Kompletny brak zarządzania reputacją online lub też zlekceważenie tej kwestii może mieć negatywny wpływ na Twój wynik finansowy. Sprawdź, co możesz zrobić, aby poprawić wizerunek swojej firmy w sieci i tym samym zwiększyć jej zyski. Oto 9 wskazówek, które pomogą ochronić i lepiej zarządzać reputacją Twojej marki w Internecie.
Zidentyfikuj problem wizerunkowy
Shareholders might look into executive reputations before investing, and well-known customers sometimes do that before buying from or endorsing the company.[i]
Sprawdź jak widzą Cię Twoi potencjalni klienci. Wygoogluj nazwę swojego brandu i spójrz na pierwsze wyniki wyszukiwania. Czy to co widzisz przyciąga czy raczej odstrasza? Sprawdź jakie opinie się pojawią, negatywne czy pozytywne? Które przeważają? Jeśli zdecydowana większość opinii to negatywne głosy, odpowiedz na nie, zanim na stałe zakorzenią się w umysłach Twoich odbiorców. Pamiętaj o tym, że Google pobiera opinie z różnych kanałów dystrybucji treści, takich jak Ceneo, Opineo, Zomato czy Facebook:
Zadbaj o poprawną optymalizację witryny
Kolejnym czynnikiem niewątpliwe wpływającym na reputację witryny w Internecie jest jej odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO. Pamiętaj więc o poprawnej hierarchii nagłówków, prawidłowym wypełnieniu tagów meta title i meta description, a także tworzeniu wartościowych treści, nie tylko pod kątem wyszukiwarki, ale i użytkownika. Więcej o poprawie widoczności witryn przeczytasz w dziale audyty SEO na naszym blogu.
Zatroszcz się o wygląd strony internetowej
Kiepska strona internetowa nie wzbudzi zaufania odbiorców czy potencjalnych klientów, i tym samym negatywnie wpłynie na to jak postrzegana jest Twoja firma czy marka. Strona główna to Twoja wizytówka. Oprócz atrakcyjnej szaty graficznej, niezwykle ważny jest też wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią (CMS), jasny podział na kategorie i użyteczność serwisu. Zobacz najbardziej popularne błędy użytecznościowe na blogu naszej SEM Manager Katarzyny Baranowskiej.
Bądź obecny w mediach społecznościowych
A big mistake many in the reputation management field make is to register social profiles at dozens or hundreds of sites and point links to as many as possible, hoping that some will take over those top rankings.[ii]
Jak przyznaje Rand Fishkin na swoim blogu, obecność w mediach społecznościowych to dziś podstawa, jednak nie należy z nią przesadzić. Po pierwsze, postaw na jakość, a nie na ilość. Po drugie, pamiętaj, że samo stworzenie konta czy profilu w serwisie społecznościowym nie wystarczy, należy regularnie i umiejętnie je prowadzić. Stwórz konta w najbardziej popularnych serwisach, takich jak Twitter, LinkedIn, YouTube, Flickr czy Facebook oraz pamiętaj o:
kompletnym uzupełnieniu danych na profilu
poprawnym jego nazwaniu (pełna nazwa brandu)
zbudowaniu sieci relewantnych kontaktów
przydatności i atrakcyjności treści pojawiających się na profilu
Załóż bloga – pokaż, że jesteś ekspertem
For reputation purposes, it not only can rank for your name, it can give you a solid “home court” ground where you can directly respond to any major assertions made about your company if necessary.[iii]
Zbuduj autorytet. Załóż bloga i pisz na tematy związane z Twoją firmą i oferowanymi produktami, udostępnij najnowsze trendy i nowości ze swojej branży lub ekspertyzy w postaci przydatnych porad i wskazówek. Stań się ekspertem w danej dziedzinie. Wzbudzając zaufanie w odbiorcach, z pewnością wpłyniesz pozytywnie na swój wizerunek w sieci. Ponadto, blog poprawi ruch na stronie i ilość pojawiających się zapytań. Oprócz zdobycia statusu eksperta, blog posłuży Ci jako platforma, dzięki której będziesz mógł reagować na negatywne komentarze czy opinie pojawiające się w sieci.
Nawiąż współpracę z influencerami
Ponad 70 proc. kupujących szuka informacji o produktach czy usługach w mediach społecznościowych. Zajmują one drugie miejsce pod względem zaufania wśród odbiorców treści. Blogi są natomiast drugim najpopularniejszym źródłem (..)[iv]
Influencerzy to kreatywni liderzy opinii, którzy cieszą się sporym zaufaniem swoich czytelników i docierają do szerokiego grona odbiorców. Jako wiarygodne źródło informacji, stwarzają ogromne możliwości dla współpracujących z nimi firm i marek. Korzystając z ich pomocy, przyczynisz się do zwiększenia świadomości marki, wzrostu sprzedaży oferowanych produktów czy pozyskania nowych zapytań.
Zbuduj trwałe relacje z klientem
Consider introducing targets for customer service staff and look to actively champion the importance of your brand reputation internally.[v]
Zapobiegaj pojawieniu się negatywnych opinii wypracowując i wprowadzając wysokie standardy obsługi klienta w swojej firmie. Zadbaj o żywy i rzeczywisty kontakt ze swoim klientem. Reaguj błyskawicznie zarówno na zapytania jak i na zdenerwowanie czy niezadowolenie klienta. Podejmując te kroki wpłyniesz na ilość pozytywnych rekomendacji i opinii na temat Twojej marki i produktów.
Monitoruj opinie o swojej marce
Nawet niewielka ilość komentarzy czy opinii o danej marce może mieć decydujący wpływ na to czy potencjalni klienci zdecydują się skorzystać z usługi czy nie. Warto więc monitorować wszelkie zmianki o Twojej firmie pojawiające się w Internecie, zarówno na blogach i forach jak i w mediach społecznościowych. Na szczęście, oprócz wyszukiwarki Google, mamy sporo narzędzi, które nam to umożliwiają. Poniżej kilka z nich:
To powszechnie dostępne, bezpłatne i intuicyjne narzędzie, które umożliwi Ci monitorowanie wszelkich wzmianek o Twojej firmie. Po wpisaniu słowa kluczowego pojawią się dodatkowe opcje, dzięki którym możemy zdefiniować częstotliwość otrzymywania powiadomień, rodzaje wyświetlanych stron, język, część świata, z której chcesz otrzymywać alerty, liczbę wyników oraz sposób ich dostarczenia.
To jedna z bardziej popularnych aplikacji do zarządzania social media. Dzięki niej będziesz mógł śledzić treści dotyczące Twojej firmy i natychmiast na nie reagować. Pakiet darmowy umożliwia zarządzanie 3 kontami społecznościowymi, planowanie postów oraz dostęp do podstawowych raportów analitycznych. Pakiet Pro jest dostępny w przystępnej cenie $9.99 miesięcznie.
To świetne polskie narzędzie do monitorowania Internetu i mediów społecznościowych, które podbiło serca wielu przedsiębiorców. Dzięki niemu uzyskasz dostęp do opinii na temat danej firmy czy produktu, zidentyfikujesz ilość wzmianek, miejsce ich publikacji oraz ich sentyment. Tę aplikację możesz przetestować w ciągu 14 dni za darmo, a cena podstawowego pakietu to 89zł miesięcznie, chociaż od czasu do czasu zdarzają się akcje promocyjne:)
Zaplanuj działania SERM
Poproś o pomoc jeśli czujesz, że sytuacja wymyka Ci się spod kontroli. Nawiąż współpracę z profesjonalistami, którzy pomogą Ci zapełnić pierwszą stronę w SERP i skutecznie pomogą poprawić wizerunek Twojej firmy online opracowując długofalową strategię działań począwszy od rozpoznania skali problemu po przygotowanie i wdrożenie strategii naprawczej. Dowiedz się więcej o usłudze SERM.
W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]
Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]
21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.