Google przyzwyczaiło nas już do tego, że systematycznie otrzymujemy informacje o zmianach w algorytmie czy wprowadzaniu drobnych zmian związanych z narzędziami. Można więc śmiało powiedzieć, że i grudzień nie odbiegał od tej reguły. Jedynym zaskoczeń było tylko to, że w tym miesiącu pojawiła się kolejna duża korekta, na którą czekaliśmy od ponad 7 miesięcy i która zdominowała większość doniesień o zmianach.
3 grudnia - aktualizacja algorytmu (December 2020 Update)
Z lakonicznego (jak zwykle zresztą) komunikatu Google podanego m.in. na Twitterze trudno dowiedzieć się czegoś więcej poza potwierdzeniem samego faktu wprowadzenia aktualizacji. Podobnie jak przy okazji innych update’ów Google zawsze podkreśla, że celem aktualizacji jest ponowna ocena jakości różnych stron i przeliczenie ich parametrów, które z kolei będą warunkowały ich miejsce w rankingu (czyli w wynikach wyszukiwania – tzw. SERP’ach).
Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the December 2020 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog post for more about that:https://t.co/e5ZQUAlt0G
Mniej więcej w połowie grudnia (po ponownym przeliczeniu i korektach zmian) mogliśmy zaobserwować, które branże najmocniej odczuły efekty zmian i w których pojawiło się najwięcej przetasowań (w sieci pojawiły się również informacje o tym jakoby pojawiła się tzw. druga fala zmian).
Nasze obserwacje pokrywają się z informacjami publikowanymi w różnych źródłach. Najwięcej wzrostów i spadków dotknęło witryny z kategorii: medycyna i zdrowie, nieruchomości, turystyka i podróże oraz finanse. Wiele portali i serwisów, które szczególnie mocno odczuły duże zmiany w widoczności po poprzedniej, majowej aktualizacji (zwłaszcza dotykających tematów zdrowia czy finansów właśnie) teraz znów doświadczyło wahań i korekt.
Podobnie jak przy poprzednich aktualizacjach wzrostów mogą spodziewać się witryny, które w ostatnim czasie rozpoczęły bądź kontynuowały prace nad publikowaniem dobrej jakościowo i wartościowej dla użytkownika treści.
Przyczyny spadków i źródło wzrostów po ostatniej aktualizacji
Nie dostrzegamy (póki co) jednego, klarownego czynnika (oprócz samego contentu), który miałby kluczowe znaczenie i który przeważyłby przy okazji grudniowej aktualizacji. Google przyzwyczaiło nas już do tego, że czasem przeliczenie dotyczy kombinacji wielu czynników i trudno jednoznacznie wskazać który z nich odpowiada za wzrosty lub jest przyczyną spadków przy okazji kolejnego update. Przy okazji każdej większej zmiany warto ponownie „wziąć na warsztat” najważniejsze elementy i punkt po punkcie jeszcze raz przejść przez audyt i wprowadzić poprawki tam, gdzie nasze podstrony zaczynają odstawać od standardów bądź, gdzie pojawiają się błędy i braki. W tym miejscu warto jednak pamiętać o tym, że czasem źródłem spadków jest przeoptymalizowanie witryny i jej zbyt silne naszpikowanie np. słowami kluczowymi czy treści redagowane wyłącznie z myślą o wyszukiwarce (i z pominięciem potrzeb realnego użytkownika).
Poniżej załączamy wykres widoczności z narzędzia Senuto dla jednego z serwisów z branży medycznej, którym mamy przyjemność opiekować się od połowy 2020 roku (prowadzimy konsultacje w zakresie SEO). Klient zgłosił się do nas po majowej aktualizacji, kiedy zasięgi nieco spadły (pojawiły się spadki pozycji dla wielu ważnych fraz i ruch organiczny mocno się zmniejszył). Ponowny audyt, optymalizacja nastawiona na usunięcie duplikatów oraz „wygładzenie” meta tagów i treści (wcześniej były mocno przesycone słowami kluczowymi), poprawa linkowania wewnętrznego oraz stały rozwój contentu przyniosły poprawę rezultatów.
Powrót funkcji przesyłania strony do indeksu
Zmianą wartą odnotowania w grudniu jest fakt przywrócenia przez Google opcji zgłaszania adresu do indeksacji. Funkcja ta (dostępna w narzędziu Google Search Console) była w ostatnim czasie nieaktywna. Wielu specjalistów SEO jeszcze w październiku i listopadzie informowało o problemach bądź dużych opóźnieniach związanych z indeksacją adresów i o tym, że wyszukiwarka coraz słabiej radzi sobie w tej kwestii. Trudno powiedzieć czy w prezencie mikołajkowym czy w ramach naprawy zakolejkowanych mankamentów Google na koniec roku przekazało miłą wiadomość o tym, że funkcja przesyłania stron do indeksacji znów jest dostępna 😉.
WYKRESY ZMIAN W WYNIKACH WYSZUKIWANIA
W grudniu największe zmiany zostały odnotowane 3-4 grudnia.
Kolejny “pik” pojawił się 10.12 i 18.12 – co może wskazywać na tzw. kolejną falę bądź korektę zmian, które nastąpiły na początku miesiąca.
W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]
Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]
21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.