W 2009 roku Google rekomendowało indeksowanie stron opartych o AJAX, jako sposób na udostępnienie treści generowanych dynamicznie nie tylko użytkownikom strony, ale również robotom wyszukiwarki. Po przemówieniu Gary'ego Illyesa podczas SMX East 2015, pojawiły się plotki o zaprzestaniu wspierania tej technologii. Od 14 października 2015 roku, już oficjalnie, Google wycofuje się ze swoich rekomendacji sprzed 6 lat (link).
Czym jest AJAX
Zgodnie z W3 Schools, AJAX jest marzeniem każdego webdewelopera ze względu na możliwość:
- zaktualizowania zawartości strony bez jej przeładowania;
- wysłania żądanie do serwera już po załadowaniu strony;
- otrzymania danych z serwera już po załadowaniu strony;
- wysłania danych serwerowi w tle.
W skrócie oznacza to, że technologia AJAX pozwala na dynamiczne generowanie treści, bez przeładowywania całej strony.
Skąd zmiany?
Od 2009 roku znacznie wzrósł stopień zaawansowania robotów Google. W tym momencie, o ile pliki JS nie są zablokowane dla robotów wyszukiwarki, Google rozumie je równie dobrze, jak nowoczesne przeglądarki stron. Nie bez znaczenia zapewne jest fakt, że Alphabet, od niedawna spółka-matka Google, w swoim portfelu projektów ma również popularną przeglądarkę Chrome i z powodzeniem mogła wykorzystywać mechanizmy przeglądarki w udoskonalaniu pracy robotów wyszukiwarki.
Co to oznacza dla Webmasterów?
Google nadal będzie indeksować AJAX, ale sugeruje stopniowe zaprzestanie stosowania metod zgodnych z ich pierwszymi rekomendacjami.
Oznacza to, że:
- zamiast urli _escaped_fragments, Google będzie indeksować i renderować adresy z "#!";
- rekomendowanym rozwiązaniem jest zastosowanie np. technologii History API pushState(), dzięki której strona będzie dostępna również przy wolnym łączu, czy mniej popularnej przeglądarce;
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji.
Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO.
Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej.
Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.
Latest posts by Ewelina Podrez-Siama
(see all)