym większa szansa, że uzyskamy zaufanie i miano eksperta. Wspomniane już badania wskazują, że prawie 90% klientów B2B bardziej wierzy w treści, które mają wpływ na całe środowisko lub całą branżę. Możemy to obserwować np. podczas Euro, kiedy seriwsy prześcigają się z nowinkami, plotkami, informacjami o piłkarzach, wynikach, spekulacjach. Obserwujemy to właściwie przy każdej, dużej imprezie, przy każdym ważnym wydarzeniu na świecie, przy premierach gier, takich jak np. Cyberpunk, czy głośnych kwestiach związanych stricte z social mediami, jak chociażby ostatnia moda na brzydotę. 

    Komunikacja z klientem i odpowiadanie na jego potrzeby

    Po piąte – dzięki content marketingowi możemy odpowiedzieć na potrzeby, zapytania, możemy się skomunikować z klientem. 58% czytelników twierdzi, że trafność tekstu w tym kontekście jest kluczem do sukcesu i do tego, by zdobyć zainteresowanie. Istotne jest więc, by poznawać swoją grupę odbiorczą, dowiadywać się, czego ona potrzebuje, jakie ma wątpliwości, czego szuka, a następnie sprawnie i konkretnie na te potrzeby odpowiadać. Jeśli więc, np. nasza grupa odbiorców szuka informacji jak odczytywać wyniki morfologii, laboratorium lub prywatny lekarz powinien takie informacje zamieścić na np. swoim blogu. W tym pomóc nam mogą narzędzia, takie jak np. Google Trend, ale także kontakt i słuchanie klientów. 

    Budowa strategii komunikacji i wizerunku marki

    Po szóste – opracujemy komunikację, całą strategię, jak chcemy prezentować się na zewnątrz. To dzięki content marketingowi możemy budować identyfikację firmy, tone of voice, to czy chcemy porozumiewać się językiem bezosobowym czy osobowym, formalnym czy nieformalnym. Jeśli chcecie więcej dowiedzieć się o komunikacji lub budowaniu marki własnej to zerknijcie na nasz Youtube, gdzie Ewelina prowadziła rozmowy w cyklu Sprytne Rozmowy. Zarówno odcinek z Anią Ledwoń Blachą jak i Grzegorzem Miecznikowskim jest bardzo wartościowy w tym kontekście. 

    Budowa kanałów w social media

    Po siódme – możemy prowadzić nasze kanały na social media. A te, jak wiadomo, nie tylko pozwalają budować markę, ale także utrzymywać kontakt z odbiorcami, wyróżniać się na tle konkurencji, tworzyć pole do promocji i docierać do nowych odbiorców. W ramach ciekawostki powiem Wam, że w tym momencie z social mediów korzysta około 49% całej populacji, co daje nam wynik prawie 4 miliardów użytkowników. W Polsce najbardziej popularny jest Youtube, który oczywiście stwarza sporo możliwości do publikacji filmów, webinarów czy nagrań podcastów, jak to ma miejsce w przypadku Dziennika Budowy Firmy. Zaraz za nim jest Facebook, następnie Instagram, którego osobiście jestem fanką i Twitter. Badania dokładne znajdziecie w raporcie Hootsuit z 2020 roku. 

    Po ósme – content marketing pozwala pokazać, że jesteś ekspertem, że wiesz co robisz, że współpracujesz z innymi markami, że możesz pochwalić się zrealizowanymi projektami. A to oczywiście wpływa na wiarygodność firmy i przy dobrych wiatrach – przyczynia się do wzrostu sprzedaży. 

    Dlaczego więc warto zainwestować w content?

    Pewnie część słuchaczy zastanawia się dlaczego warto płacić za taką usługę, skoro wiele możemy zostawić, zrobić samodzielnie, albo poczekać, aż zrobi się samo. No i jasne, oczywiście, że możecie, drodzy przedsiębiorcy, robić to sami. Ja zawsze powtarzam, że nikt nie zna swojego biznesu tak dobrze, jak wy, więc jeśli tylko macie możliwość, wiedzę, czas to róbcie to samodzielnie i nie inwestujcie w pomoc na zewnątrz. Ważne jednak jest, aby robić to porządnie, aby z tego nie rezygnować. Niestety, źle prowadzona strategia może nie przynieść pożądanych efektów, może być przepalaniem pieniędzy i przynieść jedno wielkie rozczarowanie. Planuję nagrać dla Was odcinek o tym, dlaczego content marketing nie wychodzi i gdzie popełniamy najczęstsze błędy. W dużym uproszczeniu tylko powiem, że jeśli efekty nie są takie, jakie byście chcieli to problem może leżeć w np.:

    • braku tej strategii. Jeśli wrzucacie posty i komunikaty tak jak chcecie i jak macie czas, trudno się dziwić, że efekty są marne. Tu potrzebny jest plan działania.
    • nieznajomości grupy odbiorczej. Jeśli np. prowadzisz salon fitness dla Pań, a na bilbordach i w komunikatach pokazujecie umięśnionego Pana, może okazać się, że ten komunikat po prostu nie trafia tam gdzie powinien, 
    • nachalności, zbyt dużej bezpośredniości, w uporczywym sprzedawaniu i nienaturalności. WIadomo, chcemy sprzedać produt, uwazamy ze jest najepszy, tylko czy abuy na pewno nie przesadzamy z tymi zachwytami?
    • powtarzalności, braku oryginalności, takiej wtórności komunikatów i tego co robi konkurencja. Nie działa to zwłaszcza wtedy, gdy się spóźnić i minięcie z trendami, 
    • w budżecie, który jest zbyt mały, 
    • w tym że chcesz efekty na już, na teraz, w tej chwili. A działania content marketingowe to proces, czasem naprawdę długotrwały. 

    Od czego zacząć?

    Pewnie na tym etapie pojawią się pytania od czego zacząć takie działania, na co warto postawić. Bardzo chciałabym Wam dać jeden, sprawdzony i uniwersalny przepis na sukces. Prawda jest jednak taka, że to jaką strategię powinniście wybrać, jakie kanały są najlepsze decyduje często Wasz biznes, działania konkurenci i nisza, w którą warto abyście uderzyli.

    Na pewno warto rozważyć social media, bo sama łapię się na tym, że jeśli dany sklep lub usługodawca nie ma swojego profilu, to zaczynam podejrzewać, że jest z nim coś nie tak. Nie wzbudza mojego zaufania, krótko mówiąc. Oczywiście warto przy tym dokładnie przeanlizować cel, co chcemy osiągnąć, jak się komunikować, którą drogę obrać. Strategia i taki pierwszy szkic działania jest niezwykle istotny, zwłaszcza, jeśli docelowo chcecie czerpać wszystkie, wymienione przeze mnie korzyści. Warto temu poświęcić nieco uwagi, bo jak podają statystyki 72% osób badanych twierdzi, że marketing treści zwiększa zaangażowanie, a dzięki 0marketingowi treści wideo uzyskali 60% odsetek powracających klientów .

    Czy warto zainwestować w content marketing?

    Będę nieco nieobiektywna, jeśli powiem że tak. Dlatego to Wam zostawiam odpowiedź na to pytanie, przypominając tylko o wymyślonej na potrzeby odcinka firmie Krzak, o tym jak lubimy śledzić nasze ulubione firmy lub profile na social mediach, o tym jak często sami sprawdzamy opinie lub sposób komunikacji na znanych kanałach. Pamiętajcie, że mówiąc “inwestycja” niekoniecznie musimy mieć na myśli ogromne pieniądze i współprace z dużymi agencjami. Inwestycją może być także nasz czas, jeśli podejmiecie sie tego zadania sami. Jeśli jednak nadal macie wątpliwości i potrzebujecie więcej konkretnych danych – zostawię wam pod odcinkiem kilka raportów i staystyk, które realnie pokazują jak zmieniły się działania, przychody lub efekty pracy, po wprowadzeniu strategii content marketingowej. 

    Mam nadzieję, że taki ogólny odcinek o content marketingu rozjaśnił parę wątpliwości i odpowiedział na kilka pytań, które mieliście do tej pory. Kilka z tych wątków będę sukcesywnie rozwijać w swoich podcastach, także już teraz Was zapraszam do śledzenia Dziennika Budowy Firmy. 

    Wszystkie linki i nagrania, o których wspominałam, będziecie mieć w transkrypcji. Tymczasem bardzo Wam dziękuję za Was czas i do usłyszenia w kolejnych odcinkach. Cześć!

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .