Wpływ hostingu na SEO

21 grudnia 2021

Jeśli posiadasz już swoją stronę WWW to zapewne nie raz zastanawiałeś się nad tym, co wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google'a. Jakie czynniki o tym decydują oraz jak zwiększyć ilość odwiedzin. Dla wielu użytkowników jest to bardzo ważny element działalności, którą prowadzą. Niezależnie od tego, czy posiadasz sklep internetowy, bloga podróżniczego, czy też serię świątecznych poradników i lifehacków, zapewne zależy Ci na tym, aby Twoja strona WWW była popularna oraz chętnie odwiedzana. Ale czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jaki jest wpływ hostingu na SEO?

Czy w ogóle wybór serwera pod stronę internetową ma jakiekolwiek znaczenie? Co może wpływać na wyniki wyszukiwania Google? Na te pytania i wiele innych znajdziesz odpowiedź w tym artykule. Nieważne, czy posiadasz już swoją stronę WWW, czy też dopiero szukasz hostingu, warto odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań.


Co to jest hosting?

Hosting to nic innego, jak zestaw usług i funkcjonalności potrzebny do publicznego uruchomienia i obsługi strony internetowej. Zakup samej domeny (nazwy strony WWW) to nie wszystko. Musisz posiadać jeszcze miejsce, gdzie będą trzymane pliki strony. To właśnie hosting daje nam tę możliwość, gdyż w jego ramach otrzymujemy dostęp do serwera, na którym umieścimy pliki strony WWW, a także utworzymy bazę danych MySQL oraz konta pocztowe. 

Skoro hosting jest przestrzenią wygospodarowaną na serwerze dla konkretnego użytkownika, to czym zatem jest sam serwer? Serwer w najprostszym ujęciu to urządzenie (komputer) albo program, którego podstawowym zadaniem jest wydzielenie odpowiednich zasobów, a co za tym idzie dostarczenie możliwości świadczenia pewnych usług, czy też funkcjonalności. Przeważnie do jednego serwera podłączonych jest wielu użytkowników, oczywiście w granicach oferowanej przestrzeni. 

Core Web Vitals i wpływ na SEO

Google w ostatnim czasie coraz dokładniej przygląda się stronom WWW, jak również zachowaniom użytkowników w Internecie. Bez wątpienia z każdym dniem pojawia się coraz więcej stron internetowych, a większość działalności przenoszona jest do Internetu. Nie wszyscy jednak zwracają uwagę na kwestie SEO oraz optymalizacji swojej strony WWW. 

SEO to nic innego jak długofalowy proces optymalizowania oraz pozycjonowania strony internetowej. Ma na celu pozyskanie jak największego ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania, jak również optymalizację strony pod kątem algorytmów Googla, tak aby Google uznał ją za wartościową i przyjazną użytkownikowi.

Wychodząc temu naprzeciw Google podjął się opracowania Core Web Vitals, czyli listy czynników, które mają istotny wpływ na doświadczenia użytkowników przeglądających strony WWW. Warto w tym momencie podkreślić, że zostały wyodrębnione trzy fundamentalne czynniki (wskaźniki), które odnoszą się do szybkości ładowania strony internetowej. 

Co to jest LCP (Largest Contentful Paint)?

Odnosi się przede wszystkim do szybkości ładowania głównych elementów. Mierzony jest tutaj czas ładowania największego elementu na stronie internetowej - zakłada się, że nie powinien on wynosić więcej niż 2.5 sek.
Warto zaznaczyć, że wskaźnik ten dotyczy ładowania największego bloku tekstowego lub obrazka w oknie widocznym tuż po załadowaniu strony (bez przewijania). 

Na ten wynik mają wpływ zarówno “świadome” działania twórcy strony (chociażby animacje, które celowo opóźniają pojawianie się elementów głównych, np. na sliderze), jak i hosting i jego wpływ na szybkość wczytywania danych (jednym ze sposobów na skrócenie LCP jest skrócenie czasu reakcji serwera, czyli uzyskanie lepszego parametru TTFB, o czym więcej dowiesz się nieco niżej).

Co to jest FID (First Input Delay)?

Ten wskaźnik określa poziom interaktywności strony internetowej. Mierzy czas reakcji, czyli ile czasu musi upłynąć np. od kliknięcia w przycisk na stronie do momentu aż przeglądarka rozpocznie przetwarzanie żądania. Z doświadczenia zapewne wiesz, że im wolniej strona działa (i dłużej czekasz na wyświetlenie jej zawartości), tym szybciej spada poziom zadowolenia, a wzrasta chęć opuszczenia witryny i znalezienia odpowiedzi na innej stronie. Przyjmuje się, że ten czas nie powinien być dłuższy niż 100 ms.

Co to jest CLS (Cumulative Layout Shift)?

Ten czynnik odnosi się przede wszystkim do stabilności wizualnej strony WWW. Chodzi tutaj przede wszystkich o „niespodzianki”, często pojawiające się w trakcie przeciągającego się ładowania strony WWW. Zapewne zdarzyło Ci się kiedyś odwiedzić stronę internetową, która w trakcie wyświetlania nadal doładowywała kolejne elementy, co powodowało, że te wyświetlone już wcześniej zmieniały swoją pozycję i “wskakiwały” na swoje miejsce. To bardzo niepożądany przez Google efekt - przyjęto, że wskaźnik CLS nie powinien przekraczać 0.1.

Wpływ hostingu na szybkość ładowania strony WWW

Patrząc na powyższe wskaźniki Core Web Vitals nasuwa się bardzo jasny, prosty wniosek: Google chce, aby strony ładowały się możliwie najszybciej i bezproblemowo. O ile nie mała w tym rola twórcy strony, który musi ją odpowiednio zoptymalizować i przestrzegać dobrych praktyk, o tyle warto pamiętać, że również hosting ma duży wpływ na szybkość ładowania strony WWW. Nawet jeśli będziesz na bieżąco dbać o swoją stronę oraz zoptymalizujesz ją pod każdym możliwym względem, to działania te nie przyniosą zamierzonego efektu, gdy hosting nadal będzie ją spowalniać.

Jednym z najbardziej istotnych wskaźników, na które hosting ma ogromny wpływ jest wspomniany wcześniej parametr TTFB (Time To First Byte), czyli czas reakcji serwera.
To czas, jaki musi upłynąć pomiędzy żądaniem użytkownika (np. prośbą wyświetlenia strony), a odpowiedzią ze strony serwera (przesłania pierwszego bajtu). Im krótszy ten czas, tym lepiej.
Parametr ten nie tylko wpływa na odczuwalną szybkość ładowania strony, ale także jest wliczany w fundamentalne wskaźniki Core Web Vitals (np. wspomniany wcześniej LCP - Largest Contentful Paint). Im dłużej czekamy na reakcję serwera, tym dłużej czekamy także na wygenerowanie głównej treści. Ma to niezwykle istotne znaczenie biorąc pod uwagę wpływ hostingu na SEO.

Jak wybrać hosting pod SEO?

Podczas wyboru odpowiedniego hostingu warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych aspektów, które mają istotny wpływ na czas ładowania oraz wykonywanie skryptów. Te wszystkie czynniki bezpośrednio wpływają na szybkość strony WWW, a co za tym idzie odnoszą się również do Core Web Vitals.

Jeśli posiadasz już swój hosting to warto zweryfikować, czy poniżej przedstawione czynniki są spełnione w posiadanym przez Ciebie pakiecie. Natomiast jeśli dopiero zastanawiasz się, jaki hosting WWW wybrać, warto już w trakcie procesu zapoznania się z ofertą zweryfikować, czy wybrany przez Ciebie hostingodawca będzie spełniał wskazane czynniki. 

Szybkie dyski SSD i najnowsze procesory 

Szybkie ładowanie strony WWW nie będzie możliwe jeśli hostingodawca nie korzysta ze sprzętu najwyższej jakości. Jeśli w wybranym przez Ciebie pakiecie dostępne są dyski SSD NVMe to możesz być spokojny, że Twoja strona WWW będzie hostowana na bardzo dobrej jakości sprzęcie. Wykorzystanie tego typu dysków znacznie przyspiesza wszelkie operacje wykonywane na plikach. Z kolei wykorzystanie procesorów nowej generacji pozwala na znacznie szybsze wykonywanie zapytań oraz skryptów.

Stabilność hostingu

Kolejną bardzo istotną kwestią jest stabilność usługi. Jest to bardzo ważny element, gdyż z czasem rozwoju strony internetowej oraz zwiększenia ilości użytkowników odwiedzających stronę i dokonujących zakupu będzie rosnąć. Zakładając sklep internetowy przyjmujesz zapewne odpowiednie działania marketingowe, których celem jest zwiększenie ilości klientów oraz rozbudowanie swojej działalności, tak aby przynosiła jak najwięcej korzyści. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby strona przestała nagle działać.

Stabilność jest kluczowa także w kontekście SEO - Twoja strona musi być stale dostępna dla robotów Google, które przeglądają witryny i indeksują ich zawartość. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby roboty napotykały np. na błąd 500 (wewnętrzny błąd serwera), gdyż w pewnym momencie może to poskutkować nawet wyindeksowaniem strony z wyników wyszukiwania.

Dostępne wersje PHP

Każda strona WWW korzysta z różnych języków programowania, większość natomiast wykorzystuje PHP (zwłaszcza popularne CMS typu WordPress, PrestaShop, Joomla). Aby takie strony prawidłowo działały, po stronie serwera zainstalowany jest tzw. interpreter PHP, czyli oprogramowanie, które odczytuje kod PHP strony i wykonuje wszystkie związane z nim operacje. W związku z nieustannym rozwojem technologicznym konieczne jest wykonywanie jego aktualizacji. Dlatego cyklicznie pojawiają się coraz to nowsze wersje interpretera PHP, których zadaniem jest m.in. wyeliminowanie luk bezpieczeństwa wersji poprzednich, a także wprowadzenie dodatkowych optymalizacji wpływających na szybkość ładowania strony. 

Warto zatem zwrócić uwagę, czy w pakiecie hostingowym posiadasz najnowsze wersje PHP, jakie możesz włączyć na swoim serwerze. Najpopularniejsze to 7.2, 7.3, 7.4, 8.0 oraz (aktualnie) 8.1. Dbanie o aktualizacje interpretera PHP znacząco zmniejsza podatność na różnego rodzaju infekcje, a także pozwala zoptymalizować stronę WWW i przyspieszyć jej wczytywanie poprzez skrócenie czasu reakcji serwera (TTFB), co - jak już ustaliliśmy - korzystnie wpływa na SEO.

Certyfikaty SSL

Szyfrowanie stron WWW protokołem https jest już w zasadzie standardem. Możliwość zainstalowania certyfikatu jest zatem jedną z fundamentalnych możliwości, jaka powinna być dostępna u Twojego hostingodawcy. Oprócz płatnych certyfikatów hostingodawca powinien mieć w swojej ofercie możliwość wygenerowania bezpłatnego certyfikatu Let’s Encrypt SSL w prosty i intuicyjny sposób.

Bezpieczeństwo i wsparcie 

Każdy, kto prowadzi biznes online, chce aby jego strona była bezpieczna. Niestety wraz z postępem technologicznym wzrasta także ryzyko ataków hakerskich na strony. Bardzo często prowadzą one do tego, aby konkretna strona WWW przestała się wyświetlać, co w konsekwencji może mieć dramatyczne skutki w kwestii pozycji w Google. Oczywiście, zabezpieczenie strony WWW w dużej mierze leży po stronie twórcy/właściciela, ale warto pamiętać, żę jest kilka rzeczy, o które może zadbać hostingodawca. 

Warto zweryfikować specyfikację hostingu, czy w ofercie dostępne jest zabezpieczenie przeciw atakom DDoS i Brute Force. Działa ono na zasadzie firewalla na serwerze (tzw. WAF - Web Application Firewall). Jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy ze stroną warto zweryfikować czy hostingodawca oferuje jakąkolwiek pomoc techniczną na różnych kanałach komunikacji. Przykładowo, w LH.pl masz możliwość skontaktowania się telefonicznie, mailowo, czy też za pomocą livechatu. Użytkownicy mają takżę do dyspozycji infolinię alarmową dostępną 24/7. Jest to niezwykle istotny aspekt jeśli chodzi o bezpieczeństwo i zachowanie ciągłości działania usługi. 

Kopie zapasowe

O tym, że regularne wykonywanie kopii zapasowych jest niesamowicie istotne możesz przeczytać zapewne wszędzie. Zawsze przed wykonaniem jakichkolwiek prac na swojej stronie warto upewnić się, że taka kopia na pewno została wykonana. Możesz ją zrobić samodzielnie lub zweryfikować, czy w pakiecie hostingowym z jakiego korzystasz taka opcja jest dostępna. Warto zatem sprawdzić, czy hostingodawca wykonuje za Ciebie automatyczne kopie zapasowe i przechowuje je np. 14 dni – jest to bardzo duże wsparcie zwłaszcza dla początkujących użytkowników. Nie możesz przecież pozwolić sobie na sytuację, w której Twoja strona przez dłuższy czas nie będzie aktywna.

Jak zweryfikować szybkość hostingu?

Czynników, na które warto zwrócić uwagę analizując wpływ hostingu na SEO jest oczywiście więcej, przedstawione zostały jedynie te najważniejsze. Pamiętaj natomiast, że jeśli masz problem z wyborem odpowiedniego hostingu to możesz skorzystać z rankingów i testów, których celem jest porównanie parametrów oraz ich wydajności. W ostatnim czasie firma ITReseller przeprowadziła Ranking hostingu WordPress 2021

Testy zostały przeprowadzone za pomocą:

  • PHP Benchmark (czas wykonywania operacji PHP na serwerze).
  • GTMetrix (czas odpowiedzi serwera oraz pełny czas załadowania strony).
  • BackWPup (czas wykonywania kopii zapasowych w WordPressie).

Test miał na celu zweryfikowanie tego, co oferuje użytkownikom konkretny hostingodawca w przełożeniu na mierzalne wyniki zarówno pod kątem wydajności, jak i funkcjonalności.

Oprócz polegania na istniejących testach, możesz też samodzielnie przetestować hosting - w większości wypadków hostingodawcy udostępniają okres testowy, w ramach którego możesz np. wykonać podobne testy, jak te powyżej.

Podsumowanie

Jak widzisz, wpływ hostingu na SEO jest bardzo duży i bezpośrednio przekłada się na szybkość i ciągłość działania witryny, a co za tym idzie na pozycję strony WWW w wynikach wyszukiwania. To w jakim czasie załaduje się strona WWW ma bardzo duży wpływ na prowadzoną przez Ciebie działalność, a w niemałym stopniu wynika z wydajności hostingu. Google jest nastawiony bardziej przyjaźnie dla stron zoptymalizowanych, które ładują się szybko, gdyż większość użytkowników nie lubi zbyt długo czekać i korzysta z urządzeń mobilnych. 

Warto także zwrócić uwagę na stabilność hostingu, a co za tym idzie dostępność naszej strony WWW. Nie ma znaczenia, czy prowadzisz mały blog podróżniczy, czy też duży sklep internetowy. Każdy chce, aby jego strona WWW była bezpieczna, a w przypadku niespodziewanej awarii zawsze był pomocny support, który wyciągnie z opresji. Co więcej, stabilność strony jest ważna z perspektywy SEO, gdyż często niedziałająca witryna, która wyświetla błędy 500, może spaść niżej w wynikach wyszukiwania lub zostać całkowicie wyindeksowana. Bezawaryjne działanie usługi bardzo mocno przekłada się na zadowolenie klientów i promowanie Twojej marki.

Autorka: Karolina Wierzbińska - Zwolenniczka innowacyjnego podejścia do biznesu w sieci. Od kliku lat głównym zamiłowaniem jest SEO i Content Marketing. Nieustannie śledzi wszelkie nowinki technologiczne. Na co dzień entuzjastka zdrowego trybu życia i miłośniczka wszystkich ras psów.

Latest posts by WpisGoscinny (see all)
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Wpis Gościnny

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram