Jak zmiany wyświetlania Google AdWords wpłyną na pozycjonowanie?

25 lutego 2016

Od kilku dni w branży SEM głośno na temat wprowadzonych przez Google zmian w reklamach AdWords. Kwestia rewolucji w reklamach tekstowych rozpatrywana jest głównie w kontekście zmian w CPC (koszt kliknięcia) oraz CTR (współczynnik klikalności), a swoją popularnością dorównuje tematowi nowych ikon komentowania na Facebooku! Dziś chciałabym się jednak zastanowić nad wpływem, jaki będą miały omawiane zmiany nie tylko na kampanie reklamowe Google AdWords, ale przede wszystkim na pozycjonowanie stron.


Zmiany w Google AdWords

Słowem wprowadzenia: kilka dni temu (pierwsza potwierdzona informacja pojawiła na blogu Search Engine Land 19 lutego 2016 roku) Google zmniejszyło ilość reklam wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, całkowicie wycinając te widoczne w prawym sidebarze. Tym samym na dole wyników wyszukiwania może pojawić się do trzech wyników reklamowych, a ich ilość na górze została zwiększona do czterech.

Jest to stała zmiana, której celem jest między innymi:

  • podniesienie stawek CPC (liczyć się będą teraz tylko pierwsze cztery wyniki reklamowe);
  • dostosowanie wyników wyszukiwania do urządzeń mobilnych;
  • większa ekspozycja reklam produktowych Google Shopping, które od teraz zastąpią tradycyjne linki sponsorowane w prawym sidebarze;

Warto również wspomnieć, że stale rozwijana usługa Google AdWords od niedawna pozwala na użycie nawet 6 linijek dla jednej reklamy. Wszystko to za sprawą bogatego arsenału rozszerzeń reklam tekstowych w wyszukiwarce.


Jak zmiany wpłyną na pozycjonowanie stron?

Nie jest tajemnicą, że użytkownicy wyszukiwarki są raczej leniwi i nie interesuje ich wiele poza wynikami widocznymi do tzw. „breaking point” – punktu załamania ekranu, po którym aby dostać się do dalszej części strony, należy użyć scrolla. Potwierdzają to przeprowadzone w Google badania eye-trackingowe, które analizują częstotliwość kliknięć w poszczególne wyniki wyszukiwania:

badania-eyetracking
Źródło: Moz.com

Zgodnie z powyższą heat-mapą największa uwaga użytkowników skoncentrowana była na pierwszych 6 wynikach wyszukiwania (w momencie badań były to maksymalnie 3 reklamy tekstowe i pierwsze 3-4 wyniki organiczne).

Co się stanie, gdy po zmianach użytkownik wpisze zapytanie dotyczące wysokokonkurencyjnej branży, w której na reklamy AdWords przeznacza są miliony złotych miesięcznie? Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, wystarczy spojrzeć na wyniki wyszukiwania do momentu breaking-point dla frazy „pit przez internet”, która od lutego do kwietnia jest jednym z bardziej konkurencyjnych zapytań zarówno w SEO, jak i w AdWords.

wynik wyszukiwania dla frazy "pit przez internet"
widok na wynik wyszukiwania dla frazy "pit przez internet" do breaking-point

Jak widać na załączonym obrazku, na ekranie z wynikami wyszukiwania nie pojawia się żaden wynik organiczny!

Na szczęście nie jest to norma dla każdej branży i niejednokrotnie można doświadczyć jeszcze wyników wyszukiwania, w których nadal widoczne jest TOP3 wyników organicznych. Nie zmienia to jednak faktu, iż obrazowany trend jest dość niepokojący.


Co zmiany oznaczają dla SEO?

Niewątpliwie wprowadzone zmiany budzą obawy zarówno u Specjalistów Adwords, jak i u osób zajmujących się pozycjonowaniem stron. Wcześniej pozycję w TOP3 organicznych wyników wyszukiwania uważano za wynik realnie umożliwiający budowę ruchu i konwersji. Od teraz może okazać się, że TOP3 już się nie liczy i najważniejsze stanie się TOP2, a może nawet TOP1.

Tym samym należy spodziewać się nie tylko wzrostu CPC w reklamach AdWords, ale również:

  • wzrostu konkurencyjności dla pozycji 1-2;
  • zmniejszenia CTR, a przez to ilości ruchu pozyskanego z pozycji 1-10;

Dla klientów może oznaczać to przede wszystkim wzrost kosztów działań pozycjonowania, a dla agencji większy wysiłek utrzymania ruchu organicznego i/lub uzyskania pozycji w TOP3.

Osobiście nachodzi mnie jeszcze jedna refleksja: gdzie leży granica pomiędzy działaniami mającymi na celu wzrost dochodów Google, a pozbawieniem podstawowej funkcji ich głównego produktu – wyszukiwarki? Czy ta granica nie została już czasem przekroczona w wysoko konkurencyjnych branżach? Jakie są wasze odczucia w tym temacie? 🙂

Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram