Protip #7 Dziewięć porad jak wykorzystać czas lockdownu

29 marca 2021

W dalszym ciągu pozostajemy w tematyce pandemii. Przed Tobą kolejny protip, który publikowaliśmy za pośrednictwem newslettera, przed końcem zeszłego roku. Dziś powracamy z radami, które warto wykorzystać w czasie lockdownu. Pisaliśmy ten protip wspólnie, każdy z członków naszego zespołu, dołożył swoją cenną radę, dlatego mamy nadzieję, że tych dziewięć porad znajdzie zastosowanie w Twoim biznesie. A jak doczytasz do końca znajdziesz również dziesiątą poradę 🙂


Pandemia nie odpuszcza. Jako Przedsiębiorcy i Marketerzy musimy liczyć się z zastojem gospodarczym. To oznacza sporo dodatkowych wyzwań, ale również... wolne moce przerobowe. Spróbuj je wykorzystać na działania, które przyniosą Twojemu biznesowi profity. 

Jak to zrobić? Korzystając z 9 porad przygotowanych dla Ciebie przez członków zespołu Fox Strategy (a właściwie, jak się przekonasz, dziesiąta porada gratis 😉) .

Rzymski architekt, Witruwiusz, twierdził, iż “Ani bowiem talent bez wiedzy, ani wiedza bez talentu nie mogą stworzyć doskonałego mistrza”. Każdy z nas jest mieszanką różnych cech osobowości i predyspozycji, dzięki czemu na rynku mamy bezlik indywidualnych specjalistów. Każdy zespół zbudowany jest z talentów (tych jawnych i nieodkrytych), dzięki czemu może uzupełniać się nawzajem, tworząc tym samym coś kreatywnego i rozwojowego. W Fox Strategy mamy prawdziwą mieszankę różnych umiejętności, dzięki czemu wiele projektów może ujrzeć światło dzienne.

Kiedy ostatnio zastanawiałeś się jakie rzeczy umiesz robić najlepiej? Czy wiesz, jakie talenty skrywa Twój zespół? Ile razy dawałeś im szansę rozwoju w kierunku tej pasji, tak aby rozwijali ją i w przyszłości wspomagali nowy, niezagospodarowany obszar przedsiębiorstwa? Teraz jest idealny moment, aby oddać głos swoim pracownikom!

Poradę przygotowałaAleksandra Sudnik

Kolejny lockdown to moment, żeby wspólnie z zespołem przyjrzeć się emocjom i nastrojom w firmie. Posłuchać tego co ma do powiedzenia nasz team. Czy przez ten okres nie pojawiły się jakieś obawy, wątpliwości? Być może po firmie krążą domysły, plotki związane z redukcją etatów.

Lockdown to czas rozmów, często trudnych, ale potrzebnych.

To też dobry moment, żeby zatroszczyć się o własne emocje. Otoczyć się dobrymi ludźmi, ich energią i wspólnie z zespołem znaleźć mocne punkty przedsiębiorstwa, które pozwolą przetrwać ten trudny okres.

Poradę przygotowałaAgata Kaliatzi

Jeśli Twoja firma doznaje znacznych ograniczeń w związku z wprowadzonymi obostrzeniami, warto poszukać nowych możliwości dotarcia do klienta – dostosowaną drogą, produktem, usługą lub inną wartością, która:

  • Umożliwi lub ułatwi Twojemu klientowi zakup,
  • Wyróżni Cię wśród konkurencji.

Oczywiście, istnieją branże, w których sytuacja naprawdę wygląda niekorzystnie. Z drugiej strony, wertując portale lub grupy informacyjne, znajdziemy także mnóstwo przykładów dotyczących tej samej branży, gdzie właściciel Firmy A mówi o tym, że wirus całkowicie zamroził sprzedaż, podczas gdy jej konkurent, Firma B, chwali się, że spróbował swoich sił np. w sprzedaży online i okazało się to strzałem w dziesiątkę, który pozwolił jej na dalsze funkcjonowanie.

Poniżej zamieszczam kilka pomysłów – wśród nich spróbuj znaleźć takie, które mogłyby odnaleźć się w Twojej branży. Poszukaj też nowych.

  • Uruchomienie sprzedaży online (np. sklep internetowy z artykułami bio)
  • Usługa telefoniczna (np. lekarze i teleporady),
  • Usługa wideo (np. treningi personalne wideo czy psychoterapia online),
  • Uruchomienie platformy szkoleniowej (np. kursy online),
  • Dowóz do klienta (np. restauracje czy piekarnia dowożąca pieczywo do domu klienta),
  • Dojazd do klienta (np. mobilni fizjoterapeuci),
  • Mobilna sprzedaż (np. bread truck).

