Jak zbudować Dział HR w płaskiej strukturze?

26 listopada 2019

Ciężko odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, ponieważ nad budową działu i jego rozwojem powinno się pracować cały czas. Jednak dużo inaczej wygląda tworzenie działu w płaskiej strukturze. Dlaczego? Postaram się o tym opowiedzieć.

Głównym założeniem płaskiej struktury organizacji jest zwiększenie odpowiedzialności jej pracowników, a co za tym idzie udział całego zespołu w rozwoju firmy.

Płaska struktura organizacji w dalszym ciągu dla wielu przedsiębiorców jest czymś nowym i wciąż budzi wiele pytań i wątpliwości. W kulturze polskiego biznesu jesteśmy przyzwyczajeni do hierarchicznego podziału ról w firmie, czyli na górze piramidy prezes, niżej managerowie, team leaderzy, specjaliści oraz pozostałe stanowiska należące do sieci zarządzania. W takiej hierarchii ponad kreatywność stawia się raporty, sprawozdania, audyty oraz nie zawsze zrozumiałe i czasami ciężkie do wdrożenia procesy. Jednak nie wszystkie firmy czy też organizacje, rozwijają taki model zarządzania. Najlepszym przykładem płaskiej struktury jest wytwórnia Walt Disney Studios, która w 1943 roku na podstawie rysunku przedstawiła model zarządzania w firmie.

Źródło: http://mariuszchrapko.com/hierarchia-w-firmie-plaska/ [data udostępnienia 22.11.2019r.]


Na rysunku możemy odtworzyć cały proces powstawania filmu- od pomysłu po jego finalną realizację. Proces tworzenia filmu dzieli się na kręgi, z których każdy odpowiada za realizację jakiejś usługi. Są scenarzyści, dźwiękowcy, graficy, muzycy, kamerzyści. Pracę tych zespołów podsumowuje okrąg składający się z menagerów i produkcji.

Podobny model reprezentuje nasza firma, w której owszem istnieje pewny podział na stanowiska, jednak to dzięki większej odpowiedzialności możemy samodzielnie podejmować decyzje. Taka samodzielność daje większe pole manewru przy prowadzeniu projektów oraz współpracy z Klientami. Możemy też samodzielnie i z pełnym wsparciem naszych współpracowników, kształtować swoją ścieżkę rozwoju. Od dwóch lat mamy także kulturę feedbacków, a także odprawy, gdzie możemy podzielić się naszymi odczuciami, przemyśleniami, a także wspólnie przepracować dany problem. Do dyspozycji mamy również możliwość pracy z Coachem. Podczas tych cyklicznych spotkań, przygotowujemy się do rozwoju kompetencji managerskich. Wspólnie także podejmujemy decyzje o zatrudnieniu nowego członka zespołu, określamy jego profil i zadania.

Czy w takiej strukturze jest miejsce na budowanie Działu HR?

Zanim odpowiem na to pytanie, to warto tutaj zaznaczyć, że w nowoczesnym ujęciu, płaskie struktury, coraz częściej także odbiegają od tworzenia stanowisk kierowniczych dążąc do uzyskania miana turkusowej organizacji, w której wszyscy pracownicy są równi bez względu na staż pracy czy też doświadczenie. Ponad to praca opiera się na wzajemnej pomocy i zaufaniu. Każda z turkusowych organizacji nie posiada w swoich strukturach działów HR. Dlaczego zatem istnieje on w Fox Strategy? Przede wszystkim zbudowanie Działu HR wynikało z potrzeb zespołu, choć pierwsze kroki należało skierować w stronę uświadamiania, że taka komórka powstaje i będzie równoległe funkcjonować z Działem Administracji. Na początku HR sprawował opiekę nad pracownikami zdalnymi, czyli Linkbuilderami, których zatrudniał, przekazywał zadania, udzielał feedbacków. Wraz z rozwojem firmy dział pozyskiwał coraz więcej zadań, jak np. organizacja imprez firmowych oraz onboarding, czyli wprowadzenie nowych pracowników w świat lisiej watachy. Jednak kiedy firma zaczęła zmagać się z problemem nadgodzin, dział stanął przed wyzwaniem znalezienia źródła problemu. Po analizie i rozmowach z pracownikami, powstał pomysł stworzenia warsztatów Mindfullness oraz warsztatów z Work Life Balance. Wprowadzono także rejestr wejść i wyjść z biura. Każdy z pracowników ma za zadanie zgłaszać do działu ewentualne nadgodziny i wyznaczyć termin ich odbioru. Do standardowych zadań należy także rekrutacja nowych Lisów.

Tak jak wspomniałam wcześniej Dział HR znacznie różni się od działów w innych firmach. Nie korzysta z narzędzi, nie oblicza ROI i KPI. Jednak ma do wykorzystania najmocniejsze narzędzia , o których na co dzień się zapomina. To umiejętność słuchania i obserwacji. Dzięki tym dwóm narzędziom można dużo szybciej, odpowiedzieć na potrzeby pracowników i stworzyć im komfortowe warunki do pracy. Dużo łatwiej wychodzi się naprzeciw oczekiwaniom. To także troska o  dobre samopoczucie kolegów i koleżanek. Bo przecież firma to nie tylko wykresy, cyfry, słupki, raporty, to ludzie, którzy każdego dnia niezależnie od zajmowanego stanowiska, dają z siebie 100 procent, by strzelać razem do jednej bramki.

Co będzie w przyszłości z działem HR w Fox Strategy?

Na pewno będzie rozwijał się dalej, trochę pod prąd, ale zawsze będzie kierował się dobrem zespołu. Już teraz mogę zdradzić, że niedługo ruszamy z nową rekrutacją, a osoby aplikujące do naszej firmy na pewno podczas rozmów się ze mną spotkają. Przed działem kilka nowych wyzwań i inspiracji, a także kilka warsztatów wewnętrznych, dlatego pewnie jeszcze tu wrócę i opowiem Wam co się dzieje w Fox Strategy i nie będzie to tylko o SEO 😊

Stay tuned!

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Agata Kaliatzi

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram