Google przyzwyczaiło nas już do tego, że systematycznie otrzymujemy informacje o zmianach w algorytmie czy wprowadzaniu drobnych zmian związanych z narzędziami. Można więc śmiało powiedzieć, że i grudzień nie odbiegał od tej reguły. Jedynym zaskoczeń było tylko to, że w tym miesiącu pojawiła się kolejna duża korekta, na którą czekaliśmy od ponad 7 miesięcy i która zdominowała większość doniesień o zmianach.

 

3 grudnia – aktualizacja algorytmu (December 2020 Update)

Z lakonicznego (jak zwykle zresztą) komunikatu Google podanego m.in. na Twitterze trudno dowiedzieć się czegoś więcej poza potwierdzeniem samego faktu wprowadzenia aktualizacji. Podobnie jak przy okazji innych update’ów Google zawsze podkreśla, że celem aktualizacji jest ponowna ocena jakości różnych stron i przeliczenie ich parametrów, które z kolei będą warunkowały ich miejsce w rankingu (czyli w wynikach wyszukiwania – tzw. SERP’ach).

 

Mniej więcej w połowie grudnia (po ponownym przeliczeniu i korektach zmian) mogliśmy zaobserwować, które branże najmocniej odczuły efekty zmian i w których pojawiło się najwięcej przetasowań (w sieci pojawiły się również informacje o tym jakoby pojawiła się tzw. druga fala zmian).

via GIPHY

Kto zyskał a kto stracił na grudniowym update?

Nasze obserwacje pokrywają się z informacjami publikowanymi w różnych źródłach. Najwięcej wzrostów i spadków dotknęło witryny z kategorii: medycyna i zdrowie, nieruchomości, turystyka i podróże oraz finanse. Wiele portali i serwisów, które szczególnie mocno odczuły duże zmiany w widoczności po poprzedniej, majowej aktualizacji (zwłaszcza dotykających tematów zdrowia czy finansów właśnie) teraz znów doświadczyło wahań i korekt.

Podobnie jak przy poprzednich aktualizacjach wzrostów mogą spodziewać się witryny, które w ostatnim czasie rozpoczęły bądź kontynuowały prace nad publikowaniem dobrej jakościowo i wartościowej dla użytkownika treści.

Przyczyny spadków i źródło wzrostów po ostatniej aktualizacji

Nie dostrzegamy (póki co) jednego, klarownego czynnika (oprócz samego contentu), który miałby kluczowe znaczenie i który przeważyłby przy okazji grudniowej aktualizacji. Google przyzwyczaiło nas już do tego, że czasem przeliczenie dotyczy kombinacji wielu czynników i trudno jednoznacznie wskazać który z nich odpowiada za wzrosty lub jest przyczyną spadków przy okazji kolejnego update. Przy okazji każdej większej zmiany warto ponownie „wziąć na warsztat” najważniejsze elementy i punkt po punkcie jeszcze raz przejść przez audyt i wprowadzić poprawki tam, gdzie nasze podstrony zaczynają odstawać od standardów bądź, gdzie pojawiają się błędy i braki. W tym miejscu warto jednak pamiętać o tym, że czasem źródłem spadków jest przeoptymalizowanie witryny i jej zbyt silne naszpikowanie np. słowami kluczowymi czy treści redagowane wyłącznie z myślą o wyszukiwarce (i z pominięciem potrzeb realnego użytkownika).

Poniżej załączamy wykres widoczności z narzędzia Senuto dla jednego z serwisów z branży medycznej, którym mamy przyjemność opiekować się od połowy 2020 roku (prowadzimy konsultacje w zakresie SEO). Klient zgłosił się do nas po majowej aktualizacji, kiedy zasięgi nieco spadły (pojawiły się spadki pozycji dla wielu ważnych fraz i ruch organiczny mocno się zmniejszył). Ponowny audyt, optymalizacja nastawiona na usunięcie duplikatów oraz „wygładzenie” meta tagów i treści (wcześniej były mocno przesycone słowami kluczowymi), poprawa linkowania wewnętrznego oraz stały rozwój contentu przyniosły poprawę rezultatów.

senuto - zmiany po update 2020

Zmiany w widoczności serwisu z branży zdrowie i medycyna po aktualizacjach z 2020

 

Powrót funkcji przesyłania strony do indeksu

Zmianą wartą odnotowania w grudniu jest fakt przywrócenia przez Google opcji zgłaszania adresu do indeksacji. Funkcja ta (dostępna w narzędziu Google Search Console) była w ostatnim czasie nieaktywna. Wielu specjalistów SEO jeszcze w październiku i listopadzie informowało o problemach bądź dużych opóźnieniach związanych z indeksacją adresów i o tym, że wyszukiwarka coraz słabiej radzi sobie w tej kwestii. Trudno powiedzieć czy w prezencie mikołajkowym czy w ramach naprawy zakolejkowanych mankamentów Google na koniec roku przekazało miłą wiadomość o tym, że funkcja przesyłania stron do indeksacji znów jest dostępna 😉.

 


WYKRESY ZMIAN W WYNIKACH WYSZUKIWANIA

W grudniu największe zmiany zostały odnotowane 3-4 grudnia.

Kolejny “pik” pojawił się 10.12 i 18.12 – co może wskazywać na tzw. kolejną falę bądź korektę zmian, które nastąpiły na początku miesiąca.

SEMrush sensor - grudzień 2020

SEMrush sensor – grudzień 2020

Mozcast - weather - grudzień 2020

Mozcast – Weather – grudzień 2020

Algoroo - zmiany w wynikach

Algoroo – zmiany w wynikach