Materiały dodatkowe:

Poradę przygotowałOktawian Kitala

Jeśli w Twojej branży w ostatnim czasie „dużo mniej się dzieje” a liczba zapytań mocno spadła, skoncentruj siły na tym by zweryfikować i przeanalizować narzędzia, które to tej pory wspomagały Twoją sprzedaż. 

Pamiętaj, że potencjalny klient poznaje Cię i ocenia nie tylko przez pryzmat oferty, którą mu składasz, ale równie często może w pierwszej kolejności: przeglądać Twoją stronę www, profil w mediach społecznościowych, skupić się na wiadomościach, które do niego wysyłasz, zacząć od Twojego artykułu itd. Wszystkie te elementy w pewnym stopniu już kreują Twój wizerunek.

Przeanalizuj je i sprawdź, czy prezentowane przez Ciebie na zewnątrz informacje są aktualne i zrozumiałe. Czy przedstawiają Twoją usługę czy produkt w takim świetle w jakim chcesz je prezentować? Czy są na tyle przystępne, by czytająca je osoba zechciała dowiedzieć się więcej?

Czas lockdownu wykorzystaj na odświeżenie swojej oferty, jej dopracowanie, porównanie z konkurencją, uzupełnienie bądź też skrócenie (pozbądź się elementów, które niczego tak naprawdę nie mówią, są ogólnikami czy mogą zostać uznane za „marketingowe gadanie”).

Być może w niedawnym czasie pojawiły się jakieś nowe usługi, opcje których nie prezentujesz a których mogą szukać klienci? Uzupełnij swoją stronę, wizytówki i ofertę o nowe / aktualne elementy, by były jeszcze lepszym narzędziem wspomagającym Twoją sprzedaż.

Poradę przygotowałaKatarzyna Baranowska

Poświęć czas lockdownu na podtrzymanie relacji z klientami oraz budowę marki swojej firmy w sieci. Możesz wykorzystać do tego np. blog, na którym opiszesz kulisy codziennej pracy, zarówno w "normalnej" rzeczywistości, jak i tej "covidowej".

Wykorzystaj media społecznościowe do interakcji ze swoimi fanami i zdobywania nowych, gotowych skorzystać z Twoich usług w przyszłości.

Możesz pójść również o krok dalej i wykorzystać formy takie jak vlog czy podcast, dzięki którym masz szansę zbudować zaangażowaną społeczność wokół Twojej firmy.

Poradę przygotowałDawid Pietkiewicz

Potrzeba autoprezentacji jest naturalnym zjawiskiem, dzięki któremu budujemy swój wizerunek oraz kształtujemy sposób, w jaki postrzegają nas inni.

Jednym z najważniejszych filarów autoprezentacji jest nasza komunikacja, która w XXI wieku sprowadza się nierzadko do budowania contentu na stronie czy social mediach (w Polsce - głównie na Facebooku). Umieszczane przez nas opisy czy posty są pierwszym krokiem do poznania się z potencjalnym klientem czy grupą odbiorców.

Nic więc dziwnego, że tak ważne jest budowanie spójnej i rzetelnej komunikacji, dzięki której przedstawimy firmę, jej możliwości, usługi i formę współpracy. Zastanów się, jak dotychczas prowadziłeś swoją komunikację i czy jesteś z niej całkowicie zadowolony? 

Aby ją poprawić warto przemyśleć: jaki jest cel jej prowadzenia, kto jest naszą grupą docelową, jakie wartości przejawiają się przez umieszczone komunikaty i czy wystarczająco spójnie mówisz o swoich usługach?

Spisz wszystkie wnioski i uwagi, po czym stwórz nową strategię, zastanawiając się w jaki sposób możesz “podkręcić” content na swojej stronie lub prowadzonych profilach.

Poradę przygotowałaAleksandra Sudnik

Informuj obecnych i przyszłych Klientów, o obecnym statusie Twojego biznesu. Na przykład:

  • czy Twoja restauracja jest zamknięta lub przyjmuje zamówienia tylko na wynos, czy nie ma problemu z dostawami, jak one przebiegają itp.
  • czy Twój e-commerce pracuje normalnie w dobie koronawirusa, produkty są zdezynfekowane i następnie wysyłane do klienta? Wszystko napisz "czarno na białym", aby było zrozumiałe dla użytkownika.

Komunikacja w social mediach ma za zadanie informować na bieżąco klienta, co się u Ciebie dzieje, w tym o ewentualnych zmianach w funkcjonowaniu firmy.

Moim zdaniem posty w social media mają też za zadanie przypomnieć klientowi o naszym istnieniu, również w tych trudniejszych czasach. To może być dobry początek budowania pozytywnego wizerunku marki, np. poprzez włączenie się w akcje charytatywne związane z pomocą dla szpitali czy chorych.

Poradę przygotowałKrzysztof Rutkowski

Duży odsetek moich nowych klientów przychodzi do mnie albo bez analityki internetowej, albo ze źle skonfigurowanym Google Analytics.

Bardzo mocno zachęcam, by czas, gdy biznes zwalnia, wykorzystać na dokręcenie śrubek we własnej analityce internetowej. To między innymi wdrożenie poprawnie działających celów biznesowych.

Ktoś mądrze powiedział, że dane to ropa XXI wieku. Zatroszcz się więc, by Twoje paliwo było najlepszej jakości. Jeżeli Twoja analityka ma się dobrze, poświęć czas na analizę danych historycznych. Może odkryjesz zagrożenia, które podgryzały Twój biznes? A może odnajdziesz przestrzeń, z której możesz wyciągnąć jeszcze więcej dla swojej firmy?

Co można zrobić?

  • Zainstaluj wtyczkę Tag Assistant (by Google ) do swojej przeglądarki i sprawdź stan swojej analityki. Wtyczka podpowie, czy analityka istnieje, czy są jakieś błędy z wdrożeniem i po prostu: czy wszystko jest OK: https://chrome.google.com/webs...
  • Zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez swoją stronę internetową. Po co ona została stworzona? Jaki jest jej cel? Ma generować leady kontaktowe (połączenia telefoniczne ze strony, zapisy na newsletter, kontakt mailowy, formularze kontaktowe, chatbot) czy może sprzedaż produktów?
    Sprawdź, czy mierzysz te cele w GA. Wejdź w opcję „Administracja”, a później wybierz widok danych i wybierz sekcję „Cele”. Jeżeli sekcja jest pusta, jest to sygnał, że trzeba zidentyfikować cele biznesowe na stronie i zacząć je mierzyć.
  • Skontaktuj się ze swoim web developerem i wskaż, które elementy na stronie chcesz śledzić (patrz punkt 2).
    Tutaj kilka przydatnych informacji na temat zdarzeń: https://support.google.com/ana...
    Poniżej krótki poradnik dla web developerów, jak implementować zdarzenia na stronie, by mogły być wysyłane do Google Analytics: https://developers.google.com/...
  • Gdy już masz podpięte zdarzenia na stronie, możesz na ich podstawie utworzyć cele w Google Analytics. Wejdź w sekcję „Cele” (patrz punkt 2), kliknij w czerwony przycisk, by utworzyć nowy cel. Chcemy utworzyć cel na podstawie zdarzeń wysyłanych do GA, więc wybierz w konfiguratorze opcję „Niestandardowy” , później nazwij cel i wybierz "typ celu"; będą to zdarzenia. W ostatnim kroku uzupełnij pole „Kategoria” oraz „Działanie” i zapisz. Więcej o tworzeniu celów dowiesz się z suportu Google: https://support.google.com/ana...

Warto powalczyć z analityką, by zyskać wgląd w dane, które są w stanie opisać kondycję naszego biznesu. Dzięki celom wiemy, które źródła ruchu są dla nas cenne, a które działania marketingowe nie przynoszą rezultatu. Wiemy, gdzie poprawiać i gdzie przerzucać budżety na promocję, by stał się rentowny. Temat analityki to temat rzeka, a ja zachęcam do eksploracji zagadnienia.

Poradę przygotowałDamian Kołodziej

Pierwsze, co mi się zazwyczaj rzuca w oczy podczas analizy strony i jej marketingu to nie brak SEO czy Adsów. To, co często kłuje w oczy to brak troski o własną stronę internetową i brak analizy co się na niej dzieje.

Spora część sprzedaży może uciekać wtedy przez źle ustawiony proces zakupowy, który bardzo bywa zbyt skomplikowany lub w którym występują niepotrzebne kroki do realizacji przez użytkownika czy niedziałające przyciski kierujące do konkretnego miejsca.

Warto zwrócić uwagę na to, jak użytkownicy poruszają się po stronie www. Dzięki takim narzędziom jak Crazy Egg czy Hot Jar (i innym podobnym) możesz prześledzić pełną ścieżkę poruszania się użytkowników po stronie. 

Dzięki temu możesz nabyć wiedzę, co nie działa w obrębie Twojego serwisu i co należy udoskonalić w praktyce.

Poradę przygotowałKamil Demidowski

Na sam koniec już, dodam od siebie dziesiątą, gratisową poradę, która wprost wynika z porad zespołu: 

Popatrz, ile pomysłów ma zespół Fox Strategy, po prostu zapytany o zdanie. 😃

Może to właśnie Twój zespół wesprze Cię w trudniejszym momencie funkcjonowania Twojego biznesu? Przyjmij ich informację zwrotną, zapytaj o pomysły i zaplanuj wdrożenie tych, które są możliwe do realizacji (tylko bez wymówek, najpierw sprawdź, czy Twoje "nie da się" to nie są jedynie Twoje przekonania).

Odmienne spojrzenie przy dobrej znajomości firmy i wynikające z niego propozycje, mogą być tymi, które dźwigną Twój biznes w czasie lockdownu.

Nie prowadzisz zespołu? Jesteś jednoosobową działalnością gospodarczą?

Zapytaj o zdanie przyjaciół i znajomych, zwłaszcza tych, którzy skorzystali już z Twoich usług, będą chcieli Cię wesprzeć oraz (a może przede wszystkim) będą mieli odwagę podzielić się z Tobą swoją opinią, nawet jeśli jest negatywna.

Pamiętaj o tym, że "poklask", choć ważny, miły i budujący dla Twojego ego, nie doprowadzi ostatecznie do zmian w Twojej firmie. Oczywiście, wskaże postawy i działania, które należy kontynuować, co również bardzo cenne, lecz nie elementy do poprawy (a to właśnie one będą kluczowymi w kryzysowej sytuacji).

Doceniaj zatem konstruktywną krytykę (nie akceptuj ocen, przyjmuj fakty i cudze doświadczenia). Nie pozwalaj by informacja zwrotna wpłynęła negatywnie na Twoją pewność siebie (oddzielenie "ja" od firmy w jednoosobowej działalności gospodarczej jest szczególnie ważne), po prostu wykorzystaj uzyskane informacje do wyznaczenia dalszej strategii rozwoju Twojego biznesu. 😊

Jak to zwykle mawiamy, sytuacja jest dynamiczna i nie wiemy, jak będzie wyglądała ona za miesiąc. Gdzieś ostatnio słyszałam, że nie  warto szukać problemów tylko rozwiązań.

Trzymamy zatem mocno kciuki, aby w Twoim biznesie znalazło się jak najwięcej rozwiązań! Być może te dziewięć porad z dziesiątą gratis, stanie się dobrym początkiem?

I oczywiście zachęcamy Cię do subskrypcji naszego newsletter'a. 🙂

-Protip od całego zespołu, w redakcji Agaty Kaliatzi i wsparciu graficznym Aleksandry Sudnik

Udostępnij: 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O autorze

Fox Strategy

Zobacz także:

TrustRank - o kontrowersyjnym algorytmie Google

W środowisku związanym z SEO często spotykany jest skrót TR (np. "listy TR"), odnoszącym się do TrustRanku strony. Pod pojęciem tym kryje się bardzo ważny dla właścicieli serwisów algorytm badający „zaufanie” strony, obliczający jej wartość m.in. na podstawie sąsiedztwa – linków przychodzących oraz wychodzących z witryny. Historia algorytmu TrustRank Algorytm TrustRank opracował Jan Pedersen z Yahoo, […]

Fox Strategy rekomendowanym ekspertem Woorank

Miło nam poinformować, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymaliśmy certyfikat Woorank Experts i zostaliśmy Rekomendowanym Ekspertem Woorank w zakresie szeroko pojętego Digital Marketingu, ze szczególnym wyróżnieniem wiedzy z zakresu optymalizacji stron pod kątem SEO. Woorank.com jest jednym z bardziej popularnych online'owych narzędzi służących do analizy strony pod kątem jej podstawowej optymalizacji SEO i […]

Zmiany w wyszukiwarce mobilnej

21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację mobilnej wersji swojej wyszukiwarki. Jest to dopiero pierwsza z wielu zaplanowanych zmian, mających na celu dostosowanie wyników wyszukiwania na smartfonach i tabletach w taki sposób, aby strony nieresponsywne i nieposiadające wersji "mobile" zniknęły z wysokich pozycji.

envelopephone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram