W tym odcinku Dziennika Budowy Firmy Kamil Demidowski omawia najważniejsze elementy dotyczące optymalizacji contentu pod kątem działań SEO na Amazonie. Trzeba mieć na uwadze, że jest ona równie istotna, co optymalizacja czynników wydajnościowych, a jej sprawne przeprowadzenie umożliwi lepsze rankowanie w wyszukiwarce wewnętrznej na tym marketplace. SEO Amazon to kompleksowe działania wykraczające poza standardowe działania SEO, mające miejsce m.in. w wyszukiwarce Google, gdyż dotyczą one również, a może nawet przede wszystkim, bardzo dobrej obsługi klienta.
TRANSKRYPCJA ODCINKA
Cześć z tej strony Kamil Demidowski i chciałbym zaprosić Cię na 47 odcinek Dziennika Budowy Firmy. W tym odcinku, również nawiązując do tego, że na początku marca do Polski oficjalnie przeszedł Amazon, będziemy kontynuować temat pozycjonowania w jego obrębie. Z pewnością spora część biznesów rozważa wejścia na tę formę, dlatego też przygotowałem kilka porad, jak zrobić to skutecznie i z korzyścią dla sprzedaży Twoich produktów. To w takim razie puszczamy jingiel, a potem lecimy z tematem.
Trochę czasu już minęło od mojej ostatniej audycji, w której to omawiałem ogólne zasady prowadzenia działań SEO dla platformy sprzedażowej Amazon.
W tym odcinku opowiem ci o najważniejszych elementach związanych z budową treści, dla poprawnie zoptymalizowanej oferty. W poprzednim odcinku wspominałem o ogólnych zaleceniach treści od czynników związanych z wydajnością w kontekście pracy na Amazon. W tym odcinku natomiast przyjrzymy się mocniej contentowi kart produktowych. Czyli jak poprawnie zorganizować kartę, aby jej optymalizacja umożliwiała pięcie się do góry w wyszukiwarce Amazon? Co będziesz wiedział pod koniec tego odcinka? Umiał podejść do podstawowego researchu słów kluczowych, adekwatnych do sprzedawanego przez siebie asortymentu. Dodatkowo, będziesz wiedział jak tworzyć poprawne tytuły, nagłówki czy opis na kartach produktowych.
No dobrze, to przejdźmy do konkretów. Tak naprawdę w obrębie Amazona mamy kilka elementów, które wymaga optymalizacji. Przede wszystkim musisz podejść do researchu słów kluczowych, tytułów, nagłówków, opisu czy grafik. Dlatego też zacznijmy od tego pierwszego – czym jest research słów kluczowych i jak go przeprowadzić? Jest to kluczowy element już na samym starcie. Musisz zdać sobie sprawę, że dobrobyt optymalnych słów kluczowych będzie warunkować, czy cała kampania SEO zakończy się sukcesem czy porażką. No to w takim razie od czego tak po ludzku zacząć przy doborze fraz?
Na samym początku wylistujmy głównych konkurentów, z którymi przyjdzie nam rywalizować pod kątem walki o pozycje danej frazy. Jak to mamy przygotowane, to kolejnym krokiem przy analizie konkurencji jest przygotowanie sobie pliku – może to być Excel. Jak tobie będzie wygodniej. Wszystko zależy od Twoich preferencji odnośnie analizy danych. Następnie wylistuj i zapisz w tabeli słowa kluczowe zawarte w tytułach, bullet pointsach oraz informacjach o produkcji i opisie. Mając już tak poukładane dane, wybierz te frazy od konkurentów, które Twoim zdaniem najlepiej odnoszą się do swojego produktu.
Weryfikacja konkurencyjności i wybranych słów kluczowych
Kolejnym krokiem jest weryfikacja konkurencyjności i wybranych słów kluczowych. I w tym momencie przychodzą z pomocą dostępne narzędzia na rynku, których jest naprawdę sporo, więc nie musimy wiedzieć o istnieniu wszystkich, ale jest naprawdę wiele. Kwestia wyboru odpowiedniego programu to kwestia indywidualna, wynikająca raczej z przyzwyczajeń i preferencji osoby, która z nich korzysta. Na rynku dostępne są zarówno bezpłatne narzędzia do analizy potencjału fraz na Amazonie, jak i oczywiście płatne odpowiedniki. Ja ze swojej strony mogę polecić bezpłatną Amazon Keywords Tool, Amazon Tool oraz Amazon Kewywords Research. Natomiast z płatnych, które w mają odczuciu dają znacznie dokładniejsze dane i są o wiele bardziej rozbudowane, jeśli chodzi o funkcjonalności – takie narzędzia jak dobrze znany Ahrefs oraz nieco dopasowane do Amazona Merchant Words, Sonar oraz mój ulubiony Heimu10. Mówię teraz na przykładzie Kewyord Tool, jakie kroki należy wykonać, chcąc dobrać optymalne słowa kluczowe. Kewyrod Tool jest bezpłatnym narzędziem, tym bardziej łatwiej ci będzie przejść przez te kroki i już na samym początku. Zatem przyjmijmy, że Twój biznes sprzedaje oczka wodne i artykuły dodatkowego wyposażenia do nich. Wchodzimy na stronę kewordtool.io i wpisujemy interesującą nas frazę kluczową. Może to być np. pompa ogrodowa. Następnie z rozwijanej listy musimy wybrać język polski i zaakceptować wybór czerwonym przyciskiem z ikoną lupy. Po kilku sekundach otrzymujesz listę frazy kluczowe wraz z podaniem konkretnych metryk -np. Ilość wyszukiwań w skali miesiąca, aktualny trend wyszukiwania, CPC – stawka za kliknięcie (dane są pobrane z Keword Plannera googlowskiego), plus aktualną konkurencyjność danego słowa w skali od zera do stu, gdzie wyniki od zera do 69 to mała/średnia konkurencyjność natomiast od siedemdziesięciu do stu to frazy – mocno konkurencyjne.
Natomiast pamiętaj jedną rzecz – nie należy się zniechęcać już na samym początku, jeśli zauważymy, że wybrane frazy kluczowe są wysoko konkurencyjne. W toku optymalizacji naszej oferty i dbania o czynniki wydajnościowe, o których opowiem w kolejnym odcinku, wyświetlanie się na frazy mocno konkurencyjne będzie dla ciebie osiągalne. Warto abyś przy wyborze fraz, jakie wskazuje ci narzędzie, wziął pod uwagę przede wszystkim metrykę dotyczącą ilości zapytań użytkowników wyszukiwarki Amazon oraz jeśli posiadasz produkt bardzo sezonowy – zwróć uwagę na trendy, zatem w większej sprzedaży akcesoriów do oczek wodnych może się raczej spodziewać w sezonie wiosenno-letnim.
Zatem, dobry czas na podjęcie gruntownej optymalizacji należy przeprowadzić nieco wcześniej, z uwagi na czynnik czasu potrzeba go nieco aby algorytm Amazon zrozumiał nowej zawartości tekstowej oraz czasem podnoszenie wyników Twojej oferty.
Tytuł Twojego produktu
No dobrze. Temat związany z Keyword Researchem oraz dokonać go i gdzie. Teraz przejdziemy do kolejnego elementu: tytułu Twojego produktu. Musisz mieć świadomość, że tytuł to najważniejszy element optymalizacji treści. Ma największą moc dla Amazona. To głównie wokół niego jest najwięcej pracy związanej z wyborem tej jednej, najważniejszej frazy kluczowej wobec danego produktu.
Tytuł standardowo może mieć od około 150 do 200 znaków ze stacjami, ale tak czy inaczej warto tworzyć nieco krótsze, z uwagi na użytkowników urządzeń mobilnych. Dla nich optymalną długością tekstu będzie około 60- 80 znaków ze spacjami. To już jest relatywnie mało, zatem trzeba z uwagą dobierać każdy tytuł z osobna i nie marnować bez potrzeby kolejnych znaków. Teraz odpowiedzmy sobie na pytania, albo ja ci odpowiem na pytanie, czy jest jakaś złota reguła tworzenia optymalnych tytułów? Dam odpowiedź jaka w zasadzie ugruntowana w branży SEO od dłuższego czasu.
To zależy.
Z jednej strony nie da się ustalić złotej zasady tworzenia tytułów z uwagi na różnice występujące w każdej branży. Z drugiej strony możemy wypracować pewien model, mówiący co powinien zawierać pod kątem SEO tytuł w Amazonie. Dobry pod kątem SEO tytuł może zawierać: nazwę marki/producenta, dodatkowo do nazwy produktu, plus materiał, z którego jest wykonany, plus płeć np. osoby, dla której jest dany produkt, plus oczywiście kolor i rozmiar. Teraz kilka praktycznych tipów, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu tytułów. Kolejność słów kluczowych ma w Amazonie znaczenie.
Najważniejsze słowa kluczowe powinny znajdować się na początku tytułu. Testuje różne tytuły. Standardowo przeprowadza się testy z różnymi wariantami tytułów, sprowadzając, który lepiej konwertuje. Zachowaj równowagę między dodawaniem słów kluczowych, a jego czytelnością i zachęceniem do kliknięcia. Przeciążone dużą ilością fraz kluczowych tytuły, nie będą tak atrakcyjne dla kupujących jak jedno słowo kluczowe wraz z dobrze skomponowanym call to action. Unikaj gry ceną, szczegółów dotyczących wysyłki czy informacji o promocji. Amazon może obniżyć jakość takiego tytułu. W przypadku dłuższych tytułów warto stosować separatory – np. myślnik, pionową kreskę, oddzielając kolejne wyrażenia. Miej na uwadze użytkowników urządzeń mobilnych.
Dla nich warto tworzyć krótsze i bardziej skondensowane tytuły. Kolejnym elementem będą słowa kluczowe w Amazon Seller Central. Amazon Seller Central to nic innego jak panel administracyjny, gdzie zarządzany swoim stanem sprzedażowy. Możemy w nim, tak jak kiedyś można było dodawać słowa kluczowe na backendzie, w panelu danego narzędzia. Jest to około dwustu pięćdziesięciu znaków ze specjami. Użytkownicy nie będą mieć do niej dostępu, natomiast dla wskazanego algorytmu Amazona będzie to cenna wskazówka, dotycząca Twojej oferty. Dlatego identycznie jak w przypadku tytułów, warto mocno przemyśleć co się umieszcza w tym panelu i zaproponować tylko kilka najważniejszych fraz kluczowych, które są najlepiej dopasowane do Twojej oferty. Mając ograniczoną ilość znaków powinno się dążyć do nadawania priorytetów słowom kluczowym z długiego ogona, które już zawierają inne intratne frazy kluczowe. Przykładowo fraza 'JBL przenośny głośnik Bluetooth’ zawiera już w sobie frazę 'przenośny głośnik Bluetooth’. Tym samym nie będziesz musiał już uzupełniać tych fraz osobno.
Bullet pointsy na Amazon
Dobrze, czas na bullet pointsy. W przypadku bullet pointsów jest to genialne rozwiązanie do wykorzystania kreatywnego copywritingu, bowiem właśnie w przypadku punktorów możemy kreatywnie podejść do opisania najważniejszych cech, charakterystycznych dla danego produktu.
Do dyspozycji masz pięć punktorów, które warto uzupełnić merytoryczną treścią. W przypadku punktorów również warto stosować słowa kluczowe o charakterze długiego ogona, tak aby maksymalnie szeroko docierać do potencjalnych kupujących. Możesz w tym celu wykorzystać walory edukacyjne/ marketingowe/ stosować konkretny call to action, w celu wzbudzenia ciekawości odbiorcy. Tworząc punktory, zastanów się jakie są główne, unikalne cechy danego produktu i ugraj je w formie rad umieszczonych w punktorach. Punktory są odpowiednim miejscem do umieszczania informacji w jaki sposób dany produkt rozwiązuje dany problem dla użytkownika. Oczywiście przede wszystkim postaw na czytelność, bo to jest bardzo istotne. Jeśli stworzymy rozwlekły dany projektor, to nie będzie ani zachęcający ani nie da wartości, jak relatywnie krótszy punktor, wraz z kilkoma ważnymi informacjami dla użytkownika potencjalnego twojego klienta. Kolejnym elementem optymalizacji treści na stronie karty produktowej Amazona, są informacje o produkcie i opis. Z punktu widzenia optymalizacji pod kątem algorytmów wyszukiwania w Amazonie, jest to w teorii najmniej istotny element. Niemniej jednak, mając do dyspozycji określone ilości znaków w innych sekcjach, warto również tutaj stosować opis, wraz z równomierne umieszczeniem słów kluczowych o nieco niższym priorytet sprzedażowym. Opis informacji o produkcie to dobre miejsce aby odpowiedzieć na potencjalne pytania wobec danego produktu.
Opis produktu na Amazon
Podczas tworzenia opisu skup się na realnych korzyściach dla użytkownika i to jakie problemy dany produkt rozwiązuje. Staraj się nie używać opisu dostarczonych przez producenta, aby nie powielać ich wraz z innymi sprzedającymi. Dobrze napisany opis to pewnego rodzaju storytrening. Niech twój produkt opowie dobrą historię i zachęci użytkownika platformy do zakupu. Dodatkowo chcąc bardziej wzbogacić swój opis, zadbaj o rejestrację w Amazon Brand Register. Dzięki temu będziesz mógł tworzyć unikalny i ładnie wyglądające opisy, dzięki tak zwanej ulepszonej treści marki, która pozwoli Ci lepiej dostosować opis produktu, dodać dobrej jakości zdjęcia i da ci wszystkie korzyści płynące z używania produktów w bardziej atrakcyjny sposób.
Jedynym wymogiem formalnym przystąpieniem do tego programu jest posiadanie aktywnego znaku towarowego, dla produktu w każdym kraju, który chce sprzedawać swój produkt. Szóstym elementem, istotnym z punktu widzenia budowania contentu własnej karty produktowej, jest grafika. Nie jest to może standardowy element treści natomiast, jest to wraz z tytułem, najważniejsza rzecz jaką widzi kupujący w wynikach wyszukiwania. Dlatego też, jest to tak ważny element optymalizacji. Dobrze wykonane zdjęcie realnego produktu w tym momencie to połowa sukcesu. Jak wiemy, że ludzie kupują oczami, to ten element musi być zwyczajnie dobrze zrobiony.
Grafiki produktu na Amazon
Dobrą praktyką jest, że minimalna grafika powinna mieć co najmniej 1000 pikseli wysokości i szerokości, ale sugerował bym jednak wykorzystanie grafiki o wyższych rozdzielczościach, tak aby kupujący mógł sobie poruszyć obraz przed zakupem. Mniejsze grafiki nie są tak skuteczne dlatego moja rada w tym zakresie jest: inwestuj troszeczkę budżetu w profesjonalną sesję dla twojego asortymentu, zwiększając tym samym potencjał sprzedażowy swojej oferty. Zadbaj również o białe tło z produktem, a sam produkt powinien zawierać ok. 85 proc. przestrzeni grafik. Amazon umożliwiał umieszczenie 8 grafik. Postaram się je wszystkie uzupełnić zdjęciami, jak najlepszej jakości.
Pamiętaj również, aby uwzględnić słowa kluczowe słowa i opisowe słowa w targach obrazów oraz atrybutach ALT. To również skuteczna metoda poinformowania algorytmu Amazon o zawartości danego produktu. Dobrze, podsumowując: poznałeś właśnie kluczowe elementy związane z ogólnie przyjętymi treściami w obrębie kart produktowych Amazona. Dbaj o swoje treści. Idealnie zarządzane elementy związane z wydajnością oferty nie nadrobią braku w contencie. Jest to system naczyń połączonych, który trzeba realizować równolegle. Pod kątem optymalizacji treści: pamiętaj zawsze na samym początku powinna być przeprowadzana gruntowna analiza konkurencji. Twoja oferta nie żyje w próżni, tylko rywalizuje z innymi graczami.
Każdorazowo testuj i sprawdzaj skuteczność wprowadzonych zmian w contencie, gdyż tylko ciągłe testy i weryfikacja wprowadzanych ulepszeń umożliwi lepsze dopasowanie do wymogów algorytmu Amazona. A teraz już dziękuję Ci za uwagę. Pamiętaj o naszym newsletterze, dzięki któremu będziesz mógł być na bieżąco z informacjami ze świata SEO I SEM Do następnego, cześć.