SEMpresso#4 - relacja z wydarzenia

16 grudnia 2019

Rozpoczynając pierwszą edycję SEMpresso nie sądziliśmy, że pod koniec 2019 roku będziemy mogli oficjalnie przekazać wiadomość: na fali wyzwań i chęci pomocy przedsiębiorcom powstały aż cztery odsłony wydarzenia!

W tym miejscu chcieliśmy podziękować - za obecność, za pytania, uzupełnione ankiety i każdy grosz, który pomógł potrzebującym zwierzakom.

Nie ukrywamy - chcieliśmy zakończyć rok specjalną edycją świąteczną🎄, a idealnym pomysłem na wykorzystanie tego magicznego czasu był temat… zakupów, decyzji konsumenckich i UX.

W piątek trzynastego, na przekór zabobonom i chcąc przynieść trochę radości, witaliśmy Was, jak zawsze, w Strefie Kultury we Wrocławiu.

Zainspirowani wrześniową edycją postanowiliśmy kontynuować charytatywną akcję pomocy czworonożnym przyjaciołom. Tym razem wybraliśmy Trzebnicki Klub Psa, który części naszego zespołu jest szczególnie bliski min. z powodu Antka – niewidomego, aktywnego psa, który czekał na ciepły, nowy kąt. Pod opieką Klubu jest oczywiście także mnóstwo innych psów, które w oczekiwaniu na swoją nową rodzinę potrzebują wyżywienia, opieki weterynarza i zabawek do prawidłowego rozwoju.


Oficjalnie możemy przekazać, że dzięki Wam uzbieraliśmy kwotę: 1 375,48 zł.

Jak zawsze, zaokrąglamy ją w górę i dorzucamy kilka groszy, dzięki czemu na konto Trzebnickiego Klubu Psa zostanie przekazana kwota:

Dziękujemy – Wam, uczestnikom, prelegentom i oczywiście wszystkim pracownikom Klubu, którzy pomagają i chronią psie znajdy.

O co chodzi z tymi zakupami?

Temat czwartej edycji nie był przypadkowy. Po pierwsze – życzenia wobec UX pojawiały się w ankiecie już od pierwszej edycji. Po drugie – w okresie świątecznym jesteśmy zalewani promocjami, zniżkami, rabatami i szaleństwem kupowania. Wydajemy pieniądze na prezenty i karpie, nie do końca kierując się rozsądkiem czy racjonalnością tych decyzji.

A te, jak się okazało, zależą od wielu czynników, o których więcej opowiadali nasi prelegenci.

Warsztaty z podejmowania decyzji konsumenckich – Aleksandra Sudnik i Oktawian Kitala – Fox Strategy

Chcieliśmy zacząć od podstaw, czyli od tego co determinuje nasze decyzje konsumenckie z punktu widzenia psychologii. Jesteśmy kłębkiem różnych indywidualnych czynników, które powodują, że kupujemy dany produkt lub lubimy danego producenta. Ola i Oktawian podjęli się tego szerokiego tematu w 70-minutowych warsztatach, które podzielone zostały na cztery bloki:

  1. Stereotypy w decyzjach konsumenckich – jak powstają stereotypy, czemu są szkodliwe i jak wykorzystują je producenci?
  2. Emocje w decyzjach konsumenckich – czym się różnią zakupy kompulsywne od impulsywnych?
  3. Etnocentryzm i efekt kraju pochodzenia w decyzjach – czym się różnią i jak odbierają je Polacy?
  4. Pieniądze w decyzjach konsumenckich – czyli jak rabaty mogą wpłynąć na nasze nieracjonalne zakupy?

W prezentacji umieszczone zostały badania naukowe, przykłady wprost z naszych sklepowych półek, a także ćwiczenia. Z racji ogromu podjętego tematu i ograniczonego czasu – każde zagadnienie posiada ciekawe źródła informacji – jeśli chcecie wrócić do tych slajdów umieszczamy poniżej prezentację:

Konwersja to dopiero początek. Jak zachwycać użytkowników, żeby zostali na dłużej? - Alina Prelicz-Zawadzka - The Rectangles

Alina,w swoim wystąpieniu, połączyła psychologię z tematyką UX. Dzięki niej dowiedzieliśmy się jak dotrzeć do określonej grupy docelowej, czemu budowanie relacji z użytkownikiem ma znaczenie, czym jest Model Kano i dlaczego w pracy czasem przydają się karteczki samoprzylepne. Ponadto, zrozumieliśmy jak istotne są tzw. punkty styku i poznaliśmy odpowiedź dlaczego Alina bała się zamawiać rośliny w sklepach internetowych.

Niezwykle wartościowy był slajd podkreślający, iż zaufanie i zaangażowanie to dwa rożne (ale równie ważne) aspekty. Jak się okazuje - oba wpływają na konwersję i oba obejmują zupełnie różne touchpoints. Dobrze jest wiedzieć, że oczekiwania użytkownika są wypadkową jego problemów, motywów i obaw.


Czy wiesz co Użytkownicy robią na Twojej stronie i dlaczego nie kupują? Poznaj case i narzędzia, które usprawnią Twój proces zakupowy. - Monika Kołodziejczyk - ThinkDigital

Trzecia prelekcja dotyczyła wiedzy technicznej i narzędzi, które wykorzystywane są w tematyce UX. Na podstawie danych i mnóstwa przykładów wprost z czeluści Internetu, Monika pokazała nam, że a) nie każda ładnie wyglądająca strona spełnia rolę użytkową; b) nieestetyczna w naszym odbiorze strona może przynieść konwersję; c) umieszczenie buttonów i slajdów ma znaczenie, a projektując swoją stronę warto zwrócić baczną uwagę na min. takie elementy jak:

  1. Strona główna i pozostałe LP - z wyodrębnionymi kategoriami głównymi i niewidocznymi reklamami podczas ładowania.
  2. Menu strony – które należy umieścić na stronie według popularności
  3. Wyszukiwarka wewnętrzna – która nie tylko powinna być widoczna, ale również powinna mieć umieszczoną korektę zapytania
  4. Formularz
  5. Produkt – a właściwie jego czytelny opis, recenzje i wartości.

Dark patterns. Ciemna strona projektowania, która zwodzi użytkowników i oszukuje klientów. - Michał Szwak - Tieto

Trzecią i ostatnią prelekcją było wystąpienie Michała, który udowodnił, że praca lekarza, dziennikarza i osoby zajmującej się UX łączy... zaskakująco dużo. W wystąpieniu mogliśmy zrozumieć jak ważna jest etyka, która determinuje decyzje konsumenckie. Podjęty temat dark patterns pozwolił nam poznać branżę UX od trochę innej strony. Słuchając wystąpienia dowiedzieliśmy się jak oszukuje się użytkowników, a liczne przykłady „z życia” wskazały, że nie jest to aż tak rzadka technika w XXI wieku.

Michał, dzięki Tobie wiemy już w jakim celu wprowadza się dark patterns, jak się je klasyfikuje i jak wiele serwisów wprowadza tą metodę. Z pewnością dzięki tej wiedzy większość z nas będzie inaczej oceniała weryfikację dwuetapową na FB.

Czwarta edycja, jak zawsze, zakończyła się networkingiem, gdzie wszyscy dzielimy się wiedzą, opiniami i uwagami. Miło było Was wszystkich poznać i zamienić kilka słów!

Dziękujemy uczestnikom za pierwsze opinie „na świeżo”, a prelegentom za poświęcony czas i ogrom informacji. Mamy nadzieję, że pierniczki smakowały, a wiedza (Nam wszystkim!) przyda się nie tylko w 2020 roku, ale także znacznie później.

Jak już wspomnieliśmy – nie zwalniamy tempa w następnym roku i koncepcja SEMpresso będzie kontynuowana. Kolejna edycja już w marcu – zostańcie z nami, więcej informacji wkrótce!

- Zespół organizatorów: Agata, Ewelina, Ola, Oktawian, Dawid, Damian, Kamil, Maciej

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Fox Strategy

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram