Google przestaje wspierać indeksowanie technologii AJAX

24 października 2015

W 2009 roku Google rekomendowało indeksowanie stron opartych o AJAX, jako sposób na udostępnienie treści generowanych dynamicznie nie tylko użytkownikom strony, ale również robotom wyszukiwarki. Po przemówieniu Gary'ego Illyesa podczas SMX East 2015, pojawiły się plotki o zaprzestaniu wspierania tej technologii. Od 14 października 2015 roku, już oficjalnie, Google wycofuje się ze swoich rekomendacji  sprzed 6 lat (link).


Czym jest AJAX

Zgodnie z W3 Schools, AJAX jest marzeniem każdego webdewelopera ze względu na możliwość:

  • zaktualizowania zawartości strony bez jej przeładowania;
  • wysłania żądanie do serwera już po załadowaniu strony;
  • otrzymania danych z serwera już po załadowaniu strony;
  • wysłania danych serwerowi w tle.

W skrócie oznacza to, że technologia AJAX pozwala na dynamiczne generowanie treści, bez przeładowywania całej strony.


Skąd zmiany?

Od 2009 roku znacznie wzrósł stopień zaawansowania robotów Google. W tym momencie, o ile pliki JS nie są zablokowane dla robotów wyszukiwarki, Google rozumie je równie dobrze, jak nowoczesne przeglądarki stron. Nie bez znaczenia zapewne jest fakt, że Alphabet, od niedawna spółka-matka Google, w swoim portfelu projektów ma również popularną przeglądarkę Chrome i z powodzeniem mogła wykorzystywać mechanizmy przeglądarki w udoskonalaniu pracy robotów wyszukiwarki.


Co to oznacza dla Webmasterów?

Google nadal będzie indeksować AJAX, ale sugeruje stopniowe zaprzestanie stosowania metod zgodnych z ich pierwszymi rekomendacjami.

Oznacza to, że:

  • zamiast urli _escaped_fragments, Google będzie indeksować i renderować adresy z "#!";
  • rekomendowanym rozwiązaniem jest zastosowanie np. technologii History API pushState(), dzięki której strona będzie dostępna również przy wolnym łączu, czy mniej popularnej przeglądarce;
Ewelina Podrez-Siama
Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Ewelina Podrez-Siama
Założycielka i prezeska wrocławskiej agencji digital marketingu Fox Strategy, w której pracuje z zespołem doświadczonych specjalistów oraz propaguje i wprowadza w życie ideę samoorganizacji. Ekspertka SEO z blisko 14-letnim doświadczeniem w pracy z blogami, sklepami internetowymi, aplikacjami mobilnymi i podcastami. W swojej pracy stawia na strategiczne podejście, nieszablonowe rozwiązania, otwartą komunikację i przede wszystkim: zwrot z inwestycji w SEO. Trenerka i prelegentka na licznych wydarzeniach marketingowych (m.in. I❤️Marketing, Festiwal SEO, SEMKRK), gościni podcastów branżowych (m.in. Przygody Przedsiębiorców, Mała Wielka Firma, Akademia Allegro) i współprowadząca podcast Dziennik Budowy Firmy. Wykładowczyni przedmiotu „Skuteczne SEO” w Wyższej Szkole Bankowej. Prywatnie autorka trzech bestsellerowych książek kucharskich oraz książki „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram