Zmiany w wyszukiwarce - częstotliwość zmian w wynikach wyszukiwania
W lutym John Mueller (Google) odniósł się do ważnej aktualizacji silnika wyszukiwania Google dotyczącej atrybutu rel=”nofollow”, opisywanej przez nas także we wcześniejszych raportach.
Dla przypomnienia, na dzień 1 marca Google zaplanował wdrożenie drugiej części aktualizacji atrybutów linków. Od tego dnia wszystkie linki o atrybucie rel=”nofollow”, są wykorzystywane jedynie jako wskazówka do indeksacji, a nie bezpośrednia wytyczna. 28 lutego John Mueller określił, że właściciele większości witryn nie powinni spodziewać się nagłych istotnych zmian widoczności, wskutek update’u.

Co więcej, John Mueller udzielił także dodatkowego komunikatu, sugerując, że lutowe silne fluktuacje w wynikach wyszukiwania nie były związane ze wspomnianym updatem.

Drugim istotnym komunikatem, także dotyczącym oznaczania atrybutów linków, jest odniesienie do linków afiliacyjnych.
John Mueller (Google) oznajmił, że te, w miarę możliwości, powinny być opatrzone atrybutem rel=”sponsored”.

John Mueller uzupełnił także wypowiedź o stanowisko Google wobec linków afiliacyjnych, nie widząc żadnej przeszkody w stosowaniu ich w obrębie witryn.
Wykresy zmian w wynikach wyszukiwania
Luty wykazał się intensywną zmiennością w wynikach wyszukiwania Google, szczególnie ze względu na niepotwierdzoną aktualizację algorytmu silnika wyszukiwania, której wdrażanie trwało przez istotną część miesiąca.
Poniżej przedstawiamy wykres zmian w wyszukiwarce Google z narzędzia Advanced Web Ranking. Możemy zaobserwować, że wysokie wahania nastąpiły w okresie 10-15 lutego (w okolicach podejrzewanej silnej aktualizacji).
Nieco wzmożona zmienność została zaobserwowana także 19-20 lutego:

WYKRES ZMIAN W WYSZUKIWARKACH GOOGLE WG ADVANCEDWEBRANKING.COM
Przedstawiamy również wykres zmian w wynikach wyszukiwania z narzędzia MozCast, które monitoruje całą wyszukiwarkę Google. Narzędzie pokazuje intensywność zmian w algorytmie w formie temperatury. Największe wahania odnotowano w okresie 7.02-12.02. Dodatkowo, ponadprzeciętne wahania wskazywane są także w dniach 17.02 i 28.02.

WYKRES ZMIAN W WYSZUKIWARKACH GOOGLE WG MOZCAST
Poniżej znajdą Państwo natomiast wykres zmian, w polskiej wersji wyszukiwarki Google, z narzędzia SENUTO, z którego możemy odczytać bardzo silną zmienność w dniu 09.02 (termin zbiegający się z niepotwierdzonym updatem). Wysokie wahania odnotowano także 11, 12, 14 i 18 lutego. Okres 9.02-18.02 zbiega się zatem z zagranicznymi danymi i jest wynikiem niepotwierdzonych zmian w algorytmie Google.
