Pozycjonowanie appki strategią na rozwój mobilnego biznesu

28 stycznia 2016

Czy  zastanawiałeś się, jak działa wyszukiwanie aplikacji mobilnych w sklepach typu Google Play i App Store albo w jaki sposób na podstawie kilku słów kluczowych otrzymujemy określony zestaw wyników? Dlaczego jedna aplikacja jest na pierwszym miejscu, a inne znajdują się dalej i czy rezultat wyszukiwania przedstawia wszystkie dostępne aplikacje?

App Store Optimization (ASO), czyli optymalizacja aplikacji pod kątem wyszukiwania, to proces mający na celu poprawę widoczności produktu w sklepach z aplikacjami mobilnymi, a co za tym idzie – zwiększenie ilości jego pobrań.


Dobra aplikacja mobilna to nie wszystko

Twoja firma tworzy aplikacje mobilne. Wpadliście na genialny pomysł, stanowicie znakomity zespół programistów, aplikacja jest wydajna i nie ma z nią większych problemów, a co najważniejsze produkt działa na różnych platformach. Jednym zdaniem – odrobiliście lekcje. Mimo to pojawia się duży problem – aplikacja nie sprzedaje się. Chcesz dowiedzieć się dlaczego? Ponieważ nie jest widoczna w sklepie!

Jak donosi serwis comScore.com, od 2014 roku liczba użytkowników aplikacji mobilnych przewyższyła tych, którzy korzystają z wersji desktop (używanych na komputerach). Dzisiaj ilość ta zbliża się do dwóch miliardów!

Użytkownicy mobilni, a desktopowi
Źródło: www.smartinsights.com

Największe sklepy z aplikacjami mobilnymi oferują łącznie ponad 4 miliony produktów, z czego ponad połowa pobrań (55%) przypada na Google Play.

www.smartinsights.com
Źródło: www.statista.com

Użytkownicy pobierają dziesiątki milionów aplikacji dziennie. Ilość pobrań cały czas wzrasta i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się zmienić w tym roku.

Jak widzisz, konkurencja jest ogromna. Nic więc dziwnego, że musimy starać się dotrzeć do klienta wszelkimi możliwymi sposobami.  Sama dbałość o jakość produktu już nie wystarczy.


Czas zatroszczyć się o Twoją aplikację

Rozwój rynku i technologii mobilnych sprawia, że coraz więcej firm sprzedających aplikacje inwestuje w optymalizację i marketing swoich produktów.

Proces optymalizacji aplikacji można podzielić na dwa obszary działań: On-Page i Off-Page. Częściowo przypomina on pozycjonowanie stron internetowych. Zobacz jakie elementy aplikacji wymagają szczególnej uwagi i jak można ją zoptymalizować, aby wyprzedzić konkurencję. Pierwszym krokiem jest optymalizacja strony aplikacji.

Nazwa aplikacji

Nazwa aplikacji to ważny element zarówno ze względów marketingowych jak i optymalizacyjnych.  W przypadku Google Play zaleca się, by w tytule użyć maksymalnie 25 znaków. W przeciwnym razie nazwa nie będzie wyświetlana w całości i użytkownicy nie będą mieli możliwości jej przeczytania na ekranach swoich smartfonów oraz tabletów.  Dobrą praktyką jest wykorzystanie w tytule słów kluczowych, na które aplikacja ma pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

Opis aplikacji

Rozmiar opisu aplikacji również jest ograniczony i wynosi 4 000 znaków. Istotne jest, aby w opisie wpleść ważne dla aplikacji słowa kluczowe, co będzie miało pozytywny wpływ na wzrost ich pozycji.

Zawartość słów kluczowych

Dobór odpowiednich słów kluczowych będzie wymagał czasu i zaangażowania. Nie obejdzie się bez analizy konkurencji oraz  doboru najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych związanych z aplikacją. Spośród setek słów kluczowych dostępnych fraz należy dobrać te, które będą najlepiej odpowiadały zawartości aplikacji oraz grupie docelowej, dla której dedykowany jest produkt. Bezsprzecznie trafnie dobrane i rozsądnie rozmieszczone słowa kluczowe znacznie przyczynią się do wzrostu widoczności aplikacji w sklepach typu Google Play.

Strong

Pogrubienie ważnych słów kluczowych w opisach i artykułach ma mniejsze znacznie na ranking niż tytuły, czy nagłówki. Podkreśla jednak ich znaczenie dla wyszukiwarek. Pogrubione frazy mają również wpływ na użytkownika, ponieważ zwracają na siebie jego uwagę podczas przeglądania artykułu.

Grafika

Zanim użytkownik pobierze aplikacje, chce ją zobaczyć. Google Play daje możliwość umieszczenia do 8 screenshotów, więc wykorzystajcie ją dobrze, dodając najciekawsze widoki z aplikacji.

Google+

Google Play pozwala na dodanie  oceny „+1” dla aplikacji bezpośrednio na jej stronie. Googlowe „plus jedynki” mają podobną funkcjonalność do przycisku "Lubię to" na Facebooku. Oceny wpływają na ranking i budują zaufanie użytkowników, dlatego jeśli nie macie wtyczki Google +, koniecznie dodajcie ją na stronie Waszej aplikacji.

Google Analytics

Aby zobaczyć wyniki przeprowadzonych optymalizacji, wystarczy odpowiednio skonfigurować konto Analytics oraz zaimplementować identyfikator śledzenia w aplikacji. Dzięki temu każdy może zyskać dostęp do szczegółowych raportów pozwalających mierzyć skuteczność aplikacji oraz badać zachowanie użytkowników. Google Analytics raportuje liczbę użytkowników odwiedzających stronę aplikacji, ilość użytkowników obecnie jej używających oraz poziom ich zaangażowania, a także kategorie i modele urządzeń, na których aplikacja jest najczęściej instalowana.

Są również czynniki, na które można oddziaływać jedynie pośrednio i są to elementy typu Off Page. Mimo to stanowią one równie ważny element działań ASO. 

Liczba pobrań

Im więcej pobrań aplikacji, tym staje się ona bardziej popularna, co dobrze wpływa na jej widoczność w wynikach wyszukiwania App Store. Poza ścisłym gronem osób odpowiedzialnych za tworzenie algorytmów w sklepie Google Play, chyba nikt nie wie, jakie czynniki wpływają na wzrost pozycji w rankingu, jednak pewne jest to, że popularne aplikacje oraz takie, które mocno angażują użytkowników są wysoko premiowane przez Google.

Link Building  

Niezawodna strategia działań zarówno w SEO, jak i w ASO. Z całą pewnością kampanie mające na celu zdobycie wartościowych linków przychodzących pomogą aplikacji uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania oraz sprowadzą dodatkowy ruch.

Rekomendacje

Zła wiadomość jest taka, że istnieje ograniczona możliwość kontroli rekomendacji wystawianych dla aplikacji. Dobra natomiast jest taka, że każda pozytywna rekomendacja nie tylko korzystnie wpływa na widoczność aplikacji, ale także przekonuje użytkowników, że rzeczywiście warto ją pobrać.


Pozycjonowanie aplikacji w praktyce 

Powyższe wskazówki odnoszą się do optymalizacji aplikacji w sklepie Google Play. Wszystkie elementy kampanii ASO są niezwykle istotne - zaczynając od analizy rynku i konkurencji, przechodząc przez dobór słów kluczowych, a kończąc na implementacji narzędzi do śledzenia wyników kampanii. Prawidłowo prowadzona strategia ASO pomaga zwiększyć ilość odwiedzin, a co za tym idzie powoduje wzrost liczby pobrań aplikacji o połowę.

Najważniejsze jest to, aby pamiętać, że stworzenie super produktu to dopiero połowa drogi do sukcesu. Kolejnym etapem jest strategia marketingowa, która  w przypadku aplikacji mobilnych jest tylko jedna – ASO.

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Fox Strategy

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram