SEO dropshipping w praktyce – czy jesteś gotowy na własny sklep?

6 grudnia 2019

Dropshipping to odpowiedź dla przedsiębiorców, którzy marzą o tym, aby posiadać własny e-commerce, ale nie mają tyle wolnych środków lub odwagi, by zakupić niezbędny towar do sklepu. Niewątpliwie zaletą dropshippingu jest możliwość zapłaty za towar najwcześniej w dniu wpłynięcia zamówienia do sklepu, a więc w momencie, gdy klient już zapłacił. Czy jednak dropshipping to dobry pomysł na biznes?

Chociaż cały proces logistyczny w magazynie jest przeniesiony na hurtownię, wcale to nie oznacza, że sklep internetowy jest skazany na sukces.  

Na wstępie od razu wyjaśnię, że nie będę tutaj poruszać podstawowych kwestii SEO takich jak nagłówki, przekierowania, treści itp., które są przytaczane niemal wszędzie. W tej kwestii pozycjonowanie sklepu w modelu dropshipping nie różni się od innych e-commerce. Ten model biznesowy ma jednak kila elementów wynikającą z samej jego konstrukcji.

W dropshippingu najsłabszym elementem są produkty oraz hurtownie, a dokładniej obsługa klienta od momentu przyjęcia zamówienie do wydania towaru kurierowi. To one potrafią pociągnąć sklep w dół, pomimo dbałości o optymalizację SEO sklepu internetowego.

Dlatego chciałbym odpowiedzieć na pytanie, czy sklep dropshipping to prosty kawałek chleba? 

dropshipping infografika
Źródło: własne

Historia dropshippingu

Pomysł dropshippingu nie jest nowy, bo powstał już w latach 50 XX wieku w USA. Pojawiła się wtedy idea nowego rodzaju dystrybucji towarów na linii Producent – magazyn - klient, z pominięciem sklepu, co pozwoliło zredukować koszty logistyczne. Sama nazwa dropshipping wywodzi się od drop shippees, czyli „opuszczać przesyłki [pomijać jeden z procesów logistycznych]”.  Jedna firma mogła obsłużyć magazyn, pakowanie i wysyłkę, redukując tym samym dość spore koszty logistyczne (usługa – pakowanie – wysyłka do sklepu i dalej usługa – pakowanie – wysyłka do klienta).

Z ówczesnych katalogów, które można było spotkać w każdym zakątku USA można było zamówić produkt taniej, bezpośrednio do domu (przypominam, że nie było wtedy sklepów internetowych).

Rewolucja przyszła z Internetem. Pierwszą formą w tej formie oferującą dropshipping był Amazon (który do dziś oferuję taką usługę dla niektórych produktów). Zaraz potem powstały inne firmy i rozwiązania dropshippingu zyskując popularność na całym świecie.


Dropshipping – od czego zacząć

Pozycjonowanie sklepu opartego o model dropshippingu wymaga wcześniejszego zbadania rynku. Wiele firm po wpisaniu w Google frazy „dropshipping” kusi rozmaitą ofertą hurtowni oferującą tę formę współpracy. Wybór sprzedawanego towaru i hurtowni jest w tym momencie kluczowy, ponieważ od tej decyzji zależą nie tylko koszty, które zostaną poniesione w przyszłości, ale także czas oraz szanse na powodzenie.

  1. Asortyment – nie bierz byle czego!

Jeżeli na tym etapie zostanie podjęta zła decyzja odnośnie do asortymentu, istnieje duża szansa, że firma upadnie, nim zacznie przynosić zyski. Idealna sytuacja jest wtedy, wybór asortymentu wywodzi się z zainteresowania i znajomości branży. Istotne jest wzięcie pod uwagę aktualnych trendów i zainteresowań. Nie polecam wyboru tematyki sklepu na podstawie emocji ("zawsze lubiłem zabawki"), ponieważ decyzja ta zostanie szybko zweryfikowana przez rzeczywistość.

Na początku celuj więc w towar niszowy. Taki, który nie ma zbyt dużej konkurencji, ale jest często wyszukiwany przez użytkownika. Może to wyglądać na zadanie niemożliwe do wykonania, ale jeżeli nie masz dużego budżetu, by walczyć z silną konkurencją pokroju Allegro, musisz skupić na bardziej szczegółowych produktach. Nie miej ambicji na duży sklep z popularnym asortymentem, w którym jest wszystko. Skup się na jednej kategorii produktu, np. czapki dla niemowląt.

     2. Wybór hurtowni dropshipping

Hurtownia stanowi kluczowy element podczas prowadzenia sklepu opartego na dropshipping. Pamiętaj, że jeżeli hurtowania nie wywiąże się z zadania, to odpowiedzialność w oczach klienta spadnie na Twój sklep.

Hurtownia powinna mieć możliwość wielu rodzaju dostaw lub przynajmniej umożliwić odbiór towaru przez własnego kuriera.  Niestety, większość hurtowni oferuje tylko jednego, wybranego kuriera o stałej cenie. Oznacza to, że klient nie będzie mieć wyboru dostawcy, a ty możliwości negocjacji cen. Niezależność w wyborze kuriera pozwoli Ci wynegocjować dość spory rabat bezpośrednio u przewoźnika lub agregatora. Własny kurier to także możliwość dodania opcji "za pobraniem" i wysyłki do paczkomatu.

Spotkałem się z tylko jedną hurtownią, która oferuje własnego kuriera (DPD), kuriera wysłanego przez sklep (tu masz możliwość wysyłki za pobraniem), a nawet możliwość wysyłki do paczkomatu.

Jeżeli Twój sklep zaoferuje tylko możliwość wysyłki kurierem „n” za 16 zł, a Twoja konkurencja pozwoli na kilka form dostawy, w tym jeden za pobraniem oraz paczkomat, to Twoja oferta nie będzie wyglądać zachęcająco. Nie wierzysz? Spójrz na ten diagram, który prezentuje najbardziej zachęcającą opcję dostawy wybieraną przez klientów e-commerce.

Najczęściej wybierane formy dostawy
Najczęściej wybierane formy dostawy. Źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

W Polsce najpopularniejszą formą dostawy jest kurier, dalej paczkomat i poczta. Odbiór osobisty plasuje się na szóstej pozycji z 14% udziałem.  Warto też wziąć pod uwagę fakt, że wszystkie formy dostawy można mieć za darmo dzięki Allegro Smart (który w ostnicach dniach dodał także darmową dostawę kurierską). Warto odnotować fakt, że dostawę z darmowym zwrotem wybiera 27% klientów.

Zmiany w adresie? Nie u nas!

Decydując się na dropshipping trzeba mieć tę świadomość, że samemu jest się klientem hurtowni. Dobra obsługa klienta powinna być jednym z czynników decydującym o wyborze. Hurtownia powinna być pomocna i świadoma synergii, tego, że odpowiednia współpraca przyczyni się wzrostem sprzedaży w sklepie oraz w hurtowni. Czasami może się zdarzyć pomyłka w adresie albo opóźnienie. Brak komunikacji może spowodować, że sklep poniesie koszty nieodebranej lub ponownej wysyłki do klienta tylko dlatego, że hurtownia nie zareagowała na prośbę zmiany adresu lub anulowania zamówienia.

Co jeszcze warto wiedzieć o hurtowniach oferujących dropshipping?

Chociażby to, że do ceny produktu trzeba doliczyć stała opłatę za usługę pakowania i wysyłki. Jest to kwota w zależności od hurtowni ok. 2 - 3 zł. Kwota ta jest niezależna od wartości zamówienia, dlatego może się ukazać, że przy nisko marżowych produktach będzie się stratnym.

Optymalnym pomysłem jest wybór kilku hurtowni i złożenie testowego zamówienia. Tutaj mogą pojawić prawdziwe kwiatki, które utrudnią lub uniemożliwią dalszą współpracę.

Przykład 1. Jedna z hurtowni zabawek oferująca dostawę na zasadach dropshipping posiada swoje magazyny rozlokowane w rożnych miastach. Każdy magazyn posiada inny asortyment powiązany z zabawkami.  jednym mogą być maskotki, w drugim zabawki drewniane i klocki, itd.  Jeżeli klient zdecydowałby się na rozbudowany koszyk zakupowy z asortymentem pochodzących z różnych magazynów, hurtownia wyśle do klienta kilka paczek w różnych odstępach czasowych, obciążając sklep za każdą pojedynczą wysyłkę.

Przykład 2. Hurtownia oferująca produkty dla dzieci i niemowląt takie jak smoczki, materace, laktatory, ciuszki itd. Zamówienie polega na wybraniu produktów i oczekiwaniu na akceptację ze strony sklepu. Okazało się, że akceptacja trwa do dwóch dni. Po tym czasie hurtownia wysyła towar po zaksięgowaniu płatności (brak kredytu kupieckiego dla sprzedaży w dropshipping). Od momentu zamówienia do wysyłki towaru mija 2-3 dni. Na dzisiejsze standardy jest to zdecydowanie za długo.

Przykład 3. Hurtownia z tekstyliami i odzieżą dla dzieci.  Zamówienie złożone na 10 produktów. Zostało anulowane z powodu braku dwóch produktów na stanie pomimo dostępności na sklepie. Błąd wynikł z opóźnionej synchronizacji (która jest włączana o 1 rano). W efekcie sklep sprzedawał asortyment już niedostępny.

Przykład 4. Hurtownia z odzieżą i akcesoriami dla mam. Po zaimportowaniu produktów 90% nie posiada zdjęć. Hurtownia ich nie posiada. Nie widzi problemu.

Przykład 5. Sklep z licencjonowanymi zabawami. Na pierwszy rzut ka wszystko wydaje się idealne. Wiele form dostaw, kredy kupiecki, dobra obsługa klienta. Hurtownia we wrześniu rozesłała maile o wstrzymaniu oferty dropshippingu do stycznia z powodu okresu świątecznego. W tej sytuacji można zmienić hurtownie, co wiązać się będzie z kosztami i czasem potrzebnym na zmiany opisów i struktury serwisu, lub zamknąć sklep do stycznia.

     3. Wybór CMS na sklep dropshipping

W zależności od platformy CMS, prowadzenie sklepu może być proste i droższe, wspierane procesem półautomatycznym, lub dłuższe ale  zdecydowanie tańsze i pod większą kontrolą.

Sklep internetowy można postawić na jednej z „dedykowanej” pod dropshipping platformy CMS (m.in. Shopper, RedCart, SkyShop itd.) lub po prostu na dobrze znanym WordPress (są również inne, mniej popularne).

Dla osób „nie-technologicznych” lub niemających czasu, skorzystanie z ofert jednej z dedykowanych platform to najlepsze rozwiązanie, jednak nie najtańsze. Z kolei sklep oparty na WordPress wymaga czasu i wiedzy, jednak jest zdecydowanie tańsze, ale po kolei:

  1. Gotowa platforma CMS pozwala na uruchomienie sklepu niemal od razu. Jest to rozwiązanie najprostsze, ale zarazem najbardziej kosztowne, gdyż trzeba liczyć się nie tylko z abonamentem (lub opłatą roczną), ale również opłatami dodatkowymi za moduły i obsługę techniczną. W przypadku dedykowanych pod sklep platform wystarczy wybrać odpowiedni szablon i po wgraniu produktów sklep „może zacząć działać”. Oczywiście w dużym uproszczeniu. Niewątpliwie zaletą tego rozwiązania jest gotowy sklep z możliwością rejestracji, wysyłania newsletterów, edycją produktów, fakturowania, statystyk, tworzenia bazy danych i przede wszystkim bezpiecznych płatności.
  2. WordPress to darmowe rozwiązanie, jednak wymaga poświęceniu mu więcej czasu. WordPress daje możliwość wyboru pośród tysięcy darmowych szablonów, jednak decydując się na sklep internetowy warto zainwestować w któryś z płatnych, do których dodawane są także niezbędne wtyczki do obsługi e-commerce (zazwyczaj WooComerce) . Sklep oparty na Worpressie jest prosty rozbudowaniu i posiada niemal nieograniczone możliwości deweloperskie, przy jednoczesnych zachowaniu prostoty modyfikacji. jednak jako rozwiązanie open source jest podatne na ataki hackerskie i wymaga monitowania aktualizacji platformy oraz wtyczek, zwłaszcza tych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo zakupów i transakcji.

Jeżeli dopiero stawiasz pierwsze kroki w sprzedaży internetowej, zdecydowanie lepiej wypróbować któraż z dedykowanych platform sprzedażowych, zwłaszcza, że niektóre umożliwiają przetestowanie przez pewien czas lub dają dostęp do wersji DEMO.


Pozycjonowanie sklepu dropshipping – co trzeba wiedzieć o produktach

Prowadzenie sklepu opartego o dropshipping nie zwalnia z konieczności jego wypozycjonowania w naturalnych wynikach wyszukiwania. Tak jak i innych modelach biznesowych, tak i tutaj trzeba zadbać o link-building i aspekty techniczne strony.

Na SEO sklepu w dropshippingu trzeba poświecić nie mniej czasu, jak na każdą inną stronę.  Nie chcę poruszać tutaj kwestii tak oczywistych jak title, description czy struktura adresów (o title można przeczytać na naszym blogu tutaj), ale chcę zwrócić uwagę na to, co spotka osoby korzystające lub przynajmniej planujące uruchomić sklep na dropshippingu.

Jednym błędów startujących sklepów internetowych jest zbyt duży zamiar w stosunku o możliwości inwestującego.

Duplicate content – istota problemu

Sklepy oparte na dropshippingu mogą mieć nawet kilka tysięcy produktów. Dzieje się tak iż, ponieważ hurtownia udostępnia plik w formacie .xml lub .csv z pełną swoją ofertą. W pliku tym znajdują się wszystkie informacje odnośnie do produktu, tj. nazwa, opis, zdjęcie, cena, stan magazynowy itd. Plik ten wystarczy zaimportować stan oferty.

Problem w tym, że produkty te nie są w ogóle zoptymalizowane pod SEO. Optymalizacja ich po stronie hurtowni jest niemożliwa, ponieważ jakie działania nie byłyby poczynione, wszystko zostanie powielone na sklepach, które zaimportowały dane produktowe z hurtowni. Duplicate content wpłynie pozytywnie jedynie na najmocniejszą domenę. Opisy i nazwy się powielają, ogrom duplikacji zewnętrzne niemal eliminuje nowy sklep bez historii.  Opisy te powtarzają się na allegro, Ceneo i większych sklepach. Konkurowanie z nimi jest nie tylko drogie, co często niemożliwe.

ALEXIS KP-0596 Grzechotka plastikowa SHAKER to nazwa produktu pochodzącego z hurtowni oferującej sprzedaż na zasadach dropshipping.  Wpisanie tej nazwy w wyszukiwarkę Google zawraca 818 identycznych produktów. Sprzedawcy nie usunęli nawet nazwy ALEXIS KP-0596 która pozwala na zidentyfikowanie produktu na potrzeby hurtowni.

Wśród wyników jest m.in Allegro, CENEO i Nokaut.

Duplikace content produktu

Duplikacja opisów bardzo często jest spotykana także w sytuacji wielu wariantów tego samego produktu. Różne kolory, rozmiary czy wzory mają osobne wartości w pliku. Oznacza to, że będą traktowane jako osobny produkt i po ich zaimportowaniu do sklepu pojawią się 4 rodzaje tego samego produktu, mogące różnić się tylko nazwą.

Każdy z tych produktów różni się tylko kolorem.

                                       

Ręczne edytowanie kilku tysięcy produktów mija się z celem. Lepiej skupić się na wybranych – najważniejszych, które mogą przynieść zainteresowanie i konwersję.

Łatwiej jest zoptymalizować 30 kart produktowych niż 3000. Zadbaj, by każdy miał odpowiedni opis, który nie będzie powtarzać się nigdzie indziej.


Sposób na masową modyfikację produktów w modelu dropshipping

Wybierając hurtownię otrzymuje się plik z produktami w formacie .csv lub .xml.

Plik ten (w zależności od wyboru platformy, wtyczek itd.) można zaimportować automatycznie lub ręcznie.

Opcja automatyczna, w zależności od ustawień, raz dziennie synchronizuje się z hurtownią i pobiera aktualne ceny, opisy i grafiki produktu. Powstaje więc całkowita zależność od cen ustalonych od hurtowni. Jest to dość kłopotliwe, ponieważ jeżeli cena ostatnie drastycznie obniżona z powodu promocji, cena również ulegnie zmianie na sklepie. Tutaj pojawia się problem rozdziału promocji na sklepie od promocji w hurtowni. Promocja ustalona bezpośrednio w sklepie (np. -25%) jest odliczana od ceny w pliku, która najczęściej została obniżona w wyniku kampanii promocyjnej hurtowni.  Łatwo stracić nad tym kontrolę przy kilkuset produktach, których ceny zmieniają się co kilka godzin.

Na szczęście jest możliwość ręcznego wgrania pliku. Dzięki temu ma się całkowitą kontrolę na danymi, które pojawią się przy produkcie.  Wystarczy podmienić dane w pliku wygenerowanym przez hurtownię i wyłączyć automatyczną aktualizację wybranych danych (np. nazwy produktu, opisu i ceny. pozostawiając jedynie stan).

W zależności od hurtowni, rodzaj zawartych w pliku danych może się różnić, ale najczęściej plik powinien tak się prezentować:

tabela importu
Gotowy plik do importu produktów

Wskazanie kategorii Kategoria / podkategoria automatycznie doda do niej produkt. Jeżeli kategoria nie istnieje, to zostanie utworzona.

Gotowy plik w postaci CSV najlepiej jest w LibreOffice (jako jedyny nie generował błędów) i zaimportować do sklepu i po wgraniu pliku wystarczy odpowiednio zmałpować dane:

Import produktów w WooComerce

Wady i zalety dropshippingu

Niski próg wejścia w ten model biznesowy otwiera drzwi do posiadania własnego sklepu internetowego. Nie trzeba inwestować w towar, zarządzać logistyką ani trzymać towaru w domu, co jest istotna na początku prowadzenia działalności.

Niewątpliwie wadą jest brak możliwość i kontroli procesu logistycznego. Pakowaniem i wydawaniem przesyłki kurierowi zajmuje się magazyn. Nie masz więc żadnego wpływu na to, by przyśpieszyć wysyłkę, skontrolować jej jakość czy sprawdzić przyczynę opóźnienia. Jest się uzależnionym od konsultanta (lub inne osoby po drugiej stronie słuchawki). Jest to o tyle niebezpieczne, że wymusza niejako „kłamstwo” do klienta, który zacznie wypytywać o przyczyny opóźnienia wysyłki.

Kolejną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę to ograniczenie możliwości dostaw. Klient lubi mieć wybór - danie mu wyboru tylko jednej opcji wysyłki (a tak jest w większości hurtowni dropshippingowych) zdecydowanie negatywnie wpłynie na konwersję zakupową.  Dla przykładu, hurtownie dropshippingowe z kategorii zabawek – spotkałem się tylko z jedną, która umożliwiła wysyłkę własnego kuriera lub do paczkomatu.

Istotną kwestią jest cena produktu w hurtowni. Decydując się na współpracę dropshippingową trudno liczyć na większe zniżki. Te pojawiają się dopiero po określonej łącznej wartości zamówień w danym czasie (np. 3% zniżki po przekroczeniu 10 tysięcy złotych netto w ciągu 6 miesięcy) . Jeżeli hurtownia nie oferuje odbioru paczki przez własnego kuriera to i tutaj się na tym nie zaoszczędzi.  Koszt wysyłki na poziomie 13-16 zł brutto bez możliwości negocjacji, podczas gdy konkurencja oferuje darmową dostawę znacznie utrudni rywalizację.

Kiedy warto postawić na dropshipping?

Dropshipping warto wziąć pod uwagę przy niewielkim asortymencie. Pozwoli to na zoptymalizowanie każdej karty produktowej oraz uzupełnienie ich o unikatowe opisy bez zbytniego nadszarpnięcia budżetu. Z tego powodu jest to dobre rozwiązanie dla firm jednoosobowych, dopiero zaczynających sprzedaż w Internecie i chcących zobaczyć, jak wygląda prowadzenie takiej działalności bez konieczności zakupu towaru i jego przechowywania. Duża ilość kosztów dodatkowych (abonament, wtyczki, automatyczna synchronizacja, usługa pakowania) oraz minimalna możliwość negocjacji cen powoduje, że po pewnym czasie dropshipping nie jest opłacalny.  Ceny startowe bywają wyższe od tych spotykanych na allegro czy Ceneo, a przecież do nich trzeba doliczyć także usługę dropshipping. Sytuacji nie poprawia fakt, że ewentualne zwroty i reklamacje kierowane są pod inny adres, niż została dostarczona przesyłka, gdyż tych hurtownia po prostu nie przyjmie. Największe zniżki można otrzymać zakupując towar hurtowo, a w przypadku dropshippingu jest to niemożliwe, przyjemniej na początku działalność, gdy ruch dopiero zaczyna rosnąć.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Fox Strategy

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram