Od kilku dni w branży SEM głośno na temat wprowadzonych przez Google zmian w reklamach AdWords. Kwestia rewolucji w reklamach tekstowych rozpatrywana jest głównie w kontekście zmian w CPC (koszt kliknięcia) oraz CTR (współczynnik klikalności), a swoją popularnością dorównuje tematowi nowych ikon komentowania na Facebooku! Dziś chciałabym się jednak zastanowić nad wpływem, jaki będą miały omawiane zmiany nie tylko na kampanie reklamowe , ale przede wszystkim na pozycjonowanie stron.

Zmiany w Google AdWords

Słowem wprowadzenia: kilka dni temu (pierwsza potwierdzona informacja pojawiła na blogu Search Engine Land 19 lutego 2016 roku) Google zmniejszyło ilość reklam wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, całkowicie wycinając te widoczne w prawym sidebarze. Tym samym na dole wyników wyszukiwania może pojawić się do trzech wyników reklamowych, a ich ilość na górze została zwiększona do czterech.

Jest to stała zmiana, której celem jest między innymi:

  • podniesienie stawek CPC (liczyć się będą teraz tylko pierwsze cztery wyniki reklamowe);
  • dostosowanie wyników wyszukiwania do urządzeń mobilnych;
  • większa ekspozycja reklam produktowych Google Shopping, które od teraz zastąpią tradycyjne linki sponsorowane w prawym sidebarze;

Warto również wspomnieć, że stale rozwijana usługa Google AdWords od niedawna pozwala na użycie nawet 6 linijek dla jednej reklamy. Wszystko to za sprawą bogatego arsenału rozszerzeń reklam tekstowych w wyszukiwarce.

Jak zmiany wpłyną na pozycjonowanie stron?

Nie jest tajemnicą, że użytkownicy wyszukiwarki są raczej leniwi i nie interesuje ich wiele poza wynikami widocznymi do tzw. „breaking point” – punktu załamania ekranu, po którym aby dostać się do dalszej części strony, należy użyć scrolla. Potwierdzają to przeprowadzone w Google badania eye-trackingowe, które analizują częstotliwość kliknięć w poszczególne :

badania-eyetracking

Źródło: Moz.com

Zgodnie z powyższą heat-mapą największa uwaga użytkowników skoncentrowana była na pierwszych 6 wynikach wyszukiwania (w momencie badań były to maksymalnie 3 reklamy tekstowe i pierwsze 3-4 wyniki organiczne).

Co się stanie, gdy po zmianach użytkownik wpisze zapytanie dotyczące wysokokonkurencyjnej branży, w której na reklamy AdWords przeznacza są miliony złotych miesięcznie? Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, wystarczy spojrzeć na wyniki wyszukiwania do momentu breaking-point dla frazy „pit przez internet”, która od lutego do kwietnia jest jednym z bardziej konkurencyjnych zapytań zarówno w , jak i w AdWords.

wynik wyszukiwania dla frazy "pit przez internet"

widok na wynik wyszukiwania dla frazy “pit przez internet” do breaking-point

Jak widać na załączonym obrazku, na ekranie z wynikami wyszukiwania nie pojawia się żaden wynik organiczny!

Na szczęście nie jest to norma dla każdej branży i niejednokrotnie można doświadczyć jeszcze wyników wyszukiwania, w których nadal widoczne jest TOP3 wyników organicznych. Nie zmienia to jednak faktu, iż obrazowany trend jest dość niepokojący.

Co zmiany oznaczają dla SEO?

Niewątpliwie wprowadzone zmiany budzą obawy zarówno u Specjalistów Adwords, jak i u osób zajmujących się pozycjonowaniem stron. Wcześniej pozycję w TOP3 organicznych wyników wyszukiwania uważano za wynik realnie umożliwiający budowę ruchu i konwersji. Od teraz może okazać się, że TOP3 już się nie liczy i najważniejsze stanie się TOP2, a może nawet TOP1.

Tym samym należy spodziewać się nie tylko wzrostu CPC w reklamach AdWords, ale również:

  • wzrostu konkurencyjności dla pozycji 1-2;
  • zmniejszenia CTR, a przez to ilości ruchu pozyskanego z pozycji 1-10;

Dla klientów może oznaczać to przede wszystkim wzrost kosztów działań pozycjonowania, a dla agencji większy wysiłek utrzymania ruchu organicznego i/lub uzyskania pozycji w TOP3.

Osobiście nachodzi mnie jeszcze jedna refleksja: gdzie leży granica pomiędzy działaniami mającymi na celu wzrost dochodów Google, a pozbawieniem podstawowej funkcji ich głównego produktu – wyszukiwarki? Czy ta granica nie została już czasem przekroczona w wysoko konkurencyjnych branżach? Jakie są wasze odczucia w tym temacie? 🙂