More

    Jak wdrożyć Employer Branding w małej firmie? cz.2 (DBF #82)

    Jak Cię widzą, tak Cię piszą… Przed Tobą drugą część odcinka o Employer Brandingu. Agata Kaliatzi w 82 odcinku, opowie Ci o marketingu rekrutacyjnym. Dowiesz się o czym należy pamiętać wdrażając employer branding. Opowie Ci także co jest ważne zwłaszcza dla małych firm i przedstawi kilka przykładów z rynku polskiego o skutecznych kampaniach employer brandingowych.

    DODATKOWE MATERIAŁY

    https://foxstrategy.pl/podcast/biznes/jak-ogarnac-employer-branding-w-malej-firmie/

    https://foxstrategy.pl/podcast/marketing/czy-twoj-biznes-powinien-miec-profil-w-kazdym-social-media/

    https://www.youtube.com/watch?v=ZOCpMcHwfk0

    MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE

    https://beetalents.com/pl/blog/marketing-rekrutacyjny-czym-jest/

    https://rekruteo.com/2020/12/16/3-kroki-do-wdrozenia-efektywnej-strategii-employer-brandingowej/

    https://wroclaw.timocom.pl/jak-budowac-marke-pracodawcy/

    https://jobnjoy.pl/

    https://blog.sharehire.pl/5-firmy-ktore-robia-employer-branding-lepiej-od-ciebie/

    TRANSKRYPCJA ODCINKA

    Cześć! Tu Agata Kaliatzi i zapraszam Cię na pierwszy mój odcinek  Dziennika Budowy Firmy w Nowym Roku. Mam nadzieję, że Twoje postanowienia noworoczne są możliwe dla Ciebie do zrealizowania. Trzymam za to mocno kciuki!

    Co prawda miałam długą przerwę w nagrywaniu, jednak mam nadzieję, że jeszcze pamiętasz o czym był mój poprzedni odcinek, a jeśli słuchasz mnie po raz pierwszy to zapraszam Cię do wysłuchania wszystkich nagrań dostępnych na stronie Dziennika Budowy Firmy nie tylko moich, ale także moich koleżanek i kolegów z zespołu. W poprzedniej części opowiadałam Ci o tym czym jest Employer Branding, jakie są jego definicje i dlaczego jego wprowadzenie/ zastosowanie stanowi taką trudność na rynku polskim. W tym odcinku opowiem Ci, jak można wdrożyć Employer Branding nawet w małej firmie. A że przy tworzeniu konspektu odezwały się moje dziennikarskie zapędy, pogrzebałam w sieci i znalazłam kilka ciekawych case’ów, jak inne firmy zbudowały swój mocny wizerunek pożądanego miejsca pracy i przyciągają wielu kandydatów. Ale zanim clou tego odcinka, niech zagra najpierw nasze intro.

    Z odcinka 72 wiesz już, że Employer Branding dzielimy na działania wewnętrzne jak i zewnętrzne. Na jakie trudności można trafić wdrażając działania EB w swoim przedsiębiorstwie. Ale nie powiedziałam Ci o najważniejszym, jak go wdrożyć?

    Marketing rekrutacyjny

    A zatem, jakie kroki są niezwykle ważne przy wdrażaniu Employer Brandingu? Przede wszystkim warto pamiętać o marketingu rekrutacyjnym. O tym w poprzedniej części nie mówiłam, ale marketing rekrutacyjnym jest doskonałym narzędziem przy tworzeniu właśnie działań employer brandingu. Czym jest marketing rekrutacyjny? Mówi się, że jest to proces promowania marki pracodawcy, w której wykorzystuje się wiedzę oraz narzędzia marketingowe, dzięki którym możesz pozyskać kandydatów do Twojej firmy. Wielu specjalistów zajmujących się w firmachmarketingiem rekrutacyjnym, czyli między innymi są to działy HR, twierdzi, że marketing rekrutacyjny to inwestycja, która zwraca się o wiele szybciej niż długofalowe działanie employer brandingu. Jest to także świetna propozycja rozwoju procesu rekrutacji dla mniejszych biznesów, które dopiero zaczynają pozyskiwać swoich pierwszych pracowników. Za pomocą jakich narzędzi warto rozwinąć marketing rekrutacyjny? Bez wątpienia największą robotę zrobią tutaj kanały social media: Facebook, Instagram i najmocniejszy gracz LinkedIn, który wiedzie prym nie tylko w pozyskiwaniu kandydatów, ale także pozwoli stworzyć wiarygodny profil Twojej marki. Pamiętaj, że nie każdy kanał social media rozwinie Twój biznes i pozwoli na rozpoznawalność w sieci. O tym czy warto być na wszystkich kanałach social media, opowiadała Ola Sudnik, w 80 odcinku Dziennika Budowy Firmy. Link do tego odcinka, znajdziesz w opisie.  Nie zapomnij o swojej stronie internetowej i zakładce kariera, w której możesz umieścić nie tylko informację o nowych naborach, ale również pokazać, jak się u Ciebie pracuje.

    Marketing Rekrutacyjny można łatwo dopasowywać według potrzeb, kreować nim swój wizerunek. Jednak czy można go zaliczyć do działań employer brandigu. I tu zdania są mocno podzielone. Jedni eksperci uważają, że jest on pierwszym krokiem w budowaniu strategii, inni, że powinno się go traktować jako osobne działanie i stosowane wymiennie, no i ta trzecia grupa, która uważa, że stosowanie zarówno strategii employer brandigu, jak i marketingu rekrutacyjnego jednocześnie, daje prawdziwego kopa. Całym serduszkiem popieram to ostatnie rozwiązanie. Ponieważ mając do wykorzystania oba te narzędzia, a Twój biznes dopiero raczkuje jako pracodawca, dajesz sobie ogromną szansę na pozyskanie większej ilości potencjalnych kandydatek i kandydatów.

    Jak wdrożyć Employer Branding?

    No dobra, opowiedziałam Ci o marketingu rekrutacyjnym, to teraz czas na głównego bohatera… fanfary. Jak wdrożyć employer branding? Czy małe firmy również mogą rozpocząć działania employer brandingu? Mogą, ale warto pamiętać, że jeśli Twój biznes dopiero zaczyna procesy rekrutacyjne, nie warto porywać się z przysłowiową motyką na słońce.

    W tradycyjnym pojęciu mówi się o kilku krokach, które należy wykonać przy wdrożeniu employer brandingu.

    W 2019 roku, powstał raport przygotowany przy współpracy firm Randstad i Kantar TNS, który wskazuje 9 kroków Employer Brandingu:

    1. Audyt obecnego stanu marki pracodawcy;

    2. Wywiady z pracownikami i liderami;

    3. Ocena konkurentów ubiegających się o tych samych pracowników;

    4. Zewnętrzne analizy rynku pod kątem czynników motywujących i decydujących o ścieżce rozwoju zawodowego;

    5. Stworzenie filarów marki oraz propozycji wartości dodanej dla pracownika;

    6. Opracowanie strategii marki pracodawcy i zasobów kreatywnych;

    7. Wewnętrzne wdrożenie marki pracodawcy;

    8. Aktywizacja marki pracodawcy na zewnątrz;

    9. Pomiar, ocena i dopracowanie wyników.

    Co ciekawe, te 9 kroków można sprowadzić do trzech ważnych i kluczowych punktów:

    1. Zorientowanie się, jak firma jest postrzegana zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Mogą temu służyć m.in. ankiety wśród pracowników i w mediach społecznościowych oraz śledzenie internetowych opinii o firmie. Co ciekawe w dalszym ciągu większość opinii o firmie i o tym, jaka atmosfera w niej panuje, można przeczytać także na portalu GoWork. Zachęcam sprawdzić czy gdzieś właśnie taka opinia w zależności od tego czy pozytywna czy negatywna już istnieje i odpowiednio nią zarządzić.
    2. Analiza zgromadzonych danych i podjęcie odpowiednich działań, czyli zaplanowanie  strategii employer brandingu.
    3. Wdrożenie opracowanej strategii i ewaluacja efektów. Po każdej strategii warto usiąść i zrobić „sprawdzam”. By dowiedzieć się co zadziałało, co możemy poprawić, a które działania przyniosły jednak straty.

    Ważne byś pamiętał/pamiętała, że działania employer brandingu należy podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne.

    Wewnętrzne, czyli wszystkie działania związane z dbaniem o zespół, o jego potrzeby i rozwój. To są także działania związane benefitami czy budowaniem dobrego zaplecza socjalnego. A przede wszystkim dbanie o dobrą atmosferę w pracy, bycia szefem, który jest ponad konfliktami, nie ingeruje w żadną ze stron, tylko szuka źródła i pełni rolę negocjatora. Ty jako szef, jako założyciel/ założycielka firmy jesteś nie tylko prekursorem/ prekursorką wartości firmy, ale także ich strażnikiem.

    Zewnętrzne czyli wszystkie działania związane z marketingiem rekrutacyjnym. Czyli budowanie wizerunku na portalach społecznościowych, pokazywanie kadrów z życia firmy, krótkie filmiki z wypowiedziami pracowników, kampanie rekrutacyjne czy np. pokazywanie społeczności organizowania kampanii/eventów wewnętrznych.

    Jak robią to inni?

    Każdy z tych kroków, które tutaj przedstawiłam, warto sprawdzić na swoim polu i spróbować dopasować je pod kątem swojej strategii. Na jedną rzecz uczulam. Zanim zaczniesz wprowadzać jakiekolwiek działania rekrutacyjne i są to Twoje pierwsze działania, zacznij od Misji i Wizji swojej firmy. Najlepiej opracować je razem ze swoim zespołem. Dlaczego to takie ważne? Misja i Wizja firmy to core, podstawa Twojej działalności na rynku jako pracodawcy. To właśnie opracowanie wizji i misji firmy pomoże Ci określić i umiejscowić Cię jako pożądane miejsce pracy. Warto też sprawdzić co Twoją firmę wyróżnia, co jest Twoją mocną stroną, którą możesz zaproponować swoim potencjalnym pracownikom. Jakimi wartościami ma się kierować Ty i Twój zespół. To właśnie między innymi wartości firmy będą początkiem tworzenia profilu kandydata/kandydatki. Małych biznesów bardzo często nie stać na rozbudowanie zaplecza socjalnego czy wdrożenie atrakcyjnych benefitów. Ale wystarczy się rozejrzeć, być może atrakcyjna będzie lokalizacja, możliwość bezproblemowego zaparkowania pod firmą, własna kuchnia, w której pracownicy mogą przygotować np. ciepły posiłek. Możliwość pracy zdalnej również jest na liście najczęstrzych pytań kandydatów podczas rozmów o pracę. Zastanów się czy masz pole by właśnie taki charakter pracy móc zaproponować. Wbrew pozorom te najprostsze rzeczy są już podstawą by przyciągnąć, jak najwięcej kandydatów.

    W poprzednim odcinku opowiadałam Ci o wyzwaniach Employer Brandingu na rynku polskim. I głównym wyzwaniem jest pogodzenie oczekiwań pomiędzy pokoleniami x,y i z. Ale są firmy, które świetnie sobie z tym radzą i sa wymieniane jako inspiracje do czerpania rozwiązań employer brandingowych.

    1. Luxoft

    Luxoft to międzynarodowe przedsiębiorstwo zajmujące się oprogramowaniem dla różnych urządzeń i outsourcingiem IT. Jedną z pierwszych głośnych akcji employer brandingowych z Polski była seria reklam Composing Software. Na filmikach widzimy programistów w codziennej pracy wykonywanej w efektowny sposób do rytmów różnego rodzaju muzyki. Na tym starania firmy o pracowników się nie zakończyły – nadal widać ich co jakiś czas w internecie, czasem także w radiu.

    2.McDonald’s

    Największy potentat fast-foodowy, właściciel najlepszych nieruchomości w każdym zakątku globu i dystrybutor największej ilości zabawek rocznie na świecie nie cieszy się najlepszą sławą wśród szukających pracy. Aby temu zaradzić sięgnięto po typową dla podmiotów korporacyjnych reklamę telewizyjną. Poznajemy na niej kilku pracowników sieci, z którymi młodzi ludzie mogą się identyfikować. Dowiadujemy się też o pozytywnym nastawieniu McDonald’s do młodych ludzi, zaufaniu jakim są obdarzani i efektywności, którą dzięki temu osiągają. Jest to kontynuacja wcześniejszej reklamy „Może frytki do tego?”, którą firma przełamywała stereotypy związane z „McPracą”.

    3. Biedronka

    Sieć sklepów spożywczych należących do Jeronimo Martins, stawia bardzo mocno na relacje pomiędzy pracownikami i kadrą zarządzającą. Poza tym, dzięki różnego rodzaju kampaniom, marka ta stara się pokazywać, jak ważne są różnice pokoleniowe i komunikacja między nimi. Jeszcze do niedawna w telewizji leciała reklama rekrutacyjna Biedronki, z wypowiedziami pracowników, o tym jak im się pracuje. Krótkie wypowiedzi osób z różnych pokoleń. Reklama jest dostępna na youtube, i ją również podlinkuje w opisie odcinka.

    I to by było na tyle. Pamiętaj o subskrypcji naszego newslettera, który oprócz marketingowego mięska zawiera od czasu do czasu jakieś ciekawe niespodzianki, dla subskrybentów.

    Życzę Ci wszystkiego dobrego w Nowym Roku! Trzymaj się ciepło.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Powiązane odcinki

    Zapisz się do newslettera

    .