Poniższy wpis jest początkiem serii, w której co miesiąc Specjaliści SEO z Fox Strategy, podsumują zachodzące zmiany w wyszukiwarce Google.
Częstotliwość zmian w wynikach wyszukiwania
W połowie stycznia Google poinformowało o wdrażaniu kolejnej zmiany w głównym „silniku” algorytmu wyszukiwarki (oficjalna nazwa: January 2020 Core Update).
Aktualizacja ta jest powiązana kolejny raz z branżą YMYL. Domeny związane z tematami YMYL zostały ponownie ocenione przez algorytm wyszukiwania i zyskały lub utraciły widoczność jako całość. Domeny, które były wcześniej dotknięte przez takie aktualizacje, prawdopodobnie zostaną ponownie dotknięte przez algorytm. Zmiana została wdrożona globalnie, dla wszystkich języków. (źródło: https://twitter.com/searchliaison/status/1216752087515586560)
To co możemy zauważyć z zestawienia przygotowanego przez Rank Ranger - najbardziej w oczy się rzucają wahania właśnie dla wskazanych branż:
Również w styczniu Google poinformowało o zmianach w featured snippets.
Zgodnie ze słowami jakie przedstawił na Twitterze Danny Sullivan – serwisy posiadające swoje miejsce jako tzw. „pozycja 0” nie będą się pojawiać jeszcze dodatkowo w listingu stron
w wynikach organicznych Google. Ranga tej zmiany może być oceniana na kilka sposobów, gdyż z jednej strony serwis pojawia się na samym szczycie wyników wyszukiwania. Natomiast
z powodu tego, że od razu w wynikach organicznych otrzymujemy odpowiedź na zapytanie, może to znacząco wpływać na współczynnik klikalności.
Pod koniec stycznia Google wprowadziło dodatkową funkcjonalność do narzędzia Search Console. Zmiana dotyczyła włączenia możliwości usuwania treści z wyników organicznych, zarządzanie nieaktualnymi treściami, jak i tymi zawierającymi materiały dla dorosłych.
(źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/01/new-removals-report-in-search-console.html)
Google poinformowało również, że od kwietnia 2020 zaprzestanie wspierania data-vocabulary.org jako formy wdrożenia danych strukturalnych. Tym samym właściciele witryn internetowych będą musieli przejść na znaczniki schema.org.
(źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/01/data-vocabulary.html)
Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania
Poniżej przedstawiamy wykres zmian w wyszukiwarce Google z narzędzia Advanced Web Ranking. Możemy zaobserwować, że ponadprzeciętne wahania nastąpiły w dniach 15-19.01:
WYKRES ZMIAN W WYSZUKIWARKACH GOOGLE WG ADVANCEDWEBRANKING.COM
Przedstawiamy również wykres zmian w wynikach wyszukiwania z narzędzia
MozCast, które monitoruje całą wyszukiwarkę Google. Narzędzie w formie stopni temperatury pokazuje intensywność zmian w algorytmie. Największe wahania odnotowano również w okolicach 06.01 oraz 13-15.01 i 22.01.
WYKRES ZMIAN W WYSZUKIWARKACH GOOGLE WG Mozcast
Poniżej znajdą Państwo natomiast wykres zmian, w polskiej wersji wyszukiwarki Google, z narzędzia SENUTO gdzie również widzimy, że w grudniu mogło mieć miejsce kilka większych poprawek w algorytmie. Zmiany te mogły mieć wpływ na ewentualne wahania pozycji poszczególnych fraz czy też widoczności domeny.